Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Leikattua toimeentulotukea kuukaudessa 291€/kk. Pärjäisitkö?

Vierailija
19.05.2018 |

Tällä siis pitäisi maksaa ruoka ja kaikki muut kulut vuokraa lukuunottamatta!
Ei paljon naurata.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halloo toimeentulotuki on tarkoitettu väliaikaiseksi avuksi kun tilanne on paha, ja tarkoitus on, että ihminen tekee elämässään jotain korjaavia liikkeitä tilanteen parantamiseksi.

Elätetäänkö me oikeasti vuosikausia jotain toopeja jotka asuu kalliisti väärässä kaupungissa eivätkä osaa tehdä yhtään mitään?

Onko 350 euroa esim kallis vuokra? Nyt kun tätä leikkuria on alettu käyttämään olen harkinnut muuttavani Helsinkiin, maksakoot sitten siltä kalliin yksiö minulle.

Säästöä ei synny yhtään. Ihmisiä vaan kiusataan ja alistetaan ja odotetaan että mielenterveys romuttuisi lopullisesti jos ei jo ennen sitä ole kerennyt kuolemaan nälkään!

Vierailija
22/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjäisi kun on maksettavana opintolainaa ja korkoja. Miksi sinulta on leikattu? Voisitko yrittää puuhastella sen verran vaikka avoimen yliopiston opintoja tms. mitä aosiaaliohjaajan kanssa olisi sovittu että saisit jälleen täyttä rahaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis se leikkaus on ihan omaa syytäsi ap.Toisin toimimalla oisit siltä säästynyt.

Näinkin, mutta onhan tuossa lain tulkinnassa paljon hullua. Jos on opiskelija, jolla opintotuet loppu niin ei riitä hakea osa-aikatyötä. Pitäisi kuulemma jättää koulu kesken ja jäädä työkkärin listoille ilman tutkintoa, mikä on paljon varmempi tie jäädä yhteiskunnan elätettäväksi kuppaamaan rahaa loputtomiin. En usko, että kukaan omassa tilanteessa tekee ko. ratkaisua. Opintojen viivästymiseen voi olla hyviä tai huonoja syitä, mutta jos ei hanttihommia ole löytynyt ennenkään niin miksi niitä yhtäkkiä löytyisi?

Vierailija
24/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halloo toimeentulotuki on tarkoitettu väliaikaiseksi avuksi kun tilanne on paha, ja tarkoitus on, että ihminen tekee elämässään jotain korjaavia liikkeitä tilanteen parantamiseksi.

Elätetäänkö me oikeasti vuosikausia jotain toopeja jotka asuu kalliisti väärässä kaupungissa eivätkä osaa tehdä yhtään mitään?

Eduskunnassa on suunnitteilla lakimuutos joka koskee toimeentulotuella eläviä.

Heidän eläminen yhteiskunnan varoilla estettäisiin pääkaupunkiseudulla.

T: susanna koski

Vierailija
25/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä käyn kokopäivätyössä ja kun olen vähentänyt vuokran ja sähkölaskun sekä kuukausilipun bussiin, minulle jää rahaa 400 euroa eli vain 110 euroa enemmän kuin sinulle. Tästä maksan ruuan, netin, puhelimen ja ylimääräiset jutut kuten Netflixin, synttärilahjat, matkat iäkkäitä vanhempiani tapaamaan ja vaatteet.

Eikä tämä nyt ollut mikään kommentti että tukia pitäisi vähentää. Vertailun vuoksi vain kerroin.

Vierailija
26/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pärjäisi kun on maksettavana opintolainaa ja korkoja. Miksi sinulta on leikattu? Voisitko yrittää puuhastella sen verran vaikka avoimen yliopiston opintoja tms. mitä aosiaaliohjaajan kanssa olisi sovittu että saisit jälleen täyttä rahaa?

Opintolainan korotkin lasketaan menoiksi toimeentulotuessa :D, mikä on aika hassua.

Vierailija
27/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti! Heittämällä! Noin satanen jää nykyisellään.

Vierailija
28/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä käyn kokopäivätyössä ja kun olen vähentänyt vuokran ja sähkölaskun sekä kuukausilipun bussiin, minulle jää rahaa 400 euroa eli vain 110 euroa enemmän kuin sinulle. Tästä maksan ruuan, netin, puhelimen ja ylimääräiset jutut kuten Netflixin, synttärilahjat, matkat iäkkäitä vanhempiani tapaamaan ja vaatteet.

Eikä tämä nyt ollut mikään kommentti että tukia pitäisi vähentää. Vertailun vuoksi vain kerroin.

Tuokin on oma valinta. Mikäs siinä sitten jos haluaa työskennellä lähes ilmaiseksi.

Mutta se että sinä halua tehdä jollekin lähes ilmaiseksi työtä ei voi tarkoittaa sitä että muiden on suostuttava siihen.

Vierailija
29/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjäisin, tällä hetkellä saan himpun verran alle 100eur/kk toimeentulotukea (eikös se perusosa ole 491eur?) ja oon pärjännyt, vähän heikohkosti mutta pärjään silti..

Edelleen, perusosa ei välttämättä koostu pelkästä toimeentulotuesta. Se voi koostua myös muista tuista ja tuloista, jos niitä on. Silloin toimeentulotukea saa sen verran, että perusosa täyttyy.

-40% leikattu perusosa on kai jotain 290 euroa/kk ja siihen ei sitten saa mitään muuta enää päälle.

Eikä kuulu saadakkaan.

Vierailija
30/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti! Heittämällä! Noin satanen jää nykyisellään.

En usko että aikuinen normaalia elämää elävä ihminen voi elää 200€/kk.

Ehkä jossain laitoshoidossa saattaa onnistua.

Vierailija
31/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yksin elämiseen? Varmaan se riittäisi ihan pakolliseen, mutta eipä juuri "huvituksiin" rahaa jäisi. Toisaalta, jos jäisi, niin aika harva matalapalkkainen viitsisi käydä töissä.

Vierailija
32/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin on oma valinta. Mikäs siinä sitten jos haluaa työskennellä lähes ilmaiseksi.

Mutta se että sinä halua tehdä jollekin lähes ilmaiseksi työtä ei voi tarkoittaa sitä että muiden on suostuttava siihen.

Muiden ei ole suostuttava huolehtimaan itse toimeentulostaan?

Vierailija
33/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhuh, jo on jutut!

Pienipalkkaisena ärsyttää tollanen asenne!

Vierailija
34/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan tuhat yläpeukkua, sulla on asenne kunnossa etkä loisi kuten perus av kermaperse.

Vierailija
35/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämä 290 e on tarkoitettu ruokaan, hygieniaan ja vaatteisiin? Yhdelle hengelle? 

Ja sitten voi hakea lisäksi täydentävää tai ehkäisevää toimeentuloa, jos joku isompi homma?

Varmaan selviäisin vähän aikaa, mutta kyllä toi mielenterveyden päälle ottais, jos joutuisi pidemmän aikaa elämään niin, että joka hankintaa pitäisi miettiä (tiedän kokemuksesta).

Lapsista sais varmaan korotuksen? 

Mutta kyllähän yksin asuvana toi summa on jo ihan kohtuullinen. 

Oon vähän sitä mieltä, että jos ei ole työkykyjä tai -haluja, niin ei voi odottaa luksuselämää. Sairaudet on sitten asia erikseen. 

Vierailija
36/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi fiksu, oppisi siellä palkattomassa työssä, saisi jotakin CV:hen, ja hakisi kesken tuon työn töitä itse. Työstä toiseen on 1000 kertaa helpompi siirtyä kun kortistosta. Sitten ei tarvitse elää tuolla tuella, eikä tehdä palkatonta. Omia valintoja.

Vierailija
37/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin kyllä, jos ei tarttis töissä käydä. Ei olis työmatkakuluja eikä tarvis ostaa uusia vaatteita. En polta enkä paljon juokaan eikä ole lääkemenoja. Tosin pidemmällä tähtäimellä tekis tiukkaa mutta vuoden pari ehkä jaksais.

Vierailija
38/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, opintotuki on ton verran mutta opintotuesta pitää maksaa kaikki lääkäri tms kulut itse

Vierailija
39/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, opintotuki on ton verran mutta opintotuesta pitää maksaa kaikki lääkäri tms kulut itse

Opiskelija voi tehdä tiettyy rajaan asti töitä ilman että tuki tippuu, toimeentulotuensaaja taas ei.

Vierailija
40/49 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi fiksu, oppisi siellä palkattomassa työssä, saisi jotakin CV:hen, ja hakisi kesken tuon työn töitä itse. Työstä toiseen on 1000 kertaa helpompi siirtyä kun kortistosta. Sitten ei tarvitse elää tuolla tuella, eikä tehdä palkatonta. Omia valintoja.

Palkatonta työtä ei kannata pistää CV:hen. Jos työnantaja saa tietää siitä se yleensä pitää ihmistä aivan idioottina, kokemusta tästä henkilökohtaisesti on.