Miten kotitöiden jako tällaisessa tilanteessa?
Maksamme asumiset ja ruoat ja elämiset ja kaikki sellaiset puoliksi ja meillä on suunnilleen sama palkka. Mutta minä teen vain tunnin pari päivässä töitä, senkin kotona siihen aikaan kuin haluan. Mies taas joutuu raatamaan pitkiä työpäiviä ja on niiden vuoksi paljon pois kotoa. Myönnän, että minulla on helppo ja lokoisa elämä, paljon vapaa-aikaa ja mahdollisuus rentoutua kotona sohvalla vaikka viisi tuntia tekemättä mitään silloin kuin ikinä vain haluan. Miehellä taas on kieltämättä aika rankka elämä. No mies olettaa, että teen kaikki kotityöt, koska voin olla päivät kotona eikä minulla ole erityisiä kiireitä eikä työnikään vaadi mitään palautumista. Ymmärrän hänen ajatuksen, mutta toisaalta tuntuu epäreilulta, että hän eläisi kuin hotellissa. Jos hän olisi sinkku, niin hän joutuisi työnsä jälkeen tekemään myös ne kotityöt. Mitä mieltä olette? Mikä olisi reilua?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Jos hän olisi sinkku, niin hän joutuisi työnsä jälkeen tekemään myös ne kotityöt. Jotka saisi määritellä itse milloin tehdään ja mitä tehdään. Pyykkiä, tiskiä yms tulisi vähemmän ja pari kakkaraitaa pöntössä ei aiheuttasi viikonmittaista mökötystä.
Taidat olla naisvihaajamies. Minä en mökötä kakkaraidoista enkä kalsareista lattialla. Omat pyykkini olen aina hoitanut eikä miehen oma pyykkimäärä tietääkseni lisäänny parisuhteen myötä. Ellei ajatuksesi ole, että sinkkumies ei vaihda vaatteita ja parisuhteessa sitten joutuu vaihtamaan joskus ne kalsarit. Ap.
Puoliksi tai sitten muutoksia maksusuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Av motto...se tekee jota häiritsee ja jolla on se tiukempi siivousstandardi.
Ei päde meillä koska meitä häiritsee yhtä paljon tai vähän ja siisteysstandardimme on samanlainen. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän olisi sinkku, niin hän joutuisi työnsä jälkeen tekemään myös ne kotityöt. Jotka saisi määritellä itse milloin tehdään ja mitä tehdään. Pyykkiä, tiskiä yms tulisi vähemmän ja pari kakkaraitaa pöntössä ei aiheuttasi viikonmittaista mökötystä.
Taidat olla naisvihaajamies. Minä en mökötä kakkaraidoista enkä kalsareista lattialla. Omat pyykkini olen aina hoitanut eikä miehen oma pyykkimäärä tietääkseni lisäänny parisuhteen myötä. Ellei ajatuksesi ole, että sinkkumies ei vaihda vaatteita ja parisuhteessa sitten joutuu vaihtamaan joskus ne kalsarit. Ap.
Olen nainen joka asuu yksin ja pesen pyykkiä ehkä kerran viikossa. Koneesta, kuivaajaan ja siitä päälle. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen joka asuu yksin ja pesen pyykkiä ehkä kerran viikossa. Koneesta, kuivaajaan ja siitä päälle. :D
Hyi silittämättä ja uhriutumatta ja kutsut itseäsi naiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivooja ja kotitalousvähennys<3
Emme tarvitse siivoojaa. Meillä on pieni kaksio, jonka imuroimiseen menee vartti, tiskikone tiskaa jne. Ap.
Ja silti siitä tuollainen numero?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme tarvitse siivoojaa. Meillä on pieni kaksio, jonka imuroimiseen menee vartti, tiskikone tiskaa jne. Ap.
Olen alkanut tuntea itseni kotiorjaksi, kun toinen ei tee mitään kotitöitä ja kuitenkin maksut menee aina puoliksi. Tämä ei ole mikään ajankäyttöongelma vaan psykologinen juttu. Ap.
Jakakaa niin, että molemmat ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan sen pitää mennäkin, jokainen huolehtii omista pyykeistään ja omasta syömisestään. Jos olisit parisuhteessa, niin pesisitkö sinä myös miehen vaatteet, ostaisit kaupasta miehen ruokatarvikkeet, tekisit myös miehelle ruuan ja tiskaisit miehen tiskit? Vai toivoisitko, että mieskin tekisi oman osuutensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä se ap:n mieskin ehtisi ja jaksaisi hoitaa oman osuutensa.
Meillä mies "ostaa" omantunnon puhtaaksi viemällä ulos syömään, ostaa lahjakortteja hierontan, kasvohoitoon, jne. :D Mutta se johtuu ihan minusta. Kukaan ei vaan osaa siivota kotiani niin kuin minä haluisin ja kyllä nalkutan, jos mies on ripustanut pyykit väärin.
Onko teillä lapsia? Jos ei niin en ymmärrä miten saatte riitaa aikaiseksi kotitöistä. Kahdella aikuisella niiden määrä on todella pieni. Ellette sitten oo kovia sotkemaan.
Mikä se tuollainen työ on, ettei tarvitse töitä tehdä ja palkka juoksee?
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä lapsia? Jos ei niin en ymmärrä miten saatte riitaa aikaiseksi kotitöistä. Kahdella aikuisella niiden määrä on todella pieni. Ellette sitten oo kovia sotkemaan.
Emme me ole koskaan kotitöistä riidelleet, mistä sellaista keksit? Kirjoitin vain, että tilanne on alkanut tuntua minusta epäreilulta ja vähentänyt seksihalujani. Missään en väitä, että mitään riitaa olisi ollut. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Jos heillä on aikomus jossain vaiheessa saada lapsia, niin on vain järkevää miettiä vähän tulevaisuutta. Jos toinen oppii, että kotona ei tarvitse tehdä mitään, siitä ei enää halua luopua.
Helppoon työhön kirjoitti:
Mikä se tuollainen työ on, ettei tarvitse töitä tehdä ja palkka juoksee?
Sanoinhan, että teen kyllä joka päivä töitä, mutta tunti pari riittää. Alallani on ns. urakkahinnoittelu, jossa projektista maksetaan tietty summa ja projektille aikataulutetaan aikaa esim. 2 kk. Olen sen verran nopea ja kokenut alalla, että ehdin hoitaa työn paljon nopeammin kuin mitä siihen kustannuslaskelmaan virallisesti budjetoidaan aikaa ja työtunteja. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut tuntea itseni kotiorjaksi, kun toinen ei tee mitään kotitöitä ja kuitenkin maksut menee aina puoliksi. Tämä ei ole mikään ajankäyttöongelma vaan psykologinen juttu. Ap.
Sun täytyy valita, että myönnytkö miehen toiveisiin ja sabotoitte suhteenne ja päädytte katkeraan eroon (tavanomainen skenaario).
Vai pysytkö toukkana ja pidät kiinni tasajaosta ja suhteessanne pysyy onni ja seksiä riittää (harvinaisempi, vain kypsien ja vahvojen ihmisten skenaario).
Itse olin työttömänä tuossa viime vuonna noin 5 kk, kun poikaystävä taas teki pitkiä työpäiviä. (Huom, maksoimme silti kulut puoliksi) Ei asiasta edes keskusteltu mitään, vaan ihan luonnollista mun mielestä oli, että mä tein enemmän kotitöitä. Miksi olisin halunnut vaatia toista väkisin tekemään saman verran, vaikka on kiireisempi ja väsyneempi? Eikö parisuhteessa oo aika normaalia haluta tehdä toisen eteen ja toisen parhaaksi asioita? Mulle ainakin tuli hyvä mieli, kun poikaystävä ilahtui ja monesti kiittelikin, että on kiva tulla pitkän päivän jälkeen kotiin kun ruoka on valmiina, on siivottu tms :) Ja toisaalta se samalla hyödytti myös mua itseäni, koska silloin se pari tuntia mitä iltaisin oli aikaa ennenkuin hänen piti mennä nukkumaan, saatiin sitten viettää yhdessä jutellen, telkkaria katsellen, ulkoillen, halaillen yms sen sijaan, että olisin pyöritellyt peukaloitani poikaystävän tehdessä kotitöitä :D Tosin viikonloppuisin hän tekee töitä vain lauantaina ja silloinkin vain 2-4 tuntia, joten viikonloppuna ruoanlaitto, tiskikoneen täyttö/tyhjäys ja tarvittaessa tehtävä siivous hoidettiin yhdessä, koska poikaystäväkin oli silloin kotona.
Pitäisikö kellottaa sen mukaan miten sitä kotia kuluttaa ja luo sitä siivottavaa? Ap esim. pölyttää enemmän maatessaan vain kotona, kun mies joka on enemmän muualla. Ap varmaan syökin enemmän siellä kotona. Hmm...hankalaksi menee ei se ihan oikeinkaan mene, että vain toinen tekee, mutta ei sekään ole oikein, että toinen kuluttaa enemmän sitä kotia...pitäisikö ap hankkia tasa-arvoisempi työ, että se kotona vietetty aika olisi sama?
Itse keksisin ajan kuluksi paljon parempaa tekemistä mitä siivoamisen. Seksi hoidetaan yhdessä, joten miksei sitten siivoamista?
Ihan oikeasti, tuohon kun lähdette, niin saatte hoitaa ne kotityöt sitten loppuelämän ajan yksin.