Kasvissyöjätyttären ylppärit: kinkkua ja kalaa voileipäkakkuun vai ei?
Tyttärelle on kuulemma ihan sama - sukulaiset ovat hänen mielestään "elämänkouluja" eikä jaksaisi kuulemma kuunnella mitään nirsoilua, jos tarjolla on vain kasviskakkua. Tiedän kuitenkin, että eritoten sianlihaa tyttö karsastaa aika paljonkin, enkä haluaisia tarjota juhlissa ruokaa, joka on lapsen periaatteiden vastaista. Ajatuksia?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
No johtuiskohan se vaikka siitä että sekasyöjät voivat aivan hyvin syödä kasvisruokaakin, kasvissyöjät taas eivät syö lihaa. Mikä siinä on niin kamalaa jos yksissä juhlissa ei saa lihaa syödäkseen? Tungetteko puuronkin päälle pekonia ja pinaattikeittoon jauhelihaa ettei varmasti tule syötyä kasvisruokaa?
Eivät kaikki voi. Esimerkiksi seuraavat useinkin kasvisruuissa esiintyvät asiat eivät kuulu ruokavaliooni ja osasta niistä menee myös suht heti vatsa sekaisin (kyse ei ole allergiasta):
Kookos kaikissa muodoissaan
Kaikki linssit ja pavut paitsi kidneypapu, härkäpapu ja vihreät pavut
Kaikki viljat, myös gluteenittomat viljat. Kattaa siis myös maissin, riisin, kvinoan jne.
Kaikki muut pähkinät, paitsi saksanpähkinä ja pekaanipähkinä ja manteli
Kaikki muut öljyt, paitsi oliiviöljy
Soija aivan kaikissa muodoissaan
Seuraavat eivät kuulu muuten vain ruokavalioon:
Sokeri
Makeutusaineet
Jalostetut hedelmät (syön vain kotimaisia marjoja)
Teolliset maidonkorvikkeet, eli kaura-, soija- ja manteli "maidot" - ovat korkeaprosessoitua teollista tavaraa (=syöpäriski kohoaa) ja sisältävät myös niitä siemenöljyjä
Toisaalta: Kun ruokavälini voivat näin karppaajana olla vaikka 8 tuntia ilman, että verensokeri laskee, niin minulle riittäisi kasvistarjoilu-ylppärijuhlissa ihan hyvin se musta kahvi. Ongelma ovat ne muut ihmiset, joita häiritsee yleensä kovasti se, että en syö mitään tarjolla olevaa. Se puolestaan on sitten heidän ongelmansa, ei minun.
Tee kasvisvoileipä kakku ainakin toiseksi ja kalakakku myös jos teet 2. Minä menen vegaani perheen ylioppilas juhliin heillä on itse tehty hyvänmakuinen voileipäkakku ja muutkin tarjottavat vegaanisia. Mukavia juhlia sinulle.
Meillä on ollut perheessä useammat yo-juhlat. Yhdet yo-juhlat on järjestetty pelkästään kasvisruokavalion tarjottavilla. Tarjottavat eivät olleet vegaaniset, mutta myös vegaanista oli tarjolla.
Kyllä nämä tarjottavat ainakin maistuivat. Vielä vuosien päästäkin osa kyselee, kun on meillä ollut uusissa juhlissa, että onko sitä ja tätä tarjottavaa nytkin, kun on jäänyt niin mieleen, miten hyvää se oli (siis se kasvistarjottava). Ja kasvisvoileipäkakun reseptiä olen jakanut sukulaisille, kun sitä on niin paljon kysytty. Ilmeisesti meidän sukulais-ja ystäväpiiri on erilaista porukkaa, kun eivät tarvitse lihaa joka suupalaan.
Minusta liha ei tee tarjottavasta mitenkään automaattisesti hyvää. Lihapitoinen tarjottava voi maistua ihan kehnoltakin. Ruoanlaitto-ja leivontataito ratkaisevat, on sitten mikä ruokavalio vaan kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No johtuiskohan se vaikka siitä että sekasyöjät voivat aivan hyvin syödä kasvisruokaakin, kasvissyöjät taas eivät syö lihaa. Mikä siinä on niin kamalaa jos yksissä juhlissa ei saa lihaa syödäkseen? Tungetteko puuronkin päälle pekonia ja pinaattikeittoon jauhelihaa ettei varmasti tule syötyä kasvisruokaa?
Eivät kaikki voi. Esimerkiksi seuraavat useinkin kasvisruuissa esiintyvät asiat eivät kuulu ruokavaliooni ja osasta niistä menee myös suht heti vatsa sekaisin (kyse ei ole allergiasta):
Kaikki viljat, myös gluteenittomat viljat. Kattaa siis myös maissin, riisin, kvinoan jne.
Soija aivan kaikissa muodoissaan
Kyllähän noin monet allergiat tulee ottaa huomioon liharuoissakin, ei ainoastaan kasvis. Tarjoilunahan voisi olla riisiä, jokin kastike, leipää, salaatti missä kastike valmiina ja kakku jälkkäriksi. Ei kävisi mikään.
Miksei voi olla kahta tai kolmes erilaista kakkua: kala-, liha- ja kasvisvoileipäkakku? Muut tarjottavat laktoosittomia ja gluteenittomia.
Jos tyttö on nirso, niin juhlia ei kannata järjestää. Eikö vieraat tule kuitenkin juhlimaan eikä käännyttämään itseään vegaaniksi?
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi olla kahta tai kolmes erilaista kakkua: kala-, liha- ja kasvisvoileipäkakku? Muut tarjottavat laktoosittomia ja gluteenittomia.
Jos tyttö on nirso, niin juhlia ei kannata järjestää. Eikö vieraat tule kuitenkin juhlimaan eikä käännyttämään itseään vegaaniksi?
Ne AP:n juhlat on järjestetty jo vuosia sitten.
Miksi tuollaisia ihmisiä pitää kutsua ylipäätään?
Miksi ne kakut on aina samoja tylsiä kinkku, kala tai metukka, tai kasvis.
Ei kaikille noista.
Harkitse mieluummin:
Kana, kreikkalainen (Feta tomaatti, ilman lihaa siis), poro, nyhtönauta jne.
On miljoona kertaa parempia vaihtoehtoja voileipäkakkuun.
Kana on ollut meidän suvussa aina suosituin. Sitä menee tuplamäärä ja en ihmettele. On herkkua.
Moni on allerginen soijalle ja näille aineille mitä vegemössöihin tuupataan. Tavallinen kalavoileipäkakku niin ei tuu paha mieli🥹. Tyttäresi syököön vegemoskaa.
Soijaa pukkaa vegetarjoiluissa? Vierailla maha sekaisin. Kivat kekkerit. 👎🏼
Vierailija kirjoitti:
Minä tarjoan lihavaihtoehdon, jos vieraalla on esittää lääkärintodistus lihan välttämättömyydestä joka syömisellä.
Pikkumainen olet, ei kovin älykästä.
Eikö juhlatarjoilua järjestetä aina vieraiden mukaan eikä yksin juhlakalun? Vieraitahan kestitään, heille laitetaan parasta pöytään.
Naah, ennemmin jättäytyisin ihan suosiolla pois noin törppöjen ihmisten kekkereistä. Asennevamma häiritsee kaikista eniten ja se on opetettu tyttärelle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla jotain iänikuista voileipäkakkua? Tee vaikka kasvis-ja liha/kalapiirakkaa.
Voileipäkakku on hyvin suosittu juhlissa ja yleensä ne kasvis- ja luha/kalapiirakat jää syömättä.
Jostakin syystä, voilripäkakut ovat monen mieleen, vaikka sinä ja minä, ei niistä niin välitetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soija aivan kaikissa muodoissaan<
siis mitä sä sitten syöt? Maitoa, munaa, voita ja pihviä eikä muuta
Tee välimeren voileipäkakku. Älyttömän hyvää.
Olen ollut parissa juhlissa, jossa on ollut tarjolla kasvisvoileipäkakkua, jollain Pirkka-reseptillä ja se oli taivaalisen hyvää. Ja kaikki kehuivat ja kyselivät reseptiä. En muista, millä nimellä löytyy, mutta muistaakseni jotain siemeniä siinä oli. Se oli todella herkullista.
Minä tarjosin kasvissyöjäpoikani ylppäreissä vain kasvisruokia. Jotenkin tuntui hassulta, jos hän ei omissa juhlissaan olisi voinut syödä kaikkea tarjottavaa. Osa vieraista ei edes huomannut.
Minusta se on kaikkien kunnioittamista, että tarjotaan sellaista ruokaa, mikä sopii kaikille. Mikä kasvisruoassa on sellaista, että se ei lihaa syövälle kävisi? En ole koskaan kuullut, että joku söisi pelkkää lihaa.
Minua hämmästyttää aina se, että jos juhlissa on pelkkää kasvisruokaa, niin siitä nousee joidenkin lihaa syövien keskuudessa haloo, kun sitä kasvisruokaa ei kuulemma voi syödä. Mutta jos juhlissa on sekä liha- että kasvisruokaa, niin silloin lihaa syövä voi hyvällä ruokahalulla syödä myös kasvisruokaa. Tämä on jotenkin ristiriiitaista. Olen ollut useamman kerran jossain tilaisuudessa, jossa kasvisruoka on loppunut kesken ennenkuin kaikki kasvisruokailijat ovat saaneet mitään lautaselleen, ja tämä siitä syystä, että lihaa syövät ovatkin syöneet kaiken kasvisruoan.
Ihmetyttää myös se, että miksi ei voi olla yhtä ateriaa ilman lihaa? Itse syön esim. aika paljon kalaa, mutta en silti vaadi, että sitä minulle juhlissa tarjottaisiin, vaan syön sitä, mitä on.