Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olematon työkokemus nuorena aikuisena

Vierailija
19.05.2018 |

Olen 27-vuotias, olen käynyt peruskoulun jälkeen lukion, ammattikoulun ja opiskelen toista vuotta ammattikorkeakoulussa sairaanhoitajaksi.

Työkokemusta minulla on 19-vuotiaana muutaman viikon kesätyö, satunnaiset keikkatyöt viimeisen vuoden ajalta ja palkattomat harjoittelut. Niitä harjoitteluita on tosin useampia, yhteensä ehkä n. 6kk.

Mutta ahdistaa se cv:n tyhjyys. Tuntuu, että monilla tämän ikäisillä on jatkuva työhistoria viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Minulla taas... nuo.

Onko tämä jo ihan toivotonta, mitä ajattelisitte, jos olisin työnhakija?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli. Minä olin 27-vuotias kun valmistuin korkeakoulusta. Minulla oli työkokemusta cv:ssä ainoastaan yhdeltä kesältä kuukauden ajalta. Eli cv oli tyhjä. Muut ihmiset sanoivat, että tuolla työkokemuksella et saa töitä ja vaikeaa tulee olemaan. Mutta sain heti valmistuttuani vakituisen paikan, jossa olen nyt ollut kaksi vuotta.

Vierailija
2/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olet tehnyt silloin kun et ole ollut töissä tai opiskellut? Siinä on kysymys, johon on tärkeää osata vastata tavalla joka korostaa hyviä puoliasi ja sitä mitä olet tekemistäsi virheistä tai kokemistasi vaikeuksista oppinut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet tehnyt silloin kun et ole ollut töissä tai opiskellut? Siinä on kysymys, johon on tärkeää osata vastata tavalla joka korostaa hyviä puoliasi ja sitä mitä olet tekemistäsi virheistä tai kokemistasi vaikeuksista oppinut.

Miten niin?

Eipä tuossa kauheasti tyhjiä vuosia ole, milloin en ole ns. tehnyt mitään. Enkä mielestäni ole tehnyt sen kummempia virheitä.

Vierailija
4/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolta, sairaanhoitajia haetaan niin paljon kaikkialla. Tee harkat loppuun jos niitä vielä on ja heitä jatkossakin satunnaista keikkaa. Listaa ne kaikki CVseen (myös muu koulutus) eikä se lopulta edes ole niin tyhjä. Tulet saamaan töitä

Vierailija
5/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältähän toi näyttää. Sulla on vielä palkatonta harjoittelua mikä kertoo, että ole valmis tekemään töitä ja vaikutat yritteliäältä ja motivoituneelta.

Minä palkkasin 5 kesäduunaria omaan firmaani ja kahdella heistä ei ollut kokemusta juuri yhtään ja yhdellä oli suunnilleen samanlainen cv kun sulla. Sanoin niille, että kesä aikaa näyttää miten pärjäätte.

Ja maksan siis ihan oikeata kesäduunarin palkkaa 15,5e/h.

Vierailija
6/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin?

Eipä tuossa kauheasti tyhjiä vuosia ole, milloin en ole ns. tehnyt mitään. Enkä mielestäni ole tehnyt sen kummempia virheitä.

Lukio, amis ja 2 vuotta amkkia tekee yhteensä n. 7-8 vuotta. Olet siis ollut useamman vuoden kotona ja siihen on varmasti joku syy. Jos et kovasta yrityksestä huolimatta saanut töitä, mikset mennyt amkkiin tai muualle jo aiemmin? Jos et koittanut tosissasi työllistyä, mistä se johtui? Mitä sellaista olet oppinut, että sinut kannattaisi palkata ennemmin kuin joku muu jonka elämä on mennyt hyvin eikä CV:ssä ole erityisiä aukkoja?

Vierailija
7/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin?

Lukio, amis ja 2 vuotta amkkia tekee yhteensä n. 7-8 vuotta. Olet siis ollut useamman vuoden kotona ja siihen on varmasti joku syy. Jos et kovasta yrityksestä huolimatta saanut töitä, mikset mennyt amkkiin tai muualle jo aiemmin? Jos et koittanut tosissasi työllistyä, mistä se johtui? Mitä sellaista olet oppinut, että sinut kannattaisi palkata ennemmin kuin joku muu jonka elämä on mennyt hyvin eikä CV:ssä ole erityisiä aukkoja?

Anna mun kaikki kestää. Luuletko, että ketään kiinnostaa johonkin tusinatyöpaikkaan palkatessa alkaa tekemään kovin pitkiä analyysejä kuka olisi paras jonkun työhistorian ja osaamisen perusteella? Jos kuvitellaan täysin hypoteettinen tilanne, että valinta voitaisiin tehdä kahden samanlaisen ihmisen välillä, niin sitten ehkä se jolla on enemmän kokemusta vie paikan. 

Todellisuudessa sen työkokemuksen merkitystä liioitellaan ja syy on se, että mikäli työnantaja ei jostakin syystä pidä hakijasta persoonana tai muuten tunne hänen sopeutuvan niin se on aina helppo vedota työkokemukseen. Itse olen ollut rekryprosesseissa mukana ja ei kiinnosta pätkääkään mitä juuri valmistunut DI on tehnyt joskus viisi vuotta sitten. Suoraan sanottuna tunnen myötähäpeää, jos sinne on listattu jotain nuoruuden jäätelönmyyntejä ja varastolla makoiluja, koska nettipalstoilla huudetaan aukottoman työhistorian perään. Minä ja muut katsovat siitä ne tuoreimmat työtiedot opiskelujen loppuvaiheesta, tai valmistumisen jälkeiset ja nuoruuden hanttihommilla ei ole mitään merkitystä. 

Vierailija
8/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin?

Jos 27-vuotias on päässyt lukiosta n. 20-vuotiaana, käynyt sen lukion ja muita kouluja 7-8 vuotta, niin ei siinä ihan kauheasti mitään "kotonamakailuvuosia" jää. Ainakaan minun matikallani.

Vierailija
9/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin?

Minkä useamman vuoden?

En ainakaan muistaakseni.  :D

Lisäksi tuosta tekstistäsi saa käsityksen, että elämäni olisi mennyt jotenkin erityisen huonosti. Niin, miksi ne jotkut ihmiset jää ilman opiskelipaikkaa tai töitä? Miksi eivät mene kouluun tai töihin?

Tuosta tosiaan jätin pois ne keskeytetyt koulut, eli reilu vuosi yhden alan ammattikoulua ja vuosi toisen alan ammattikorkeakoulua. Molemmat tuntui vääriltä aloilta, vaikka opinnot eteni ihan hyvin. Nykyiseen opiskelupaikkaan pääsin toisella yrittämällä, puoli vuotta ekan yrityksen jälkeen.

Vierailija
10/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajilla on sen verran hyvä työtilanne, että sinulla ei ole mitään hätää. Kun olet valmistunut sairaanhoitajaksi, ketään työantajaa ei kiinnosta lainkaan, mitä olet tehnyt ennen sh-opintoja. Sen sijaan opintojen aikana tehdyistä hoitoalan keikka- ja kesätöistä on hyötyä, joten niitä kannattaa tehdä.

Vierailija
11/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sullahan on tosi hyvä tilanne kun olet tehnyt esim. noita palkattomia harjoitteluita. Minä kohtaan työssäni paljon 20-30-vuotiaita, jotka eivät ole saaneet minkäänlaista työkokemusta, eivät siis mitään lyhyitä muutaman kuukauden harjoittelupätkiä tai kesätöitä.

Vierailija
12/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että työnantajat arvostavat enemmän sitä, että on tehnyt töitä ja tehnyt hyvin. Eli kannattaa hankkia myös sitä työkokemusta eikä pelkästään koulutusta.

Vierailija
13/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin?

Jos 27-vuotias on päässyt lukiosta n. 20-vuotiaana, käynyt sen lukion ja muita kouluja 7-8 vuotta, niin ei siinä ihan kauheasti mitään "kotonamakailuvuosia" jää. Ainakaan minun matikallani.

Yleensä suomalaiset on 15-16-vuotiaita saadessaan peruskoulun päästötodistuksen. Lukioon menee 3 tai korkeintaan 4 vuotta ja sen jälkeen amiksen suorittaa 2 vuodessa, koska lukio-opinnot korvaa amiksen teoriaopintoja. Kun siihen lisätään vielä 2 vuotta amkkia, ilman taukoja päästäisiin 22-24 vuoden ikään. Ap on kuitenkin 27-vuotias, joten kyllä johonkin väliin niitä kotonamakoiluvuosia mahtuu.

Vierailija
14/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Yleensä suomalaiset on 15-16-vuotiaita saadessaan peruskoulun päästötodistuksen. Lukioon menee 3 tai korkeintaan 4 vuotta ja sen jälkeen amiksen suorittaa 2 vuodessa, koska lukio-opinnot korvaa amiksen teoriaopintoja. Kun siihen lisätään vielä 2 vuotta amkkia, ilman taukoja päästäisiin 22-24 vuoden ikään. Ap on kuitenkin 27-vuotias, joten kyllä johonkin väliin niitä kotonamakoiluvuosia mahtuu.

No jos lukiosta pois 20-vuotiaana, reilu vuosi yhtä amista, kaksi vuotta toista amista ja sieltä valmistuminen, vuosi ammattikorkeakoulua toista alaa ja kaksi vuotta sh-opintoja, niin ei niitä välivuosia ihan kovin paljoa jää. Tokihan lukiosta voi päästä vaikka 21-vuotiaana tai vanhempana.

Vierailija
15/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa tulee ilmi se kamala ja sairas asenne, millä nuoret ja vanhemmatkin ihmiset masennetaan. "Ai et ole liidellyt suoraan koulusta ja työpaikasta toiseen ja luonut mahtavaa uraa. Onpa epäonnistuminen".

Vastenmielistä.

Vierailija
16/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa tulee ilmi se kamala ja sairas asenne, millä nuoret ja vanhemmatkin ihmiset masennetaan. "Ai et ole liidellyt suoraan koulusta ja työpaikasta toiseen ja luonut mahtavaa uraa. Onpa epäonnistuminen".

Vastenmielistä.

Nimenomaan. Onneksi todellisuus ei ole noin raadollinen. Tietenkin cv pitää olla kunnossa jos johonkin korkean profiilin tehtäviin haetaan, mutta tässä puhutaan käsittääkseni ihan perustyöpaikoista. 

Vierailija
17/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sitten on hyvä cv?

Vierailija
18/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin?

Anna mun kaikki kestää. Luuletko, että ketään kiinnostaa johonkin tusinatyöpaikkaan palkatessa alkaa tekemään kovin pitkiä analyysejä kuka olisi paras jonkun työhistorian ja osaamisen perusteella? Jos kuvitellaan täysin hypoteettinen tilanne, että valinta voitaisiin tehdä kahden samanlaisen ihmisen välillä, niin sitten ehkä se jolla on enemmän kokemusta vie paikan. 

Todellisuudessa sen työkokemuksen merkitystä liioitellaan ja syy on se, että mikäli työnantaja ei jostakin syystä pidä hakijasta persoonana tai muuten tunne hänen sopeutuvan niin se on aina helppo vedota työkokemukseen. Itse olen ollut rekryprosesseissa mukana ja ei kiinnosta pätkääkään mitä juuri valmistunut DI on tehnyt joskus viisi vuotta sitten. Suoraan sanottuna tunnen myötähäpeää, jos sinne on listattu jotain nuoruuden jäätelönmyyntejä ja varastolla makoiluja, koska nettipalstoilla huudetaan aukottoman työhistorian perään. Minä ja muut katsovat siitä ne tuoreimmat työtiedot opiskelujen loppuvaiheesta, tai valmistumisen jälkeiset ja nuoruuden hanttihommilla ei ole mitään merkitystä. 

Näin se on ainakin omassa työpaikassani, johon olen rekrytoinut harjoittelijoita ja vastavalmistuneita. Seuraavilla kriteereillä on meillä prosessia viety:

- Erinomaisesti sujuneet opinnot laadukkaassa opinahjossa on paperivalinnasta etenemisen edellytys. Muu kertoo joko älyn, kunnianhimon, kiinnostuksen tai tunnollisuuden puutteesta, jolloin ei sovi meille

- Relevantista työkokemuksesta saa luonnollisesti paljonkin plussaa, mutta hanttihommat eivät kiinnosta lainkaan. Korostan, että eivät siis todellakaan yhtään

- Persoona pitää sopia tähän työhön, mikä ei kuitenkaan tarkoita hauskaa jees-miestä, vaan selkeää ulosantia ja normaaleja käytöstapoja sekä meidän kulttuuriin sopimista

- Kaikki, mikä kertoo motivaatiosta tehdä asioita korkealla tasolla, on sellaista, mitä etsitään ihmisestä ja hakemuksesta. Tehdään duunia todella paljon ja todella kovalla vaatimustasolla, niin halutaan nähdä kykyä ja halua toimia niin. Oli se sitten vitosrivi yliopistosta tai mitali Veikkausliigasta

Eri aloilla ja eri firmoissa on varmaankin omat kriteerinsä, mutta tuossa esimerkki meistä.

Vierailija
19/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajalle asialla tuskin on merkitystä. Saat ihan oikean ammatin ja vieläpä alalta, jossa on työvoimapulaa. Itse opiskelin alaa, joka oli yleisluonteista. Ei ollut mitään suojattua ammattinimikettä tjms. Siinä tilanteessa työkokemuksen puute oli todella suuri ongelma työllistymisen kannalta ja niinpä siinä kävikin niin, että en koskaan työllistynyt omalle alalleni ja koulutukseni mukaiselle tasolle, vaan lähdin ihan duunarihommiin ja sillä tiellä olen edelleen.

Vierailija
20/22 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap:lla ole mitään hätää tulevana sairaanhoitajana. Itse myös samanikäinen, opiskelen yliopistossa hömppäalaa, ainoa työkokemus on siivousta ja muuta "hanttihommaa" vuosien takaa. En näe itselläni tulevaisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan