Ärsyttävät rahan lainaajat
Yks kaveri/sukulainen näkee mua yleensä vain silloin kun hänellä on rahat lopussa, jotta lainaan rahaa. Hänestä siinä ei ole mitään väärää, kun maksaa kuitenkin aina takaisin (joskus vasta kuukausien päästä, kun olen nöyryyttänyt itseäni joutumalla anelemaan rahojani takaisin), mutta mua ärsyttää. On vieläpä vaikea kieltäytyä siinä vaiheessa, kun ollaan tien päällä bensat vähissä tai hänen kotonaan on ruoat lopussa ja lapset nälässä.
Nyt on taas kysellyt milloin tulen käymään, veikkaan että siksi että tietää miten nopeasti voi tuhlata omat rahansa ennen vierailuani. Pitäisikö mun auttaa häntä lainaamalla rahaa, vai voinko jättää vierailun myöhemmäksi, hetkeen jolloin hänellä on rahaa itsellään? Tosin silloin kutsu ei varmaan ole enää voimassa...
Olen kyllä aika monesti sanonut etten halua lainata rahaa, joten hän ei kysy että laitanko vaan tilille, koska sanoisin kumminkin ei. Hänen ovela taktiikkansa onkin näyttää pakkotilanne, jossa en kehtaa tai voi olla lainaamatta itsenikään tähden.
Turha ongelma, mutta sainpahan avauduttua.
Onko teillä samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (8)
Ihan oma valinta olla tuollainen lapanen. Minä olen aikoja sitten päättänyt etten enää ikinä lainaa euroakaan kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vetoat ensikerralla omaan huonoon taloustilanteesi, vaikka se olisi normaali.
Se ei mene läpi, tietysti voisin sanoa ettei rahaa ole mukana eikä tilillä, mutta oikeasti en ikinä lähtisi käymään missään ilman ylimääräistä hätävarastoa. Tärkeämpää on jotenkin vain tehdä selväksi, etten lainaa, vaikka mulla olisikin rahaa. Ärsyttää itse olla aina se turvaverkko toiselle ja mahdollistaa muiden tuhlaulu ja se, ettei toisen tarvitse ikinä turvata tilannettaan - samalla kun itse pihistelen omassa elämässäni luoden rahallista turvaa, koska en voi luottaa kenenkään apuun. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma valinta olla tuollainen lapanen. Minä olen aikoja sitten päättänyt etten enää ikinä lainaa euroakaan kenellekään.
No, päätän nyt olla olematta lapanen ja että en enää ikinä lainaa kellekään rahaa. Katotaan miten päätös pitää, kun jollakulla on taas hätätilanne. Ap.
MÄ olen vaan todennut että ei tipu jo s edellisetkin lainat ovat maksamatta.
Ilmoita että teette virallisen oikeudessa pätevän asiakirjan joka lainasta ja laina menee ulosottoon jos hän ei maksa takaisin.
Sen hätätilanteet on joka tahallisia ja itse aiheutettuja tai ihan feikkiä.
Et lainaa sille enää penniäkään vaan opastat sossun tai diakonian piiriin.
Avaa rahastosäästötili ja siirrä kaikki rahat sinne ja sijoita ne sieltä edelleen.. Omat ruokakulusi maksat luottokortilla jonka maksat tilipäivänä nollille samalla kun maksat kaikki laskutkin. Loput sinne toiselle tilille ja sijoituksiin ja voit valehtelematta sanoa että sulla on tili tyhjä etkä voi lainata.
Minulta lainaili jossain vaiheessa parikin työkaveria. Kieltäytyminen riitti kummallekin ja lainailu loppui.
Älä mene hänelle kylään tai lopeta tapaamiset kokonaan.
Ap, ystäväni lainasi useamman tonnin "oikein pahassa" rahatilanteessa olleelle tutulleen.
Tuttu valehteli ja nyt ystäväni yrittää saada häneltä rahaa takaisin oikeusteitse - monen muun ihmisen lisäksi.
Osa ihmisistä on itsekkäitä roistoja.
Tässä on nyt peiliin katsomisen paikka ap: sinä itse olet mahdollistanut tälläisen hyväksikäytön ja se jatkuu niin kauan kuin autat. Sua on todella helppo huijata niin kauan kuin annat periksi. Joko lopetat sen tai et vain yksinkertaisesti mene käymään hänen luonaan.
Usko pois: hänellä on sitä rahaa, vaikka muuta väittääkin.
Vetoat ensikerralla omaan huonoon taloustilanteesi, vaikka se olisi normaali.