Olen varastanut kaupasta tietämättäni varmaan satasen edestä pari vuoden aikana
Kyseessä K-supermarketin saalaattibaari. Eli kokoan salaatin ja sitten:
Olen aina ottanut mukaani niitä pieniä salaattikastikepussukoita ja laittanut taskuun tai kassiin ihan kassallakin vasta. Tänään näin, että siinä punnituspisteen takapuolella oli, että salaattikastike 39 cnt.
Olen kuvitellut, että ne kuuluvat hintaan samalla tavoin kuin vaikka hampurilaispaikan ketsuppi. Suoraan sanoen en ole edes ajatellut asiaa.
Ehdottmasti bona fide ja ihmetyttää, ettei kassahenkilö ole koskaan sanonut mitän. Aivan heidän silmien edessään olen korista laittanut ne vain laukkuun...
No en enää tietenkään...
Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (57)
Olen tehnyt ihan samaa ja vasta hiljan tajunnut niiden olevan maksullisia. Tiesitkö, että myös muoviset aterimet ovat maksullisia. Tämäkin tuli minulle uutena tietona.
Hyvä, että huomasit. Mieti miten noloo olis jäädä moisesta varkaudesta kiinni:)
Olen niin tiukan kotikasvatuksen saanut ja korkeamoraalinen ihminen, että tämä on ihan kauheaa.
Ajattelin, että pitäisikö minun sanoa kauppiaalle tästä kämmistä.
Ja kyllä ihmetyttää, kun tosi usein ihan siinä kassalla olen ne vain laittanut laukkuun/taskuun tms.
Olen vakiasiakas ja hyvä sellainen, mutta ei kai nyt mikään kauppa lähde siitä, että maksamatta saa lähteä?
Kiitos vinkistä. Tosin jos aterimetkin on maksullisia, olen varastanut myös aika lailla.
Mä olin kerran ikeassa ostoksilla ja meksoinbitsepalvelukassalla. Otin jotain säilytyslaatikoita ja niille kansia. Maksoin laatikot kuvitellen, että kannet sisältyy hintaan. Totesin kotona, että laatikot on todella hyviä siinäbtarkoitujsessa joihin niitä suunnittelun ja hain lisää, taas vain laatikot maksaen. Äitini innostui lastikousta ja haimne hänellekkin ison kasan ja myyjä huomautti sivusta "muistakaa maksaa kannetkin".
Hupsista, olin varastanut ison kasan niitä kansia. Sen verran harvoin tulee ikeassa käytyä, ettei aina hoksaa niitä käytäntöjä, jotka poikkeeaa ns. normaalikaupoista.
Eihän toi ole sen kummempaa kuin että ottaa kourallisen irtokarkkeja ohi kulkiessaan.
Jospa ne ovat olleet ilmaisia tähän sakka.
Vierailija kirjoitti:
Että vallan bona fide...
Niin?
Mikä vika ilmauksessa? Eli tarkoittaa sitä, että on tehnyt jotain täysin vilpittömällä mielellä, vaikka se täyttäisi rikoksen tunnusmerkit.
Vierailija kirjoitti:
Ei myyjäkään varmaan tiennyt
Todennäköisesti tiesi mutta sitä ei voinut vähempää kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän toi ole sen kummempaa kuin että ottaa kourallisen Täysin eri.
Jokainen tietää, että niistä irtokarkeista pitää maksaa.
Luulin todella, että kastike kuuluu salaatin hintaan.
ap
Voi myös olla niin että jos myyjä on nähnyt salaatinkastikkeet niin hän on merkinnyt ne käsin kuitille.
Mä varmaan tunnustaisin kauppiaalle tai edes kassalle seuraavalla kerralla asioidessani kyseisessä kaupassa. Toi on kyl sellanen kämmi, että saattaisi sattua mullekin, ja häpeämättä en siitä selviäs.
Sytytin aikoinaan junan ravintolavaunussa täysin vilpittömällä mielellä tupakan kunnes henkilökuntaan kuuluva tuli sanomaan ettei täällä saa polttaa. Olin aidosti yllättynyt tilanteesta. Tästä on kyllä aikaa.
Jos omatunto soimaa niin voit mennä käteinen kourassa kauppaan ja luovuttaa noin varastamasi summan edestä rahaa korvauksena.
Kauppias ottaa rahan vastaan ja hän arvostaa sinua, kun tulet oikaisemaan tekemääsi mokaa rehellisesti.
Jos elämä on satasesta kiinni, niin voit jatkaa kuten ennenkin.
Siis vahinkohan tuo on, se on selvä. Kunhan maksat jatkossa, niin ei luulisi ongelmia tulevan. Se on kyllä erikoista, ettei kassa sano mitään vaikka näkee sinun laittavan tavaraa laukkuusi maksamatta. Tulee mieleen, että voiko siinä sitten asiakasta edes syyttää, jos pitää suunsa kiinni? Minusta ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt ihan samaa ja vasta hiljan tajunnut niiden olevan maksullisia. Tiesitkö, että myös muoviset aterimet ovat maksullisia. Tämäkin tuli minulle uutena tietona.
En tuotakaan tiennyt, tosin otan harvoin. Syön yleensä töissä salaatin ja siellä on metalliset aterimet. Mutta toki joskus olen nekin ottanut.
Ei hemmetti, olen varastunut enemmän kuin tiedänkään...
ap
Ei mitään. Maksaisin ne jatkossa ja siinä se.