Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?

Vierailija
18.05.2018 |

.

Kommentit (4751)

Vierailija
3501/4751 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritysten IT-tuessa hämmentää välillä, kun yhteyttä ottaa henkilö vaikka tittelillä Senior Software Developer ja ongelmanaan on se, ettei osaa lisätä itse verkkotulostinta koneelle tai Outlook ei aukea. En tiedä joidenkin koodaajien sielunmaisemasta yhtään mitään, mutta vähän vaikea käsittää, miten jotain ihan perusjuttuja ei hahmota.

Kyse on varmaan todennäköisesti ihan siitä, ettei joku tulostimen lisääminen tai toimimattoman Outlookin diagnosoiminen kuulu jonkun tuollaisen henkilön toimenkuvaan ja hänen aikansa sellaisen tekemiseen on aivan liian kallista ja tärkeää.

Helpdeskin kesähessut kelpaa jotain tulostimia asentelamaan kun esimerkiksi esimerkin henkilö tekee niitä oikeita toimenkuvansa mukaisia töitä.

Ihan sama juttu kuin vaikkapa sähkötekniikan diplomi-insinööri ei lähde vaihtamaan työhuoneensa palanutta lamppua vaan se on kiinteistönhoitajan työ, vaikka se lamppu nyt sähköön liittyisikin. Jotenkin näissä IT hommissa tuntuu olevan sen ajatus että jos on kerran alalla niin pitää osata ja hoitaa ihan kaikki asiat mitkä vaan mitenkään pienestikään voi siihen liittyä.

Tulostimen lisääminen ja outlookin toimivaksi saaminen kun nyt kuuluu kuitenkin jokaisen perus IT-taitoihin. Niillä helpparin työntekijöillä kun noin lähtökohtasesti on parempaakin tekemistä kun opastaa perusasioissa kädestäpitäen kun porukka ei vaan osaa. Jos ei osaa tulostinta liittää koneelle tai käyttää outlookkia niin sit ei varmaan tarvii tehdä töitäkään niillä.

Helppareissa on myös ihan samantasosia asiantuntijoita kun niissä insinööreissäkin eli se helpparin työ on ihan yhtä tärkeää ja kallista. 

Mistä ne "perus IT-taidot" tulevat? Tulostimia ja outlookia käyttävät työpaikan kaikki ihmiset, myös ne joiden ala on ihan jokin muu kuin IT. Uusien laitteiden ja ohjelmistojen käyttöönotto ei todellakaan suju kaikilta käyttäjiltä tuosta vain, eikä voi vaatiakaan. Jonkun vaan on pakko opastaa tai tehdä toisten puolesta.

Nyt ei puhuttukaan ohjelmistojen ja laitteiden käyttööototosta vaan tulostimen liittämisestä koneeseen ja outlookin käytöstä, jotka kuuluvat jokaisen toimistotyötätekevän ihmisen perustaitoihin nykypäivänä. Eletään kuitenkin vuotta 2018 ja tietokoneet ja tietotekniikka ovat työvälineitä. 

Minä muuten vielä tänä päivänä ihmettelen, että mistä nuo Outlookin perustaidot imetään? Mulle ei ole ikinä missään koulussa tai työpaikassa opetettu käyttämään wordia, exceliä tai outlookia, tai edes power pointia. Joka ikisessä paikassa on oletettu, että ne osataan. Itse siis yrityksen ja erehdyksen kautta olen ne opetellut käyttämään. Lukiossakin vielä esseet kirjoitettiin käsin konseptipaperille, kaunolla. Sieltä sitten jatko-opintoihin joissa kaikki ohjelmat tulikin jo maagisesti osata, vaikka niitä ei ollut edes avannut koskaan. Kyllähän ne toki on oppinut, ei ne mitään rakettitiedettä ole, mutta silti häiritsee että tuollaiset asiat pitäisi osata ilman että kukaan on koskaan opettanut niitä.

Osaatko etsiä netistä opetusmateriaalia?

Vierailija
3502/4751 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

outoja kysymyksiä kirjoitti:

Päätyisin varmaan tähän juttuketjuun asiakkaana, jos menisin kampaamoon ja kysyisin vetyperokdisia mahdollisimman paljon sisältävää hiustenvalkaisuainetta, odottaen pätevää vastausta tiedusteluun, että "toimiihan se varmasti Commodore Amigan kellastuneiden muovikuorien retrobright valkaisuun" :D

Ensimmäinen ongelma tulisi tietysti jo siitä, ettei joku nuori kampaaja edes tiedä mikä on Commodore Amiga 500... :D

#notlikeothergirls

Miksi kampaajan edes tarvitsisi tietää? Vai menetkö jostain raksaltakin kysymään että mikä tärpätti olisi paras perseensuristin3000 pesuun ja hihittelet kuinka ne ei tienneet mikä se on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3503/4751 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakka-askin hinta ravintolassa on suuri ihmetys monille. ”Älä avaa sitä, niin ei mene avausmaksua..”. Mitä avausmaksua?

Tupakassa on katetta ehkä euro pari päällä. Se ei ole avausmaksu. Jos tupakassa olisi sama kate kun oluessa, se aski maksaisi 30-40€. Muutamasta eurosta jaksetaan valittaa, mutta kalja voi maksaa 8 €, vaikka kaupassa euron. Ps. Tupakan myyntilupa/kassa on 500€ vuosi. Joten sitä katetta ei pikkurafloissa jää yhtään.

Olen kyllä käsittänyt että siihen nimenomaan lisätään maksu juurikin tuosta avauksesta.

Sanoin joskus yhdessä pikkupaikassa omistajalle että "älä avaa sitä ettei mene maksua" . Ja hän totesi minulle että "mites hän sitten tienaa" tjsp 😊

Paljonko luulet hänen tienaavan?

Hyvin :D :D En tiedä onko jotain verotus kieroiluja tms. Mutta tyyppi on ihan jonkun valkoihoisen gangstan näköinen kultakoruineen ym.

No, yleisesti ottaen pienen baarin tai kahden omistajat ei taida tienata ihmeitä. Että se parin euron lisä siinä röökiaskissa suotakoon heille :) Olen vaan tosiaan itsekin nillittänyt kännissä tuosta.

Vierailija
3504/4751 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilaalle yritin selittää, että jos oksentaa verta, ulostaa verta, silmät ovat turvonneet ja ihoon on tullut äkillisiä muutoksia rakkuloina ja turvotuksena, pitäisi hakeutua heti päivystykseen.

Ai sulla on menoa kaupungille ja et nyt ehdi... okei okei no suosittelisin kyllä nyt erittäin vahvasti... Ahaa okei no kirjaan oireesi sitten ylös...

Että hyvää kaupunkireissua vaan. :D Kyseessä siis ihan normaali nuorehko henkilö, mutta eihän me ketään pakoteta.

(Muutin yksityiskohtia ettei tunnista edes itse itseään)

Ja lukemattomia muita vastaavia tapauksia. Mutta minä kun en ole lääkäri, niin mistäs minä voin mitään tietää! :D Pitäisi saada heti nyt kuulla lääkärin mielipide (joka sanoisi tismalleen samaa)juuri sen erikoislääläkärin jonka kanssa hoitaa muuhun liittyvää sairauttaan. No ei vaan onnistu, kun emme ole se päivystys, jonne olisi ehdottomasti tarve mennä noin vakavien oireiden kanssa...

Monta kertaa olen huolissani selannut, onko potilas joutunut seuraavien päivien aikana ambulanssilla sairaalaan tai jopa kuollut. Joskus esittelen esimerkkejä mitä voi käydä pahimmillaan, vaikka yleensä tyynnyttelen enemmän, tuollaisissa tapauksissa vaikka mieluunmin jossittelee kauhukuvia. Joitain kertoja lopulta peloittelun jälkeen kun sinne päivystykseen on sitten hakeuduttu, on tullut ilmi esimerkiksi keuhkoveritulppa, joka oli jo siinä vaiheessa, ettei kohta olisi ollut mitään tehtävissä.

Kuunnelkaa sitä sihteeriä kun soitatte sairaalaan, vaikka hän olisi kuinka ei-lääkäri tai edes hoitaja, on meillä harjaantunut jo aika hyvä vainu siitä, koska olette oikeasti vaarassa. Me puhumme lukemattomien potilaiden, hoitajien ja lääkärien kanssa päivittäin, joista ihan joka päivä oppii jotain uutta taas. Jos olen epävarma niin ei hätää, sitten käyn kysymässä hoitohenkilökunnalta, joskus tilanne on tuttu ja aivan yksiselitteinen. Välitämme teistä ihan oikeasti, emme me kiusallaan päivystykseen ohjaa.

Mistä ihmeestä olet selannut että onko potilas tullut sairaalaan??????

Selaat potilaskansioita vai mitä ihmeen tiedotuspalstaa??? Potilastietoja saa katsoa VAIN hoitoa antava/hoitoon osallustuva ja sen jälkeen kun puhelin suljetaan, sinä ET enää osallistu potilaan hoitoon muuten kuin kirjaamalla tiedot sinne kantaan. Piste!

No vaikka siten että istuu siellä tiskillä kun potilas tulee sairaalaan ja esittää henkilötietonsa?

Vierailija
3505/4751 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen teleoperaattorin asiakaspalvelussa.

Ehkä oudointa on se kun ei voi sanoa asiakkaalle suoraan, että tiedän että valehtelet. Joskus menee tosi oudoksi kun yrittää johdatella asiakasta takaisin totuuden poluille ja silti asiakas kiistää.

Ihmiset ei tajua, että teleoperaattori näkee tosi paljon tietoa asiakkaan liittymistä ja laitteista. Eikä kukaan usko, että joka kuukausi lasku, maksumuistutuskirje ja kaksi perintätoimiston kirjettä jäävät matkalle.

Jep. "Jonotin yli tunnin puhelimessa" - näen, että asiakas on jo ottanut vain 10 min.

Mä sain joskus asiakkaalta huonon palautteen, jossa monin sanankääntein avautui "jumalattoman pitkästä" jonotusajasta. Historiatiedoista selvisi, että oli peräti melkein kolme minuuttia joutunut odottamaan.

Joo sama juttu kaikissa toimitettavista tilauksista. Asiakas huutaa puhelimessa "Olen jo ainakin kuukauden odottanut" ja asiakastiedoissa lukee, että tilaus on tehty viikko sitten ja edelleen sovitun toimitusajan puitteissa.

Vierailija
3506/4751 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen teleoperaattorin asiakaspalvelussa.

Ehkä oudointa on se kun ei voi sanoa asiakkaalle suoraan, että tiedän että valehtelet. Joskus menee tosi oudoksi kun yrittää johdatella asiakasta takaisin totuuden poluille ja silti asiakas kiistää.

Ihmiset ei tajua, että teleoperaattori näkee tosi paljon tietoa asiakkaan liittymistä ja laitteista. Eikä kukaan usko, että joka kuukausi lasku, maksumuistutuskirje ja kaksi perintätoimiston kirjettä jäävät matkalle.

Jep. "Jonotin yli tunnin puhelimessa" - näen, että asiakas on jo ottanut vain 10 min.

Mä sain joskus asiakkaalta huonon palautteen, jossa monin sanankääntein avautui "jumalattoman pitkästä" jonotusajasta. Historiatiedoista selvisi, että oli peräti melkein kolme minuuttia joutunut odottamaan.

Joo sama juttu kaikissa toimitettavista tilauksista. Asiakas huutaa puhelimessa "Olen jo ainakin kuukauden odottanut" ja asiakastiedoissa lukee, että tilaus on tehty viikko sitten ja edelleen sovitun toimitusajan puitteissa.

Asiakkaat, joilla on palautus, tai reklamaatio meneillään tykkäävät myös aloittaa tämän laskemisen koko asiakastapahtuman alusta asti. Jos nettiostos halutaan palauttaa, sen käsittelyssä voi mennä pari päivää ja siihen päälle vielä uuden tuotteen lähetys, voi aikaa mennä helposti yli viikko. Varsinkin kun nykyään posti ei kulje enää joka arkipäivä.

Asiakas saattaa myös ilmoittaa asiasta esim. 3 viikkoa ostoksen jälkeen, joten kokonaisaika voi olla silloin kuukausi. Ymmärrän, ettei kaikki käytä ostoksiaan heti tilaamisen jälkeen, mutta jos on itse odottanut pari viikkoa palautuksen tekemisessä, ei voi silloin huutaa "nyt olen jo kuukauden odottanut". Ei, vaan olet päivän odottanut, jos teit palautuksen vasta eilen.

Vierailija
3507/4751 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritysten IT-tuessa hämmentää välillä, kun yhteyttä ottaa henkilö vaikka tittelillä Senior Software Developer ja ongelmanaan on se, ettei osaa lisätä itse verkkotulostinta koneelle tai Outlook ei aukea. En tiedä joidenkin koodaajien sielunmaisemasta yhtään mitään, mutta vähän vaikea käsittää, miten jotain ihan perusjuttuja ei hahmota.

Kyse on varmaan todennäköisesti ihan siitä, ettei joku tulostimen lisääminen tai toimimattoman Outlookin diagnosoiminen kuulu jonkun tuollaisen henkilön toimenkuvaan ja hänen aikansa sellaisen tekemiseen on aivan liian kallista ja tärkeää.

Helpdeskin kesähessut kelpaa jotain tulostimia asentelamaan kun esimerkiksi esimerkin henkilö tekee niitä oikeita toimenkuvansa mukaisia töitä.

Ihan sama juttu kuin vaikkapa sähkötekniikan diplomi-insinööri ei lähde vaihtamaan työhuoneensa palanutta lamppua vaan se on kiinteistönhoitajan työ, vaikka se lamppu nyt sähköön liittyisikin. Jotenkin näissä IT hommissa tuntuu olevan sen ajatus että jos on kerran alalla niin pitää osata ja hoitaa ihan kaikki asiat mitkä vaan mitenkään pienestikään voi siihen liittyä.

Tulostimen lisääminen ja outlookin toimivaksi saaminen kun nyt kuuluu kuitenkin jokaisen perus IT-taitoihin. Niillä helpparin työntekijöillä kun noin lähtökohtasesti on parempaakin tekemistä kun opastaa perusasioissa kädestäpitäen kun porukka ei vaan osaa. Jos ei osaa tulostinta liittää koneelle tai käyttää outlookkia niin sit ei varmaan tarvii tehdä töitäkään niillä.

Helppareissa on myös ihan samantasosia asiantuntijoita kun niissä insinööreissäkin eli se helpparin työ on ihan yhtä tärkeää ja kallista. 

Mistä ne "perus IT-taidot" tulevat? Tulostimia ja outlookia käyttävät työpaikan kaikki ihmiset, myös ne joiden ala on ihan jokin muu kuin IT. Uusien laitteiden ja ohjelmistojen käyttöönotto ei todellakaan suju kaikilta käyttäjiltä tuosta vain, eikä voi vaatiakaan. Jonkun vaan on pakko opastaa tai tehdä toisten puolesta.

Nyt ei puhuttukaan ohjelmistojen ja laitteiden käyttööototosta vaan tulostimen liittämisestä koneeseen ja outlookin käytöstä, jotka kuuluvat jokaisen toimistotyötätekevän ihmisen perustaitoihin nykypäivänä. Eletään kuitenkin vuotta 2018 ja tietokoneet ja tietotekniikka ovat työvälineitä. 

Minä muuten vielä tänä päivänä ihmettelen, että mistä nuo Outlookin perustaidot imetään? Mulle ei ole ikinä missään koulussa tai työpaikassa opetettu käyttämään wordia, exceliä tai outlookia, tai edes power pointia. Joka ikisessä paikassa on oletettu, että ne osataan. Itse siis yrityksen ja erehdyksen kautta olen ne opetellut käyttämään. Lukiossakin vielä esseet kirjoitettiin käsin konseptipaperille, kaunolla. Sieltä sitten jatko-opintoihin joissa kaikki ohjelmat tulikin jo maagisesti osata, vaikka niitä ei ollut edes avannut koskaan. Kyllähän ne toki on oppinut, ei ne mitään rakettitiedettä ole, mutta silti häiritsee että tuollaiset asiat pitäisi osata ilman että kukaan on koskaan opettanut niitä.

Kaikkiko pitää nyt itse etsiä netistä?

Aiemmin oll sellainen juttu, että ihminen koulutettiin ja perehdytettiin työn käytännön puoliin...vielä joskus 90-luvulla...

Mutta ei tietenkään enää nykyään. Tulevaisuudessa varmaan neuvotaan hampaatkin paikkaamaan itse nettiohjeiden avulla.

Vierailija
3508/4751 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäätelöpalloa tehdessä: "kuppi vai vohveli?"

Asiakas: "Mitä eroa niillä on?"

Eikä ole todellakaan ollut vain yksittäinen asiakas xD Varmaan vaan hassuja ajatuskatkoja.

Niin, se on turhauttavaa kun itse toistaa työssään satoja kertoja samoja asioita ja silti asiakkaalle se voi olla ensimmäinen kerta kun moisen kysymyksen kuulee. Kannattaa varmaan kysyä selkeämmin "laitanko jäätelöpallosi kuppiin vai haluaistko sen mielummin vohveliin?" ja samalla näyttää kuppia ja vohvelia. 

Kun ensi kertaa kuulee jonkin asian, ei sitä välttämättä tunne.

En ymmärrä miksei sitä kuppia voi tehdä vaikka jostain taikinasta, siis syötäväksi. Silloin tuo kysymys on minusta ihan looginen. Toisen asemaan asettuminen voi joskus vaatia ponnistelua, mutta siitä voi saada hyvän mielen.

Jos siis kysyt vaikka laitetaanko pahvikuppiin vai vohvelitötteröön, asia on helpompi ymmärtää.

Sitä jäätelökuppia ei voi tehdä taikinasta, koska se on nimenomaan tarkoitettu allergisille asiakkaille jotka eivät voi syödä taikinaa, tai jäätelöä joka on koskenut taikinaan 🤦‍♀️. Voi pyhä yksinkertaisuus, miksi kuvittelit sen kuppivaihtoehdon olevan olemassa!

No itseasiassa kyllä voi. Eikö ihan Hesessäkin tule jäätelöt sellaisessa vohveli "kupissa"? Muuallakin olen törmännyt. Ehkä asiakas mielessään ajatteli sellaista?

Missä muuten sitten kysytään että vohveliin vai kuppiin. Pahvikupit ovat tarjolla toki kaikille halukkaille, mutta pääasiassa hankittu niitä asiakkaita varten, joilla on keliakia tai vilja-allergia tms.

Tässä alkuperäisessä jutussa mielestäni oli kuitenkin pointtina se, että asiakas kysyy "mitä eroa niillä on", ei se, että juttu olisi asiakaspalvelijalle jokapäiväinen rutiini, eikä osaa vaan asettua (ensikertalaisen) asiakkaan asemaan. Tulisi itsellekin hölmö olo tuollaisesta vastakysymyksestä, vaikken ole päivääkään ollut töissä jäätelökioskilla. Mitä eroa, noh toinen on kuppi ja toinen vohveli :D

Olen sivusta kuullut, kun ravintolavaunussa edelläni ollut tilasi lihapullia, ja myyjä kysyi että haluatko 8 vai 12 pullaa (olikohan nuo määrät, en ole varma). Tähän asiakas: "Mitä se tarkoittaa?" En kyllä itsekään olisi tuon selvemmin osannut kysyä yksinkertaista kysymystä.

Kyllähän tuo pitäisi kysyä "Montako pullaa haluat - 8 vai 12?"

Silloin jokainen tajuaa että kyse on määrästä.

Pelkkä numero voidaan kuulla väärin tai ymmärtää että se tarkoittaa brändiä tai laatua kuten kolmosolut tai ykkösluokan makkara.

Tästähän tässä ja jätskikeississä on kyse: Ei vaan kuunnella. Aivan selkeitä suomenkielisiä kysymyksiä oli kumpikin. Miksi ne pitäisi aikuisille oletettavasti täyspäisille asiakkaille alkaa avata?

Voi olla sekin, ettei kuunnella. Kaikki ei osaa odottaa, että se myyjä saattaa kysyä vielä jotain sen jälkeen, kun on itse sanonut tilauksen, ja ajatukset on jo vähän muualla. Voi myös olla taustahälyä, ettei kuule.

Minä muuten saatan hyvinkin olla se tyhmiä kyselevä asiakas. Usein tätä tapahtuu jossain sellaisessa ruokapaikassa, jossa myyjä sanoo kaikille samalla tavalla ja jotenkin olettaa, että paikka on supertuttu kaikille. Esim. Subi tai Ikean ruokapaikka. Viimeksi Ikeassa olin ihan kujalla, kun myyjä oli ensin pleksin takana ja vielä visiiri päässä ja sieltä kaikkien muovien takaa jotain kyseli, arvaa vaan kuulinko ja ymmärsinkö. No, asia tuli selväksi, kun pyysin sanomaan uudelleen. En varmasti ois tajunnut, jos myyjä ois sieltä visiirin suojasta kysynyt jotain, et "8 vai 12?"

Mielenkiintoinen ketju sikäli, etten ole koskaan tullut ajatelleeksi, että jäätelöannos myydään pahvikuppeihin vilja-allergikkojen ja keliaakikkojen takia. Olen ajatellut se olevan siksi, että se on helpompi syödä kupista, on siistimpää.

Vierailija
3509/4751 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3. Ne samat asiakkaat joille joutuu asiamiespostissa selittämään lähes viikoittain kuinka en voi luovuttaa puolison, tyttären, salarakkaan, kummin kaiman tai naapurin pakettia ellei tällä ole valtakirjaa. Ja vakioasiakkaat vetivät palkokasvia onteloonsa jos jouduin kerta toisensa jälkeen pyytämään henkilöllisyystodistusta lähetystä luovuttaessa. Minähän ne käytännöt ihan kiusallani keksi ja suorastaan nautin kun pääsen papukaijamaisesti käymään samat keskustelut, samojen naamojen kanssa uudestaan ja uudestaan. 

Postipaketin voi luovuttaa muulle hakijalle, jos sitä ei ole erikseen merkitty vain tietylle henkilölle annettavaksi. Tämä on täysin lähettäjän päätettävissä. Joskus asimiespostissa olin hakemassa alaikäisen lapseni pakettia, ja nuori nainen tiskin takana jankkasi sitä että paketissa ei ole minun nimeäni. Samalla vanhempi työntekijä sanoo kaupan kassan puolelta, että "anna nyt vaan se paketti, kun ei siinä ole mitään rajotusta". Inttivät siinä keskenään vielä jonkin aikaa. Se vanhempi työntekijä meinasi pimahtaa täysin. Sain sitten kuitenkin sen paketin.

Kyllä. Paketin voi luovuttaa henkilölle jolla on tiedossa esim. hyllypaikka tai lähetyskoodi ja henkilö osaa sanoa vaikkapa kelle lähetys on osoitettu. Tämä on ok jos lähetys ei ole henkilökohtaisesti saajalle luovutettava. Useimmat varautuvat hakuun valtakirjan kanssa.

Mutta jos tiedossa ei ole hyllypaikkaa tai lähetystunnusta niin asiamiespostissakaan ei saa kertoa onko toinen henkilö tilannut yrityksen x paketin ja/tai onko se jo saapunut. Usein nämä byrokraattiset hiustenhalkomiset ovat aikaa vieviä ja turhauttavia niin asiakkaalle kuin asiakaspalvelijallekin, mutta minkäs säännöille mahtaa.

Vanha viesti, mutta vastaan silti. Minulla oli lähetystunnus mukanani täysin asianmukaisesti. Tilanteessa ei ollut mitään muuta ongelmaa, kuin uusi, huonosti perehdytetty työntekijä. Tässä tilanteessa kyseessä oli vieläpä äitini lähettämä paketti, jossa oli lahja lapselleni.

Vierailija
3510/4751 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että meillä ei myydä seksileluja/lehtiä. :D Näitä tuli useampi päivässä. Olin töissä peliliikkeessä.

Jos niillä kyselijöillä oli lukihäiriö..luulivat että kyseessä on Pililiike😅

Vierailija
3511/4751 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiko pitää nyt itse etsiä netistä?

Aiemmin oll sellainen juttu, että ihminen koulutettiin ja perehdytettiin työn käytännön puoliin...vielä joskus 90-luvulla...

Mutta ei tietenkään enää nykyään. Tulevaisuudessa varmaan neuvotaan hampaatkin paikkaamaan itse nettiohjeiden avulla.

Perus ATK-taidot eivät ole minkään tietyn homman "käytännön puoli" vaan ne katsotaan nykyjään kuuluvan yleistietoon. Kyllä ainakin meille (olen 80-luvulla syntynyt) opetettiin ATK-tunnilla perus outlook ohjelmat ja loput opetellut itse. 

Ei kukaan esim. 90-luvulla olettanut, että töissä opetetaan miten vaikka puhelinta käytetään, sillä oletuksena on, että aikuiset osaavat sen tehdä. 

Vierailija
3512/4751 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentokoneessa: meillä ei valitettavasti ole mitään sellaista säilytyspaikkaa, johon voisi laittaa edesmenneen puolison tuhkauurnan, se pitää nyt viedä ihan omassa jalkotilassa lenon aikana. Osanotot, että lomamatkan aikana puoliso kuoli auto-onnettomuudessa. (tositarina kymmenen vuoden takaa...)

Ei ole mikään outo asia, että tuo pitää selittää asiakkaalle. Luulisi tuollaisessa tilanteessa löytyvän sen uurnan verran tilaa takaa, että kenenkään ei tarvitse uurnaa lattialla jaloissa kuljettaa!

Mistä takaa...? Et ole tainnut olla lentokoneessa töissä? Toki asiakas voi laittaa uurnan tavarahyllylle, ei koneessa ole muita tiloja, eikä irtonaisia tavaroita saa olla missään.

Vierailija
3513/4751 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakka-askin hinta ravintolassa on suuri ihmetys monille. ”Älä avaa sitä, niin ei mene avausmaksua..”. Mitä avausmaksua?

Tupakassa on katetta ehkä euro pari päällä. Se ei ole avausmaksu. Jos tupakassa olisi sama kate kun oluessa, se aski maksaisi 30-40€. Muutamasta eurosta jaksetaan valittaa, mutta kalja voi maksaa 8 €, vaikka kaupassa euron. Ps. Tupakan myyntilupa/kassa on 500€ vuosi. Joten sitä katetta ei pikkurafloissa jää yhtään.

Siis tuppa-askin hinta on aina sama riippumatta paikasta. Baarit avaavat ne jotta voivat veloittaa enemmän. Eli kyseessä on avausmaksu.

Vierailija
3514/4751 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentokoneessa: meillä ei valitettavasti ole mitään sellaista säilytyspaikkaa, johon voisi laittaa edesmenneen puolison tuhkauurnan, se pitää nyt viedä ihan omassa jalkotilassa lenon aikana. Osanotot, että lomamatkan aikana puoliso kuoli auto-onnettomuudessa. (tositarina kymmenen vuoden takaa...)

Ei ole mikään outo asia, että tuo pitää selittää asiakkaalle. Luulisi tuollaisessa tilanteessa löytyvän sen uurnan verran tilaa takaa, että kenenkään ei tarvitse uurnaa lattialla jaloissa kuljettaa!

Mistä takaa...? Et ole tainnut olla lentokoneessa töissä? Toki asiakas voi laittaa uurnan tavarahyllylle, ei koneessa ole muita tiloja, eikä irtonaisia tavaroita saa olla missään.

Mielestäni ei ole mitenkään erikoista että matkustajat, jotka eivät ole koskaan olleet töissä lentoemona, eivät tätä asiaa tiedä ja siksi kysyvät.

Vierailija
3515/4751 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäätelöpalloa tehdessä: "kuppi vai vohveli?"

Asiakas: "Mitä eroa niillä on?"

Eikä ole todellakaan ollut vain yksittäinen asiakas xD Varmaan vaan hassuja ajatuskatkoja.

Niin, se on turhauttavaa kun itse toistaa työssään satoja kertoja samoja asioita ja silti asiakkaalle se voi olla ensimmäinen kerta kun moisen kysymyksen kuulee. Kannattaa varmaan kysyä selkeämmin "laitanko jäätelöpallosi kuppiin vai haluaistko sen mielummin vohveliin?" ja samalla näyttää kuppia ja vohvelia. 

Kun ensi kertaa kuulee jonkin asian, ei sitä välttämättä tunne.

En ymmärrä miksei sitä kuppia voi tehdä vaikka jostain taikinasta, siis syötäväksi. Silloin tuo kysymys on minusta ihan looginen. Toisen asemaan asettuminen voi joskus vaatia ponnistelua, mutta siitä voi saada hyvän mielen.

Jos siis kysyt vaikka laitetaanko pahvikuppiin vai vohvelitötteröön, asia on helpompi ymmärtää.

Sitä jäätelökuppia ei voi tehdä taikinasta, koska se on nimenomaan tarkoitettu allergisille asiakkaille jotka eivät voi syödä taikinaa, tai jäätelöä joka on koskenut taikinaan 🤦‍♀️. Voi pyhä yksinkertaisuus, miksi kuvittelit sen kuppivaihtoehdon olevan olemassa!

No itseasiassa kyllä voi. Eikö ihan Hesessäkin tule jäätelöt sellaisessa vohveli "kupissa"? Muuallakin olen törmännyt. Ehkä asiakas mielessään ajatteli sellaista?

Missä muuten sitten kysytään että vohveliin vai kuppiin. Pahvikupit ovat tarjolla toki kaikille halukkaille, mutta pääasiassa hankittu niitä asiakkaita varten, joilla on keliakia tai vilja-allergia tms.

Tässä alkuperäisessä jutussa mielestäni oli kuitenkin pointtina se, että asiakas kysyy "mitä eroa niillä on", ei se, että juttu olisi asiakaspalvelijalle jokapäiväinen rutiini, eikä osaa vaan asettua (ensikertalaisen) asiakkaan asemaan. Tulisi itsellekin hölmö olo tuollaisesta vastakysymyksestä, vaikken ole päivääkään ollut töissä jäätelökioskilla. Mitä eroa, noh toinen on kuppi ja toinen vohveli :D

Olen sivusta kuullut, kun ravintolavaunussa edelläni ollut tilasi lihapullia, ja myyjä kysyi että haluatko 8 vai 12 pullaa (olikohan nuo määrät, en ole varma). Tähän asiakas: "Mitä se tarkoittaa?" En kyllä itsekään olisi tuon selvemmin osannut kysyä yksinkertaista kysymystä.

Kyllähän tuo pitäisi kysyä "Montako pullaa haluat - 8 vai 12?"

Silloin jokainen tajuaa että kyse on määrästä.

Pelkkä numero voidaan kuulla väärin tai ymmärtää että se tarkoittaa brändiä tai laatua kuten kolmosolut tai ykkösluokan makkara.

Tästähän tässä ja jätskikeississä on kyse: Ei vaan kuunnella. Aivan selkeitä suomenkielisiä kysymyksiä oli kumpikin. Miksi ne pitäisi aikuisille oletettavasti täyspäisille asiakkaille alkaa avata?

Voi olla sekin, ettei kuunnella. Kaikki ei osaa odottaa, että se myyjä saattaa kysyä vielä jotain sen jälkeen, kun on itse sanonut tilauksen, ja ajatukset on jo vähän muualla. Voi myös olla taustahälyä, ettei kuule.

Minä muuten saatan hyvinkin olla se tyhmiä kyselevä asiakas. Usein tätä tapahtuu jossain sellaisessa ruokapaikassa, jossa myyjä sanoo kaikille samalla tavalla ja jotenkin olettaa, että paikka on supertuttu kaikille. Esim. Subi tai Ikean ruokapaikka. Viimeksi Ikeassa olin ihan kujalla, kun myyjä oli ensin pleksin takana ja vielä visiiri päässä ja sieltä kaikkien muovien takaa jotain kyseli, arvaa vaan kuulinko ja ymmärsinkö. No, asia tuli selväksi, kun pyysin sanomaan uudelleen. En varmasti ois tajunnut, jos myyjä ois sieltä visiirin suojasta kysynyt jotain, et "8 vai 12?"

Mielenkiintoinen ketju sikäli, etten ole koskaan tullut ajatelleeksi, että jäätelöannos myydään pahvikuppeihin vilja-allergikkojen ja keliaakikkojen takia. Olen ajatellut se olevan siksi, että se on helpompi syödä kupista, on siistimpää.

Pienille lapsille tuota kippoa tarjotaan myös. Nyt kun omat muksut on jo pitkälti kouluikäisiä, niin ei kukaan enää kysy, että kumpaan laitetaan.

Vierailija
3516/4751 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiakas soittaa museon lipunmyyntiin ja kysyy aiheeseen x liittyviä historiallisia lähteitä, asiakaspalvelija ei "salaile" lähteitä tai "pompottele edestakaisin", jos antaa museossa työskentelevän tutkijan yhteystiedot tai aiheeseen x keskittyvän museon yhteystiedot ja pyytää olemaan yhteydessä heihin.

Vierailija
3517/4751 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran eräs r*mani mies tuli valittamaan minulle kun en ollut myynyt hänen alakoulu ikäiselle tyttärelleen olutta ja tupakkaa. Olisi pitänyt myydä kun tyttö sanoi, että ne tulevat isälle. Ei auttanut vaikka selitin, että alaikäisille ei myydä. Vartija piti kutsua paikalle, kun herra käyttäytyi niin aggressiivisesti.

Vierailija
3518/4751 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa olen selittänyt asiakkaalle, että kun jäätelö on pehmeää ja sulaa nopeasti, kyseessä ei ole valmistusvirhe, vaan jäätelö on säilytetty liian lämpimässä. Kotipakastimet eivät ole kovin tehokkaita, joten jos jäätelö on jo kotimatkalla ehtinyt sulaa ja se laitetaan lähes täyteen hileiseen pakastimeen jonka ovea availlaan, siellä menee helposti monta päivää, että jäätelö jäähtyy taas ihan kiinteäksi.

Vierailija
3519/4751 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakas palauttanut ison säkillisen tölkkejä helsinkiläiseen kauppaan, unohti palautuslapun taskuunsa ja nyt Kajaanissa pitäisi saada rahat?

Ei suostu ymmärtämään, ettei me olla saatu mitään sen rahan vastineeksi.

Helsinkiläinen kauppa sai tölkit, eikä tarvinnut niistä edes rahaa antaa.

Miten tuokin asia on niin vaikea ymmärtää.

Rahan saa vain sieltä, minne ne vei. Pullokoneen kuitissa näkyy paikka ja aika.

Uskokaa jo!

Vierailija
3520/4751 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomin ei ole tarkoituskaan ulottua kivesten päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan