Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvokaa miten kieltäytyä kesävieraista

Vierailija
16.05.2018 |

Meillä on jo muutaman vuoden ajan vieraillut kesäisin eräs lapsiperhe. He ovat oikein mukavia, mutta tilanne on nyt se, etten enää jaksa sitä muutaman päivän passausrumbaa: ruoanlaittoa yhteensä me mukaanlukien 10 hlölle, vieraiden lasten sotkuja, seurustelua heidän kanssaan vaikka olen aivan poikki monen tunnin keittiössä huhkimisesta. Ja pitäisi vielä lähteä heidän kanssaan nähtävyyksiä katselemaan. Heidän vierailuillaan meidän omat kotihommat pihatöinneen seisovat. He eivät onneksi yövy meillä, mutta ovat käyneet meillä vierailullaan aina joka päivä syömässä. Iloitsen vieraista ja ruokavieraista, mutta tämän perheen kohdalla kaikki tuntuu niin raskaalta. Vilkkaat hemmotellut lapset riehuvat, valittavat, huutavat. Perhe syö itse eineksiä eivätkä ymmärrä mikä homma on tehdä ruokaa noin isolle poppoolle. Miten minä fiksusti samon että ei enää tätä rumbaa? Onko hassua kutsua heidät vain yhtenä päivänä syömään, tai pelkästään kahville?
Tyly en haluaisi olla. Meillä on nyt rahatkin aikaisempaa tiukemmalla,joten about 200 eur lisäruokamenot eivät nekään innosta. He eivät koskaan tuo mitään ruokaa tullessaan.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensin: opettele tekemään ruokaa! Jos lapsiperheen vierailu edellyttää sinulta monen tunnin huhkimista keittiössä, niin vika ei ole vieraissa vaan sinussa. Et vain osaa! Sikaa ei ole pakko itse teurastaa, tuore liha ei ole aamulla hengestään päässyttä. E

Tyypillistä palstameininkiä: ap:n luona käy syömässä perhe, jonka mielestä on OK syödä useana päivänä yksipuolisesti kylässä tuomatta ruokaa mukanaan. Ongelma ratkeaa sillä, että ap vain opettelee ruokkimaan kyseisen hunnilauman tehokkaammin 😄

Ei mutta vakavassiin, mielestäni voi vain ottaa puheeksi ettei aikaisempien kesien systeemi toimi enää, ei ole tarpeeksi aikaa, voimia tai rahaa kestitä vieraita päiväkausia.

Vierailija
22/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljen vaimo on juuri tuollainen. Kutsuu kahville klo 14 ja on koko aamun tehnyt ruokaa ja tekee koko ajan ruokaa, keittiöstä näkee, että jokainen kananmuna vatkataan erikseen omassa kulhossaan, samalla pannulla ei voi paistaa jauhelihaa ja kyljystä edes niin, että huuhtelee pannun välillä) jne. Tiskiä on kamalasti eikä veljen vaimo ennätä itse syömään, koska pitää laittaa ruokaa!

Lettuja paistaessaan pesee sen pannun joka letun jälkeen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mukavaa kokata ja leipoa. Meidän keittiö on pieni ja epälooginen, se selittää miksi kaikki vie aikaa. Pitää tiskata välissä astioita,jotta pääsee seuraavaan työvaiheeseen jne. Mutta ajankäyttö ei nyt ole villakoiran ydin tässä ongelmassa. Ydin on se,miten rohkaistun sanomaan ei ja olemaan jämäkkä. Kiitos vinkeistä!

Vierailija
24/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen omasta mielestäni hyvä kokki, ja haluan laittaa ruoan alusta alkaen itse enkä käyttää eineksiä. Kyllä ison porukan ruoanlaitto keittiön siivouksineen vie aikaa, vaikka tekisi vain makaronilaatikkoa.

Opettele olemaan sotkematta. Makaronilaatikko isolle ja pienelle porukalle valmistuu samassa ajassa ja samoilla sotkuilla, kutakuinkin 20 minuutissa saat kaiken tehtyä. Tai ainakin meillä on uuni, jonka vieressä ei tarvitse tuntikausia töröttää.

Ei tuo ratkaise todellista ongelmaa, vaikka vieraiden ruokkiminen olisi kuinka vaivatonta, on kesällä muutakin tekemistä kuin ruokkia vieraita päiväkausia ja ravata heidän kanssaan pitkin kaupunkia.

Vierailija
25/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni saan toki syyttää kun olen totuttanut vieraamme notkuviin herkkupöytiin kesäisin. Nyt se ei vaan enää onnistu, en jaksa enää ja sitä rahaakin joutuu nyt ajattelemaan.

Vierailija
26/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erikoista, etteivät vieraat tietäessään tulevansa valmiiseen ruokapöytään ole ajatelleet, että toisivat vaikka jälkiruoan tullessaan.Esim.jäätelöä ja mansikoita. Sekin olisi helpotus kokkausta ajatellen.

Vierailija
27/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa, kyllä vika on itsessäni myös kun suostun moiseen passaamiseen. Nyt pitää jämäköityä! Vaikkapa kinkkupiirakkaa iso pellillinen ja jotakin makeaa lisäksi, ei enää lämmintä ruokaa lisukkeineen plus kahvit. Olen lisäksi nyt raskaana, joten voimavaroja tarvitaan muuhunkin.[/quote]

Kas, tässäpä on oiva syy kieltäytyä ottamasta vieraita vastaan. Kerro, että kaipaat lepoa ja rauhaa. Sano se niin pontevalla äänellä, ettei siihen ole vastaan sanomista. Muutenkin sinun olisi hyvä opetella jämäkkyyttä. Kynnysmattona on hankala elää, mutta selkärangan voi kasvattaa itselleen vielä aikuisenakin. Tiedän kokemuksesta. 

Tsemppiä. 

Vierailija
28/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suu auki ja puhetta ulos. 

Vierailija
29/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen omasta mielestäni hyvä kokki, ja haluan laittaa ruoan alusta alkaen itse enkä käyttää eineksiä. Kyllä ison porukan ruoanlaitto keittiön siivouksineen vie aikaa, vaikka tekisi vain makaronilaatikkoa.

Siis sä mieluummin kokkaat tuntikausia ei-toivotuille vieraille sen sijaan että sanoisit vaan että ei käy?

Mä  en ymmärrä tollasta kynnysmattoilua.Eihlvetti.

Vierailija
30/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä muu auta, kun olla avoin. Kerro, että on ollut (muka) kivaa edellisinä kesinä, mutta nyt ei rahkeet eikä resurssit riitä yhtä päivää enempää. Aika, voimat ja rahat vähissä. Ihmiset (ystävätkin) tykkäävät siitä, että muilla menee huonommin kuin heillä. Ole avoin ja ikään kuin uskoudu... Jos tarjoutuvat tuomaan eineksiä, sano, että et vaan tässä tilanteessa jaksa edes sitä. Ei totuus loukkaa, kun sitä pehmentää, ja jos loukkaa, niin ei voi mitään. Kerro vaikka että olet perfektionisti tietyssä asioissa ja siksi olet ihan itse uuvuttanut itsesi. Valkoinen valhe on tällaisessa tilanteessa ok.

Vierailija
31/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa purkki hernekeittoa. Jos näyttää maistuvan, kaadat vaan kuumaa vettä lisää ja vähä suolaa mauksi.

Vierailija
32/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tämän kaltaisia ongelmia. Kun tulevat niin keität vaan kahvit ja siinä se. Olet tainnut opettaa vieraat itse tuohon passaukseen ja nyt olet väsynyt siihen.

Vierailija
33/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä muu auta, kun olla avoin. Kerro, että on ollut (muka) kivaa edellisinä kesinä, mutta nyt ei rahkeet eikä resurssit riitä yhtä päivää enempää. Aika, voimat ja rahat vähissä. Ihmiset (ystävätkin) tykkäävät siitä, että muilla menee huonommin kuin heillä. Ole avoin ja ikään kuin uskoudu... Jos tarjoutuvat tuomaan eineksiä, sano, että et vaan tässä tilanteessa jaksa edes sitä. Ei totuus loukkaa, kun sitä pehmentää, ja jos loukkaa, niin ei voi mitään. Kerro vaikka että olet perfektionisti tietyssä asioissa ja siksi olet ihan itse uuvuttanut itsesi. Valkoinen valhe on tällaisessa tilanteessa ok.

Eikä tuo ole edes valkoinen valhe vaan ihan totta. Ap on perfektionisti ja perfektionismin vuoksi hän haluaa kestitä vieraansa itse omin käsin tehdyillä ruoilla. Nyt hän on kuitenkin kyllästynyt vieraiden passaamiseen. Kaiken lisäksi hän on raskaana, mikä myös verottaa voimia, ja rahatkin ovat vähissä. 

Vierailija
34/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kertonut mitään siitä,miten tämä perhe osoittaa vieraanvaraisuuden ,kunmenette heille.

Käyttekö ylipäätänsä heillä kylässä ,kutsuvatko.?

Tosi käsittämätöntä,jos te vain passaatte-ei ymmärrä.

En tosiaan kutsuisi,jos ei minua kutsuttaisi ja pidettäis ns vieraana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan