Onko teitä ikinä aivopesty?
Itse kasvoin uskonnollisessa kodissa ja joskus teini-ikäisenä aloin kipuilemaan asian kanssa. Nyt vielä aikuisenakin usein ajattelen, että mikä on oikeasti totta ja mikä ei. Olisi ollut paljon helpompaa kasvaa kodissa, jossa olisi ollut ns. normaalit arvot! Tuntuu oudolta ajatella asioista täysin eri tavalla, kuin mitä lapsena pidin normaalina..
Kommentit (45)
Kaikki meidät on länsimaissa aivopesty kapitalismin onnenkuvauksin.
Vähän ennen kuin täytin 18, äitini alkoi saarnaamaan että aikuiset ihmiset ei sitten saa lahjoja syntymäpäivänä, eikä ne mitenkään sitä juhli. Paitsi perheen muut aikuiset lapset sai tietenkin lahjoja, minä en. Sama juttu joka vuosi kunnes pääsin muutamaan omilleni. Edelleen olen siinä uskossa etten saa juhlia synttäreitäni mitenkään, ja mulle tulee aina kauhean syyllinen olo jos sitä jotenkin juhlistan. Ja tietenkin äidiltä tulee postissa aina onnittelu kortti. Ja kuukauden päästä synttärit ja nyt jo vituttaa valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Huumeiden vaaroja on varmasti liioiteltu, mutta onkohan niin, että jotkut niistä jotka tajusivat että huumeet eivät ole niin vaarallisia kuin väitetään, sitten hieman mustavalkoisesti tulkitsivat, että huumeet ovat jees?
Olenkohan aivopesty? Itse olen aina uskonut huumeiden olevan huono asia, vaikka olenkin tajunnut että niiden vaaroja (tai todennäköisyyttä, että pahimmat vaarat tulevat omalle kohdalle) liioitellaan.
Ei, vaan tajusivat että "huumeet" ei ole mikään homogeeninen ryhmä vaan sisältää kaikki laittomiksi luokitellut päihdyttävät aineet - ja kaikilla niillä on erilaiset vaikutukset, haitat ja hyödyt. Jotkut huumeet ovat tuhoisampia kuin toiset, joistakin on vähemmän haittaa kuin alkoholista ja kahvista, joitakin käytetään lääkkeinä. Sen vuoksi "huumeista" puhuminen ei ole mitenkään mielekästä ja koko käsitteen voisi heittää romukoppaan.
Ennen hiustenleikkuuta kampaajani kyllä pesee. Se tehoaa aina.