Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioliiton aikana tehty mökki vain miehen nimissä

Vierailija
19.05.2018 |

Ostaessamme yhteistä asuntoa miehen vanhemmat antoivat ennakkoperintönä noin 50 000e jolla rahoitettiin yhteistä asuntoa. Rakennettiin miehen perintötontille mökki, johon otettiin yhteistä lainaa reilu 50 000e. Mökki on vain miehen nimissä, ja mieheni mielestä se on reilua koska kyse on peritystä maasta ja mökkilaina on yhteinen koska alkuperäistä asuntoamme rahoitettiin saman summan verran ennakkoperintörahoilla.

Suostuin tähän ja ajattelin että kai tämä on reilua. Kuitenkin rakennusprojekti kesti kaksi vuotta, ja hoidin kahta lasta työni ohessa yksin. Mökki on ihana. Silti mietin, tekeekö kukaan muu näin että avioliitossa rakennetaan mökki ja kuitenkin vain toinen omistaa sen?

En ole eroamassa, mutta jostain syystä sisällä kalvaa jotenkin paha olo tämän asian takia. Mieheni mielestä kaikki on hienosti. Naimisissa ollaan oltu 15 vuotta, tulomme ovat samanlaiset. 3v ja 5v lapset on meillä.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen huomannut että en pysty puhumaan ”meidän mökistä”, vaan ”miehen mökistä”. Yhdessä on kuitenkin lainoja maksettu ja itse laittanut kaikki tulot yhteiseen elämään. Samoin rakennusaikana hoidin kaiken jotta mies sai rauhassa rakentaa mökkiään. Mutta varmaan tässä on matemaattisten laskelmien mukaan mentävä :). Ap

Vierailija
22/36 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset on ahneita, kaiken pitäisi olla yhteistä, ettei vaan jää mitään saamatta jos tulee ero.

Tässä tapauksessa näyttää siltä, että nainen menettää, minkä on maksanut, koska ei ole nimeä missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan sulle on vastattu, että voit tarvittaessa hakea kohtuullisamista. Sen lopputulos on sitten mitä on, vaikka foorumilla kaikki olisi sitä mieltä, että lasten hoitoon käytetty aika olisi nollan euron arvoinen panostus. Ei ole.

Vierailija
24/36 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omakotitalo miehen ennakkoperintönä saadulla tontilla.

Tästä nikoteltiin jo rakennusvaiheessa pankissa, koska periaatteessa kiinteistö kuuluu sille jonka maalla se on. Eli pankissa miettivät, että mulla olisi erotilanteessa 100.000 € velkaa, mutta en omistaisi mitään.

No, me mentiin lakimiehelle, joka laati seikkaperäisen paperin asiasta: vaikka tontti on miehen nimissä, on tämä kiinteisö molempien omaisuutta. Se on kokonainen A4 tekstiä ja siinä on myös määritelty se, että jos me eroaisimme, olisi molempien suostumuksella mies saava 10 % isomman osuuden kaupasta kuin minä. 

En ikinä suostuisi tuollaiseen. Jos maksat jotain mökkilainaa, niin sulla pitää olla osuus siitä itselläsikin. Muutenhan olet ihan idiootti. Jos mies taas maksaa koko mökin ja sen ylläpidon ja se on vielä hänen tontilaan, on tilanne eri.

Vierailija
25/36 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olen huomannut että en pysty puhumaan ”meidän mökistä”, vaan ”miehen mökistä”. Yhdessä on kuitenkin lainoja maksettu ja itse laittanut kaikki tulot yhteiseen elämään. Samoin rakennusaikana hoidin kaiken jotta mies sai rauhassa rakentaa mökkiään. Mutta varmaan tässä on matemaattisten laskelmien mukaan mentävä :). Ap

Se, että asia vaivaa sinua, on riittävä peruste puhua siitä ja sinun olla omistajana myös virallisesti.

Jos oma ei tunnu enää omalta, koska on vain toisen nimissä, vaikka olet asiaan panostanut, pitää tilanne saattaa sellaiseksi, että nimesi on ainakin siinä omaisuudessa, joka ei ole avioehdon alaista.

Vierailija
26/36 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa voi käydä niin, että menetät erossa sekä miehen perinnöllä maksetun asunnon, että mökin vaikka siitä olet itse maksanutkin. Ei tarvitse kuin olla lahjakirjassa/testamentissa lause, ettei puolisoilla ole avio-oikeutta lahjalla hankittuun omaisuuteen tai sen sijaan tulleeseen omaisuuteen.

Vierailija
27/36 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootkos ihan hölmö, kun maksat lainaa omaisuudesta joka ei ole sinun?

En jaksa käsittää ihmisiä jotka jakavat elämänsä ja tekevät lapsia, mutta yrittävät pitää omaisuudet erillään.

Sit vaimo tekee ilmaista kotipiian työtä vuositolkulla. Erossa todetaan, ettei naiselle jää muuta kuin tyhjät taskut.

Itse hän heittää vielä vettä myllyyn selittämällä että mieshän kaiken on tienannut juu.

En ymmärrä tämmöstä tyhmyyttä.

Vierailija
28/36 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ymmärsinkö nyt oikein:

- mies toi yhteiseen taloprojektiin 50 000 e (ennakkoperintö) ja loput maksettiin puoliksi?

- mökki rakennettiin miehen perimälle tontille (arvo esim.20 000 e)

- mökkiä varten otettiin yhteistä lainaa 50 000 e, joka maksetaan puoliksi, mutta mökki on miehen nimissä.

Minun matemaattisella ajattelutavallani mies on tuonut yhteiseen pesään lisäarvoa 50 000 e + 20 000 e + 25 000 e eli 95 000 e ja puolisonsa 25 000 e.

Nyt tämä puoliso on sitä mieltä, että on karmea vääryys, että mökkiä ei omisteta yhdessä, hän kun on siitä osan maksanut. Miksi ei samalla tavalla ole vääryys se, että mies on osallistunut paljon vaimoa suuremmalla summalla sekä talonmaksuun että mökkiprojektiin?

Vierailija
29/36 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap sä olet hoitanut lapsia sen aikaa kun mies on rakentanut mökkiä teidän käyttöön?!? Ja tästä sulla on herne nenässä kun mökki on vain miehen nimissä vaikka muu omaisuus teillä on yhteistä?!? Sanon että voi jessus sentään - toiset olis niin kuin ylpeitä osaavasta miehestä ja hienosta mökistä mutta sä märehdit... ja mistä sä tiedät mimmoisia järjestelyjä sun ystäväperheissä on - sitä on ihmiset ulosotossa ja pikavippiveloissa ja kulisseja pidetään yllä.

Koita ny hyvä ihminen rauhoittua. Ja tuo yks joka jankuttaa avioehdon kohtuullimisesta; se ei mitenkään sovellu tähän tilanteeseen kun rouva hoitaa taloutta kun mies rakentaa vapaa-ajallaan mökkiä perheensä käyttöön.

Vierailija
30/36 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli teillä ei ole avioehtoa on aivan sama kumman nimissä omaisuus on niin se katsotaan kuitenkin lain edessä yhteiseksi.

Unohtui tärkeä asia eli meillä on avioehto. Ap

No mitä siinä avioehdossa määritetään?

No että avioerossa mikään miehen nimissä oleva ei kuulu minulle, eli mökki jää myös hänelle. Miehen mielestä kuvio on reilu koska saatiin 50 000e hänen vanhemmilta yhteiseen taloon. Nyt yhteisellä lainalla maksetaan mökkiä joka kuitenkin on miehen nimissä. Ap

Tähän on yksinkertainen ratkaisu: lopeta sen lainan lyhentäminen.

Vierailija
31/36 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kuulostaa reilulta. Mies rahoitti taloa, joka tuli yhteiseksi ja vastaavasti sinä rahoitat mökkiä, joka on miehen. Maapohja on yleensä se mökin arvokkain osa eli sekin saatu miehen vanhemmilta.

Sinä saat käyttää miehen vanhempien lahjoittamalla tontilla olevaa mökkiä, jonka rahoitus on tavallaan kiekan kautta tullut miehen vanhemmilta. Etkö laske tälle asialle mitään arvoa?

Vierailija
32/36 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset on älyttömän ahneita. Taannoin luin oikeuden päätöksestä, jossa osituksesta tapeltiin. Tontti (arvo noin 100 000) oli saatu naisen vanhemmilta ennakkoperintönä ilman avio-oikeutta. Siihen rakensivat yhdessä talon, oikeastaan mies rahoitti taloa enemmän, koska tienasi paljon enemmän. Eron tultua nainen oli sitä mieltä, että talo on yksin hänen. Piste. Hänen perintömaallaan ja koko puolen millin kiinteistö on siis yksin hänen. Mies saa lähteä 13 vuoden jälkeen tyhjänä? Uskomaton ajattelu, kohtuutonta. Kuinka voi oikeasti olla noin raadollinen toista kohtaan?

Oikeus (KKO) lopulta kyllä laitti osituksessa rakennukselle arvon ja mies sai siitä puolet.

Vierailija
33/36 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli teillä ei ole avioehtoa on aivan sama kumman nimissä omaisuus on niin se katsotaan kuitenkin lain edessä yhteiseksi.

Unohtui tärkeä asia eli meillä on avioehto. Ap

No mitä siinä avioehdossa määritetään?

No että avioerossa mikään miehen nimissä oleva ei kuulu minulle, eli mökki jää myös hänelle. Miehen mielestä kuvio on reilu koska saatiin 50 000e hänen vanhemmilta yhteiseen taloon. Nyt yhteisellä lainalla maksetaan mökkiä joka kuitenkin on miehen nimissä. Ap

No se on ihan omaa tyhmyyttäsi jos allekirjoitat paperin jossa suostut rahoittamaan toisen yksin omistamaa omaisuutta.

Vierailija
34/36 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaessamme yhteistä asuntoa miehen vanhemmat antoivat ennakkoperintönä noin 50 000e jolla rahoitettiin yhteistä asuntoa. Rakennettiin miehen perintötontille mökki, johon otettiin yhteistä lainaa reilu 50 000e. Mökki on vain miehen nimissä, ja mieheni mielestä se on reilua koska kyse on peritystä maasta ja mökkilaina on yhteinen koska alkuperäistä asuntoamme rahoitettiin saman summan verran ennakkoperintörahoilla.

Suostuin tähän ja ajattelin että kai tämä on reilua. Kuitenkin rakennusprojekti kesti kaksi vuotta, ja hoidin kahta lasta työni ohessa yksin. Mökki on ihana. Silti mietin, tekeekö kukaan muu näin että avioliitossa rakennetaan mökki ja kuitenkin vain toinen omistaa sen?

En ole eroamassa, mutta jostain syystä sisällä kalvaa jotenkin paha olo tämän asian takia. Mieheni mielestä kaikki on hienosti. Naimisissa ollaan oltu 15 vuotta, tulomme ovat samanlaiset. 3v ja 5v lapset on meillä.

Meillä on minun vanhemmilta saadulla maa-alueella  mökki. Mies rakensi sen ja pääosin rahoitti. Mökki on kuitenkin minun nimissäni, ja mieheni haluaa asian niin olevankin. Syynä se, että hän ymmärtää suvussa sukupolvien ajan (niin pitkälle kuin tiedetään) kulkeneen maan "kuuluvan" minulle ja suvulleni, eikä halua missään olosuhteissa maan joutuvan muille. Näin voisi käydä, jos mökki olisi yhteinen ja vaikkapa kuolisimme koko perhe "väärässä järjestyksessä" esim. onnettomuuden seurauksena. Lisäksi aikanaan maa-alue mökkeineen siirtyy ainoalle lapsellemme, kuten muukin omaisuutemme, joten mitä väliä, kenen nimissä mikäkin on? Jos kuolen ennen miestäni, hänellä on täysi hallintaoikeus mökkiin omaan kuolemaansa asti.

Meidän tapauksessa mies tosiaan häviäisi, jos eron sattuessa pitäisin kiinni omastani, enkä kompensoisi hänen panostaan hänelle (=olisin k...pää). Sinun tapauksessa et häviä edes mitään, pikemminkin päinvastoin.

Vierailija
35/36 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sitten lopettaa mökkilainan maksamisen vähintään. En minä ainakaan suostuisi maksamaan lainaa toisen nimiin tulevasta talosta.

Vierailija
36/36 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko talo molempien nimellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi