Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avohakkuut kieltävä kans alaisaloite

Vierailija
17.05.2018 |

Järjestöt toteavat, että avohakkuisiin perustuva metsätalous on johtanut muun muassa monien aikaisemmin tavallisten lintujen uhanalaistumiseen, mustikan peittävyyden vähenemiseen sekä monien retkeilymetsien luonnonrauhan rikkoutumiseen.

Avohakkuut on suurimpia huolenaiheita, joista tulee järjestöille yhteydenottoja. Suomalaiset suhtautuvat avohakkuisiin todella kriittisesti, sanoo Luonto-Liiton metsävastaava Lauri Kajander.

- Marja- ja sienipaikkojen katoaminen on yhteydenottajille suuri huoli.

Kajander sanoo, että kun kyse on valtion maista, niin kansalaisaloite on hyvä tapa pyrkiä muuttamaan lakia.

Sini Harkki sanoo, että avohakkuut muuttavat ympäristöä, hävittävät retkeilypaikkoja ja vaikeuttavat kamppailua ilmastonmuutosta vastaan.

- Luontomme ei kestä nykyisiä hakkuutapoja ja hakkuumääriä, jatkaa Harkki.

Järjestöt huomauttavat, että jatkuvapeitteinen metsätalous on useimmiten myös metsänomistajan taloudellisen tuoton kannalta kilpailukykyinen vaihtoehto.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201805172200951273_u0.shtml

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole mitään avohakkuita vastaan. Maanomistajan asiahan se on kuinka omaisuuttaan hoitaa.

Vierailija
2/60 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule menemään tämäkään eduskunnassa läpi. Kaupunkilaisten tekemä aloite varmaan. Kateellisia kun eivät itse omista metsää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule menemään tämäkään eduskunnassa läpi. Kaupunkilaisten tekemä aloite varmaan. Kateellisia kun eivät itse omista metsää.

Kannattaa lukea juttu ensin ja kommentoida sitten niin ei näytä niin tyhmältä.

Vierailija
4/60 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuva sitten monella retkeilykohteissa ja eräissä hoitamattomissa luonnonmetsissä ei kyllä kävijöitä koskaan näkynyt tarpomassa kun perikuntaakaan ei kiinnosta metsää uudistaa.Myös kamalassa 70-luvun avohakkuussa jo tehdään harvennukset.

Vierailija
5/60 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en viherterroristien aloitteita allekirjoita!

Vierailija
6/60 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kuka vaan allekirjottaa? Menen allekirjottamaan. 

Kohta ei ole mitään luontasia lajeja tässä maassa enää jäljellä ihmisen toimesta.

Vierailija
7/60 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvapeitteinen metsänkasvatus on tuotoltaan huono menetelmä ja lisäksi erittäin epäekologinen. Dieseliä palaa kohtuuttomasti muutaman tukin takia ja ne tukit kaatuessaan sekä koneet ajaessaan vaurioittavat metsään jätettäväksi tarkoitettuja puita. Saman tukkimäärän tuottamiseksi pitää hakata paljon enemmän metsää. Viherhaihattelua koko juttu. Sopii kesämökkien halkohommiin. 

Vierailija
8/60 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luonto tekee avohakkuut jos ei ihminen; myrskyllä tai salama sytyttää.

Vierailija
9/60 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa avohakkuualat ovat todella pieniä verrattuna vaikka Venäjään.

Minä haluaisin sellaisen aloitteen, että jokamiehenoikeus poistetaan ja tilalle tulee retkeilyvero, jonka tuotto jaetaan sellaisenaan metsänomistajille kompensaationa sille, että metsistä tulee hyönteistuhojen takia aika lailla käyttökelvottomia myös retkeilijöille.

Vierailija
10/60 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein just aika kivat kaupat metsäyhtiön kanssa ja suurin osa aukkoa. Saas nähdä mitä mökkiläiset tykkää kun metsä lähtee mökin ympäriltä, mutta metsä on minun ja kohta lähtee taimikko kasvamaan.

Vierailija
11/60 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti näitä sääntöjä ja kieltoja on puuhastelemassa ihmiset aina muiden ihmisten tekemisiä rajoittamaan.

"En omista metsää -> metsän hakkuut voisi kieltää"

"En tarvitse autoa -> yksityisautoilun voisi kieltää"

Vierailija
12/60 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein just aika kivat kaupat metsäyhtiön kanssa ja suurin osa aukkoa. Saas nähdä mitä mökkiläiset tykkää kun metsä lähtee mökin ympäriltä, mutta metsä on minun ja kohta lähtee taimikko kasvamaan.

Kannattaa aina tarjota metsää ensin mökkiläiselle, eikä hakata kylmästi pois. Silloinhan mökkiläinen voisi ostaa suojaplantin mökilleen ja kaikki olisivat tyytyväisiä.

Vierailija
13/60 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta ei ole mitään luontasia lajeja tässä maassa enää jäljellä ihmisen toimesta.

Kaikki Suomen kansalaiset joilla on verkkopankkitunnukset. Jotkut aloitteet ovat sellaisia joita voi allekirjoittaa esim. kirjastoissa tai torilla on kerääjä.

Vierailija
14/60 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä metsää vain pitää hyödyntää jos aikoo sen pitää, vai millä ne lainat ja kulut maksetaan ja palkka hoitotyölle saadaan. Ei sitä naapurin marjastusta varten ole hankittu.

Harvoin niin suuria hakkuita ainakaan yksityisten mailla on etteikö kävelymatkan päässä olisi toista sienimetsää.

Vierailija
15/60 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki Suomen kansalaiset joilla on verkkopankkitunnukset. Jotkut aloitteet ovat sellaisia joita voi allekirjoittaa esim. kirjastoissa tai torilla on kerääjä.

+18 v.

Vierailija
16/60 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä metsää vain pitää hyödyntää jos aikoo sen pitää, vai millä ne lainat ja kulut maksetaan ja palkka hoitotyölle saadaan. Ei sitä naapurin marjastusta varten ole hankittu.

Harvoin niin suuria hakkuita ainakaan yksityisten mailla on etteikö kävelymatkan päässä olisi toista sienimetsää.

äpäpäpäpäpä en lue juttua ja kommentoin..... Ota silimä kättees ja kato.

"Viisi ympäristöjärjestöä haluaa kieltää avohakkuut valtion metsissä. Ne tekivät asiasta kansalaisaloitteen torstaina."

Vierailija
17/60 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aina tarjota metsää ensin mökkiläiselle, eikä hakata kylmästi pois. Silloinhan mökkiläinen voisi ostaa suojaplantin mökilleen ja kaikki olisivat tyytyväisiä.

10 tonnilla ei kummoista suojametsää saa jos siinä on hakkuukypsä tukkipuusto päällä.

Vierailija
18/60 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä lainat ja kulut, saati palkka hoitotyölle? Oletko hankkinut metsää velaksi?

En ole koskaan hakkuuttanut metsääni ja hyvin on rahat riittänyt elämiseen. Metsä seisoo koskemattomana eläinten ja retkeilijöiden iloksi. Testamenttaan sen Ikimetsäsäätiölle.

Vierailija
19/60 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva kasvatus on oikein oivallinen tapa tuottaa puuta. Tulot ovat tasaisempia ja maisema säilyy koko ajan metsäisenä. Tarvitaan vain hyviä ja älykkäitä motokuskeja, jotta homma onnistuu.

Vierailija
20/60 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa metsistä on kaupukilaisten omistuksessa ja nimenomaan he hakkaavat omistusaikanaan 2-3 kertaa ns. isomman kaupan verran, ei suinkaan pieniä määriä vuosittain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän