Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset lisääntyvät?

MHNT
23.05.2018 |

Kiinnostaisi kuulla...

Miksi fiksut ihmiset edelleen vaan itsekkäästi tekevät lapsia lasten perään, vaikka maailmassa on jo ihmisiä enemmän kuin tarpeeksi? Miksi te, joilla on biologisia lapsia olette lisääntyneet?

Miksette voi vaan adoptoida lasta/koiraa/kissaa tms. jos on kova hoivavietti ja haluaa jalkoihinsa kokoajan lisää elätettäviä? Tai miksette voi tehdä vaikka töitä tai vapaaehtoistöitä lasten parissa tai alkaa perhepäivähoitajaksi tai jotain jos ette osaa kuvitella elämäänne ilman lapsia? Kyllä niitä lapsia kuitenkin kokoajan joku (idiootti) tehtailee työkseen lisää, joten täysin lapsetonta elämää ei kenenkään varmasti tarvitse elää.

Yhden lapsen suunnitelmallisen hankkimisen jotenkin vielä ymmärrän, mutta miksi toinenkin pitää saada? Saati sitten kolmas, neljäs tai joukkueellinen. Miksi se yksi ei riitä? Miksi huonoon työ-, raha-, parisuhde-, tai mielenterveystilanteeseen hankitaan lisää lapsia? Miksi ei yksi hyvin suunniteltu ja hoidettu lapsi riitä? Yhdessäkin ihmisalussa riittää kuitenkin todennäköisesti huollettavaa koko elämäksesi.

Ja sitten vielä se kaikkein eniten itseäni ihmetyttävä asia. Anteeksi jo etukäteen, mutta jos joku ei voi saada biologisia lapsia, niin miksi ihmeessä silloin hakeudutaan kalliisiin tutkimuksiin, hoitoihin ja toimenpiteisiin, vain jotta saataisiin se oma geeniperimä jatkettua? Miten se biologinen lapsi on niiiiiin eri asia, kuin esimerkiksi jonkun muun geenit omaava, jo syntynyt koditon lapsi?

Kysyn, koska en ihan oikeasti ymmärrä teitä jotka lisäännytte ja tahtoisin kuulla mitä teidän päässänne liikkuu :)

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ajattele maailmaa 30 tai 50 vuoden päästä. Jos kaikki fiksut ihmiset lopettaa lisääntymisen nyt kuten toivot, maailmassa olisi vain tyhmien jälkeläisiä ja fiksuja vanhuksia, jotka kohta kuolisivat pois.

Tätä kohdenhan tässä ollaankin menossa. Idiocracy voi ihan hyvin olla ihmiskunnan tulevaisuus.

Demokratia on historiallisesti kestänyt enintään 200 vuotta ja sitten ihmiset äänestävät demokratian pois.

Miten tää liittyy mihinkään?

Idiokratia hoitaa itsensä pois.

Vierailija
22/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääntymishaluni kokevat eksponentiaalisen kasvun, kun palstan pseudoälykkö-velat haukkuvat idiootiksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä fiksu, korkeasti koulutettu ja johtotehtävissä työskentelevä useamman lapsen äiti. Ei mulla muuta aloittajan viestiin kommentoitavaa kuin se että lasten tekeminen on kaukana itsekkyydestä. Koko ajan 24/7 pitää palvella, hoitaa, auttaa, ruokkia, siivota, pyykätä. Viimeisen 10v aikana minulla ei ole yhtä ainoaa kertaa ollut aikaa itselleni tai mahdollisuutta tehdä jotain mitä haluan.

En sano tätä valittaakseni - rakastan lapsia yli kaiken - mutta sitä en siedä että joku sanoo tän olevsn itsekästä.

Täisdä palvrlen yhteiskuntaa 8-9h päivässä ja loput 16h palvelen tauotta lapsia. Valitsemani elämäntapa on raskas ja kuormittava ja epäilen että yksikään vela ei jaksaisi täyä puoltakasn päivää.

Eikö olisikin ollut järkevämpää jättää lapset hankkimatta?

Vierailija
24/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä fiksu, korkeasti koulutettu ja johtotehtävissä työskentelevä useamman lapsen äiti. Ei mulla muuta aloittajan viestiin kommentoitavaa kuin se että lasten tekeminen on kaukana itsekkyydestä. Koko ajan 24/7 pitää palvella, hoitaa, auttaa, ruokkia, siivota, pyykätä. Viimeisen 10v aikana minulla ei ole yhtä ainoaa kertaa ollut aikaa itselleni tai mahdollisuutta tehdä jotain mitä haluan.

En sano tätä valittaakseni - rakastan lapsia yli kaiken - mutta sitä en siedä että joku sanoo tän olevsn itsekästä.

Täisdä palvrlen yhteiskuntaa 8-9h päivässä ja loput 16h palvelen tauotta lapsia. Valitsemani elämäntapa on raskas ja kuormittava ja epäilen että yksikään vela ei jaksaisi täyä puoltakasn päivää.

Eikö olisikin ollut järkevämpää jättää lapset hankkimatta?

Missä tuossa väitettiin, ettei tuo olisi mukavaa? Raskas ei ole minullakaan huono asia elämässä.

-ohis

Vierailija
25/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MHNT kirjoitti:

Unohdin mainita, että itselleni tuo "lisääntyminen on geeneissä" ei käy järkiperusteeksi XD Vai oletteko kuulleet monenkin äidin toteavan, että "lapsia vaan tuli, kun mulla on toi lisääntyminen geeneissä" ?

AP

Olisit tarkentanut jo aluksi, että etsit järkiperusteita.

Ihminen on kyllä hyvä rationalisoimaan eli keksimään "järkisyitä" teoille, jotka oikeasti vain tuntee haluavansa tehdä, luulisi siis että niitä ns. järkiperusteitakin löytyy... Siinäkin on jo yksi, että "tulen sitten onnelliseksi". 

Vierailija
26/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta haluavatkohan muut eläimet lisääntyä vai pelkästään harrastaa yhdyntää (tietämättä mihin se johtaa)?

Muistaakseni vain jotkut apinalajit ja delfiinit harrastavat seksiä huvikseen ja voivat jopa harrastaa itsetyydystä.

Totta, kiitos kun ehdit vastata ennen minua. Sitäpaitsi seksin harrastaminen on ihan ok, jokaisen fiksun ihmisen luulisi jo täällä sivistysmaissa ymmärtävän, ettei seksi ole yhtä kuin lasten hankkiminen :)

AP

Vierailija
27/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta haluavatkohan muut eläimet lisääntyä vai pelkästään harrastaa yhdyntää (tietämättä mihin se johtaa)?

Muistaakseni vain jotkut apinalajit ja delfiinit harrastavat seksiä huvikseen ja voivat jopa harrastaa itsetyydystä.

Jos tarkoitit seksillä yhdyntää, niin eivätkö kaikki eläinlajit koe harrastavansa sitä vain huvikseen (saadakseen nautintoa), vai haluavatko ne tietoisesti lisääntyä?

Vierailija
28/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vastaa kysymykseeni. Sinä hankit lapsia ja nyt on raskasta. Ei kiinnosta. Kiinnostaa se, miksi niitä lapsia piti hankkia? Lue aloitus uudelleen ja vastaa sitten.

Vierailija
29/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisääntymishaluni kokevat eksponentiaalisen kasvun, kun palstan pseudoälykkö-velat haukkuvat idiootiksi!

Kirjoitin, että "Kyllä niitä lapsia kuitenkin kokoajan joku (idiootti) tehtailee työkseen lisää, joten täysin lapsetonta elämää ei kenenkään varmasti tarvitse elää.".

Jos siis tehtailet työksesi lapsia, niin kerro ihmeessä miksi ja miten olet päätynyt tuollaiseen tilanteeseen? Lue kuitenkin varmuuden vuoksi aloitus uudelleen ja koeta vastata kysymyksiini. Minua oikeasti kiinnostaa mitä sinun päässäsi liikkuu :)

Ps. En ole enkä yritä olla mikään älykkö. Kysyn, koska en ymmärrä ja kiinnostaa!

AP

Vierailija
30/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minusta maailmassa ei ole fiksuja ja luovia ihmisiä yhtään liikaa, vaan liian vähän. Aion omista lapsistani kasvattaa juuri tuollaisia, luovia ja fiksuja.

Minä olen hankkinut omia lapsia - ja joo, eka saatii hoidoilla - koska haluan kokea raskauden ja äitiyden. Kotimaista adoptiolasta on vaikea saada ja kv-adoptioissa on lapsen identiteettiin ja taustaan liittyviä riskejä, lapsi on yleensä jo aika iso ja kokenut kenties hyvinkin traumaattisia kokemuksia. Hattua nostan heille, jotka sen klaaraavat hyvin. Mutta minä pidin parempana vaihtoehtona hakeutua hoitoon. Ja hoito tehosi, ja kuopus sai alkunsa luomusti.

Kaksi tai useampia lapsia siksi, että sisarukset ovat kasvattavia. Ainokaisista tulee herkemmin itsekkäitä prinsessoja, koska eivät joudu kotona tekemään kompromisseja.

Olen nauttinut äitiydestä ja lapseni ovat kasvattaneet minua siinä missä minä heitä. He ovat nyt jo isoja, vanhempi täysi-ikäinen.

Äitiyden myötä olen oppinut paljon elämästä ja itsestäni. Voin valehtelematta sanoa viisastuneeni ihan valtavasti. Siedän erilaisuutta ja eri näkökulmia paremmin, nuorempana olin yhtä yksisilmäinen ja mustavalkoinen kuin ap.

Sellaista rakkauden määrää mitä omiin lapsiinsa tuntee ei koe missään muualla. Paraskin romanttinen rakkaus haalistuu ja voi loppua kokonaan, mutta omaa lihaa ja verta olevia rakkaita lapsia puolustaa hengelläänkin.

Tätä ei saa koskaan perille lapsettomille, eikä se mikään ihme ole, heillä kun ei siitä ole mitään kokemusta. Minulla on lapsettoman ihmisen elämästä sen sijaan kokemusta 33 vuoden ajalta. En edes väsyneenä kadu hetkeäkään.

Vierailija
31/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitit seksillä yhdyntää, niin eivätkö kaikki eläinlajit koe harrastavansa sitä vain huvikseen (saadakseen nautintoa), vai haluavatko ne tietoisesti lisääntyä?

Itse asiassa enemmistö eläinlajeista parittelee vain kiima-aikana ja lisääntyäkseen. Ei milloin vain sattuu huvittamaan. Viettien ajamana siis.

Vierailija
32/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...Siis muut kuin ihmiset. Vai mitä kaikkia sellaisia eläinlajeja on, jotka harrastavat seksiä tietoisesti lisääntyäkseen?

Vierailija
33/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa enemmistö eläinlajeista parittelee vain kiima-aikana ja lisääntyäkseen. Ei milloin vain sattuu huvittamaan. Viettien ajamana siis.

Tarkoitinkin tietoista lisääntymistä. Eikö kiima ole eläimillä juuri sitä, että seksi huvittaa?

Vierailija
34/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat syyni hankkia lapsia enemmän kuin yksi on puhdas lapsirakkaus ja haave isosta perheestä. Lapsella on mielestäni hyvä olla sisaruksia. Oppivat jakamaan ja on aina tuki ja turva olemassa heillä toisistaan. Se on mun mielestä arvokasta.

Vierailija
35/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitinkin tietoista lisääntymistä. Eikö kiima ole eläimillä juuri sitä, että seksi huvittaa?

Ei. Jos se olisi nautinnon hakua, sitä haluttaisiin pitkin vuotta, koko ajan. Koska se sijoittuu hyvin lyhyeen ajanjaksoon, monella vain muutamaan päivään vuodesta, ja kiima loppuu siihen paritteluun, se liittyy vain lisääntymisviettiin.

Parittelu voi jopa sattua aika lailla, ja joissain tapauksissa päättyy toisen tai molempien osapuolten kuolemaan. Esimerkiksi rukoilijasirkkanaaras syö uroksen parittelun aikana. Lohet kuolevat kudun jälkeen. Ja niin, kalat eivät koe mitään mielihyvää, nehän eivät parittele edes keskenään.

Vierailija
36/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Jos se olisi nautinnon hakua, sitä haluttaisiin pitkin vuotta, koko ajan. Koska se sijoittuu hyvin lyhyeen ajanjaksoon, monella vain muutamaan päivään vuodesta, ja kiima loppuu siihen paritteluun, se liittyy vain lisääntymisviettiin.

Parittelu voi jopa sattua aika lailla, ja joissain tapauksissa päättyy toisen tai molempien osapuolten kuolemaan. Esimerkiksi rukoilijasirkkanaaras syö uroksen parittelun aikana. Lohet kuolevat kudun jälkeen. Ja niin, kalat eivät koe mitään mielihyvää, nehän eivät parittele edes keskenään.

Eläimet siis ajattelevat jotain tällaista: "Äkkiä, hirvee pakko saada jälkeläisiä!"

Vierailija
37/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ajattele maailmaa 30 tai 50 vuoden päästä. Jos kaikki fiksut ihmiset lopettaa lisääntymisen nyt kuten toivot, maailmassa olisi vain tyhmien jälkeläisiä ja fiksuja vanhuksia, jotka kohta kuolisivat pois.

Juuri tämä! Jos lisääntyminen tapahtuu vain kehitysmaissa, jossa ei ole resursseja eikä koulutusta, maailma on todella huonolla tiellä. Nimenomaan länsimaissa, jossa lapsilla on kaikki mahdollisuudet kasvaa, kehittyä ja kouluttautua, kannattaa tehdä lapsia. Täällä syntyvät tulevaisuuden innovaattorit, energiakriisin ratkaisijat ja avaruuden valloittajat. Tämän totaminen ei ole rasismia, sillä ”rodulla” ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Kyse on saatavilla olevista materiaalisista ja henkisistä resursseista.

Vierailija
38/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi joka on hienosti peitelty ”lapsirakkauteen”. Omien geenien jatkumo ja sen palvonta on narsismia - vaikeaa lajia. Tietysti ihan lisääntymisvietin lisäksi. Kummatkin hallittavissa älykkyydellä.

Vierailija
39/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko tohon logiikkaan. Ihminenkin yrittää saada seksistä nautintoa, mutta harvemmin silloin kun seksihaluja ei ole yhtään.

Vierailija
40/63 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MHNT kirjoitti:

Unohdin mainita, että itselleni tuo "lisääntyminen on geeneissä" ei käy järkiperusteeksi XD Vai oletteko kuulleet monenkin äidin toteavan, että "lapsia vaan tuli, kun mulla on toi lisääntyminen geeneissä" ?

AP

Geenit saa ihmisen haluamaan lisääntyä, siinä ei mitkään järkisyyt auta, kun tulee se halu ja tarve. Mikään muu sitä asiaa ei selitä kuin geenit, koita nyt ymmärtää se, se lisääntymisgeeni on kaikella elollisella niin kasveilla kuin eläimillä, ihminen vaan sattuu olemaan eläin joka pystyy halutessaan olla lisääntymättä. 

Köyhät ihmiset lisääntyvät liikaa ehkäisyn puutteen takia ja sen takia että köyhissä maissa lapset elättävät vanhempiaan kun vanhemmat eivät itse enää kykene, siellä lapset ovat rikkaus, toki lasten elättäminen on kallista ja lapset joutuu menemään jo pienenä töihin. Näin oli Suomessakin vielä aika lyhyt aika sitten. Kun elintaso nousee tehdään lapsia vain halun takia, ei työvoiman.