Parvekelaatikon orvokeissa öttiäisiä. Kuka osaa auttaa?
Ne ovat siis tosi pieniä, vihreitä olioita. Mitä lienevät ja kuinka niistä pääsisi pikaisesti eroon?
Vai onko viisasta heittää orvokit pois ja ostaa uudet?
Kommentit (12)
Istuta orvokit pihalle ja anna niiden siementää sinne. Saat ehkä nauttia orvokkien kukinnasta muinakin vuosina. Taloyhtiömme pihalla on siellä täällä erilaisia orvokkeja.
Jos tahdot pitää ne toistaiseksi parvekkeella, sumuttele mäntysuopavedellä.
En halua enää orvokkeja parvekkeelle, kun niihin tuli jotain iljetyksiä. Etsin netistä sellaisen kotitekoisen ohjeen seokselle, jolla voi häätää ötökät. Siihen tuli ainakin mäntysuopaa, ja etikkaa (jota ei minulla sitten ollutkaan, mutta silti toimi) ja olikohan vielä astianpesuainettakin? Orvokitkin ensin pelästyi :) mutta alkoivat uudelleen kukkia. Ötökät hävisi.
Siis mäntysuopaostoksille.
Olisiko jollain vielä tietoa sekoitussuhteesta: mäntysuopaa x- määrä/ vettä y- määrä?
Ap
Kun ne on mäntysuovalla nitistetty niin jatkossa suihkuttele kasveja vedellä säännöllisesti (vaikka parikin kertaa päivässä jos suinkin viitsit). Kirvat eivät viihdy suuressa ilmankosteudessa. Onko parveke lasitettu? Lasien takana alkaa kyllä pesiä kaikki kissaa pienempi, itsellä oli entisessä kämpässä aina ansarijauhiaisia. (ansari=kasvihuone, ja sellainenhan lasitettu parveke melkeinpä onkin).
Siinä ohjeessa, jota käytin olikin ruokaöljyä! Ja mäntysuopavettä. Ei siis etikkaa.
Voit myös ostaa sellaisia multaan työnnettäviä kapseleita, jotka sisältävät ravinteita mutta myös kirvamyrkkyä.
Kirvoja. En ole itse puutarhaihme, ja mulle käy noin joka vuosi parvekekukkien kanssa, enkä ole keksinyt keinoa päästä niistä eroon. Sanotaan, että kasvien "pyyhkiminen" tiskiaineen ja veden sekoituksella auttaa, ja jotkut kuulemma pyydystävät leppäkerttuja parvekkeelleen syömään niitä (? tosin luulin, että leppäkertut lypsävät niitä). Mutta siis, itse en valitettavasti ole onnistunut hävittämään niitä.