Parhaat suomalaiset klassikkobiisit
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se Väinö on ja muita J. Karjalaiselta
Mieluummin niitä muita, esim vaikkapa Mä meen, tai Mikä ihana ilta, tai monet muut Karjalaisen hienoista biiseistä. Väinö oli pienen hetken hitti ja älytön jollotus, jota onneksi ei ole juurikaan sen ilestymisvuotensa jäökeen enää juurikaan radiossa soitettu, tai ainakin itse olen sen onnnistunut välttämään. Ei todellakaan minkään sortin klassikoaineitta.
Klassikko se on, piditpä siitä tai et. Noita mainitsemiasi en ole koskaan kuullutkaan. Sen sijaan vaikkapa Meripihkahuone, Mennyt mies ja Mies jolle ei koskaan tapahdu mitään ovat myös klassikoita.
Se on se juju näissä klassikoissa, että sinun mielipidettäsi niiden klassikkuudesta ei kysytä, vaan se muodostuu sellaiseksi ajan kuluessa valtavirran mielen mukaan.
Mikään noista mainituista ei varsinaisesti klassikko oo vaikka ihan ok biisejä kylläkin. Jos J.Karjalaisen biiseistä klassikkoa haetaan niin se olis varmaan Ankkurinappi tai Sankarit. Tai mahdollisesti Hän tai Kolme Cowboyta.
Juice: Syksyn sävel tai Viidestoista yö tai Yölento
Aiheen vierestä, mutta kävin ketjun inspiroimana toistamassa Ajetaan me tandemilla Youtubesta, ja heti tuli lapssusmuistot mieleen. Luulin koko lapsuuden, että biisi kertoo lesborakkaudesta seikkailijanaisen ja jonkun ladyn välillä (en tiennyt, että laulaja on mies, ja biisi kuulostaa vähän naisen laulamalta, kun sen kuulee radiosta), ja jotenkin jännää, miten se oli mulle aivan itsestäänselvää ja ihan ok ja jopa kutkuttavaa, vaikka kasvoinkin heteronormatiivisessa kultturissa. Ja tämän laulun kohteenhan tiesin naiseksi siitä "yhä näytit kauneimmalta". Kun 6-vuotiaan päässä mies oli komea ja nainen kaunis. :D
HAH! Tässä Toto Cutugnon alkuperäinen L:italiano: https://www.youtube.com/watch?w= Syc78JzHGTs
Vuosikaudet on typerä kansa käynyt kiikuttamassa rahojaan Kari Tapiolle.
Biisin on tehnyt italialainen Toto Cutugno, aiheesta, että olen italialainen, Sono un italiano.
Vierailija kirjoitti:
Eppu Normaali: Ryypätään.
En oo kuullut tuon nimistä biisiä Epuilta
Leif Wager - Romanssi
Miten ei oo vielä mainittu...
T. M23
Maija Vilkkumaa - Ei
Yö - Rakkaus on lumivalkoinen
Teleks - Kotimatkalla
Samuli Edelman - Jos sä tahdot niin
Naurava kulkuri
Kalajoen hiekat
Olemme kuin veljet
Keltainen
Heilutaan
Pohjois-Karjala
Katson autiota hiekkarantaa
Hetken tie on kevyt
Maalaispoika oon
Luvannut en ruusutarhaa (og. englanniksi)
Jos sulla on toinen
Onnellinen perhe
De va kukku de - Anita Hirvonen
Ei oo, ei tuu - Lea Laven
Menolippu - Satu
Taitaa tulla kesä - Mikko Alatalo
Perutaan häät - Anne Mattila
Vain elämää - Irwin Goodman
Jos - Hausmylly
Mitä kuuluu, Marja-Leena - Leevi and the leavings
Nahkatakkinen tyttö - Dingo
Via Dolorosa - Tommi Läntinen