Millainen on kahden herkän ihmisen suhde?
Kommentit (26)
Jep, kyllähän kaikki ihmiset on varmaan omalla tavallaan herkkiä, kun vaan tarpeeksi hyvin tutustuu.
Itse koen itseni aisti- ja stimulaatioherkäksi, eli ihmiseksi, joka reagoi aisti- ja muihin ärsykkeisiin tavallista voimakkaammin. Saatan esimerkiksi väsyneenä ja/tai nälkäisenä olla hyvin itkuherkkä, kokea tietyt materiaalit erityisen ärsyttäviksi, nauraa herkästi asioille, jotka muut saisivat pysymään täysin kivikasvoisina jne. Myös kaikki tavallista vauhdikkaammat fyysiset aktiviteetit tuntuvat pelottavilta, sillä niiden aiheuttama vaaran tunne on todennäköisesti kaltaisellani ihmisellä tavanomaista suurempaa.
Tämä luo väistämättä sellaisen vaikutelman sekä itselleni että muille ihmisille, että olen keskivertoa tunteellisempi, empaattisempi ja heikkoluonteisempi ihminen. Olen kuitenkin hiljattain tajunnut, että herkkyydessäni on kyse ennemminkin kehollisesta reaktiosta kuin persoonani heijastuksesta. Saatan esimerkiksi puhjeta toisinaan automaattisesti kyyneliin jonkin asian vuoksi, vaikka asia ei pohjimmiltaan liikuttaisi minua ollenkaan. Kun pidän huolta omasta fyysisestä jaksamisestani ja vältän liiallista ärsykekuormitusta, olen itse asiassa aika perusposiitivinen, rento ja vakaa ihminen.
Vastatakseni kysymykseen: Nyt kun olen enemmän tietoinen oman herkkyyteni perimästä, kumppanin herkkyys ei ole enää itselleni kovin tärkeä mittari. Koen, että kykenen tarvittaessa olemaan turva ja tuki herkemmälle kumppanille mutta tulemaan juttuun vähemmän herkemmän kumppanin kanssa, kunhan hän kykenee ymmärtämään reagointiherkkyyteni. Toisen samalla tavalla herkän ihmisen kanssa seurustellessa plussaa on kuitenkin se, ettei tarvitse puolustella omia rajoituksiaan yhtä paljon. En esimerkiksi pystyisi seurustelemaan ihmisen kanssa, joka haluaa jatkuvasti harrastaa ja olla menossa seurustelukumppaninsa kanssa. Pääni ei kestäisi sellaista.
Kahden herkän suhde voi olla (meillä on) hyvä, onnellinen ja yhdessäolo on jotenkin itsestään selvyys. Molemmat osaa ottaa toisen huomioon ja myös herkkyyden. ei mökötetä vaan puhutaan heti, jos tulee erimielisyyttä. Ymmärretään toistemme herkkyyksiä ja intuitioita. Arvostetetaan toisiamme tälläisinä herkkiksinä kuin olemme ja se on ehkä tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hyvä.
Olen hsp ja eronnut ns. normaalista.
Kyllästyin kuulemaan niitä samoja kommentteja kun herkät saa lapsena kuulla.
Kyllästyin myös toisen tyhmyyteen, ts. sokeuteen.Minkälaisia kommentteja herkät saa kuulla lapsena? 🤔
Itkupilliksi nimittelyä, naureskellaan kun on itkuherkkä , etanakin on nopeampi, kun on niin hidas. Ei pidä olla noin herkkänahkainen jne.
Täyttä potaskaa.