Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Aasiakas huusi kassalla kurkku suorana miksi Royal-suklaan makua on muutettu ja että minun pitää tehdä sille jotain. Vuorovastaava tuli sitten selittämään että kaupat myyvät tuotteita ja että valmistaja on se jolla kannattaa antaa palautetta jos maku ei miellytä.
Rautakaupan kassalla:
Asiakas: ei teillä kuitenkaan ole tämöisiä ruuveja (töykeästi)
Kassa: kyllä vaan löytyy (ystävällisesti)
A: no ei varmaan samaa pituutta
K: kyllä löytyy, tuolta ruuvihyllystä (etsien katseellaan toista kassaa/ myyjää, eihä kassa-aluetta voi jättää tyhjäksi)
A: tarttis olla torx-kannalla
K: juu, kyllä löytyy, ristipäätä ja torxia
A: no rosteria ei kuitenkaan löydy
K: kyllä, löytyy rosteria, sähkösinkittyä, kuumasinkittyä
Toinen kassa tulee, lähden asiakkaan kanssa ruuvihyllyyn. Siellä seisomme lähekkäin kyseisten ruuvien edessä.
A: neiti haisee valkosipulille. En voi sietää valkosipulia!
Kaupat tuli!!!
Vierailija kirjoitti:
Aasiakas huusi kassalla kurkku suorana miksi Royal-suklaan makua on muutettu ja että minun pitää tehdä sille jotain. Vuorovastaava tuli sitten selittämään että kaupat myyvät tuotteita ja että valmistaja on se jolla kannattaa antaa palautetta jos maku ei miellytä.
Etkö itse osannut tuota asiakkaalle kertoa? ???
Vierailija kirjoitti:
että minä en puoli kolmelta yöllä tule asuntoonne etsimään kadonnutta kaukosäädintä, sillä huoltoyhtiön päivystys ei ole tätä varten...
Ai että kun olisikin sellainen palvelu, josta tullaan etsimään mikä tahansa kadonnut esine mihin vuorokaudenaikaan tahansa!
Että näistä asioista on päätetty eduskunnan säätämissä laeissa, ei lafkassamme. Äänestäkää hyvät ihmiset!
Kerran jouduin selittämään miksi iäkäs ihminen ei voi saada lastenneuvolasta koronarokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö itse osannut tuota asiakkaalle kertoa? ???
Koska olen "vain kassa" ja minulle oli hyvä huutaa, vasta vuoropäällikköä kuunneltiin.
Ajanvarauksessa työskennellessä useammin kuin kuvittelisi:
Asiakas: "Haluaisin varata ajan lääkärille N.N."
Minä: "Valitettavasti N.N:lle ei ole lainkaan vapaita aikoja, olisiko muu lääkäri mahdollinen?"
A: "Hmm, olisiko keskiviikolle aika N.N:lle?"
M: "Hänelle ei ole aikoja ollenkaan tällä hetkellä, ei millekään päivälle, ei ollenkaan"
A: "Okei katsotaan sitten ensi viikolle!"
M: "Hänellä ei siis ole nyt lainkaan vapaita aikoja, ei tälle viikolle, ensi viikolle tai millekään ajankohdalle. Sopisiko muu lääkäri?"
A: "No milloin hänelle sitten saa ajan?"
M:".............Rouva minä en nyt ehkä osaa sanoa asiaa selkeästi, mutta koitetaan. Tämä lääkäri ei ole ilmoittanut meille tulevia vstaanottoaikojaan tällä hetkellä yhtään kappaletta, ei millekään päivälle, viikolle tai kuukaudelle, niitä ei siis kertakaikkiaan ole eikä siis ole mahdollista varata aikaa hänelle tällä hetkellä"
A: "Jaa mitä!? Eikö hänelle siis ole aikoja?!!?"
M:"............"
Se että mäkkärin juustohampurilainen ilman juustoa on tavallinen hampurilainen ja että tavallinen hampurilainen on 2mk halvempi kuin juustohampurilainen ilman juustoa. Otti kuitenkin tuon kalliimman vaihtoehdon.
Vierailija kirjoitti:
Se että mäkkärin juustohampurilainen ilman juustoa on tavallinen hampurilainen ja että tavallinen hampurilainen on 2mk halvempi kuin juustohampurilainen ilman juustoa. Otti kuitenkin tuon kalliimman vaihtoehdon.
Ne piirtää kenellä on liitua :D
Psykoterapeuttina en valitettavasti voi tehdä puolestasi elämääsi koskevia päätöksiä ja antaa suoria elämänratkaisuja. Esim. otatko eron, vaihdatko pankkia, haetko kouluun opiskelemaan vai jatkatko töissä, katkaisetko välit johonkin ikävään sukulaisen jne. Pystyn vain rinnallakulkijana pohtimaan kanssasi vaihtoehtoja, mutta valitettavasti sinun on itse tehtävä omaa elämääsi koskevat päätökset.
En myöskään yksityisenä palveluntuottajana pääse katsomaan julkisen sektorin järjestelmistä suoraan ajanvaraustietojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oudoin, mutta yleisin idioottimaisuus josta saa jatkuvasti vääntää on se, miksi tiettyjä lähetyksiä ei luovuteta ilman henkkareita.
Samoin useimmille on erittäin vaikea ymmärtää miksi ei voida firman edustajina kirjautua asiakkaan verkkopankkiin maksamaan / poistamaan e-laskua.
Minä olen syyllistynyt kyllä tähän. En vain tajua tuota E-laskun logiikkaa... Miksi minun asiakkaana pitäisi selvittää teidän laskutussysteeminne, ja mitä se pankille kuuluu miten te laskut lähetätte.
Sen koko systeemin pitäisi toimia niin, että yritys lähettää laskun pankin järjestelmään asiakkaan tiedoilla.
Eikä niin että asiakas joutuu asiakaspalvelusta ensin selvittämään ohjeet miten laskuttaja haetaan pankinjärjestelmistä, sitten tilaamaan laskun. Sitten soittamaan takaisin asiakaspalveluun, kun laskulle tulee vain osa tilatusta pavelusta ja loppu edelleen tulee 5 euron kirjelaskuna (Maksaa 5 euroa siitä että laitatte laskun, on sairasta!), poistaa se tilattu E-lasku järjestelmästä, kun asiakaspalvelija korjaa laskutustiedot yrityksen päässä, tilaa uusi E-lasku, seuraava lasku tulee paperisena, kun se tilaus ei toimi...
Tätä pelleilyä kävin vuoden Telian kanssa... Maksoin varmaan 50 euron edestä viivästyskorkoja ja postituslisiä tuon takia! En käsitä miten vaikeaksi voi laskutuksen tehdä. Loppui asiakkuus kyseisessä firmassa heti kun pääsin sopimuksesta irti, enkä takaisin tule, vaikka viitsivät seitsemän (!) tekstiviestiä lähettää seuraavalla viikolla, että voit vielä perua siirron.
Mutta kun se vain ei ole Telian päätettävissä eikä hallitavissa, koska se e-laskukytkentä on siellä verkkopankissa. Valita ennemmin sinne pankkiin, vaikka ei se heidänkään päätettävissään taida olla, että mitä tietosuojalaki määrää e-laskutuksen suhteen.
Se viikoittain tapahtuva klassikko. Olen myymälässä työvaatteissa ja firman nimi ja logo on päähineessä essussa ja paidassa ja minulla on nimikyltti. Asiakas lähestyy ja kysyy olenko töissä täällä?
Asiakas etsi gluteenitonta juustoa ja yritin selittää että kaikki meillä myytävät juustot ovat gluteenittomia eikä juustoissa yleensäkkään ole gluteenia. Asiakas ei millään uskonut kun paketeissa ei ollut gluteeniton-merkintää. Sanoi etsivänsä jonkun toisen myyjän, joka tietää.
Huh. On täällä tarinoita. Usein aspana ajattelen, että näistä sais sketsejä solkenaan tai: ups, onko piilokamera?
t. Ruuvimyyjä😐😲
Vierailija kirjoitti:
Asiakas, joka nykyisin on erään ison ja kansainvälisen viestintäfirman toimitusjohtaja, oli silloin markkinointipäällikkö eräässä toisessa kv. firmassa, soitti minulle ja kysyi aivan hämmentäviä perusasioita heille varatusta VIP-tilasta kansainvälisen urheilutapahtuman yhteydessä. Olin silloin markkinointiassistentti. Siis tyyliin, että mitä mun pitää sinne tilata, paljonko juomia ja ruokaa ja pitääkö tilata jotain kalusteita ja jotain. Pitääkö meidän itse tuottaa meidän oma esittelymateriaali vai onko se siellä niinkuin valmiina ja kutsutaanko me itse meidän vieraat.
Olin aivan hämmentynyt, koska viikkoa aikaisemmin oli lähtenyt kaikille yhteistyökumppaneille rautalankaa väännettynä tiedote, jossa yksityiskohtaisesti neuvottiin step-by-step mitä pitää tehdä. Kysyin, että tuliko se perille? Tuli, mutta hän ei ymmärtänyt. Käytiin sitten se juttu läpi puhelimessa vielä ihan yksityiskohtaisesti, meni ehkä noin tunti. Mainittakoon, että hän oli ainoa noin 30:stä joka vaati kädestä pitäen apua. Ja noi oli oikeasti aika perusasioita PR:n jutuissa.
Puhelun päätyttyä menin vähän ihmeissäni markkinointijohtajan huoneeseen ja kerroin xx:n soittaneen ja olleen ihan ulalla. Kysyin, että onko hänen kanssaan varmasti käyty läpi mitä soppariin kuuluu ja mitä ei. Markkinointijohtaja meni ihan hiljaiseksi ja kysyi, että kävitkö sä nää asiat siis läpi hänen kanssaan just äsken? Juu. Nimittäin kun hän oli selittänyt sen asian puhelimessa just sitä edellisenä päivänä tälle asiakkaalle. Ihan täsmälleen samat asiat.
Silloin mietin että millä hiton meriiteillä täällä pääsee kansainvälisen konsernin, ehkä maailman tunnetuimman brändin, markkinointipäälliköksi...
Sillä, että kuuluu hyvä veli kerhoon eli rappareihin.
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapeuttina en valitettavasti voi tehdä puolestasi elämääsi koskevia päätöksiä ja antaa suoria elämänratkaisuja. Esim. otatko eron, vaihdatko pankkia, haetko kouluun opiskelemaan vai jatkatko töissä, katkaisetko välit johonkin ikävään sukulaisen jne. Pystyn vain rinnallakulkijana pohtimaan kanssasi vaihtoehtoja, mutta valitettavasti sinun on itse tehtävä omaa elämääsi koskevat päätökset.
En myöskään yksityisenä palveluntuottajana pääse katsomaan julkisen sektorin järjestelmistä suoraan ajanvaraustietojasi.
Toki esittämäsi asia on ymmärrettävää ja ketjussa asiankuuluvaa, mutta olenko ainoa joka ei haluaisi terapeutikseen henkilöä joka kirjoittaa vauva-palstalla potilaidensa pyynnöistä?
Monessa kommentissa esitetään että vaativan asiakkaan oikkuihin pitäisi alistua asiakaspalvelun nimissä ja jotta tästä oikuttelijasta saisi vakiasiakkaan. Nämä kommentoijat eivät ehkä ole itse työskennelleet asiakaspalvelussa tai pyörittäneet mitään yritystä? Oikutteleva ja alennuksia/erityiskohtelua vaativa asiakas ei todellakaan ole mikään kultakimpale yritykselle, vaan vie päinvastoin työntekijöiden ja yrittäjän kallista aikaa ja käy kaikkien hermoille. Tällaisesta asiakkaasta on nimenomaan helpotus päästä eroon mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Olen aiemmin omistanut palvelualan yrityksen ja en todellakaan neuvonut työntekijöitäni nuolemaan koliikkiaikuisten takapuolia palvelun nimissä. Kohteliaita tottakai oltiin, minä sitten omistajan roolissa irtisanoin hankalimpia asiakkuuksia. Yritys pyörii oikein kivasti asiallisten asiakkaiden varassa ja oikeasti ihan jokainen, myös ne ammatikiukuttelijat itse, hyötyy siitä että aikuisia ei opeteta siihen että heittäytymällä uhmaikäiseksi saa tahtonsa läpi.
Alushousuja, rintaliivejä ja uikkareita ei voi palauttaa, ei vaikka kuinka vannoisi että puhtaalle iholle on sovitettu. Eikä niitä voi myöskään vaihtaa, etenkään eri tuotteeseen. Ja on ihan ok että asiakas tämän takia ei enää ikinä tule meille ostoksille.
Asiakas odotti että pääsen töistä ja vaati että alan töideni jälkeen opastamaan häntä, kun ei ole muita asiakkaita häiritsemässä. Teki minusta valituksen, mutta onneksi valvontakameroiden nauhoituksesta näki, että hän lähestyi minua työpaikan ulkopuolella kun olin jo vaihtanut siviileihin.