Hiljainen puheääni - miten saisi ääneen volyymiä?
Minulla on hiljainen ääni, ja vielä naiseksi aika matala. Tämä on tuottanut aina ongelmia vuorovaikutuksessa, varsinkin kun useimmat ihmiset eivät jostain syystä "kehtaa" sanoa, että en kuullut, voitko toistaa. Paljon mm. kummallisia väärinkäsityksiä on elämäni aikana tämän takia päässyt tapahtumaan.
Kun yritän puhua mahdollisimman kuuluvasti, kuulostan väkisinkin töykeältä. Huutaminen on vähän eri asia, kyllä silloin minultakin ääntä lähtee, mutta normaalissa keskustelussa se ei oikein taida käydä päinsä.
Iäkkään sukulaisen kanssa olisi todella hienoa keskustella, niin kauan kuin se vielä on mahdollista. Hänellä on todella huono kuulo, mutta pää pelaa vielä harvinaisen hyvin.
Nykyään on keksitty vimpaimia kaikkeen mahdolliseen, niin lieneeköhän olemassa jotain megafonia vastaavaa, pienikokoista vahvistinta?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Ap älä muutu (ainakaan paljoa)! Mikään ei ole niin ihanaa kuin matala ja hiljainen puheääni kun nykyään niin monet kimittävät ja huutavat kuin hullut.
Voi kiitos, meni ihan roska silmään... Ap
Hei ap,
Itse aikoinani löysin ääneni, ja tosiaan nyt kun haluan puhua lujalla äänellä, muodostan äänen suun takaosassa. Ennen puhuin enemmän niin, että ääni muodostui suun etuosassa, jolloin äänekkäästi puhuminen kuulosti herkästi kimittävältä huutamiselta. Yritä siis ohjata alas päin suussa/kurkussa.
Minun paras kaverini on tällainen, joka puhuu todella hiljaa. Hän kun puhuu esim. baarissa, ei kukaan kuule. Mutta, kun hänelle sanoo, että voisitko puhua lujempaa, että kuulee, alkaa hän oikeastaan puhumaan vahingossa vielä entistäkin hiljempaa! Tästä jos vielä mainitsee, ko. ihminen loukkaantuu.
En tajua tätä. Muuten fiksu ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Minun paras kaverini on tällainen, joka puhuu todella hiljaa. Hän kun puhuu esim. baarissa, ei kukaan kuule. Mutta, kun hänelle sanoo, että voisitko puhua lujempaa, että kuulee, alkaa hän oikeastaan puhumaan vahingossa vielä entistäkin hiljempaa! Tästä jos vielä mainitsee, ko. ihminen loukkaantuu.
En tajua tätä. Muuten fiksu ihminen.
Siinä on ehkä jotain samaa mistä nro18 kirjoittaa. Kaverisi alkaa jännittää, kun asiaan kiinnitetään huomiota. Fiksutkin ihmiset voivat olla sosiaalisesti kömpelöitä, ujoja tai jännittäjiä.
Onko teillä muilla ääniongelmasta kärsivillä niin, että flunssassa ääni toimii paremmin? En tiedä mikä ihme minua vaivaa. Normaalisti ääni särkyilee normaalistikin puhuessa ja ääni ei millään kuulu. Kuulostan tosi vihaiselta jos yritän saada ääntäni kuuluviin. Flunssassa tätä ongelmaa ei ole, vaan ääneni pysyy kasassa ihan ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä muilla ääniongelmasta kärsivillä niin, että flunssassa ääni toimii paremmin? En tiedä mikä ihme minua vaivaa. Normaalisti ääni särkyilee normaalistikin puhuessa ja ääni ei millään kuulu. Kuulostan tosi vihaiselta jos yritän saada ääntäni kuuluviin. Flunssassa tätä ongelmaa ei ole, vaan ääneni pysyy kasassa ihan ongelmitta.
Nyt kun mainitsit, niin kieltämättä, vähän siltä tuntuu!
Oli pakko kaivaa tämä keskustelu esiin ja vielä kommentoida. Olen 17. ja 27. vastaaja, ääniongelmista aina kärsinyt. Kävin lääkärissä, ja yllättäen todettiin, että toinen äänihuuleni on halvaantunut, ja varmaankin ollut aina. Nyt sen vasta sain selville. Menkää lääkäriin, jos ääni vaivaa pahasti ja haittaa elämää. Jotain fyysistä voi olla, ja niihin asioihin on usein saatavilla apua.
Onko artikulointisi selkeää? Monille hiljaa puhuvilla yksi ongelma tuntuu olevan, että he puhuvat melkeinpä suu kiinni mumisten ja ääntämys on heikkoa.
Suosittelen että hankit ohjausta ammattilaiselta. Älä luota siihen että kysyt ohimennen kaverilta, vaan varaa aika ihmiselle kenelle maksat ohjauksesta. Puheterapeuttikaveri ei halua opastaa sinua ilmaiseksi vapaa-ajallaan.
Vanhan sukulaisen kohdalla kannattaa huomioida riittävän hidas ja selkeä puhe, ja sanojen erottuminen toisistaan. Keskity erityisesti ääntämään vokaalit selkeästi. Mummini kuulokoje toimii kyllä hyvin, mutta liian nopeassa puheessa sanat puuroutuvat yhteen, eikä hän ymmärrä missä yksi sana alkaa ja toinen loppuu. Hienoa että välität ajasta pappasi kanssa :)
Mun ongelma on, että puhun liian kovaa, en mitenkään saa puhuttua hiljaa, se on ihan hirveän ärsyttävää. Laulaa osaan hiljaa sekä kuuluvasti...
Olen muuten huomannut, että venläläiset, virolaiset tms naiset puhuvat erittäin hiljaisella äänellä.
Hei, miten teillä puheongelmaisilla menee?
hengitystekniikka ensiksi kuntoon
Harrastan laulua ja voin sanoa, että kyse on hengitystekniikasta hyvin todennäköisesti. Lisäksi matala ääni tulkitaan naisella helposti töykeäksi. Äänen käyttöä voi opetella.
Laulunopettajalle. Sama tekniikka periaatteessa puheessa ja laulussa.
Ja kerrot hänelle, mihin ongelmaan haet apua.
Kuuntelepa kuinka kaunis ja soiva puheääni laulajilla on.
Ei ehkä sinunkaan ongelmasi ole välttämättä pelkästään (mitattava) volyymi vaan että ääni ei kanna.
Olen myös miettinyt tuota lauluopetusta, koska en pysty myöskään laulamaan kovemmalla äänellä, hönkäilen vaan. Se on vain on liian kallista tällä hetkellä. :(
Toisaalta puheääntäni on myös kehuttu, että se on kaunis. Minun on itseni vaikea sietää ihmisiä, jotka puhuessaankin huutavat, mutta joku keskitie olisi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Itse opin muodostamaan äänen puhuessa paremmin kun harjoittelin laulamista. Youtubessa on hyviä tutoriaaleja siihen, miten ääni tulee puhtaasti ja kuuluvasti "syvemmältä". Kannattaa tehdä hymistelyharjoituksia ja kokeilla sormilla kurkun kohdalta miten se tuntuma muuttuu kun ääni tulee syvemmältä. Huutamalla saat aikaiseksi vain ohutta ääntä joka ei silti välttämättä kuulu kunnolla.
Sitten kun opit tekniikkaa paremmin, käytä niitä keinoja tietoisesti kun puhut. Pikku hiljaa se alkaa sitten tulla luonnostaan!
enklanniksi? annapa linkkiä jos suomeks
Up