Millainen on kahden herkän ihmisen suhde?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Huono, olen itse sellaisessa. Vuorovaikutus ei toimi.
Kerro lisää?
Varmaan hyvä.
Olen hsp ja eronnut ns. normaalista.
Kyllästyin kuulemaan niitä samoja kommentteja kun herkät saa lapsena kuulla.
Kyllästyin myös toisen tyhmyyteen, ts. sokeuteen.
Ei herkkyys tai mikään muukaan luonteenpiirre määritä koko ihmistä. Kyse on kokonaisuudesta. Ei voi sanoa, jos ei juuri näitä kahta ihmistä tunne. Omasta näkökulmasta se olisi erilainen, miten nämä kaksi sen kokevat tai muut.
Olen itse herkkä ja suhteessa herkän kanssa.
Kumpikin osaa loukkaantua. Mökötetään.
Herkkyys vaikuttaa kaikkeen.
Oli huojentavaa tajuta se.
Tuntee itsensä nyt paremmin.
Se on nitroglyseriinipullo hevosvankkureissa kuhmuraisella tiellä.
M
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hyvä.
Kyllästyin myös toisen tyhmyyteen, ts. sokeuteen.
Minkälaisia kommentteja herkät saa kuulla lapsena? 🤔
Vaikea suhde. Kumpikin loukkaantuu, kumpikin yrittää ymmärtää toista, kumpikin yrittää olla loukkaamatta toista... Jatkuvaa varomista.
Mutta harva suhde on helppo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan hyvä.
Kyllästyin myös toisen tyhmyyteen, ts. sokeuteen.Minkälaisia kommentteja herkät saa kuulla lapsena? 🤔
Ole reipas, älä pelkää turhia, älä kuvittele, älä hidastele, älä valita turhia (kovaa ääntä, kipua, karheaa vaatetta, nälkää, ikävää...), taasko sä unohduit haaveilemaan, älä välitä vaikka sua kiusataan, älä ole niin pikkutarkka, toimi nopeammin....
Tämmöstä.
Kun herkkä tekee havaintoja, Reipas Reetta tyrmää, että sä vaan kuvittelet!
On ihanaa, kun tutustuu muihin itsensä kaltaisiin ja huomaa ettei olekaan ainoa kummajainen.
Aina tutustuessani uusii ihmisiin, jopa niihin jotka alussa voivat vaikuttaa kovilta paljastuvat aikaa myöden herkiksi. Omassa lähipiirissä ovatt kaikki herkkiä. En ole ikinä siis tuntenut ihmistä, joka ei olisi herkkä? Millainen tämä ihminen sitten on?
Eri asia henkilöt, jotka määrittelevät koko olemassaolonsa sen herkkyyden kautta. Herkkyys on ikään kuin suojamuuri, jonka taakse piiloudutaan ja käytetään sitä kilpenä.
Olen itsekin herkkä mutta omissa läheisissä suhteissa se näyttäytyy sillä, että pystyn helposti asettumaan toisen asemaan ja huomaan, kuinka erilaiset asiat toiseen vaikuttaa. Miesystävä on taas sillä tavalla herkkä, että hänellä on kova suojamuuri, eikä kovin helposti pysty avautumaan kipeistä asioista.
Mitä käytännössä siis tarkoitit kahden herkän ihmisen suhteella?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse herkkä ja suhteessa herkän kanssa.
Kumpikin osaa loukkaantua. Mökötetään.
Mielestäni usein virheellisesti ajatellaan, että herkkyys loukkantumiseen ja mököttämiseen on nimenomaan vahvaa herkkyyttä. Ihminen voi olla hyvinkin herkkä mutta omata vahvan itsetunnon, jolloin ei välttämättä loukkaannu helposti. Mököttäminen taas muuten vain nyt ei ole kovin aikuismaista käytöstä. Olin suhteessa erään miehen kanssa, joka saattoi milloin mistäkin loukkaantua. Kesken keskustelun alkaa osoittamaan mieltä ja kävellä pois. Sitten häntä piti yrittää lepytellä, kun on "loukannut" toista. Aina hän perusteli tätä vain sillä, että hän nyt vain on niin herkkä.
Vuosien suhteen jälkeen, tulin kuitenkin enemmän sihen tulokseen, että hänellä on enemmänkin olematon itsetunto. Niin ja ymmärrän kyllä mitä herkkyys on, kun itsekin olen herkkä.
Vierailija kirjoitti:
Aina tutustuessani uusii ihmisiin, jopa niihin jotka alussa voivat vaikuttaa kovilta paljastuvat aikaa myöden herkiksi. Omassa lähipiirissä ovatt kaikki herkkiä. En ole ikinä siis tuntenut ihmistä, joka ei olisi herkkä? Millainen tämä ihminen sitten on?
Eri asia henkilöt, jotka määrittelevät koko olemassaolonsa sen herkkyyden kautta. Herkkyys on ikään kuin suojamuuri, jonka taakse piiloudutaan ja käytetään sitä kilpenä.
Olen itsekin herkkä mutta omissa läheisissä suhteissa se näyttäytyy sillä, että pystyn helposti asettumaan toisen asemaan ja huomaan, kuinka erilaiset asiat toiseen vaikuttaa. Miesystävä on taas sillä tavalla herkkä, että hänellä on kova suojamuuri, eikä kovin helposti pysty avautumaan kipeistä asioista.
En ole pitkään aikaan lukenut yhtä päätöntä tekstiä: "Herkkyys on kuin suojamuuri" ja ..."sillä tavalla herkkä, että hänellä on kova suojamuuri"
:D :D :D
Herkkää. :D
Tarkoitetaanko tässä nyt _herkkää_ vai onko herkkä tässä(kin) vain ns. hyväksuttävämpi sana hullulle?
Meillä minä erityisherkkä (ja juu -hullukin), sekä mies myös hyvin hetkkä (ja tähän maailmaan) myös "hullu".
Ymmärretään ja tuetaan toisiamme.
Elämme omassa kauniissa -mutta välillä tietysti hemmetin vaikeassa maailmassa/kuplassa, mihin ei muita mahdu.
Tietysti on ystäviä, perhettä yms. mutta Me ollaan Me.
Kaunista ja ainutlaatuista.
On mieletöntä, kun joku ymmärtää minua välillä paremmin kuin itse :D
Onnellisia olemme, vaikka vastoinkäymisiä tämä hullu, niin hullu maailma meille aiheuttaa.
Yhdessä taistellaan eteenpäin -loppuun asti.
Herkkää. :D
Tarkoitetaanko tässä nyt _herkkää_ vai onko herkkä tässä(kin) vain ns. hyväksuttävämpi sana hullulle?
Meillä minä erityisherkkä (ja juu -hullukin), sekä mies myös hyvin hetkkä (ja tähän maailmaan) myös "hullu".
Ymmärretään ja tuetaan toisiamme.
Elämme omassa kauniissa -mutta välillä tietysti hemmetin vaikeassa maailmassa/kuplassa, mihin ei muita mahdu.
Tietysti on ystäviä, perhettä yms. mutta Me ollaan Me.
Kaunista ja ainutlaatuista.
On mieletöntä, kun joku ymmärtää minua välillä paremmin kuin itse :D
Onnellisia olemme, vaikka vastoinkäymisiä tämä hullu, niin hullu maailma meille aiheuttaa.
Yhdessä taistellaan eteenpäin -loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pitkään aikaan lukenut yhtä päätöntä tekstiä: "Herkkyys on kuin suojamuuri" ja ..."sillä tavalla herkkä, että hänellä on kova suojamuuri"
:D :D :D
Varmasti tuntuu päättömältä, jos ei ymmärrä mitä haettiin takaa. Tarkoitan näitä ihmisiä, jotka nostavat jonkun piirteen itsessään esille ja käyttävät sitä suojamuurina lähes kaikkeen. Esim. herkyyttään korostavat voivat käyttää herkkyyttä tekosyynä (suojamuurina) muiden ihmisten kanssa välisiin konfiteihin. Ei välttämättä edes haluta ymmärtää syvemmin itseään tai sitä toista osapuolta, kun kaikesta löytää syy siitä omasta herkkyydestä.
Ja se mitä omasta kumppanistani puhuin. Niin tarkoitin tällä sitä, että kaikissa ihmisissä on herkkyyttä mutta ne ilmenevät eri tavoin. Hän on herkkä ja se ilmenee siten, että on herkkyytensä ympärille joutunut rakentamaan kovan suojamuurin, eikä hänellä ole helppoa avautua vaikeimmista asioista.
Ihana jos kummallakin herkkyys ilmenee myös empatiana. Minulle on käynyt näin hyvä tuuri. Erityisherkkänä ajattelin että kukaan mies ei voi olla "se oikea" kun niissä on niin monta sellaista... umpimielistä?
Huono, olen itse sellaisessa. Vuorovaikutus ei toimi.