Hämmentävä lääkärireissu "Mitä sinä siis odotat tältä käynniltä?"
Kommentit (29)
Myös kampaajat nykyään usein kyselee työn lomassa, miten haluat leikattavan tästä ja tästä kohtaa. Mistä minä tiedän!? Alussa sanoin millaisen haluaisin lopputuloksesta, en minä tiedä kuinka se pitää toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Oonko mäkin saanut coaching-kohtelua? Lääkäri kysyi "Saitko tältä käynniltä nyt sitä mitä odotit?" kun olin kertonut vaivastani ja hän oli katsonut ja todennut ettei nähnyt mitään vikaa. No en, en saanut ratkaisua ongelmaani juttelemalla. Klamydia löytyi sitten, kun itse pyysin testiä. Hienosti toimiva itsepalveluyhteiskunta.
Sekö lääkäri ei kysynyt erikseen sinulta että onko sukupuolitaudin mahdollisuus?
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on peruskysymys asiakaspalvelutilanteessa. Allergiapotilaillakin voi hyvin olla erilaiset tarpeet; joku haluaa kaikki lääkkeet, mitä irtoaa, joku haluaa kädestä pitoa, joku haluaa koko kevään saikkua.
Juristina kyselen paljon samaa, koska vaikka joku vaihtoehto olisi juridisesti ilmiselvä "oikea valinta", asiakas ei välttämättä halua toimia niin. Siitäkin saattaa joku tietysti pahoittaa mielensä, mutta parempi niin kuin että laitan viidenkymmenen tonnin oikeusjutun vireille, vaikka asiakas halusi vain valittaa epäreilusta kohtelustaan.
Kolmas haluaa lähetteen siedätyshoitoon ja neljäs sivuvaikutuksettoman ihmelääkkeen jota ei ole olemassakaan. Vaikuttaa hyvältä ja asialliselta lääkäriltä. Jos ei kysy niin jälkikäteen sitten tulee valitusta miten lääkärit ei mitään osaa vaikka hoito olisikin ollut lääketieteellisessä mielessä juuri oikea.
Lääkäri luki olemuksestasi, että olet itse ottanut selvää ongelmistasi melko hyvin ja nyt lääkärin pitää vain arvioida ja tarkistaa, oletko ymmärtänyt tilanteesi oikein ja järjestää tarvittava hoito.
Sinä et pysty vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen hermostumatta? En oikeastaan ihmettele vaikka lääkärilläkin palaa silloin pinna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin siis eilen lääkäriin koska heinänuhani on käynyt sietämättömäksi ja kerroin tämän lääkärille selvin sanakääntein, vastaus oli tuijotus ja tiedustelu että mitähän minä siis mahdan häneltä odottaa?
Ikäänkuin olisin huvikseni mennyt sinne pärskimään silmät turvoksissa! Histec ja Avamys-combo ei enää toimi, olo ihan jyrän alle jäänyt. Toivoin jotain vahvempaa/toisen merkkistä allergialääkettä.
Ap
No tuohan on aivan eri asia kuin mitä kirjoitit aloituksessa.
Opettelepa tekemään selvempiä aloituksia, kiitos!
Miten niin eri asia? " Mitä sinä siis odotat tältä käynniltä," , sama asia kuin otsikossakin. Pitääkö vääntää ratakiskosta vai kirjoittaa laulu ?
Ap
Oliko ongelma sanoa ettei nykyinen lääkitys auta ja haluaisit vaihtaa sen?
Vierailija kirjoitti:
Sinä et pysty vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen hermostumatta? En oikeastaan ihmettele vaikka lääkärilläkin palaa silloin pinna.
Silloin lääkäri on kyllä väärässä ammatissa, jos pinna palaa siitä, ettei potilas osaa diagnosoida omia vaivojaan ja määrätä vielä oikean hoidonkin.
Usein menen lääkärille kysyäkseni, tarvitseeko olla huolissaan ja mitä asialle voisi tehdä. Silloin odotan lääkärin itse kertovan vaihtoehdot, joista sitten valitsemme yhdessä minulle sopivimman. Minä kun en välttämättä itsekään tiedä valmiiksi, mikä olisi paras vaihtoehto.
Ap kuitenkin tiesi, mutta jostakin syystä hän ei osannut tai huomannut sanoa, että haluaa voimakkaammat lääkkeet. Ei vedetä häntä siitä hirteen. Kommunikaatiovaikeuksia sattuu itse kullekin ja ne ovat ihan inhimillisiä ja siksi anteeksi annettavissa.
Samoin lääkäritkin ovat ihmisiä. Jos tämän lääkärin ilmaisutavat eivät miellytä ap:ta, kannattaa kuitenkin laskea ensin kymmeneen ennen kuin erehtyy äksyilemään lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
??? Yleensä lääkäri aloittaa kysymällä, että minkä syyn takia tämä on tullut vastaanotolle. Siihen potilas sitten vastaa. Pitäisin outona, että lääkäri jatkaisi tässä kysymyksellä "mitä odotat tältä käynniltä?".
Oonko mäkin saanut coaching-kohtelua? Lääkäri kysyi "Saitko tältä käynniltä nyt sitä mitä odotit?" kun olin kertonut vaivastani ja hän oli katsonut ja todennut ettei nähnyt mitään vikaa. No en, en saanut ratkaisua ongelmaani juttelemalla. Klamydia löytyi sitten, kun itse pyysin testiä. Hienosti toimiva itsepalveluyhteiskunta.