Miten voi olla ; en ole tyytyväinen kehooni vaikka painan vain 53kg. Miksi?
Pituutta 165 eli olen normaalipainoinen. Miksi en ole tyytyväinen itseeni? Kuvittelenko että kaikkien pitäisi olla mallien mitoissa vai mikä mua vaivaa?
Kommentit (27)
Minulla OLI sama. 46kg olin ja olen edelleen, mutta ennen vatsa näytti pömpöltä. Kaksi asiaa muutti kaiken. Lopetin viljat ja treenasin vähän vatsalihaksia. Turvotus katosi ja kiinteys tuli tilalle. Nyt näytän jopa laihalta. Se on ehkä eniten kiinni siitä mitä syö. Roskaruoka turvottaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla OLI sama. 46kg olin ja olen edelleen, mutta ennen vatsa näytti pömpöltä. Kaksi asiaa muutti kaiken. Lopetin viljat ja treenasin vähän vatsalihaksia. Turvotus katosi ja kiinteys tuli tilalle. Nyt näytän jopa laihalta. Se on ehkä eniten kiinni siitä mitä syö. Roskaruoka turvottaa.
46-kiloinen normaalipituinen aikuinen on laiha.
Eihän pelkkäå paino kerro kropasta kaikkea.
Totta kai sulla voi olla sairaan lyhyet jalat, kaljapullohartiat, paksut nilkat jne. Olet rinnaton, lyhytkaulainen, lattaperse?
Miksi ihmeessä pelkän painon perusteella voisikaan olla tyytyväinen, jos ei ole rakenteeltaan kaunis?
Mulla on mallin mitat (no ei sieltä aivan laihimmasta päästä), mutta en silti ole tyytyväinen. On selluliittia ja rumat jalat. Olen yrittänyt keskittyä niihin asioihin, joihin olen tyytyväinen, nätit kasvot jne.
Mun nainen on 65kg ja saman mittainen kuin sinä, ja hyvältä näyttää edelleen. Sulla on siis hyvin varaa koko kesä nauttia hyvästä ruuasta ja juomasta!
Hyvin todennäköisesti kehohkuva on vääristynyt. Kyseessä voi olla myös syömishäriö. Tee tämä testi:
Syömishäiriöseula
SCOFF-syömishäiriöseula on kehitetty syömishäiriöoireiden tunnistamiseen erityisesti perusterveydenhuollossa. Mittarissa on viisi kysymystä, jotka kartoittavat laihuus- ja ahmimishäiriöiden tavallisimpia oireita. Jokaisesta kyllä-vastauksesta annetaan yksi piste ja ei-vastauksesta nolla. Vastaaja saa siten yhteensä 0–5 pistettä. Seula voidaan antaa potilaan itsensä täytettäväksi tai kysymykset voidaan esittää tapaamistilanteessa.
1. Oksennatko tuntiessasi olosi epämiellyttävän kylläiseksi?
kyllä
ei
2. Pelkäätkö menettäväsi hallinnan siihen kuinka paljon syöt?
kyllä
ei
3. Onko Sinulla hiljattain ollut 3 kk kestänyttä jaksoa, jolloin laihduit yli kuusi kiloa?
kyllä
ei
4. Tunnetko itsesi lihavaksi, vaikka muiden mielestä olet liian laiha?
kyllä
ei
5. Hallitseeko ruoka mielestäsi elämääsi?
kyllä
ei
Pisteytys: Kyllä-vastauksista 1 piste, ei-vastauksista 0 pistettä. Summapistemäärä 2–5 viittaa syömiskäyttäytymiseen liittyviin ongelmiin, joita on syytä selvittää henkilön kanssa tarkemmin.
On erittäin harvinaista, että nolla pistettä saanut henkilö kärsisi syömishäiriöstä. Siten SCOFF:ia voi käyttää syömishäiriöiden poissulkemiseen. Eri tutkimuksissa 10–50 prosentilla niistä, jotka ovat saaneet seulassa vähintään 2 pistettä, on todettu syömishäiriö.