Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela jatkuvasti rikkoo laskujen käsittelyaikaa

Vierailija
18.05.2018 |

Ihan alusta asti kun toimeentulotuki siirtyi Kelalle, kaikki laskut on käsitelty myöhässä. Alkuun myös toimeentulotuki hakemukset, mutta nyt ne sentään tulevat ajallaan. Laitan heti laskun heille, kun saan sen itselleni. Kyselen laskun käsittelystä aika ajoin, koska yhden laskun unohtivat kokonaan käsitellä, enkä halua että sama toistuu.

Aina saan saman vastauksen, että käsitellään saapumisjärjestyksessä ja muita ympäripyöreitä vastauksia. Menee aina reippaasti yli eräpäivän, että saavat sen käsiteltyä, eli arkipäivissä reippaasti yli luvatun 7 päivän. Kun saan laskun itselleni, aika usein niissä on yli 14 arkipäivää aikaa eräpäivään, joten aikaa kyllä Kelalla olisi ne ajoissa saada käsiteltyä.

Viimeiset neljä laskua on käsitelty laskun eräpäivänä tai vasta 3arkipäivää sen jälkeen. Kun olen kysynyt, että he varmaan sitten maksavat myöhästyskulut jos niitä tulee, koska olen laskut heille ajoissa hoitanut ja niistä muistutellut ja he itse rikkovat omia käsittelyaikojaan, he vain toteavat, että myöhästys- ym. kulut eivät kuulu perustoimeentulotuen piiriin.

Niin raivostuttavaa. Ymmärtäisin, jos laittaisin laskut muutamaa päivää ennen eräpäivää, ettei todellakaan saisi siihen mennessä käsiteltyä, mutta että yli 14 arkipäivää?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatta maksaa ne laskut ensin itse. Ne hyvitetään kyllä siinä laskelmassa tilillesi jälkikäteen. Niin varmistat että tulevat ajoissa maksetuksi, ainakin jos on kyseessä 10-50e laskut. Ja Kela ei voi sille mitään, että moet tuovat laskut niin viimetippaan että päivämäärä paukkuu ihan justiinsa ja sitten pyydetään niitä maksettavaksi suoraan laskuttajalle. Ja kyllä, kyllä on Kelassakin vikaa - lähinnä siellä päässä jotka mitoittavat henkilömäärän tekemään tiettyjä tehtäviä.

Tein kerran näin yhden laskun kanssa ja Kela ilmoitti viikon päästä, että lasku on maksettu laskuttajalle. He saivat siis tuplamaksun ja Kelan kanssa sitten ihmeteltiin, että mitä tehdään kun he eivät voi perua maksua. Hoidin itse sitten laskuttajan kanssa hetken tätä asiaa ja sain rahan takaisin. Tämän takia en uskalla maksaa itse, kun välillä Kela maksaa suoraan laskuttajalle

Ilman lupaasi rikkovat salasspitoa, lainrikkomus, jos et ole antanut lupaa maksaa suoraan laskuttajalle, laita niin isolla tekstillä, asiakas maksanut ensin itse. Aina lupa, saako laitta maksusitoumustakaan apteekkiin mm. siihen luopa. nuo maksusitoumukset voisi lopettaa ellei asiaks vaadi niitä. Kolmannelle tholle ei kuulu salasspidettävän asiakkuustiedot. Mksa ensin itse jos suinkin.

Vierailija
22/37 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kehtaat itkeä mistään kun muut elättävät loisiaiselämäsi? Mene köyhä töihin niin on varaa valittaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja syy miksi et ole töissä on...?

Toimeentulotuki on viimesijainen tuki.

En nyt ala avaamaan syitä sinulle, keskustelun aiheena on Kelan myöhästely käsittelyajoissa, ei minun työttömyyteni syy.

Ap

Ensinnäkään KELA:lla ei ole yhtään rahaa vaan se kaikki raha tulee mm. minulta joka käyn töissä ja maksan veroja mm. sinulle joten jos täällä valitat jostakin laskuista mitä minä ja muut nettoveronmaksajat eivät sinulle ole ajoissa maksaneet niin me ainakin haluamme tietää syyt miksi maksamme sinun laskujasi. Luulitko tosissaan että KELA:lla on joku vaikkapa salainen kassakaappi tai holvi (vähän niin kun Harry Pottereissa) josta sitä rahaa vaan haetaan?

Vierailija
24/37 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et itse maksa laskujasi?

Terv. rikkaan perheen rouva

Niin katsokaas rikkaan perheen rouva perinyt tai sitten mies käy töissä ja maksaa laskut 😎 kyllä se karma vielä armotta sunkin nilkkaan kolahtaa ku mammoografiassa näkyy jtn ylimäärästä mut hei voithan sä laittaa "sun" rahoilla sit vaikka silikoonia tilalle ellet oo jo pistäny 😂

Vierailija
25/37 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kuinka usein olet saanut laskuja myöhstymisistä? Aivan, et vielä yhtään.

Mistä näitä ääliöitä sikiää?

t.eri

Vierailija
26/37 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea voi saada vaikka olisi töissä.

Aila vähän pitää ansaita, jos saa lisäksi toimeentulotukea. Paljonko kuukaudessa saakaan ansaita, ettei menetä toimeentulotukea?

Vierailija
27/37 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea voi saada vaikka olisi töissä.

Aila vähän pitää ansaita, jos saa lisäksi toimeentulotukea. Paljonko kuukaudessa saakaan ansaita, ettei menetä toimeentulotukea?

Käytä sitä Googlea pätemisen ja kyselemisen sijaan.

Vierailija
28/37 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Toimitan kaiken Kelaan sähköisesti. En aio kommentoida teille työttömyyteni syitä, jotka siitä kovin kiinnostuneita olette. Voitte tehdä sille aivan oman ketjun, jos niin kovasti kiinnostaa.

Pari viikkoa väänsin Kelan kanssa niistä myöhästymismaksuista, mutta oli niin vaikeaa, etten sitten jaksanut ja maksoin itse myöhästymiskulut, eivät olleet onneksi kovinkaan isot. Vastaisuudessa aion sitten kyllä tapella niin kauan kuin tarvitsee, en tiennyt että seisoo ihan laissa tuollainen pykälä, kovasti sanoivat, ettei kuulu perustoimeentulotuen piiriin eikä heidän korvattavakseen. Ymmärtäisin tuon,jos oma toimintani olisi aiheuttanut myöhästymiskulut.

Onko muilla ongelmaa näiden käsittelyaikojen kanssa, vai olenko ainoa?

Ap

On tullut myös myöhässä päätös laskuista ja sen maksusta. Yleensä jos siinä kohtaa en ole voinut itse maksaa laskua, niin olen eräpäivää siirtänyt niin pitkälle kuin mahdollista ja odotellut näitä myöhässä tulevia saatavia kelalta. Joskus kestää pari päivää ja joskus reilu viikko jne. ikinä ei voi tietää. Välillä näitä myöhästymismaksuja maksellut tämän takia. 

Vierailija
29/37 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa valtio (jota Kela edustaa) on korvausvelvollinen virkamiehen tai julkista tehtävää hoitavan virheestä aiheuteensa vahingosta. Tämä korvausvelvollisuus perustuu ihan suoraan lakiin ja jopa perustuslakiin. Lain mukaan sinun siis pitäisi saada korvaus käsittelyn viipymisestä sinulle aiheutuneista kuluista.

Käytännössä korvauksen saaminen tuollaisesta virheestä voi olla vaikeaa, jos et ole valmis tappelemaan oikeudessa asti. Voit vaatia Kelaa vapaaehtoisesti korvaamaan aiheuttamansa vahingon. Jos vaatimukseen ei suostuta, sinun pitäisi valittaa kieltävästä päätöksestä - heidän on annettava myös korvausvaatimuksesi johdosta ihan kunnollinen, kirjallinen päätös.

Toimeentulotukea laskettaessa lasketaan mukaan myös vesimaksu, jonka oletetaan ihmisen itse maksavan. Ei kai kukaan oikeasti lähetä laskujaan kelalle ja odota että maksavat ? Maksaa itse vaan laskunsa kun itse ne saa aikaankin 

Vierailija
30/37 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et itse maksa laskujasi?

Terv. rikkaan perheen rouva

Niin katsokaas rikkaan perheen rouva perinyt tai sitten mies käy töissä ja maksaa laskut 😎 kyllä se karma vielä armotta sunkin nilkkaan kolahtaa ku mammoografiassa näkyy jtn ylimäärästä mut hei voithan sä laittaa "sun" rahoilla sit vaikka silikoonia tilalle ellet oo jo pistäny 😂

Köyhä on siis suojassa mammografia löydöistä ? Ainut vaan että sillä rikkaalla on vakuutus ja pääsee hoitoon nopeammin. Kuka sitten nauraa ? 

Vierailija
31/37 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ala avaamaan syitä sinulle, keskustelun aiheena on Kelan myöhästely käsittelyajoissa, ei minun työttömyyteni syy.

Ap

Ensinnäkään KELA:lla ei ole yhtään rahaa vaan se kaikki raha tulee mm. minulta joka käyn töissä ja maksan veroja mm. sinulle joten jos täällä valitat jostakin laskuista mitä minä ja muut nettoveronmaksajat eivät sinulle ole ajoissa maksaneet niin me ainakin haluamme tietää syyt miksi maksamme sinun laskujasi. Luulitko tosissaan että KELA:lla on joku vaikkapa salainen kassakaappi tai holvi (vähän niin kun Harry Pottereissa) josta sitä rahaa vaan haetaan?

Mikä sua riivaa? 

Tässä syy, miksi työssäkäyvät maksavat niitä h* laskuja:

1

Toimeentulotuen tarkoitus

Toimeentulotuki on sosiaalihuoltoon kuuluva viimesijainen taloudellinen tuki, jonka tarkoituksena on turvata henkilön ja perheen toimeentulo ja edistää itsenäistä selviytymistä. Toimeentulotuen avulla turvataan henkilön ja perheen ihmisarvoisen elämän kannalta vähintään välttämätön toimeentulo.

KELPAAKO?

Vierailija
32/37 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut byrokratiarumbassa 8 vuotta ja saanut toimeentulotukea(kin) lähes koko tuon ajan. Kertaakaan ei ole käynyt niin että laskut olisi maksettu myöhässä eikä muitakaan ongelmia.

Vierailija
33/37 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelassa ja Te-toimistoissa asiakkaita kohdellaan epätasa-arvoisesti. Koulutettujen asiat hoidetaan nopeammin kuin kouluttamattomien tai pitkään työelämästä poissaolleiden.

Vierailija
34/37 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut byrokratiarumbassa 8 vuotta ja saanut toimeentulotukea(kin) lähes koko tuon ajan. Kertaakaan ei ole käynyt niin että laskut olisi maksettu myöhässä eikä muitakaan ongelmia.

Sulla on osunut tukien ja laskujen maksupäivät kohdalleen, kaikilla ei mene näin.

Vierailija
35/37 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kehtaat itkeä mistään kun muut elättävät loisiaiselämäsi? Mene köyhä töihin niin on varaa valittaa

Siinä on taas joku kokoomustrolli kaivanut 6 vuotta vanhan ketjun, että saa "ojentaa" toimeentulotuen saajaa.

En ole ap, mutta tiedoksesi, että kaikkia ei oteta töihin. Työpaikkoja on entistä vähemmän tämän hirviöhallituksen toimien seurauksena. Kaikilla ei ole myöskään työkykyä. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä pitkäaikaisen sairauden vuoksi, ja silti saan myös toimeentulotukea. Tuntuu todella pahalta lukea näitä "mene köyhä töihin" -kommentteja tältä palstalta, kun töihin en kykene, vaikka haluaisin.

Vierailija
36/37 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaapi se ap olla ollunna jo 4 vuotta töissä. Eikä kerkeä työajalla selaamaan 6 vuotta vanhoja juttujaan.

Vierailija
37/37 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun toimeentulotuki siirrettiin kunnilta Kelan hoidettavaksi, niin itselläni toimeentulotuen käsittelyaika piteni huomattavasti. Kunnalta sai päätöksen aina seuraavana päivänä, Kelalla siihen meni lakisääteinen viikko ja joskus ylikin. Itselleni käynyt myös tuo, että Kela ei ole maksanut laskuja ajallaan. Olen siksi pyytänyt, että Kela maksaa laskun summan minulle, eikä maksa laskua suoraan, että saan tarvittaessa ennen eräpäivää vaikka lainattua rahaa joltakin ja maksettua laskun ajoissa, ettei tule myöhästymismaksua, ja maksan lainan sitten takaisin, kun Kela viimein maksaa rahan minulle.

Ja en ole työtön vaan työkyvyttömyyseläkeläinen, SILTI joudun toimeentulotukea hakemaan, kun eläke on niin pieni ja sairaalla terveysmenot niin suuret. Tuolloin lähes 10 vuotta sitten en kylläkään ollut vielä eläkkeellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi