Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka juntti idiootti pitää olla, että kutsuu YHDYSVALTOJA Amerikaksi?

Vierailija
21.05.2018 |

Eikä siis mä en kestä XDDDDD Xddd
T. N22

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa kukaan täyspäinen ei enää puhu intiaaneista. Ellei halua nolata itseään totaalisesti.

Se on idigenous people noin yleisesti, maasta riippumatta, ja native americans erityisesti Amerikassa.

Asuin amerikassa ja olen intiaani eikä minua edes yritetty nolata. Minua kunnioitettiin toisin kuin tässä persläpi suomi maassa.

Suomalaiset eivät osaa väitellä. Sen näkee jo tässä moderaatorissa joka tekee simoansseille kaiken hienovaraiseksi. Amerikkalaiset ovat rauhallisempia kuin eurooppalaiset.

Vierailija
42/59 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa kukaan täyspäinen ei enää puhu intiaaneista. Ellei halua nolata itseään totaalisesti.

Se on idigenous people noin yleisesti, maasta riippumatta, ja native americans erityisesti Amerikassa.

Viestisi on täyttä valhetta.

Jenkit ovat itseasiassa raasisteja ja pitävät intiaaneja vähän tyhminä ja jälkeenjääneinä.

Tulee julki kaikissa keskusteluissa joissa intiaanit vaan tulevat esiin.

Höpö höpö. Minä asun Yhdysvalloissa, ja nuo ovat tosiaan ne termit, joita kuuluu käyttää. Enkä nyt puhu mistään rasisteista, vaan koulua käyneistä sivistyneistä ihmisistä.

Höpö höpö itsellesi, niin asun minäkin ja kuten edellä kerroin tuntuu olevan yleistä kaikissa kansanluokissa missä olen iltaa istunut.

Joten kaada vaan itsellesi.

Erikoista. Minun tuttavapiirini on ylikorostuneen korrektia tässä suhteessa. Kukaan ei käyttäisi sanaa intiaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen maan nimi on Amerikan Yhdysvallat. Ihan samalla tavalla kuin tämän maan nimi on Suomen tasavalta. Jos käytät noista maista lyhyempää muotoa, niin kumman sanan valitset: ensimmäisen vai toisen?

Vierailija
44/59 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan/voisin mennä hakemaan pizzaa.

Vierailija
45/59 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana on oikeasti indigenous.

Vierailija
46/59 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se riippuu vähän. Alkuperäiskansat on englanniksi muuten indigenous peoples (ei idigenous).

Termi Native Americans kirjoitetaan isolla.

USA:ssa voi jossain yhteyksissä käyttää sanontaa American Indians.

Intiaanit itse voivat käyttää termiä Indian, mutta he useimmiten lausuvat sen Ind'in. Reservaattislangissa täysiverisistä intiaaneista käytetään nimitystä Skins.

Kanadassa käytetään yleisesti termiä First Nations. Sanaa Indian ei voi käyttää missään yhteydessä.

Jos haluaa olla poliittisesti korrekti, voi yrittää käyttää täsmällistä etnistä termiä eli sen kansan tai poliittisen ryhmän nimitystä, johon joku intiaani kuuluu. Nimet ovat tosin aika monimutkaisia ääntää:

Kwakwaka'wakw, Nuu-chah-nulth, Tohono O'odham, Ewiiaapaayp Band of Kumeyaay Indians,

Lac Courte Oreilles, Mashantucket Pequot, jne...

Vierailija
47/59 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestisi on täyttä valhetta.

Jenkit ovat itseasiassa raasisteja ja pitävät intiaaneja vähän tyhminä ja jälkeenjääneinä.

Tulee julki kaikissa keskusteluissa joissa intiaanit vaan tulevat esiin.

Höpö höpö. Minä asun Yhdysvalloissa, ja nuo ovat tosiaan ne termit, joita kuuluu käyttää. Enkä nyt puhu mistään rasisteista, vaan koulua käyneistä sivistyneistä ihmisistä.

Höpö höpö itsellesi, niin asun minäkin ja kuten edellä kerroin tuntuu olevan yleistä kaikissa kansanluokissa missä olen iltaa istunut.

Joten kaada vaan itsellesi.

Erikoista. Minun tuttavapiirini on ylikorostuneen korrektia tässä suhteessa. Kukaan ei käyttäisi sanaa intiaani.

Johtuu varmaankin siitä että olet ”hyvä ihminen” ja seurustelet kaltaistesi kanssa.

Realimaailma on jotain aivan muuta, jossa me taas elämme todellisuudessa, emmekä utopistisessa unelmassa.

Että tämä sitten vaan tästä.

Vierailija
48/59 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se riippuu vähän. Alkuperäiskansat on englanniksi muuten indigenous peoples (ei idigenous).

Termi Native Americans kirjoitetaan isolla.

USA:ssa voi jossain yhteyksissä käyttää sanontaa American Indians.

Intiaanit itse voivat käyttää termiä Indian, mutta he useimmiten lausuvat sen Ind'in. Reservaattislangissa täysiverisistä intiaaneista käytetään nimitystä Skins.

Kanadassa käytetään yleisesti termiä First Nations. Sanaa Indian ei voi käyttää missään yhteydessä.

Jos haluaa olla poliittisesti korrekti, voi yrittää käyttää täsmällistä etnistä termiä eli sen kansan tai poliittisen ryhmän nimitystä, johon joku intiaani kuuluu. Nimet ovat tosin aika monimutkaisia ääntää:

Kwakwaka'wakw, Nuu-chah-nulth, Tohono O'odham, Ewiiaapaayp Band of Kumeyaay Indians,

Lac Courte Oreilles, Mashantucket Pequot, jne...

Olet oikesssa. Näppäilen kännykällä enkä edes huomannut ännän puuttuvan. Ja toki kaikki kansallisuudet englannin kielellä kirjoitetaan isolla.

Tämä muuten on totta, että käytetään usein nimenomaan kansan oikeaa nimeä. Joskus se on helpompaa, joskus vaikeampaa.

Vierailija
49/59 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
50/59 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. N22

Sulle ei taida olla koko juttu ihan selvä itsellesi:) Terveisin Amerikassa asuva:)

Vierailija
51/59 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen on puoliksi amerikkalainen.

Vierailija
52/59 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä että mites kun lapset opiskelivat koulussa oman alueen historiaa ja aiheena siis intiaanit niin ei heitä kutsuta indians vaan native americans tai sitten vielä mieluummin heimonimellä. Täällä on toki myös ihmisjoukko jota kutsutaan indians ja he ovat muuttaneet tänne Intiasta...eli jos puhut ryhmästä indians niin amerikkalaiset olettavat että puhut intialaisista.

Vierailija
53/59 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen maan nimi on Amerikan Yhdysvallat. Ihan samalla tavalla kuin tämän maan nimi on Suomen tasavalta. Jos käytät noista maista lyhyempää muotoa, niin kumman sanan valitset: ensimmäisen vai toisen?

Yhdysvallat on muutenkin huono nimi koska Amerikan Yhdysvallat ei ole mantereen ainoa liittovaltio. Esimerkikis Brasilia ja Meksiko on myös yhdysvaltoja. Ne on vähän samalla tapaa osavaltioista koostuvia valtioita kuin USA.

Vierailija
54/59 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki tietävät mitä se tarkoittaa niin mitä väliä? Sanotaan Tamperettakin manseksi.

Vierailija
55/59 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein juntein tapa sanoa suomeksi:

"UU ES AA". Mä meen ens viikolla uuesaahan!

Cringe.

Vierailija
56/59 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä että mites kun lapset opiskelivat koulussa oman alueen historiaa ja aiheena siis intiaanit niin ei heitä kutsuta indians vaan native americans tai sitten vielä mieluummin heimonimellä. Täällä on toki myös ihmisjoukko jota kutsutaan indians ja he ovat muuttaneet tänne Intiasta...eli jos puhut ryhmästä indians niin amerikkalaiset olettavat että puhut intialaisista.

Kontekstista riippuen. Jos kerrot miten cowboyt ja intiaanit tappeli keskenään niin ei kukaan mielessää kuvittele jotan Gandhin johtamaa intialaisjoukkoa siellä riehumassa.

Alueellista eroa on myös. Etenkin jos lähettyvillä on alkuperäiskansojen reservaatti niin paikalliset puhuu (rasistiseen sävyyn) inkkareista.

Vierailija
57/59 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi jenkki sanoi sitä "states".

Vierailija
58/59 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virokin on Eestin pohjoinen maakunta ja miten Varsinais- eli varsinainen Suomi, Saksa Sachsenin alue, Englanti jne. Eli kyllä kumpaankin suuntaan on puhekielen ja virallisempiakin ilmauksia.

Vierailija
59/59 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. N22

Oletko se Canna/Sannah?

Joka pitää biksuja auringossa ja hakee apteekista vitskuja...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä