Mies puhuu lapsen ja kaveriensa kanssa äidinkieltään, eikä kerro mistä puhuu
Harrasti tätä kaveriensa kanssa ja se häiritsi, mutta nyt kun saimme lapsen niin on mennyt tämä ihan uudelle tasolle. Miten saisin lopettamaan?
Kommentit (31)
Tuskin se mies noin tekee jättääkseen sut porukoista. Tietäähän se mieskin että voisit opiskella venäjää joka niemen nokassa. Jos pääkaupunkiseudulla asut, suosittelen Venäjän tiede- ja kulttuurikeskuksen intensiivialkeita, jos sellaisia kursseja vielä on. Siitä suoraan sitten viikottaisille tunneille, mieluiten samaan lafkaan jos mahdollista, koska siellä oikeasti edetään ja opitaan. Työväenopiston eteneminen on hidasta. Toinen tosi hyvä vaihtoehto on aikuislukion venäjänkurssi. Ainakin Eiran aikuislukiossa Helsingissä olen saanut superhyvää opetusta. Jotain on mullekin päähän jäänyt, vaikka en kuule venäjää juuri koskaan. Harmittaa suorastaan, että elämässäni ei tällä hetkellä ole aikaa paneutua "naapurin" kieleen, koska se ei ole luonteva osa arkeani. Mutta hei, puhun mieheni kieltä, vaikka asumme Suomessa. Ja opettelen sitä koko ajan lisää telkkarista/netistä (sieltähän muuten sen venäjänkin saisi, olenpas Sherlock!) lukemalla uutisia ja muita julkaisuja, kuuntelemalla musiikkia mieheni kielellä jne. Mun etu tosin on se, että meidän suhteemme on kaksikielinen. Ap jos teidän suhde on suomenkielinen, rupea vain väliin iskemään venäjänkielistä sanaa ihan alkeista "Rakas tuo kaupasta mjasa." Teidän suhde ei siitä mene pilalle - mutta laspen kanssa puhu pelkkää suomea, jotta hän erottaa kielet selvästi toisistaan. Sit alat kattoa lapsen kanssa venäjänkielisiä lastenohjelmia. Ainakin Masha i Medved eli jotain Masha ja Karhu tulee molemmilla kielillä, joten voit tarkistella vaikeita asioita jos intoa riittää niin pitkälle. No ehkä tuo on liian hardcorea heti alkuun. Venäjää osaavat, antakaa lisää vinkkejä mUakin kiinnostaa :-) Ja ap: minä en ole kielinaisia. Oikeasti. En osaa turistienkkuakaan :-( Mutta puolison kieltä halusin oppia ja opin. Puhun sitä sujuvasti. Mistä löytäisit motivaation?
Ap, ajattele miten laaja maailma sulle aukeaa, kun opit venäjää - elokuvat, romaanit, musiikki, koko kulttuurin kirjo! Plus että Venäjä on aina naapurimme, sitä kieltä pitäisi kaikkien suomalaisten osata.
Älä valita, monikulttuurisuus on rikkaus.
Kai tiesit tuon tapahtuvan kun nait ulkomaalaisen?
Noloa, jos et sen vertaa osaa hänen äidinkieltään, että ymmärtäisit. Miten tuollaista suhdetta voi edes olla olemassa? Tai ehkä kyseessä on provo.
Sanakirjan kanssa kymmenen sanaa päivässä. Aloita heti. Venäjän kieli ei ole niin vaikeaa, minäkin olen sen vanhana (60plus) vielä oppinut. Ja lapselle puhutaan vielä helppoa ja selkeää kieltä, opit varmasti. Pyydä myös miestäsi opettamaan ääntämystä oikein. Onnea uudelle hienolle taidolle!
Opettelet venäjää. Ensin alkeet työväenopistossa ja sitten miehesi kanssa harjoittelet auttavan venäjän kielen taidon.
Tämänkin ajan, jonka vietät täällä palstalla ja netissä yleensä, jos tämän ajan opettelisit venäjää, osaisit jo. Käytä aikasi järkevästi. Venäjän kielen taidosta on sinulle varmasti hyötyä loppuelämässäsi.
Venäjän intensiivikurssille heti. Opit varmasti hyvässä opetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen täytyy saada puhua lapsensa kanssa omaa äidinkieltään, silloin kasvaa viisaita lapsia.
Häiritsee vain, kun ei edes tiivistä mistä puhuu, vaikka kysyn. Tunnen itseni ulkopuoliseksi.
-ap
Miten vauvalle lässytyksen voi tiivistää? Ei se sille mitään meheviä juoruja kerro, tuskin edes puhuu päivästään.
Luulisi, että ap jo kuuntelemalla oppisi kieltä. Kun sitä jatkuvasti kuulee.
Itse en ole mikään kielinero. Olin kuitenkin vaihdossa maassa, jonka kieltä en osannut sanaakaan etukäteen. Asuin isäntäperheessä. Niin vain kieli alkoi tarttumaan ja ymmärsin jo lyhyenkin oleskelun jälkeen jotakin, mitä keskustelut koskivat. Toki siinä auttoi, että isäntäperhe jaksoi vastailla kysymyksiini, jos jokin jäi epäselväksi.
Voisiko ap ilmaista asian puolisolleen niin, että hän haluaa oppia kieltä? Usein ihmiset ovat ylpeitä omasta äidinkielestään ja kokevat kiinnostuksen positiivisena.