Koivuallergia
Mitä tarkoittaa kun allergiatestissä saa koivulle arvon 94. Allergiaoireet on aivan hirveät, mutta onko tuon arvon perusteella allergia paha vai onko vielä pahempaakin olemassa? Pliis, kertokaa jos tiedätte...
Kommentit (19)
Googlella löytyi.
Kannattaa huomioida ristiallergiat myös.
https://www.synlab.fi/laboratoriokasikirja/tutkimuskuvaukset/yksittaise…
Allergialuokka Tulos kU/l Tulkinta
0 0,1 – 0,34 Hyvin matala – allergia epätodennäköinen, ei sulje pois IgE-välitteisiä
oireita
I 0,35 – 0,69 Matala – oireita esiintyy harvoilla
II 0,7 – 3,49 Kohtalainen –oireita esiintyy monilla
III 3,5 – 17,49 Korkea – oireita esiintyy useimmilla
IV 17,5 – 52,49 Hyvin korkea – suuri vasta-ainepitoisuus, oireet sitä ilmeisemmät
mitä suurempi on vasta-ainepitoisuus
V 52,5 – 99,99 Erittäin korkea – hyvin suuri vasta-ainepitoisuus
VI > 100 Erittäin korkea – poikkeuksellisen suuri vasta-ainepitoisuus
Mulla on vähän helpottanut, kun naapurit kaatoivat viime kesänä yhden isoista koivuistaan, ja toinen naapuri 2 vuotta sitten. Meillä ei koivut kauan kasva, kitken pienetkin heti pois.
Vierailija kirjoitti:
Googlella löytyi.
Kannattaa huomioida ristiallergiat myös.
https://www.synlab.fi/laboratoriokasikirja/tutkimuskuvaukset/yksittaise…
Allergialuokka Tulos kU/l Tulkinta
0 0,1 – 0,34 Hyvin matala – allergia epätodennäköinen, ei sulje pois IgE-välitteisiä
oireita
I 0,35 – 0,69 Matala – oireita esiintyy harvoilla
II 0,7 – 3,49 Kohtalainen –oireita esiintyy monilla
III 3,5 – 17,49 Korkea – oireita esiintyy useimmilla
IV 17,5 – 52,49 Hyvin korkea – suuri vasta-ainepitoisuus, oireet sitä ilmeisemmät
mitä suurempi on vasta-ainepitoisuus
V 52,5 – 99,99 Erittäin korkea – hyvin suuri vasta-ainepitoisuus
VI > 100 Erittäin korkea – poikkeuksellisen suuri vasta-ainepitoisuus[/quoteOnhan sinulla ap käytössä allergiatabletit, silmätipat ja nenäsuike? Myös kortisoli tarvittaessa. Onneksi koivuaika on lyhyt.
Kiitos tuosta allergialuokittelusta! Asteikko ei siis lopu 100:an. Kuinka hurjan suuria nuo allergiatestien arvot voivat olla? Tuo minun saamani testitulos eli 94 ei näytä olevan ihan pienimmästä päästä joten kai tämä allergia on ihan oikeasti tosi paha. Siltä se kyllä tuntuukin.
Mulla oli tuossa testissä yli 100. En voinut olla keväisin ulkona ollenkaan, perheen piti tulla suihkun kautta sisälle. Kaikki ikkunat kiinni koko ajan. Pääsin siedätykseen, mutta lopputulos on se, että olen edelleenkin allerginen, joskin oireet ovat siedettävät nyt. Syön allergialääketta 2xpv, silmätipat ja nenäsuihke on myös käytössä. Vältän ulkoilua, ikkunoissa on suojat, mutta pystyn esim käymään töissä.
Tabletit, silmätipat, nenäsuihke ja astmalääke on käytössä, mutta silti lääkitys ei tepsi, jos on vähänkään pitempää ulkona. Joskus jopa puoli tuntia ulkona on liikaa ja tulee oireita lääkkeistä huolimatta. Onneksi tämä ei tosiaan kestä kauan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuossa testissä yli 100. En voinut olla keväisin ulkona ollenkaan, perheen piti tulla suihkun kautta sisälle. Kaikki ikkunat kiinni koko ajan. Pääsin siedätykseen, mutta lopputulos on se, että olen edelleenkin allerginen, joskin oireet ovat siedettävät nyt. Syön allergialääketta 2xpv, silmätipat ja nenäsuihke on myös käytössä. Vältän ulkoilua, ikkunoissa on suojat, mutta pystyn esim käymään töissä.
Onko ne ikkunasuojat toimivia? Allergia ja astmaliiton suosittelemia? Harkitsemassa sellaisia itsekin. Oletko kokeillut ilmanpuhdistuslaitteita? Maksavat muutaman satasen. Ulkona käytettävät vaatteet tuo siitepölyn myös mukanaan sisään. Tämä allergia-aika on sellaista säätöä.
Juu ei se lääkitys ainakaan mulla oireita vie, ehkä lievittää vähän.
Mulla on ollut testissä 95 ja oli ilman lääkkeitä ihan sietämättömät oireet, mutta yksinkertaisella antinhistamiinitabletilla menivät lähes täysin pois, pientä silmien vetistelyä ja punoittelua lukuun ottamatta. Mutta neljänkympin iän jälkeen tuntuu koko allergia kadonneen taivaan tuulilin, en tänä vuonna ole tarvinnut yhtään lääkettä eikä mitään oireita. Samoinn voin nykyisin syödä jopa omenaa, joka nuorempana aiheutti huulten, kielen ja nielun kirvelevän turpoamisen.
Oireet suoraan verrannolliset siitepölyn määrään. Nyt kun on siitepölyä erittäin runsaasti, ei lääkitys riitä kuin lyhyeen ulkoiluun. No, onneksi edes siihen :) Toivottavasti muinullakin ikä parantaa tämän vaivan.
Mulla on kamalat oireet: nenä tukossa mutta vuotaa silti, henki ei kulje kunnolla, silmä kutiavat, väsyttää, mikään lääke ei helpota oloa kunnolla. Istun töiden jälkeen saunassa hengittämässä, koska nokka aukeaa siellä hetkeksi mennäkseen taas ihan tukkoon saunan jälkeen. Nenän limakalvot ovat turvoksissa, olo on aivan kamala. Allergiatestissä tulos oli yli sadan, siedätyshoito ei auttanut. Lääkkeinä on allergialääke, nenäsuihke, astmalääkkeet, silmätipat, duact, atarax, mutta ei niistä ole apua. En tiedä, mitä tekisin!
Ihmeissään kirjoitti:
Mitä tarkoittaa kun allergiatestissä saa koivulle arvon 94. Allergiaoireet on aivan hirveät, mutta onko tuon arvon perusteella allergia paha vai onko vielä pahempaakin olemassa? Pliis, kertokaa jos tiedätte...
Miksi lähdettiin testaamaan. Onhan se nyt ilmiselvää, että on koivulle allerginen, jos nyt oireilee?
Kannattaa käydä lääkärissä, joka tarkistaa onko lääkityksessä parantamisen varaa. Kun itselläni ei mikään muu lääke auttanut ja lasten vuoksi en voinut linnoittautua sisälle, lääkäri antoi minulle Prednison-kuurin, joka todella auttoi.
Minulla Prevalin nenäsuihke auttaa erittäin hyvin siitepölyallergiaan. Paremmin kuin lääkkeet tai silmätipat. Suihke muodostaa nenään kalvon, joka estää siitepölyn pääsyn limakalvoille ja ei vuoda nenä, ei aivastuta eikä kutise silmät.
Lähdettiin testaamaan, koska muitakin vaihtoehtoja oireiden aiheuttajaksi oli. Syntipukeiksi löytyivät testissä koivun lisäksi myös leppä, joka kukkii osin samaan aikaan koivun kanssa, sekä oma rakas lemmikkieläin.
Onko 100 max? jos on niin toi on paha