Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on kahden herkän ihmisen suhde?

Vierailija
23.05.2018 |

Toinen lisäksi erityisherkkä.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina tutustuessani uusii ihmisiin, jopa niihin jotka alussa voivat vaikuttaa kovilta paljastuvat aikaa myöden herkiksi. Omassa lähipiirissä ovatt kaikki herkkiä. En ole ikinä siis tuntenut ihmistä, joka ei olisi herkkä? Millainen tämä ihminen sitten on? 

Eri asia henkilöt, jotka määrittelevät koko olemassaolonsa sen herkkyyden kautta. Herkkyys on ikään kuin suojamuuri, jonka taakse piiloudutaan ja käytetään sitä kilpenä. 

Olen itsekin herkkä mutta omissa läheisissä suhteissa se näyttäytyy sillä, että pystyn helposti asettumaan toisen asemaan ja huomaan, kuinka erilaiset asiat toiseen vaikuttaa. Miesystävä on taas sillä tavalla herkkä, että hänellä on kova suojamuuri, eikä kovin helposti pysty avautumaan kipeistä asioista. 

Mitä käytännössä siis tarkoitit kahden herkän ihmisen suhteella? 

En ole pitkään aikaan lukenut yhtä päätöntä tekstiä: "Herkkyys on kuin suojamuuri" ja ..."sillä tavalla herkkä, että hänellä on kova suojamuuri"

:D :D :D

Varmasti tuntuu päättömältä, jos ei ymmärrä mitä haettiin takaa. Tarkoitan näitä ihmisiä, jotka nostavat jonkun piirteen itsessään esille ja käyttävät sitä suojamuurina lähes kaikkeen. Esim. herkyyttään korostavat voivat käyttää herkkyyttä tekosyynä (suojamuurina) muiden ihmisten kanssa välisiin konfiteihin. Ei välttämättä edes haluta ymmärtää syvemmin itseään tai sitä toista osapuolta, kun kaikesta löytää syy siitä omasta herkkyydestä. 

Ja se mitä omasta kumppanistani puhuin. Niin tarkoitin tällä sitä, että kaikissa ihmisissä on herkkyyttä mutta ne ilmenevät eri tavoin. Hän on herkkä ja se ilmenee siten, että on herkkyytensä ympärille joutunut rakentamaan kovan suojamuurin, eikä hänellä ole helppoa avautua vaikeimmista asioista. 

Täyttä potaskaa.

Vierailija
22/26 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, kyllähän kaikki ihmiset on varmaan omalla tavallaan herkkiä, kun vaan tarpeeksi hyvin tutustuu. 

Itse koen itseni aisti- ja stimulaatioherkäksi, eli ihmiseksi, joka reagoi aisti- ja muihin ärsykkeisiin tavallista voimakkaammin. Saatan esimerkiksi väsyneenä ja/tai nälkäisenä olla hyvin itkuherkkä, kokea tietyt materiaalit erityisen ärsyttäviksi, nauraa herkästi asioille, jotka muut saisivat pysymään täysin kivikasvoisina jne. Myös kaikki tavallista vauhdikkaammat fyysiset aktiviteetit tuntuvat pelottavilta, sillä niiden aiheuttama vaaran tunne on todennäköisesti kaltaisellani ihmisellä tavanomaista suurempaa. 

Tämä luo väistämättä sellaisen vaikutelman sekä itselleni että muille ihmisille, että olen keskivertoa tunteellisempi, empaattisempi ja heikkoluonteisempi ihminen. Olen kuitenkin hiljattain tajunnut, että herkkyydessäni on kyse ennemminkin kehollisesta reaktiosta kuin persoonani heijastuksesta. Saatan esimerkiksi puhjeta toisinaan automaattisesti kyyneliin jonkin asian vuoksi, vaikka asia ei pohjimmiltaan liikuttaisi minua ollenkaan. Kun pidän huolta omasta fyysisestä jaksamisestani ja vältän liiallista ärsykekuormitusta, olen itse asiassa aika perusposiitivinen, rento ja vakaa ihminen.

Vastatakseni kysymykseen: Nyt kun olen enemmän tietoinen oman herkkyyteni perimästä, kumppanin herkkyys ei ole enää itselleni kovin tärkeä mittari. Koen, että kykenen tarvittaessa olemaan turva ja tuki herkemmälle kumppanille mutta tulemaan juttuun vähemmän herkemmän kumppanin kanssa, kunhan hän kykenee ymmärtämään reagointiherkkyyteni. Toisen samalla tavalla herkän ihmisen kanssa seurustellessa plussaa on kuitenkin se, ettei tarvitse puolustella omia rajoituksiaan yhtä paljon. En esimerkiksi pystyisi seurustelemaan ihmisen kanssa, joka haluaa jatkuvasti harrastaa ja olla menossa seurustelukumppaninsa kanssa. Pääni ei kestäisi sellaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden herkän suhde voi olla (meillä on) hyvä, onnellinen ja yhdessäolo on jotenkin itsestään selvyys. Molemmat osaa ottaa toisen huomioon ja myös herkkyyden. ei mökötetä vaan puhutaan heti, jos tulee erimielisyyttä. Ymmärretään toistemme herkkyyksiä ja intuitioita. Arvostetetaan toisiamme tälläisinä herkkiksinä kuin olemme ja se on ehkä tärkeintä.

Vierailija
24/26 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hyvä.

Olen hsp ja eronnut ns. normaalista.

Kyllästyin kuulemaan niitä samoja kommentteja kun herkät saa lapsena kuulla.

Kyllästyin myös toisen tyhmyyteen, ts. sokeuteen.

Minkälaisia kommentteja herkät saa kuulla lapsena? 🤔

Itkupilliksi nimittelyä, naureskellaan kun on itkuherkkä , etanakin on nopeampi, kun on niin hidas. Ei pidä olla noin herkkänahkainen jne.

Vierailija
25/26 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fantastista seksiä!

Vierailija
26/26 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fantastista seksiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän