Kasvissyöjätyttären ylppärit: kinkkua ja kalaa voileipäkakkuun vai ei?
Tyttärelle on kuulemma ihan sama - sukulaiset ovat hänen mielestään "elämänkouluja" eikä jaksaisi kuulemma kuunnella mitään nirsoilua, jos tarjolla on vain kasviskakkua. Tiedän kuitenkin, että eritoten sianlihaa tyttö karsastaa aika paljonkin, enkä haluaisia tarjota juhlissa ruokaa, joka on lapsen periaatteiden vastaista. Ajatuksia?
Kommentit (171)
Olin itse kasvissyöjä eli vegetaristi nuorena. Nyt vegaani. Äitini teki liharuokaa yo-juhliini. Ei mitään kasvisruokaa edes tarjolla. Todella hyvä yo-todistus ja lukion päättötodistus minulla. Paljon vieraita. Molemmille, sekä äidille että minulle, jäi tuosta ikävä muisto. Hän on pahoitellut myöhemmin.
Tee nyt vain sitä kasvisruokaa. Ne on kasvissyöjän juhlat. Jos joku urputtaa ruoasta, on asiat liian hyvin hänellä.
Ja päinvastoin, oman lapseni rippijuhlissa tarjoilen kanasalaattia, koska se on lapseni lempiruokaa. Vaikken sitä itse syökään.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä että kaikki sukulaiset on "elämänkouluja" ja te itse ette...
Tytär kuulostaa ikävältä pissikseltä.
Mikä on elämänkolu? Sana toistuu tässä ketjussa useaan kertaan
Vierailija kirjoitti:
Moni on allerginen soijalle ja näille aineille mitä vegemössöihin tuupataan. Tavallinen kalavoileipäkakku niin ei tuu paha mieli🥹. Tyttäresi syököön vegemoskaa.
Vai vegemoskaa. Olen ollut monissa yo-juhlissa, missä on kasvistarjottavat, ja ei siellä kyllä ole moskaa tarjottu eikä soijaakaan missään muodossa. Ilmeisesti monen ruoanlaittotaito tai ruokavalio on aika suppea, jos kuvitellaan, että kasvisruoka on aina soijaruokaa. Ihan sama kuin kuvittelisi, että kaikki liharuoka sisältää lampaanlihaa.
Meillä tarjottiin ylioppilaan juhlissa kasvisvoileipäkakkua, tomaattisipulipiirakkaa, pinaattipiiraita, kreikkalaista salaattia, juustosarvia, mansikkakakkua ja lusikkaleipiä. Ehkä oli jotain muutakin vielä, en muista. Kaikki meni, enkä kyllä vegemoskaksi kutsuisi.
Mun rippijuhlista alkaa olla kohta 30 vuotta aikaa, mutta edelleen muistan kun kummitätini mies innoissaan söi sienipasteijoita ja kehuskeli, että mitenkä onkin näin hyviä jauhelijapasteijoita osattu tehdä ja että hänpä ottaa vielä kolmannen. Kun se kuuli, että ne onkin sientä, niin se suurinpiirtein sylki suustaan pasteijan palaseet ja söi sen kolmannen vain puoliksi.
Mä siis olin jo silloin kasvissyöjä ja juhlatarjotavat oli sitä mukaa. Tosin Itä-Suomessa oli ihan yleistä, että oli pöydässä suolaisena karjalanpiirakoita ja munavoita, eikä välttämättä voileipäkakkua ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on todella ihanaa, että ajattelet tätä tyttäresi ja hänen periaatteiden kannalta.
Aika naurettavaa olisi vierailta jos eivät muka pärjäsi yksiä juhlia läpi kasvistarjottavilla.
Itse olet naurettava. Jos vieraita kutsutaan, niin tarjottavat pitää olla sellaisia, että kaikki voivat niitä syödä. Vai otatko itse grillijuhliin mukaan omat porkkanat?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lapsesta kasvaa vielä ymmärtäväinen aikuinen, joka hyväksyy muitakin ihmisiä aatteineen ja ajatuksineen.
epäilen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi olla kahta tai kolmes erilaista kakkua: kala-, liha- ja kasvisvoileipäkakku? Muut tarjottavat laktoosittomia ja gluteenittomia.
Jos tyttö on nirso, niin juhlia ei kannata järjestää. Eikö vieraat tule kuitenkin juhlimaan eikä käännyttämään itseään vegaaniksi?
Ne AP:n juhlat on järjestetty jo vuosia sitten.
Aha! Mut mun suositukset pätee silti, oli sitten mitkä juhlat vaan tulossa (tai menossa)😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska miten se on ok että kasvissyöjäperheen juhlissa tarjotaan vain kasvisruokaa, mutta sekasyöjien pitää ehdottomasti ottaa huomioon kaikki mahdolliset lakto-ovo-vege-ruokailijat.
No johtuiskohan se vaikka siitä että sekasyöjät voivat aivan hyvin syödä kasvisruokaakin, kasvissyöjät taas eivät syö lihaa. Mikä siinä on niin kamalaa jos yksissä juhlissa ei saa lihaa syödäkseen? Tungetteko puuronkin päälle pekonia ja pinaattikeittoon jauhelihaa ettei varmasti tule syötyä kasvisruokaa?
Miksi vegaanin itsevalitsema ruokavalio (joka ei siis ole terveyden kannalta välttämätön) on jotenkin arvokkaampi kuin sekasyöjän itse valitsema ruokavalio? Toista pitää ehdottomasti kunnioittaa, mutta toista ei. Miksi? Ymmärrän että allergisille pitää tehdä omat ruuat, koska siinä voi henki mennä
Se vegaanin tai kasvissyöjän ruoka on osa sekasyöjän ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Jos ehdottomasti pitää olla voileipäkakku, niin kasviskakku ja porokakku, vähän freshimpää kuin mikään kalakakku. Ja lihaversio nyt onkin teillä ehdoton nounou.
Poro on lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Moni on allerginen soijalle ja näille aineille mitä vegemössöihin tuupataan. Tavallinen kalavoileipäkakku niin ei tuu paha mieli🥹. Tyttäresi syököön vegemoskaa.
Taitaa kala-allergia olla yleisempi kuin soija-allergia. Aika asenteellinen lähestymine, että kasvisruoka olisi moskaa ja mössöä.
Kun 20 vuoden päästä muistelet näitä lapsesi juhlia, luuletko, että muistat juhlat siitä, että lapsesi oli tyytyväinen ja onnellinen, vai siitä, että vanhat sukulaiset kehuivat lihapataa? Ja kummalla on merkitystä; sillä, että oma lapsi on iloinen vai sillä, että sukulaiset saavat tyypillistä ruokaansa? (Eivätkö he voi syödä maksalaatikkoa ja makkaraa juhlien jälkeen kotona?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on todella ihanaa, että ajattelet tätä tyttäresi ja hänen periaatteiden kannalta.
Aika naurettavaa olisi vierailta jos eivät muka pärjäsi yksiä juhlia läpi kasvistarjottavilla.Itse olet naurettava. Jos vieraita kutsutaan, niin tarjottavat pitää olla sellaisia, että kaikki voivat niitä syödä. Vai otatko itse grillijuhliin mukaan omat porkkanat?
Miksei sekasyöjä voisi syödä kasvisruokaa? Muuttuuko se kasvis maagisesti muuksi, jos vieressä on lihaa?
Minä olen sekasyöjä, mutta ei mulla kyllä välttämättä ole juhlatarjottavissa lihaa.
Olen monta kertaa laittanut tarjolle juhliin juusto-kasvispiirasta, pestohyrriä tai aura-juustolla täytettyjä croissantteja. En ole edes tajunnut, että joku voisi näistä pahoittaa mielensä, kun ei ole piirakassa lihaa tai croissantin välissä kinkkua.
Vieraat on syöneet ihan mielellään sitä mitä on tarjolla ollut.
Vierailija kirjoitti:
Kun 20 vuoden päästä muistelet näitä lapsesi juhlia, luuletko, että muistat juhlat siitä, että lapsesi oli tyytyväinen ja onnellinen, vai siitä, että vanhat sukulaiset kehuivat lihapataa? Ja kummalla on merkitystä; sillä, että oma lapsi on iloinen vai sillä, että sukulaiset saavat tyypillistä ruokaansa? (Eivätkö he voi syödä maksalaatikkoa ja makkaraa juhlien jälkeen kotona?)
Omista ylppäreistä kohta 30 vuotta ja en kyllä yhtään muista mitä oli tarjolla. En myös muista kehuiko vieraat juhlia vai ei. Karjalanpiirakoita oli varmaan tarjolla, koska kuulemma niitä oli myös ristiäisissäni aikoinaan.
Tarvitseeko niistä kasvisruoista tehdä isoa numeroa?
Me emme syö lihaa kotona, mutta emme tee mitään outoja kasvisruokia millään lihankorvikkeilla, vaan ihan ruokalajeja jotka vaan sattuvat olemaan kasvisruokaa. Esimerkiksi eilen oli mozzarellasalaattia, johon juuston ja vihannesten lisäksi tuli uusia perunoita ja pestoa, ja tuskin kukaan lihansyöjäkään olisi kaivannut siihen kinkkua tai jauhelihaa sekaan. Kasvisvoileipäkakku on ihan hyvä, tai esim. parsapiirakka, karjalanpiirakat ja munavoi, perunasalaatti tai patongit ja erilaiset tahnat. Ei tarvitse erikseen korostaa, että nyt on KASVISRUOKAA tai VEGAANISTA, niin suurin osa vieraista ei edes tajua.
Tee kasviskakkua vaikka tyttärelle olisi ihan sama. Jos vieraat alkaa vinkua jotain niin voit ehdottaa että menevät sitten mäkkäriin lihapurilaisille ;D
Simppeliä. Itse tilasin paikallisesta leipomosta täytekakut, kaksia erilaisia pikkuleipiä, pieniä (kylmäketju!) voileipäkakkuja - puolet kasvis ja puolet kala. Ja kuoharia niin että varmasti riittää.
Vaikka voileipäkakku olisikin pois muodista, niin hyvin kelpasivat. Kasvisversiota olis voinut olla suhteessa enemmän. Ainoastaan pikkuleipiä jäi ja yksi pullo kuoharia. Sen kanssa vietettiin äiti-tytärhetki seuraavana iltapäivänä.
En edes tiedä paljonko meillä ramppasi porukkaa. Oli vanhaan tyyliin avoimet ovet, että tervetuloa onnittelemaan, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sekasyöjien pitää aina järkätä kasvissyöjille erikseen syömiset, mutta kasvissyöj'n ei vastaavasti tarvitse huomioida sekasyöjiä?
Varmaan ihan käytännön syistä siksi, että kasvisruoassa ei ole ainesosia joita sekasyöjien ruokavalioon ei kuulu eli sekasyöjät syövät myös kasvista, kun taas kasvissyöjien ruokavalioon kuuluu vain se kasvis ja jäävät kokonaan ilman ruokaa jos ruoassa on lihaa.
Vähän kuin jos tarjoaa laktoositonta niin sitä voi kaikki syödä, jolloin ei ole pakko (ja vain harvoin nykyisin onkin) olla erikseen tarjolla laktoosipitoista ruokaa.
Älä ikinä rinnasta ruoka-aineallergiaa muotioikkuihin!
Millä tavoin liha ja maitotuotteet pahentavat astmaa? Jos ei siis ole allerginen niille?
t. toinen astmaatikko
Meillä tarjotaan tätä Kinuskikissan kreikkalaista voileipäkakkua joka juhlassa. Maistuu myös CISheteroänkyrälihansyöjille, eivätkä huomaa kaivata kinkkukakkua päinvastoin mankuvat, jos tätä ei ole tarjolla. https://www.kinuskikissa.fi/kreikkalainen-kasvisvoileipakakku
Vastaus viestiin 117, lainaustoiminto kun tökkii, tätä kysyit:
"siis mitä sä sitten syöt? Maitoa, munaa, voita ja pihviä eikä muuta"
Kaksi ateriaa päivässä ja yksi välipala.
Päivän ensimmäinen ateria sisältää itse kefiirisienellä luomumaidosta kotona tehtyä kefiiriä, kuohukermaa, mustikoita ja yön yli lioitettuja manteleita.
Päivän toinen ateria on luuliemikeittoa jossa on myös naudan kieltä, vihanneksina punakaalia, punasipulia, valkosipulia ja sitten noin 4 dl kidneypapuja per 3 litran kattila. (Pavut keitän itse ja pakastan). Keiton oheen pala kurkkua tai persianapilan ituja.
Aina joskus (ei liian usein, sillä se on aivan liian hyvää...) teen pähkinä"leipää", jossa on saksanpähkinäjauhoa (itse jauhettu, sillä pähkinöiden ja manteleiden rasva alkaa härskiintyä heti jauhamisen jälkeen, ei siis kannata ostaa valmiita kaupan pähkinäjauhoja), juustoraastetta, kananmunaa ja ruokasoodaa. Lopputulos on erehdyttävästi tavallisen teeleivän kaltainen ja syödään runsaan voin kanssa.
Välipalana saatan syödä muutaman pähkinän/mantelin ja palan juustoa
Feta-salaatti on myös joskus ateriana, oliiviöljyä PALJON, jotta pitäisi nälkää kunnolla.
Ostan siis kaupasta lähes pelkästään raaka-aineita ja useimmiten vielä pakkaamattomia sellaisia. Maito, kerma ja kovat rasvaiset juustot ovat ehkä prosessoiduimmat elintarvikkeet joita ostan.