Wilma pelkkää käsien pesua
Meillä on nelosluokkalainen lapsi. Koulu menee sinänsä suhteellisen hyvin. Lapsi osaa lukea ja kirjoittaa: pidämme häntä älykkäänä ja melko rauhallinenkin hän on. Tähänastiset todistukset ovat olleet kiittäviä.
Koko tämän vuoden minua on ärsyttänyt tämä: Noin kerran viikossa Wilmassa on viesti tekemättömistä läksyistä. Olemme rähisseet asiasta, kysymme joka päivä, onko läksyt tehty, Jos aikaa on, vaadimme saada nähdä läksyt. Teemme mielestämme niin paljon kuin nelosluokkalaisen vanhemmilta nyt voi odottaa.
Opettaja ei suostu laittamaan läksyjä Wilmaan. Sitä on pyydetty. (Me emme ole pyytäneet, mutta useamman kaverin vanhemmat ovat.) Hän sanoo yksinkertaisesti, ettei halua sitoutua sellaiseen ja että nelosluokkalaisen pitää osata itse hoitaa läksyt.
Minustakin nelosluokkalaisen pitäisi osata itse hoitaa läksyt, mutta mitäs kun ei osaa? Mitä hyödyllistä tapahtuu siinä, että opettaja kirjaa unohdukset ilmeisen tunnontarkasti Wilmaan (meidän lapsella niitä ei ole suinkaan eniten) mutta ei suostu kirjaamaan sinne läksyjä? Koulussa tekemättömistä läksyistä ei seuraa mitään: lasta ei esimerkiksi kertaakaan ole jätetty koulun jälkeen tekemään tekemättömiä töitä.
Lapsi ei opi mitään... Viestintä tekemättömistä läksyistä käydään hänen päänsä yli. Minä en voi pakottaa häntä muistamaan. On askarreltu läksyvihkoa ja puhuttu läksyjen merkitsemisestä. Hetken toimii ja taas unohtuu.
Joka ikinen moite hoidetaan Wilman kautta vanhemmille. Lapsi ei aina ole edes tajunnut, että opettaja on huomannut tekemättömän läksyn...
No ensi syksynä pitää yrittää ottaa tehokeinot käyttöön. Määrään lasta ottamaan kaikki kirjat repusta joka päivä kotiin tullessa ja selaamaan läpi. Haluaisin opettaa hänet hoitamaan hommansa ja jopa viimeisen päälle. Minusta vain tuntuu, että koulu ei auta tässä kasvatuksessa yhtään. Koulu tuntuu vain kantelevan minulle lapsen virheistä.
Monta asiaa olen joutunut opettamaankin, kun tunneilla puuhastellaan vain ilmiöiden parissa.
Mitä koulussa nykyisin oikein tehdään? Kun itse aikoinaan kävin koulua, siellä opetettiin. Nytkö lapset käyvät siellä vain arvioitavana?
Kommentit (60)
Onpa kurjaa....
Onko koulussa koskaan opetettu merkkaamaan läksyjä kunnolla? Meilläkään ei läksyt näy Wilmassa ja en niitä sinne välttämättä kaipaa.
Meillä opettaja on kuitenkin neuvonut merkkaamaan läksyt kirjaan/vihkoon ja laittamalla post-it lappu sivun väliin. Lisäksi kaikki päivän läksyt on merkitty taululle, josta saa ottaa valokuvan kännykällä. Lisäksi luokalla on whatsapp-ryhmä, jossa voi kysellä läksyjä muilta.
Englannin opettaja taas käyttää A4-lomaketta, johon läksyt merkitään ja lomake kulkee vihkon kannen sisäpuolella.
Jos lapsi ei muista merkitä läksyjä, niin harvemmin niitä muistaa enää kotona. Olisiko hänellä mahdollisuus kuvata läksysivut kännykällä? Tällainen tapa voisi vaikka toimia paremmin.
Yhdellä luokalla jota opetan on yksi oppilas, jonka vanhemmat rähisee mulle läksyistä. Se niiden lapsi on sellainen, että taas eilen sanoin sille henkilökohtaisesti ne läksyt kolmesti ja osoitin ne taululta vastaus oli joo joo on ylhäällä ja häipyi välitunnille. Aivan tasan se ei oo taaskaan niitä tehnyt.
No joo, mutta silloin minusta tämä pään yli viestiminen olisi rakentavampaa: me saisimme tietää läksyt Wilmasta ja vahtisimme sitten, että ne tehdään. Ehkä lapsi oppisi itse paremmin pitämään huolta asioistaan, kun ei olisi sitä mahdollisuutta, että väittää vain, ettei läksyjä ole...
Mieluummin sitten vaikka tekisin lapsen kanssa niitä läksyjä kuin rähisisin hänelle kerran viikossa tekemättömistä. Joku ongelma tässä on ja se olisi kiva ratkaista.
En tiedä, mitä siellä koulussa tarkalleen tapahtuu. Kuten sanottu, koulusta kuitenkin on viestitty lapsen olevan osaava ja pätevä. En ole "puuttunut" asiaan, koska ekaluokalla yritin jotakin asiaa ajaa eikä tämä opettaja suostu mihinkään. Lapsen kaverien vanhemmat ovat pyytäneet esim. näitä läksyjä Wilmaan ja tulos on ollut täysi nolla.
Odottelen tässä, että lapsi pääsisi alaluokilta eteenpäin. Onhan tässä jo koulun vaihtamistakin mietitty, mutta kaverien takia se ei ole helppo ratkaisu. Luultavasti nielen kiukkuni ja odotan parempaa tulevaisuutta. Mietin vain, onko tämä yleistäkin vai onko meille vain osunut nihkeä opettaja.
Nelosluokkalaisen pitää jo itse osata laittaa läksyt muistiin kun ne koulussa kerrotaan.
Wilma toimii myös muistiinpanoalustana. Tarkoituksena ei ole aina viestittää "katsokaa nyt mitä teidän Pirjo-Petteri taas unohti" vaan yksinkertaisesti laittaa opettajalle muistiin asia. Pystyy sitten hyvin seuraamaan jos alkaa unohduksia tulla liikaa.
Jos sinne Wilmaan ei tulisi niitä merkintöjä niin olisiko se sitten hyvä. Et tietäisi ollenkaan ettei lapsi ole tehnyt läksyjään.
2. vielä lisää...että aamuisin tyhjentävät repun koulussa ja läksykirjat laitetaan heti tunnin jälkeen reppuun. Näin repussa kulkee vain kirjoja, joista on läksyä.
Satun kyllä tietämään, että Wilman unohdusmerkinnät voi säätää myös niin, että ne eivät näy vanhemmille. Jos kyseessä on vain opettajan muistiinpano, ehkä olisi järkevää laittaa se niin.
Opettajan päätehtävä on opettaa lapsia. Haen tässä sitä, että miten läksyjen kirjaaminen Wilmaan voi olla liikaa, mutta unohdusten kirjaaminen ei ole.
Onko tärkeämpää pitää kirjaa unohduksista kuin yrittää opettaa muistamaan?
Aikuisetkin unohtelevat kaikenlaista. Ei vie mitään asiaa eteenpäin todeta vain, että "nelosluokkalaisen pitää itse osata".
Kylläå pitäisi aikuistenkin osata olla sotimatta, eikä vain osata. Minusta opettajan tulee hakea ratkaisuja, ei tuomita. Ei varsinkaan alaluokilla. Nyt opettaja vain pesee kätensä koko jutusta.
Mihin lapsi merkitsee ne läksyt ylös? Kirjaanhan ei saa tehdä merkintöjä. Onko joku hyvä käytäntö, että ne merkitään aina samaan paikkaan.
Jos sinne Wilmaan ei tulisi niitä merkintöjä niin olisiko se sitten hyvä. Et tietäisi ollenkaan ettei lapsi ole tehnyt läksyjään.
Niinhän se meni ennen. Ei minun vanhemmilleni yksittäisistä läksyjen unohtamisista kerrottu. Piti jäädä koulun jälkeen tekemään ja opettaja saarnasi.
Opinpa aika äkkiä. Ei ollut kiva jäädä koululle, kun muut lähtivät.
Nykysysteemillä vanhemmat huomaavat Wilma-viestin joskus illalla ja rähisevät hetken. Vaikea edes rähistä vakuuttavasti, kun ei tiedä, mitä tarkalleen ottaen on tapahtunut. En minä ole ollut siellä koulussa. En tiedä, millainen läksy, miten annettu, miten paljon tekemättä.
2. vielä lisää...että aamuisin tyhjentävät repun koulussa ja läksykirjat laitetaan heti tunnin jälkeen reppuun. Näin repussa kulkee vain kirjoja, joista on läksyä.
Wau. Teillä on loistavat systeemit. Olen kade. Meillä ei ole koulussa mahdollisuutta jättää kirjoja. Kaikki kirjat repussa aina.
ikakä kirjoitti:
Satun kyllä tietämään, että Wilman unohdusmerkinnät voi säätää myös niin, että ne eivät näy vanhemmille. Jos kyseessä on vain opettajan muistiinpano, ehkä olisi järkevää laittaa se niin.
Opettajan päätehtävä on opettaa lapsia. Haen tässä sitä, että miten läksyjen kirjaaminen Wilmaan voi olla liikaa, mutta unohdusten kirjaaminen ei ole.
Aikuisetkin unohtelevat kaikenlaista. Ei vie mitään asiaa eteenpäin todeta vain, että "nelosluokkalaisen pitää itse osata".
Kylläå pitäisi aikuistenkin osata olla sotimatta, eikä vain osata. Minusta opettajan tulee hakea ratkaisuja, ei tuomita. Ei varsinkaan alaluokilla. Nyt opettaja vain pesee kätensä koko jutusta.
Sitähän se siellä koulussa on opetellut neljä vuotta. Huolehtimaan asioistaan. Kyllä unohduksia sattuu jokaiselle, mutta ei se tarkoita ettei niiden vähentämiseksi tarvitse tehdä mitään. Lapsellasi on nyt joku ongelma asian kanssa. Meneekö läksyihin teko aika johonkin kivempaan, jos siitä pääsee vain sanomalla ettei tullut läksyjä? Miksei lapsi merkitse ja ennen kaikkea miksei lapsi kerro teille koulusta tulleita läksyjä? Minä olen joskus katsonut jopa lukujärjestystä ja kysellut lapsilta, että "oletko tosiaan sitä mieltä ettei matematiikastakaan tullut läksyjä?"
Sinun knnattaa höllätä. Anna sen lapsen itse hoitaa läksynsä. Ja anna niiden merkintöjen olla. Suhtaudu neutraalisti. Ei tässä ole kyse mistään vakavasta adiasta.
Kun ahdistelet lasta. Ärsyynnyt ja haukut koulua, mitään hyvää ei seuraa. Lapsi oppii vain että kelpaa vain täydellisenä. Hän stressaantuu. Teidän suhde huononee. Sinun stresditaso nousee.
Ja aivan turhaa!
Lapsi todennäköisesti oppii paremmin, kun ilmapiiri kevenee.
Hyväksy asiat. Opettaja ei merkitse läksyjä. Lapsi unohtaa välillä. Täydellinen ei tarvitse olla. Lapsi on riittävän hyvä vaikka unohtelee.
Kyse on lapsesta!
ikakä kirjoitti:
Niinhän se meni ennen. Ei minun vanhemmilleni yksittäisistä läksyjen unohtamisista kerrottu. Piti jäädä koulun jälkeen tekemään ja opettaja saarnasi.
Opinpa aika äkkiä. Ei ollut kiva jäädä koululle, kun muut lähtivät.
Nykysysteemillä vanhemmat huomaavat Wilma-viestin joskus illalla ja rähisevät hetken. Vaikea edes rähistä vakuuttavasti, kun ei tiedä, mitä tarkalleen ottaen on tapahtunut. En minä ole ollut siellä koulussa. En tiedä, millainen läksy, miten annettu, miten paljon tekemättä.
Minä en tehnyt kuukausiin läksyjä tuolloin. Ei äiti niihin päässyt käsiksi, eikä opettajan rähinä paljon mieltä painanut. Opettaja soitti lopulta kotiin jotta vanhemmat huomaisi etten avaa edes reppua kotona.
Edelleen joissain kouluissa on läksyparkkeja mihin jäädään tekemään unohtuneita. Oletko kysellyt opettajalta apua miten tuon tilanteen saisi korjaantumaan?
Mihin lapsi merkitsee ne läksyt ylös? Kirjaanhan ei saa tehdä merkintöjä. Onko joku hyvä käytäntö, että ne merkitään aina samaan paikkaan.
Minun tietääkseni saavat tehdä merkintöjä esim. matematiikan kirjaan ja kielten työkirjoihin.
Teimme itse läksyvihon hiljattain, mutta luokalla ei ole mitään yhteistä käytäntöä. Opettajan mielestä jokaisen pitää "saada päättää itse" käytännöistään. Näin hän on sanonut, kun kaverin äiti pyysi läksyvihkosysteemiä.
Teimme minun lapselleni läksyvihon, mutta eipä se toiminut pitkään. Ei kuulemma ehtinyt...
En puolustele lasta: hän on ihan selvästi nyt huono tässä hommassa tai sitten ei välitä. Väitän vain, että opettajan olisi helpompi puuttua tähän asiaan kuin minun. Aina sanotaan, että koulun pitää hoitaa vaikka mitä, ja ymmärrän opettajien ärtymyksen, mutta eikö nyt läksyjen tekeminen ihan selkeästi ole sellainen asia, johon koulun kuuluu opettaa?
ikakä kirjoitti:
Vanhempi voi opetella olemaan neutraali. Unohduksia tulee. Ei se maailmaa kaada
Säätää vaikka s-postimuistutus tulemaan vain kerran päivässä.
Olipa omituinen sepustus aluksi selitetään miten lapsi pärjää kiitettävän arvoisesti ja sitten valitetaan kaikkea sekavaa. Opettaja on oikeassa että tuon ikäisille ei kannata alkaa laittamaan läksyjä vilmaan koska sehän tarkoittaisi sitä että vanhemmat alkavat huolehtia lastensa läksyistä. Sitten kun lapset saavat omat tunnukset tilanne on toinen. Nyt on tärkeintä että lapsi oppii siis huolehtimaan läksyistä ja vanhempien tehtävähän ei ole kuin kysyä "oletko tehnyt läksyt" ja tarvittaessa auttaa jos lapsi ei jotakin asiaa ymmärrä tai osaa. Ap:n lapsi opettelee vielä koulunkäyntiä joten ei noista läksyistä sinällään kannata huolestua liikaa jos nyt ei joka päiväistä ole. Jos lapsella olisi oikeasti ongelmia läksyjen merkitsemisessä tms. niin sitä asiaa voisi toki käydä läpi lapsen ja tarvittaessa opettajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
ikakä kirjoitti:
Sitähän se siellä koulussa on opetellut neljä vuotta. Huolehtimaan asioistaan. Kyllä unohduksia sattuu jokaiselle, mutta ei se tarkoita ettei niiden vähentämiseksi tarvitse tehdä mitään. Lapsellasi on nyt joku ongelma asian kanssa. Meneekö läksyihin teko aika johonkin kivempaan, jos siitä pääsee vain sanomalla ettei tullut läksyjä? Miksei lapsi merkitse ja ennen kaikkea miksei lapsi kerro teille koulusta tulleita läksyjä? Minä olen joskus katsonut jopa lukujärjestystä ja kysellut lapsilta, että "oletko tosiaan sitä mieltä ettei matematiikastakaan tullut läksyjä?"
Lapsen lukujärjestyksessä ei lue aineita (vain liikunta, kielet, uskonto). Muuten mennään ilmiöillä...
Siis nelosluokkalainen ei aina tee läksyjään ja se on opettajan vika koska hän ei merkkaa niitä wilmaan. Meillä on ekaluokkaansa lopetteleva poika. Jouluun asti opettaja merkkasi läksyt taululle mutta sen jälkeen on menty opettajan sanomisen ja lapsen merkkaamisen avulla. Pari unohdusta on ollut ja jos on epäselvää kysytään luokkakavereilta ei opettajalta.
Eiköhän sen nelosluokkalaisen olisi aika opetella huolehtimaan läksyjen merkkaamisesta. Kyllä se opettaja varmasti ne kertoo
Siis opettaja ei kerro lapsille, mitä on läksynä ja sitten lasten pitää jotenkin itse päätellä, mitä tuli tehtäväksi? Vai sittenkin niin, että läksyt kyllä kerrotaan jokaisen tunnin päätteeksi, mutta lapset eivät tajua niitä vihkoon/kirjaan/muistiin merkitä?
Jos asia on ärsyttänyt jo vuoden verran, niin miksi et ole jo vaikka marraskuussa puuttunut siihen. Tai miksi koet ne huomautukset Wilmassa ärsyttävinä, sitä kautta vanhemmat saavat tietoa unohduksesta, joka on kerrottu lapselle jo koulussa. Jos läksyt näkyisi Wilmassa, niin samalla tavalla lapsen pään yli niistä silloin tiedotettaisiin.