Lopetin lisätyn sokerin syömisen ja voi taivas miten hyvä päätös tämä oli
Kaikki ruoka on alkanut maistua niin hyvältä. Marjat ja hedelmät niin herkullisia, iho voi hyvin ja päänsäryt, väsymykset tiessään. Makuaisti on parantunut ja hedelmien makeus riittää esim jogurtin kanssa.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ruoka on alkanut maistua niin hyvältä. Marjat ja hedelmät niin herkullisia, iho voi hyvin ja päänsäryt, väsymykset tiessään. Makuaisti on parantunut ja hedelmien makeus riittää esim jogurtin kanssa.
Tervetuloa kerhoon, johon minä liityin puolisen vuotta sitten. Ihan mahtavaa!
No, olen minä pari kertaa jotain sokerista syönyt ihan vähän, mutta sokeripa ei enää maistukaan hyvältä - se lisätty siis. Olo on kyllä niin paljon parempi nykyään!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nopeasti huomasit vaikutuksia?
Huomasin negatiivisia vaikutuksia aluksi, päätä särki pari päivää, oli tyhmä olo, kroppa vaati sokeria. Mutta tästä kun selvisi niin makeanhimo oli tiessään. Eli melkein heti olo alkoi parantua 😊 Niin, ja paino on mulla pudonnut myös.
Munkin pitäisi :/ Kerro sun vinkit meille muille, että miten onnistuit? :)
Ja missäköhän kaikissa on lisättyä sokeria. Tai missä yllättävissä tuotteissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nopeasti huomasit vaikutuksia?
Huomasin negatiivisia vaikutuksia aluksi, päätä särki pari päivää, oli tyhmä olo, kroppa vaati sokeria. Mutta tästä kun selvisi niin makeanhimo oli tiessään. Eli melkein heti olo alkoi parantua 😊 Niin, ja paino on mulla pudonnut myös.
Kiitos vastauksesta. Olen ollut joitakin vuosia sitten pitkässä karkkilakossa, mutten muuten vältellyt sokeria kovin tarkkaan ja nyt kun sanoit, oli minullakin tosiaan ensin pääkipua, mutta pian sokerinhimo väheni. Pitäisiköhän kokeilla samaan tapaan kuin sinä ja vähentää sokeria oikeasti radikaalisti. :)
Mä en ole lopettanut, mutta vähentänyt runsaasti. Edelleen syön sokeriherkkuja, jos tekee mieli, mutta enää harvemmin tekee mieli. Smoothie banaanista, pakastemansikoista ja -mustikoista on parasta herkkua. Nyt huomaa, ettei ne karkit sun muut niin hirveän hyviä loppujen lopuksi olekaan. Ja niistä tulee järkyttävät ilmavaivatkin!
Mulla onnistui niin, että rupesin syömään "kunnolla" eli kiinnitin enemmän huomiota mm. proteiinin saantiin, hyviin rasvoihin jne. Makeanhimo katosi seurauksena kuin itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Siirappiin ei ainakaan ole lisätty yhtään sokeria. Voi huoletta käyttää.
Mahtavaa että olet tehnyt tuon muutoksen ap :) Kyllä sitä vaan on oikeasti parempi olo kun sokeria nauttii maltillisesti vain. Välillä herkuttelen, tottakai. Kakkua tai jäätelöä, pullaa. Mutta sen huomaa heti seuraavana päivänä nuutuneesta olosta.
Voin kuvitella!
Mun arkeen ei ole ikinä kuulunut lisätty sokeri (toki joskus viikonloppuisin ja juhlissa oli leivonnaisia, karkkia ja suklaata, mehua ymv.), sillä vanhempani olivat hyvin tarkkoja ravintomme puhtaudesta, mutta välillä kun olen elänyt huvikseni pari päivää syöden paahtoleipiä, muroja, vanukkaita, pizzaa, karkkia jne. on olo todella huono, energiatasot nollissa ja aivot ihan sumussa.
Voin siis kuvitella mikä kirkkaus lisätyn sokerin jättämisestä seuraa!
Onnea, ei varmasti ole helppoa valita noin päin, sillä sokerihan addiktoi pahemmin kuin mikään huume.
Kerran söin viikon joka päivä herkkuja (eli mössöleipiä, karkkia, vanukkaita, makaronilaatikkoa ketsuppivuorella jne.) ja lopputuloksena oli vakavat masennusoireet, toimintakyvyn huomattava heikkeneminen ja hallitsematon itkuisuus.
Mutta oli mielenkiintoinen koe!
Hirvitti vain kun mietti, että niin moni LAPSI elää näin. Onko ihme, kun keskittymishäiriöt ym. kukoistaa?
-11
Vierailija kirjoitti:
Munkin pitäisi :/ Kerro sun vinkit meille muille, että miten onnistuit? :)
Halusin laihtua uutaman kilon kesäksi ja päätin vaan jättää karkit, jäätelöt ym. sokeriset herkut joita söin lähes joka päivä. Mulla oli usein väsymystä töiden jälkeen, mutta nyt ei ole enää ollut, eikä ole vaikea herätä edes töihin. Ruokarytmi kannattaa laittaa säännölliseksi, aamupala on tosi tärkeä. Sitten pitää vaan syödä tarpeeksi, ettei tule ostettua herkkuja nälkäänsä. Ite oon aikaisemmin usein ostanut kesällä joka päivä jäätelön, nyt syön sen tilalla mansikoita tai vaikka mandariinia.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kenenkään ruokavaliota kaataa, mutta esim. ketsupissa on usein parikymmentä prosenttia sokeria. Eikä varmaan yllättävää ole sekään, että monissa muroissa on saman verran ja enemmänkin (enin mitä muista nähneeni on noin 35 %).
Vierailija kirjoitti:
Jogurtit, myslit, limut, mehut, einekset, salaatinkastikkeet jne... Jopa puuro, leipä ja ranskikset saattavat sisältää. Kannattaa tsekata tuoteselosteet.
Mäkin oon yrittämässä lopettaa/vähentää, ollut n. 2 kk sokeritta. Okei, välillä ollut jossain pikkujutuissa kuten ketsupissa vähän sokeria, mutta en ole syönyt mitään varsinaisia makeita herkkuja. Hedelmiä 1 - 2 kpl päivässä.
Aluksi oli huippua, kun ei enää tehnyt pakottava mieli makeaa. Mikä vallan tunne. Mutta en ole mitenkään ainakaan huomattavasti energisempi, aivosumu ei ole täysin poissa eikä iho yhtään parantunut. Ehkä ruoka maistuu vähän paremmalta.
Alotin lakon lopetettuani e-pillerit, joten iho voi siksi joka tapauksessa huonontua taas.
Välillä ärsyttää nähdä jäätelökylttejä. Jäätelöä tekee mieli eniten, suklaata ja karkkia ei niin paljon.
Tärkein sortumisen estäjä on mulla ehdottomasti säännöllinen syöminen. Se tuppaa unohtua välillä, jolloin huomaan alkavani ajatella herkkuja.
Vaikken tunne mitään mullistavaa, pidän sokeria niin pahana myrkkynä juuri mulle, etten halua palata taas jatkuvaan herkutteluun. Olisi kiva joskus aloittaa kohtuullinen herkuttelu, mutta ennenkään se ei ole koskaan jäänyt kohtuuteen, joten en ainakaan vielä uskalla ottaa edes sitä yhtä jäätelöä.
Sokerilakkooni liittyy myös tiettyjen hiilarien vähentäminen: peruna, pasta, riisi, vaalea leipä. - 16
Hedelmät pitävät lääkärin loitolla muttei hammaslääkäriä. Porkkana vahvistaa leukalihaksia, ei hampaita. Ruoka maistuu pahalta hampaiden pesun jälkeen, koska hammastahnoihin lisätään minttua. Ja, jos minttua ei ole, ei ole fluoriakaan.
Vierailija kirjoitti:
Sokerilakkooni liittyy myös tiettyjen hiilarien vähentäminen: peruna, pasta, riisi, vaalea leipä. - 16
Kannattaa syödä aamupalalla reilusti, se antaa hyvän startin päivään. Jos ei auta, jätä hetkeksi hedelmät pois ja tilalle marjoja. Onko ruisleipä 100% ruista, jos sitä syöt?
Niinpä.