Mitä pahaa itsemurhassa?
Ei kaikkia ole tarkoitettu elämään täällä, joten jos joku haluaa tehä itsarin niin sitä ei pidä paheksua
Kommentit (54)
Itsemurha on itsekäs teko, joka vahingoittaa myös itsemurhan tehneen läheisiä ja saattaa pilata heidän elämänsä.
Ei mitään, jos heittää veivinsä muita vahingoittamatta. Eli ei junan alle, nokkakolaria tmv.
Vierailija kirjoitti:
Itsemurha on itsekäs teko, joka vahingoittaa myös itsemurhan tehneen läheisiä ja saattaa pilata heidän elämänsä.
No ei ole vaan henkilökohtainen päätös ja valinta.
Vierailija kirjoitti:
Itsekästä on ajatella että ihmisen pitäisi jaksaa elää muiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin ihmettelen tätä argumenttia. Eikö kukaan tajua, että ihmiset tekevät suurimman osan valinnoista itsekkäistä syistä. Vai kuka valitsi ammattinsa sen perusteella mikä yhteiskuntaa hyödyttää eniten? Tai kuka valitsi puolison niistä, jotka muuten olisivat jääneet yksin? Syötkö hernekeittoa, vaikka vihaat sitä, koska lähikauppiaan hernekeittoerä on menossa vanhaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole vaan henkilökohtainen päätös ja valinta.
Onhan murhakin henkilökohtainen päätös ja valinta. Vahingoittaa läheisiä ja pilaa heidän elämänsä. Mutta anna mennä vaan, kuolethan sä joskus kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekästä on ajatella että ihmisen pitäisi jaksaa elää muiden vuoksi.
Ei tarvitse. Narua kaulaan vaan.
Suuri ongelma itsemurhassa on tekijän mielentila. Jos joku tappaa itsensä masennuskohtauksen seurauksena niin ei ihminen silloin oikeasti halunnut välttämättä itseään tappaa. Masennus sairautena sai ihmisen tuntemaan siltä.
Tai huumeet tai alkoholi voi olla syynä väärään päätökseen.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti, mutta myös toisen vaatiminen elämään, kun hän ei sitä itse enää halua on itsekästä. En kannusta ketään itsemurhaan, mutta ihminen joka siihen päätyy, on hyvin rikkinäinen ja kärsivä ihminen, joten koen itsariin päätyvän ihmisen syyllistämisen kohtuuttomana. Miettikää nyt vaikka avicii, Chester Benningtonia, Robin Williams, ei heistä mielestäni ensimmäisenä tule mieleen että olisivat itsekkäitä.
Se että mulle tulee siitä paha mieli, mutta ei muuta.
Jaaha että julmaa läheisiä kohtaan. Kamalan itsekkäitä jos mielensä pahoittavat itsemurhan tehneen takia. Oikein, että joutuvat loppuiän miettimään asiaa
Minusta ihan ok. Olen jo pitkään harkinnut ja pari kertaa epäonnistunut yrittäessäni, mutta jospa tästä toipuisin ja jaksaisin vielä yrittää elää. En itse valinnut syntyä tänne, joten mielestäni saan lähteä silloin, kun itse parhaaksi näen.
Vierailija kirjoitti:
Suuri ongelma itsemurhassa on tekijän mielentila. Jos joku tappaa itsensä masennuskohtauksen seurauksena niin ei ihminen silloin oikeasti halunnut välttämättä itseään tappaa. Masennus sairautena sai ihmisen tuntemaan siltä.
Mikäli esimerkiksi vuosia jatkuneen masennuksen seurauksena ihminen päätyy itsemurhaan, niin silloin hän on halunnut mieluummin itsemurhan kuin elää masennuksensa kanssa. Ei kaikki sairaudet ole parannettavissa, valitettavasti masennus ei kaikilla parane.
Elossa pysyminen vaatii sitkeyttä ja uskoa siihen että se kannattaa. Heikot luovuttavat vaikeuksien edessä. En minä heitä paheksu enkä oikeastaan arvosta kovin korkealle.
Vierailija kirjoitti:
Elossa pysyminen vaatii sitkeyttä ja uskoa siihen että se kannattaa. Heikot luovuttavat vaikeuksien edessä. En minä heitä paheksu enkä oikeastaan arvosta kovin korkealle.
Oikeassa olet, elossa pysyminen vaatii uskoa siihen, että se kannattaa. Sinun arvostuksesi ei varmasti ole niin merkittävä seikka, että se saisi jonkun tuntemaan elämänsä kannattavaksi.
Vai miksi mielestäsi juuri sinun arvostuksesi pitäisi kenellekään merkitä yhtään mitään arvon anonyymi av-mamma?
Olen jyrkästi eri mieltä täällä esitettyjen itsekkäiden ja ääri-yksilökeskeisten väitteiden kanssa. Nimenomaan on väärin olla ajattelematta ja huomioimatta myös muita ja sitä, miten omat teot vaikuttavat toisiin. Kohtele muita lähtökohtaisesti kuten itseäsikin haluat kohdeltavan. Jos kyseinen lause toteutuisi ihmisten toiminnassa ei kovinkaan moni välttämättä harkitsisi vakavissaan itsemurhaa.
Itsekkyys on väärin, itsestään ja muista välittäminen oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli esimerkiksi vuosia jatkuneen masennuksen seurauksena ihminen päätyy itsemurhaan, niin silloin hän on halunnut mieluummin itsemurhan kuin elää masennuksensa kanssa. Ei kaikki sairaudet ole parannettavissa, valitettavasti masennus ei kaikilla parane.
Totta, mutta mistä tietää puhuuko nyt järjen ääni vai masennuksen sumentama mieli?
Ei kiinnosta.
T. sukulainen tehnyt