Miksi lukiossa on opo kursseja pakollisena?
Turhauttaa todella paljon istua näillä tunneilla. Ihan hyvä joo, että lukiolaiset saa tunneilla tietoa ja miettiä minne lähtee opiskelemaan, mutta miksi ne on kaikille pakollisia? Miksi siitä on tehty ihan kaksi kurssia? Eikö silloin tällöin riittäisi pari tuntia tai ne ketkä ei tiedä mitä aineita aikovat kirjoittaa saisivat varasta opolle oman ajan. Niillä tunneilla ei edes tehdä mitään muuta kuin ammatinvalintatestejä, etsitään netistä tietoa eri koulutusohjelmista, vastaillaan "mikä on vahvuutesi?" lomakkeisiin.... huoh.
Kommentit (20)
No en tiedä mitä teidän lukiossa opon tunneilla tehdään, mutta meillä oli tärkeää tietoa esimerkiksi kirjoituksista ja opetussuunnitelman muutoksista sekä useita luentoja koskien korkeakouluja...
Omista opo-opinnoista on nyt 15 vuotta, enkä henk. koht. hyötynyt niistä kursseista yhtään. Käsittämättömintä oli kuitenkin se, että kursseja varten piti ostaa 30€ kirja, joka piti olla mukana tunneilla tai ei päässyt läpi. Kirjastosta sitä ei saanut, ja taisin avata sen yhden kerran...
En ole koskaan tajunnut miksi opo ei voisi olla henkilökohtaista. eli 8 oppilasta päivässä kävisi opon juttusilla 45 minuutin ajan . ja noin 4 tapaamista vuodessa 6 luokalta lähtien. toki raha vedetään mukaan , mutta ei opot tule työttömiä kalliimmaksi
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä mitä teidän lukiossa opon tunneilla tehdään, mutta meillä oli tärkeää tietoa esimerkiksi kirjoituksista ja opetussuunnitelman muutoksista sekä useita luentoja koskien korkeakouluja...
Niin niin. Nämä asiat on tietysti hyvä kertoa oppilaille, mutta kaksi kokonaista kurssia?? Ennen yo-kokeita voisi olla muutama pakollinen tunti, ennen jatko-opintoihin hakemista muutama tunti, näille ammatinvalintatesteille ja lomakkeille muutama tunti yms. ja voitais kans ilmottaa selvästi että opolle saa varata kuka tahansa ajan (+ paljon mukavampihan silloin on kahden kesken jutella näitä juttuja kuin koko luokan kuullen).
Onneksi myös äidinkieli on pakollista!
Opo-tunnit on muka pitkiä. Mitens sitten kun pitäisi istua yksin ihan varmuuden vuoksi 45 minuuttia opon luona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä mitä teidän lukiossa opon tunneilla tehdään, mutta meillä oli tärkeää tietoa esimerkiksi kirjoituksista ja opetussuunnitelman muutoksista sekä useita luentoja koskien korkeakouluja...
Niin niin. Nämä asiat on tietysti hyvä kertoa oppilaille, mutta kaksi kokonaista kurssia?? Ennen yo-kokeita voisi olla muutama pakollinen tunti, ennen jatko-opintoihin hakemista muutama tunti, näille ammatinvalintatesteille ja lomakkeille muutama tunti yms. ja voitais kans ilmottaa selvästi että opolle saa varata kuka tahansa ajan (+ paljon mukavampihan silloin on kahden kesken jutella näitä juttuja kuin koko luokan kuullen).
En ole varma, miten teidän lukiossa hommat hoidetaan, mutta meillä on tänä lukuvuonna (lukion toinen vuosi) ollut maksimissaan 5 opon tuntia. Voihan se olla ärsyttävää jos niitä tunteja on 3 kpl viikossa mutta kyllä tuon alle 10 tuntia per lukuvuosi kestää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä mitä teidän lukiossa opon tunneilla tehdään, mutta meillä oli tärkeää tietoa esimerkiksi kirjoituksista ja opetussuunnitelman muutoksista sekä useita luentoja koskien korkeakouluja...
Niin niin. Nämä asiat on tietysti hyvä kertoa oppilaille, mutta kaksi kokonaista kurssia?? Ennen yo-kokeita voisi olla muutama pakollinen tunti, ennen jatko-opintoihin hakemista muutama tunti, näille ammatinvalintatesteille ja lomakkeille muutama tunti yms. ja voitais kans ilmottaa selvästi että opolle saa varata kuka tahansa ajan (+ paljon mukavampihan silloin on kahden kesken jutella näitä juttuja kuin koko luokan kuullen).
Mikä tässä häiritsee? Mielestäni on hyvä etyä tietää muudtakin kuin omadta toivealastaan. Mikään ei ole varmaa. Oma kiinnostus voi muuttua elämän varrella. Ja on ihan hyvä tietää muutenkin adioita, ehkä ymmärtää maailmaa laajemmin.
Ite en hyötynt koskaan yhdestäkään OPO-tunnista. Ainoita tunteja joita lintsasin yläasteella. Tiesin 14-vuotiaana ammattini ja sen mukaan toimin. Päätin 14-vuotiaana ryhyä lääkäriksi ja sen mukaan menin lukioon, valitsin lukiossa aineet sen mukaan mitkä lääkikseen pääsemiseksi ovat tärkeitä, katoin lukion 1. luokalla ensimmäisillä viikoilla yliopistojen opinto-oppaista mitä lääkiksen pääsykokeissa on ja mistä aineista saa yo-todistuksesta pisteitä, lopetin saksan kielen lukemisen turhana resurssien tuhlaamisena sitten esim. ja keskityin fysiikkaan, kemiaan, matematiikkaan, biologiaan, englantiin, äidinkieleen ja toiseen kotimaiseen kieleen. Pääsin lääkikseen sitten suoraan lukiosta (meitä olikin silloin vain 7kpl, joista vain 4 eli 3 minun lisäkseni kolmivuotisen lukion käyneitä ja 3 jotka olivat käyneet lukion 4 vuodessa, hakijoita n. 600 henkeä, sisään otettiin 80). Yliopistossa olisin tarvinnut sitten ylioppilaan ohjausta, kun yläasteella ja lukiossa en oppilaanohjausta tarvinnut. Yliopistossa sitä ei saanut, sai ostaa opinto-oppaan toki ja lukea siitä itse kuten oli saanut ilmaisesta oppaasta lukea aikoinaan lukiossa...
OPO on eräs maailman helpoimpia ammatteja kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä mitä teidän lukiossa opon tunneilla tehdään, mutta meillä oli tärkeää tietoa esimerkiksi kirjoituksista ja opetussuunnitelman muutoksista sekä useita luentoja koskien korkeakouluja...
Niin niin. Nämä asiat on tietysti hyvä kertoa oppilaille, mutta kaksi kokonaista kurssia?? Ennen yo-kokeita voisi olla muutama pakollinen tunti, ennen jatko-opintoihin hakemista muutama tunti, näille ammatinvalintatesteille ja lomakkeille muutama tunti yms. ja voitais kans ilmottaa selvästi että opolle saa varata kuka tahansa ajan (+ paljon mukavampihan silloin on kahden kesken jutella näitä juttuja kuin koko luokan kuullen).
Niihin jatko-opintoihin vaikuttaa ne kirjoitettavat aineet ja luetut kurssit. Ekä luokan opotunit on tärkeitä. Mikä ala kiinnostaa. Mitä siihen vaaditaan
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajunnut miksi opo ei voisi olla henkilökohtaista. eli 8 oppilasta päivässä kävisi opon juttusilla 45 minuutin ajan . ja noin 4 tapaamista vuodessa 6 luokalta lähtien. toki raha vedetään mukaan , mutta ei opot tule työttömiä kalliimmaksi
Tuossa OPO joutuisi tekemään töitä enemmän. Meillä yläasteella opo laittoi videot pyörimään ja lukiossa opo iski pöytään nipun opinto-oppaita, sanoi lukekaa näistä ja lähti omaan koppiinsa kun me jäimme luokkaan.
Paljon helpommalla ei elantoaan kyllä voi tienata kuin opona. Kesälomaakin 2,5kk. Ei mitään vastuuta työn tuloksesta. Sama palkka miten oppilaansa ohjaa eikä vaikuta opoon osaak9 porukka oikein hakea jne.
Niin, niin, miksen ryhtynyt opoksi sitten. Kunnianhimon ja opon huonon palkan takia.
Vierailija kirjoitti:
Ite en hyötynt koskaan yhdestäkään OPO-tunnista. Ainoita tunteja joita lintsasin yläasteella. Tiesin 14-vuotiaana ammattini ja sen mukaan toimin. Päätin 14-vuotiaana ryhyä lääkäriksi ja sen mukaan menin lukioon, valitsin lukiossa aineet sen mukaan mitkä lääkikseen pääsemiseksi ovat tärkeitä, katoin lukion 1. luokalla ensimmäisillä viikoilla yliopistojen opinto-oppaista mitä lääkiksen pääsykokeissa on ja mistä aineista saa yo-todistuksesta pisteitä, lopetin saksan kielen lukemisen turhana resurssien tuhlaamisena sitten esim. ja keskityin fysiikkaan, kemiaan, matematiikkaan, biologiaan, englantiin, äidinkieleen ja toiseen kotimaiseen kieleen. Pääsin lääkikseen sitten suoraan lukiosta (meitä olikin silloin vain 7kpl, joista vain 4 eli 3 minun lisäkseni kolmivuotisen lukion käyneitä ja 3 jotka olivat käyneet lukion 4 vuodessa, hakijoita n. 600 henkeä, sisään otettiin 80). Yliopistossa olisin tarvinnut sitten ylioppilaan ohjausta, kun yläasteella ja lukiossa en oppilaanohjausta tarvinnut. Yliopistossa sitä ei saanut, sai ostaa opinto-oppaan toki ja lukea siitä itse kuten oli saanut ilmaisesta oppaasta lukea aikoinaan lukiossa...
OPO on eräs maailman helpoimpia ammatteja kyllä.
Jos tmä tarina on totta, harmillista tuo viimeinen lauseesi. Ammatti josta et tuedä mitään ja jota arvioit vain itsesi näkökulmadta. Lääkäri tarvitsee muiden arvostamista ja vähän lasjempaa näkökulmaa elämään. Kaikkien reitti ei ole yhtä selvä ja vain 3 pääsi sisään omassa kertomuksessadi. Tavallinen tarina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajunnut miksi opo ei voisi olla henkilökohtaista. eli 8 oppilasta päivässä kävisi opon juttusilla 45 minuutin ajan . ja noin 4 tapaamista vuodessa 6 luokalta lähtien. toki raha vedetään mukaan , mutta ei opot tule työttömiä kalliimmaksi
Tuossa OPO joutuisi tekemään töitä enemmän. Meillä yläasteella opo laittoi videot pyörimään ja lukiossa opo iski pöytään nipun opinto-oppaita, sanoi lukekaa näistä ja lähti omaan koppiinsa kun me jäimme luokkaan.
Paljon helpommalla ei elantoaan kyllä voi tienata kuin opona. Kesälomaakin 2,5kk. Ei mitään vastuuta työn tuloksesta. Sama palkka miten oppilaansa ohjaa eikä vaikuta opoon osaak9 porukka oikein hakea jne.
Niin, niin, miksen ryhtynyt opoksi sitten. Kunnianhimon ja opon huonon palkan takia.
Opoilla ei ole lomaa 2,5 kk missään. He hoitavat valinnat myös peruskouluissa yhteyshaun jälkeisen ohjsulsen
Onko olemassa mitään ohjaustyötä, jossa on takuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajunnut miksi opo ei voisi olla henkilökohtaista. eli 8 oppilasta päivässä kävisi opon juttusilla 45 minuutin ajan . ja noin 4 tapaamista vuodessa 6 luokalta lähtien. toki raha vedetään mukaan , mutta ei opot tule työttömiä kalliimmaksi
Tuossa OPO joutuisi tekemään töitä enemmän. Meillä yläasteella opo laittoi videot pyörimään ja lukiossa opo iski pöytään nipun opinto-oppaita, sanoi lukekaa näistä ja lähti omaan koppiinsa kun me jäimme luokkaan.
Paljon helpommalla ei elantoaan kyllä voi tienata kuin opona. Kesälomaakin 2,5kk. Ei mitään vastuuta työn tuloksesta. Sama palkka miten oppilaansa ohjaa eikä vaikuta opoon osaak9 porukka oikein hakea jne.
Niin, niin, miksen ryhtynyt opoksi sitten. Kunnianhimon ja opon huonon palkan takia.
No ei meidän opon tunneilla tuollaista ollut, kyllä se opo opetti siellä samaan tapaan kuin opettajatkin. Kyllä varmaan kaikilta ammattialoilta löytyy niitä jotka yrittävät päästä hommistaan kaikkein helpoimman kautta eivätkä tee töitään kunnolla mutta ei se tarkoita että kaikki olisivat sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajunnut miksi opo ei voisi olla henkilökohtaista. eli 8 oppilasta päivässä kävisi opon juttusilla 45 minuutin ajan . ja noin 4 tapaamista vuodessa 6 luokalta lähtien. toki raha vedetään mukaan , mutta ei opot tule työttömiä kalliimmaksi
Tuossa OPO joutuisi tekemään töitä enemmän. Meillä yläasteella opo laittoi videot pyörimään ja lukiossa opo iski pöytään nipun opinto-oppaita, sanoi lukekaa näistä ja lähti omaan koppiinsa kun me jäimme luokkaan.
Paljon helpommalla ei elantoaan kyllä voi tienata kuin opona. Kesälomaakin 2,5kk. Ei mitään vastuuta työn tuloksesta. Sama palkka miten oppilaansa ohjaa eikä vaikuta opoon osaak9 porukka oikein hakea jne.
Niin, niin, miksen ryhtynyt opoksi sitten. Kunnianhimon ja opon huonon palkan takia.
Olet tuo lääkikseen päässyt? Ja paha olo? Juominen kiusaa?
Opon tuntien yksi tehtävä on auttaa valitsemaan lukion tarjonnasta oikeita kursseja jatkosuunnitelmien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajunnut miksi opo ei voisi olla henkilökohtaista. eli 8 oppilasta päivässä kävisi opon juttusilla 45 minuutin ajan . ja noin 4 tapaamista vuodessa 6 luokalta lähtien. toki raha vedetään mukaan , mutta ei opot tule työttömiä kalliimmaksi
Näitä henk koht tapaamisia on paljon näiden tuntien lisäksi. Meidän lukiossa rajattomasti
Yläkoulussa oli kaikille 3 ja muuten tarvittaessa
Opo tapaa varmaan ohjausta tarvitsevia usein ja ongelmatapauksissa on mukana erittäin paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajunnut miksi opo ei voisi olla henkilökohtaista. eli 8 oppilasta päivässä kävisi opon juttusilla 45 minuutin ajan . ja noin 4 tapaamista vuodessa 6 luokalta lähtien. toki raha vedetään mukaan , mutta ei opot tule työttömiä kalliimmaksi
Näitä henk koht tapaamisia on paljon näiden tuntien lisäksi. Meidän lukiossa rajattomasti
Yläkoulussa oli kaikille 3 ja muuten tarvittaessa
Opo tapaa varmaan ohjausta tarvitsevia usein ja ongelmatapauksissa on mukana erittäin paljon
no hyvä jos kaikissa kouluissa on näin nykyään. itse olen 38 ja lapsen 6 luokalla. eli ei kokemusta nyky opoista
Lukiossa nyt muuteki opiskellaan tietty määrä eri pakollisia aineita, jotka on pakko suorittaa vaikka ei kiinnostaisikaan. Miks menit lukioon, jos et oo valmis siihen?
Viimeistään yo-ilmottautumisten ja jatko-opitoihin hakemisen kanssa noi opon tunnit osottautu tosi hyväks mulle ja monelle kaverille. Eihän lukiossa jokaisen aineen kuulu miellyttää ja monia varmaan vituttaaki ne ammatinvalintatestit yms mut sit taas jollekki ne voi avartaa näkemyksiä siinä missä joku uskonnon pakollinen kurssi.
t. tän kevään ylioppilas
Toki niiden lomakkeiden täyttäminen turhauttaa ja itsekkin kirjoitin niihin ammatonvalintaajuttuihin ihan ympäripyöreitä vastauksia. Mutta totuushan on se että suurin osa lukion aloittaessaan ei tiedä mitä haluaa lukion jälkeen tehdä tai opiskella. Niillä pakollisilla opo kursseilla on tarkoitus ohjeistaa oppilaita ja kertoa erilaisista vaihtoehdoista. Monet kuitenkin löytävät sopivan uravalinnan ilman noita kurssejakin