Olenko ensiasunnon ostaja
Hei,
Olen omistanut muutama vuosi takaperin entisen mieheni kanssa asunnon. Eron jälkeen myytiin se ja muutin vuokralle. Nyt olen ostamassa omaa asuntoa, katsotaanko minut ensiasunnon ostajaksi vai toisen asunnon ostajaksi? Tätä mietin siksi, että täytyykö olla se 5% vai 10-15% omarahotusosuutta. Säästöjä ei entisen asunnon myynnistä ole.
Kommentit (10)
Ensiasunnon ostaja on ihminen, joka ei koskaan ole omistanut yli 49 % mistään asunnosta.
Paljonko omistit edellisestä asunnosta?
Lue verohallinnon sivulta jos olisi apua siitä.
Jos omistit 50% tai enemmän, et ole ensiasunnonostaja
Laina otettiin puoleksi, eli puolet omistin (pankki omisti 😄).
Näin minä sen ajattelinkin menevän, järkyttävä summa vaan tuo omarahotusosuus. Ilmeisesti tulee heinäkuussa nousemaan 15 prosenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Näin minä sen ajattelinkin menevän, järkyttävä summa vaan tuo omarahotusosuus. Ilmeisesti tulee heinäkuussa nousemaan 15 prosenttiin.
Miten niin järkyttävä summa? Sehän on vain pieni murto-osa siitä asunnon koko hinnasta. Jos et sen vertaa pysty säästämään niin kannattaa harkita onko asunnon ostaminen mielekästä ollenkaan.
Et ole ensiasunnon ostaja. Joudut myös maksamaan varainsiirtoveron. Jos periikin talon ja ottaa omaisuuden vastaan, niin se lasketaan jo ensiasunnoksi. Tai jos ukkosi kanssa oot omistanut, niin se lasketaan ensiasunnoksi. Huomioithan varainsiirtoveron kerrostalossa, oliko 4% valtiolle ja okt se on vähempi.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ensiasunnon ostaja. Joudut myös maksamaan varainsiirtoveron. Jos periikin talon ja ottaa omaisuuden vastaan, niin se lasketaan jo ensiasunnoksi. Tai jos ukkosi kanssa oot omistanut, niin se lasketaan ensiasunnoksi. Huomioithan varainsiirtoveron kerrostalossa, oliko 4% valtiolle ja okt se on vähempi.
Varainsiirtovero on 4 % kiinteistöstä ja 2 % asunto-osakkeesta. Omakotitalot ovat yleensä kiinteistöjä. Toki omakotitalo voi olla myös yhtiömuotoinen, varainsiirtovero on 2 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin järkyttävä summa? Sehän on vain pieni murto-osa siitä asunnon koko hinnasta. Jos et sen vertaa pysty säästämään niin kannattaa harkita onko asunnon ostaminen mielekästä ollenkaan.
Veikkaanpa että aika harvalla duunarilla on takataskussa tosta noin vain 35-45t€ 😊 Monta vuotta menee säästäen että siihen summaan päästään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa että aika harvalla duunarilla on takataskussa tosta noin vain 35-45t€ 😊 Monta vuotta menee säästäen että siihen summaan päästään.
Ap
Veikkaanpa että aika harva duunari ostelee tuosta noin vaan 300 000 euron asutoja. Jos sellaisesta haaveilee niin kyllä sitä nyt vaan täytyy monta vuotta säästää.
Monta aamua saa tavallinen duunari herätä sorvin ääreen kunnes on tuollainen summa tienattu.
Omistitko 50-50 ex-miehen kanssa vai miten?