Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästövinkit ja superhalvat proteiininlähteet?

Vierailija
20.05.2018 |

Tarkoituksenani olisi saada talouteni parempaan balanssiin sekä sen jälkeen säästää silmäleikkausta varten. Kaikki ylimääräiset kulut olen karsinut pois, enkä ole ostanut tänä vuonna lainkaan vaatteita tai meikkejä tai käynyt kampaamossakaan. Paras tapa säästää tällä hetkellä on säästää ruokakaupan ostoksissa, mutta mun pitäisi säästää vielä reilusti lisää.

Olen syönyt itse lähinnä pastaa ja papuja tai riisi-vihannes-tonnikala"risottoa" tai nuudeleita vihanneksilla tai spaghetti bolognesea. Välipalaksi olen välillä juonut proteiinismoothieita proteiinijauheesta. Joskus naimisissa ollessani söin oikeasti kalliita ruokia, joten nuo ovat mulle tosi halpoja ruokia. Olen miettinyt sellaistakin, että olisin vain yksinkertaisesti syömättä, mutta se vain laukaisee pahan napostelunhimon mulla, joten ei toimi. Olen melko hoikka, mutta en halua lihoakaan tästä yhtään.

Pitäisi kyllä vielä saada painettua annoshintaa paljon pienemmäksi. Täytyisi koettaa kehittää halvempia ruokia, jotka olisivat terveellisiä kuitenkin. Olisiko ideoita?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, leivän ostamisen olen lopettanut lähes kokonaan rahansäästösyistä, sillä en juurikaan pidä leivästä ja sen kohdalla tuli aina liikaa hävikkiä, vaikka yritinkin aina pakastaa viimeistä myyntipäivää lähestyvät leivät, jotta ne eivät pilaantuisi. Leipä on myös todella kallista kaupasta ostettuna (itse tehtynä ok-hintaista sinänsä). Alkoholia tai tupakkaa en käytä ja virvoitusjuomienkin osalta rajoitan ostoksia voimakkaasti.

T. Ap

Vierailija
2/17 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko säästää muussa kuin ruuassa? Laita vähän tuloja ja menoja tänne niin katsotaan keksittäisiinkö menoista karsittavaa.

Paljonko sulla menee nyt rahaa ruokaan? Voisitko ajatella että söisit vaan ihan perusruokia (perunaa, porkkanaa, puuroa, jauhelihaa tms), näin ruokamenot saisi noin sataseen kuussa.

Silmäleikkausta suosittelen kyllä lämpimästi, omat silmät leikattiin noin viisi vuotta sitten ja oli kyllä joka euron arvoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, leivän ostamisen olen lopettanut lähes kokonaan rahansäästösyistä, sillä en juurikaan pidä leivästä ja sen kohdalla tuli aina liikaa hävikkiä, vaikka yritinkin aina pakastaa viimeistä myyntipäivää lähestyvät leivät, jotta ne eivät pilaantuisi. Leipä on myös todella kallista kaupasta ostettuna (itse tehtynä ok-hintaista sinänsä). Alkoholia tai tupakkaa en käytä ja virvoitusjuomienkin osalta rajoitan ostoksia voimakkaasti.

T. Ap

Leipähän on varsin halpaa kaupastakin ostettuna. Edullisempaa kuin valtaosa arkiruoista.

Miten lasket ruoan hinnan? Euroa per proteiinigramma vai euroa per kcal?

Vierailija
4/17 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marketin huonolaatuisia mutta silti kalliita proteiinijauhoja ei kannata ostaa. Osta mieluummin luomukananmunia niin toimii paljon paremmin ja tulee halvemmaksi.

https://www.google.fi/search?q=huonolaatuinen+lis%C3%A4ravinne&rlz=1C1A…

Vierailija
5/17 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Leipähän on varsin halpaa kaupastakin ostettuna. Edullisempaa kuin valtaosa arkiruoista.

Ajattelen ruoan hinnan suunnilleen viikkotason kulutuksen perusteella, ts. paljonko käytän sitä esim. per viikko (esim. hiilihydraatinlähteen tarpeellinen kulutus tai annosmäärä per viikko). Sinänsä proteiininlähteistä ajattelen per gramma -idealla. Leivät monesti maksavat 2-3 euroa, mutta yhdestä leivästä on iloa vain 3 päiväksi. Sen sijaan pussillinen pastaa maksaa noin euron ja siitä on myöskin iloa noin 3 päiväksi -- toisin sanoen leivän hinnalla saisi jopa kolmisen pussia pastaa, joten yhden pastapussilisen hinta jää kolmasosaan leivän hinnasta jne.

Ja esim. heraproteiinipussillinen on sinänsä ylivoimaisesti halvin proteiininlähde, jos vertaa lihatuotteisiin tai valmiiksi pakattuihin papupurkkeihinkin. Tosin irtomyynnistä ostettuina pavut lienevät halvempia, mutta ne vaativat pitkän liotuksen jne. Aamut menevät kyllä puuron voimin, mutta puuro ei pidä nälkää kovinkaan hyvin.

Täytyy yrittää hienosäätää tätä lisää... Yritän tasapainoilla rentouden ja tehokkuuden välimaastossa ja välillä syön herkkujakin (kuten marjarahkaa ja karkkia), mutta yritän pitää kokonaisuuden mahdollisimman edullisena.

T. Ap

Vierailija
6/17 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papuja, erityisesti kuivattuna myytäviä, jotka liotetaan ja keitetään itse. Kotimaisia juureksia ja perunaa, voittavat pastan ravintoarvo lataan 6-0.

Vierailija
7/17 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marketin huonolaatuisia mutta silti kalliita proteiinijauhoja ei kannata ostaa. Osta mieluummin luomukananmunia niin toimii paljon paremmin ja tulee halvemmaksi.

Olen ostanut sinänsä kuntosaliharjoittelijoille/bodareille tarkoitettuja laadukkaita, kohtuuhintaisia hera- tai vehnäproteiinivalmisteita, joissa kilon säkki on noin kympin suomalaisessa edullisessa nettikaupassa. On se lihaa halvempaa kuitenkin, jos laskee vaikkapa jauhelihan puhtaan proteiinipitoisuuden. :) Välillä syön toki ihan lihaakin, mutta tuosta saa yhden aterian tarpeet (proteiinismoothie) per vrk ainakin. Kuitenkin haluan pysyä kuitenkin fyysisesti hyvässä kunnossa, vaikka halvalla pyrinkin elämään.

T. Ap

Vierailija
8/17 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papuja, erityisesti kuivattuna myytäviä, jotka liotetaan ja keitetään itse. Kotimaisia juureksia ja perunaa, voittavat pastan ravintoarvo lataan 6-0.

Täytyy alkaa hommata niitä papuja irtomyynnistä sekä kotimaisia juureksia sekä tehdä isompia ruoka-annoksia valmiiksi pakastimeen. Valmisruokia en ole ostanut enää moneen kuukauteen, sillä ne vasta kalliita ovatkin. Keitetyistä perunoista en valitettavasti juurikaan pidä (poikkeuksena ihan uudet perunat kalan kera). Porkkanat ym. sen sijaan ovat herkullisia.

Vierailija
9/17 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Tosiaan mielestäni leipä on erittäin kallista, varsinkin kun vielä miettii niiden päällisten hintaa (juusto ja tomaatit ovat myös erittäin kalliita). Se leipä nimittäin pääosin ehtii pilaantua tai kuivuakin sen noin kolmen päivän jälkeen, joten sitä jää aina hukkaan.

Vierailija
10/17 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijajauhoissa on paljon proteiinia suhteessa hintaan.

Vierailija
11/17 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut sinänsä kuntosaliharjoittelijoille/bodareille tarkoitettuja laadukkaita, kohtuuhintaisia hera- tai vehnäproteiinivalmisteita, joissa kilon säkki on noin kympin suomalaisessa edullisessa nettikaupassa. On se lihaa halvempaa kuitenkin, jos laskee vaikkapa jauhelihan puhtaan proteiinipitoisuuden. :) Välillä syön toki ihan lihaakin, mutta tuosta saa yhden aterian tarpeet (proteiinismoothie) per vrk ainakin. Kuitenkin haluan pysyä kuitenkin fyysisesti hyvässä kunnossa, vaikka halvalla pyrinkin elämään.

T. Ap

Kymmenellä eurolla kilo ei saa oikeasti laadukasta proteiinijauhoa, mutta varmasti olet silti tehnyt paljon paremman valinnan koska marketeissa tuota samaa jauhoa on pakattuna paljon kalliimpiin purkkeihin ja pusseihin.

Vierailija
12/17 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunat ja seiti ovat halpoja protskuja.

Vierailija
13/17 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä oikein syöt? käytätkö ollenkaan maitotuotteita? vihannekset, hedelmät? Viljatuotteet? ruuan hinnan sijasta sinuna olisin enemmän huolissasi ruokavaliosi terveellisyydestä, ravintosi vaikuttaa rajoittuneelta ja yksipuoliselta ja pidemmän päälle se tulee kalliiksi sairastuminen muodossa.

Vierailija
14/17 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä oikein syöt? käytätkö ollenkaan maitotuotteita? vihannekset, hedelmät? Viljatuotteet? ruuan hinnan sijasta sinuna olisin enemmän huolissasi ruokavaliosi terveellisyydestä, ravintosi vaikuttaa rajoittuneelta ja yksipuoliselta ja pidemmän päälle se tulee kalliiksi sairastuminen muodossa.

Viljatuotteita syön puuron muodossa aamuisin ja hapankorppuja mulla on myös (paketti kestää kauan). Maitotuotteita syön rahkan ja bulgarian jogurtin muodossa. Hedelmistä syön banaaneja ja satunnaisesti muita hedelmiä. Vihanneksista syön lähinnä pakastevihanneksia ja porkkanoita. Lisäksi syön monivitamiineja purkista. Proteiininlähteinä ovat pavut, proteiinijauhe ja naudan jauheliha (sekä ne maitotuotteet). Pitäisi vain vielä puristaa budjettia huomattavasti pienemmäksi terveellisyyden kärsimättä liikaa.

Toimenpiteitä: kuivattujen papujen ja kikherneiden lisääminen ruokavalioon, itse tehdyt sämpylät nykyistä useammin, joku juures-lihapata (?), jota pakastaisin annosrasioihin etätyöpäiviä varten lounaaksi sekö iltaruoaksikin. Mahdollisesti vielä hinta-laatusuhteeltaan paremman proteiinijauheen löytäminen. Mietin myös, että voisin alkaa tehdä maustamatonta jogurttia itse kotona, niin säästäisin niissäkin kuluissa.

T. Ap

Vierailija
15/17 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssit on edullisia ja hyvä proteiinin lähde. Meillä tehdään linssikeittoa, mutta saahan linsseistä myös lisukkeen.

Vierailija
16/17 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ja kananmunaa ja seitiäkin täytyy alkaa syödä enemmän.

17/17 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsetkö ongelle? Olisi ilmaista protskua tarjolla. Esim. ahvenet...

Kananmuna on hyvin puhdasta ruokaa.

Ja taisit jo suunnitellakin papujen ostoa edullisemmin. Etnisissä kaupoissa myyvät isoja settejä halvalla. Liotat vaikka aina tiettynä päivänä 3-4 päivän satsin ja keittelet kerralla. Soseuta osa ja syö osa kokonaisena (kuumana lisukkeena ja vaikka marnoituna kylmänä salaatissa).

Kesä kun tulee, niin saat edullisesti kasviksia. Silloin voit ostaa hövelimmin protskua, eikä lasku kasva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä