Leikattua toimeentulotukea kuukaudessa 291€/kk. Pärjäisitkö?
Tällä siis pitäisi maksaa ruoka ja kaikki muut kulut vuokraa lukuunottamatta!
Ei paljon naurata.
Kommentit (49)
Saat enemmän kuin mä. Sanoisin, että kaikkeen tottuu, mutta katkeraksi tämä tekee pitkän päälle.
En tosin toivo enempää tukea oikeastaan, vaan mahdollisuutta tehdä töitä. En vaan saa töitä mistään.
Pärjäisin, tällä hetkellä saan himpun verran alle 100eur/kk toimeentulotukea (eikös se perusosa ole 491eur?) ja oon pärjännyt, vähän heikohkosti mutta pärjään silti..
Pakko pärjätä koska leikkuri iski jo toista kuukautta putkeen. Tuosta kun maksaa puhelinlaskun netteineen niin ei paljoa jää käteen. Käytännössä vain ruokaa vain voi ostaa mutta mihinkään muuhun ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisin, tällä hetkellä saan himpun verran alle 100eur/kk toimeentulotukea (eikös se perusosa ole 491eur?) ja oon pärjännyt, vähän heikohkosti mutta pärjään silti..
Edelleen, perusosa ei välttämättä koostu pelkästä toimeentulotuesta. Se voi koostua myös muista tuista ja tuloista, jos niitä on. Silloin toimeentulotukea saa sen verran, että perusosa täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, perusosa ei välttämättä koostu pelkästä toimeentulotuesta. Se voi koostua myös muista tuista ja tuloista, jos niitä on. Silloin toimeentulotukea saa sen verran, että perusosa täyttyy.
-40% leikattu perusosa on kai jotain 290 euroa/kk ja siihen ei sitten saa mitään muuta enää päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-40% leikattu perusosa on kai jotain 290 euroa/kk ja siihen ei sitten saa mitään muuta enää päälle.
Asumistuki jne.
Pärjään.
Mulla netti ja puhelin maksaa 14,95kk ja muita maksuja ei ole. Lääkkeet yms saa ilmaiseksi. Turun kaupunki tarjoaa ilmaisen rannekkeen millä pääsee uimaan ja salille. Lehdet käyn lenkin yhteydessä lukemassa kirjastossa (toki netistäkin voisi mutta kiva rutiini muodostunut)
Syön joka toinen päivä ”halppis” ruokaa eli hernekeittoa, keäskeittoa, kasvissosekeittoa.
Haen paljon aleruokia yhdeksän jälkeen ja käyn ruoka-avussa.
Ylimääräistä ei jää yhtään. Vaatteita, kenkiä yms joudun kyttäämään annetaan palstoilta.
Olen kuitenkin tyytyväinen että löytyy ilmaista tekemistä, Turkuun saatiin nyt kaupunkipyörät, tosi kiva juttu koska oma pyöräni varastettiin viime vuonna enkä ole löytänyt/saanut vielä uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki jne.
Vuokran saa ja lääkkeet ja sähkölaskun.
Melko ankeeta elämää jos tuolla summalla elää kuukaudesta toiseen.
Pärjäisin helposti. Olen miettinyt vakavasti työnteon lopettamista kannattamattomana.
Toimeentulotuen leikkuri alkoi heilua oikein kunnolla sen jälkeen kun toimeentulotuen maksaminen siirrettiin kelaan.
En pärjäisi. Hakeutuisin välittömästi töihin jonnekin.
Ja itse asiassa niin olen tehnytkin.
Ehkä kannattaisi miettiä miksi perusosaa on alennettu ja tehdä asialle jotain...
Siis se leikkaus on ihan omaa syytäsi ap.Toisin toimimalla oisit siltä säästynyt.
Helposti pärjäisin. Olen pärjännyt nyt useamman vuoden paljon pienemmällä summalla
Älkää valittako, kyllä tuosta jo säästää pahan päivän varalle.
t: Susanna Koski
Vierailija kirjoitti:
Siis se leikkaus on ihan omaa syytäsi ap.Toisin toimimalla oisit siltä säästynyt.
Toinen vaihtoehto olisi ollut mennä ilmaiseksi töihin ja sitä sitten oli ilmeisesti kestänyt vaikka kuinka kauan, luultavasti koko loppuelämäni.
Tähän suostumalla olisin välttänyt leikkauksen. Jotenkin vaan ei moraalisesti voi ymmärtää että aikuisia ihmisiä pakotetaan palkattomaan työhön nykysuomessa ja alistetaan johonkin pakkoholhoukseen sosiaalitoimen kautta.
Jos olisin suostunut ilmaistöihin vihaisiksi itseäni joka aamu herätessäni ja luultavasti kärsisin hyvin nopeasti masennuksesta ja ahdistuksesta.
Jos on leikattu perusosaa, niin ihan omilla laiminlyönneilläsi olet sen aiheuttanut.
Toisekseen, kuten täällä aiemmin on jo mainittu, perusosa ei olese kaikille maksettava määrä vaan perusosa on ainoastaan meno laskelmalla (ja perusosia on eei suuruisia). Jotenkin sitkeässä se kuvitelma, että kaikille MAKSETAAN se 490e. Eihän silloin tarvittaisi ihmisiä tekemään noita laskelmia, vaan joku Kelan tekoäly syytäisi ilmaista rahaa kaikkialle.
Halloo toimeentulotuki on tarkoitettu väliaikaiseksi avuksi kun tilanne on paha, ja tarkoitus on, että ihminen tekee elämässään jotain korjaavia liikkeitä tilanteen parantamiseksi.
Elätetäänkö me oikeasti vuosikausia jotain toopeja jotka asuu kalliisti väärässä kaupungissa eivätkä osaa tehdä yhtään mitään?
Kaikki muuut maksut? eihän siitä tarvitse maksaa edes sähkölaskua, lääkärilaskua ja reseptilääkkeitä.