>o_o< Kesänkertut tiistaina -*
Kommentit (32)
Eilenkin oli ihan hehtaari pino! Ja tänäänkin taitaa tulla aika pitkä. Mutta kivahan se vaan on,että kaikki ilmoittelee mitä kuuluu! :)
Sitten Kysymyksiin joita onkin aikamoinen liuta. Koitan suurimpaan osaan vastata,mutta pahoittelen jos jonkun unohdan :)
Mrs.Marple eilen kyseli siman tekemisestä. Mä ainakin jostain homaan itsetehtyä. Kaupan omat ei todellakaan laske! Saan varmaankin kotoa tai sitten anopilta. Anoppi varmaan vapuksi väntään taas munkkeja. Niin kuin joka vappu. Ahh,voin jo maistaa tuoreen mukin suussa ja kahvia. Voi ei pian alkaa tekeen mieli, mä en kestä! Joskus ollaan miehen kanssa itse tehty ja ohje ollaan saatu fariinisokeripussin kyljestä,siitä ainakin tuli hyvää.
[color=blue] magdalena kyseli ohjeita suppareihin. Mulle on ainakin annettu vaan ohjeeksi,että pitää makoilla ja seurata tilannetta. Ekaks kannattaa kuulemma tankata mahdollisimman paljon nestettä. Samalla pitää kuulemma tunnustella että vaavi liikkuu 10 liikettä/30 min. tai jos vaavi on koko raskauden ollut todella hiljainen niin riittää 10 liikettä/1 tunti. Jos määrä ei täyty pitää laskea vielä toinen tunti. Jos ei sittenkään niin pitää kiireen vilkkaa tilata taksi synnärille. Suppareista tulee silloin huolestua kun ne alkaa tulla säännöllisesti ja kun ne tulee 5-10min välein. Jos vedet menee pitää lähteä heti,silloin ei tarvitse odotella suppareiden alkua! Jos vauva on jossain muussa tarjonnassa kun rt niin ei saa lähteä enää itse tulemaan sairaalaan,vaan pitää tilata ambulanssi ja odottaa kylkiasennossa vasemmalla kyljellä. Tämä siis jos vedet menee.Silloin ei saa enää nousta! Siitä kommestista,että jos sulla nyt käynnistyis synnytys niin sitä yritettäis vaan levolla poistaa. Mulle sanottiin,että ei mun synnytystä ainakaan enää aleta kuulemma yrittämään keskeyttää vaan se saa ihan käynnistyä. Mulla oli silloin viikot 33+6 eli melki samat kuin sinulla. aika ihme,että toisessa paikassa sanotaan toista ja toisessa toista!
[color=black]Eggis kirjoitteli että kätilö ei ole varma kummin päin vaavi masussa asustelee. Niin siihen voin sano,ettei mullakaan tiedetä. Sen on välillä poikittain ja välillä miten sattuu masussa. Mä tosiaan itse epäilen että se olis perätilassa kun potkut tulee melkein aina mun lonkkaan. Mutta sen näkee tosiaan lääkärissä sitten.
[color=blue] Kyseli,että mitä olen ommellut. Jaa-a mistähän aloittais. Varmaan lähinnä tarkoitit vauvalle. Nyytille olen tehnyt sen haalarin ja väänsin sitten vielä solmumyssyn samasta kankaasta. Sitten olen tehnyt pussilakanoita,päiväpeiton. Ja joskus aikaa sitten olen tehnyt lappuhaalarit,hupparin gollegepaidan,farkkutakin jne. Nämä odottaa käyttöä varastossa. Sitten kun tietää kumpi on niin jos on tyttö väännän tod.näk. kaikki sen mekot itse. Kaavat mulla on kirjoista ja lehdistä. Peruskaavatkin jostain löytyy varmaan jos alkaa etsimään. Eli olen opiskellut 7-vuotta alaa,joten kaikkenlaista on tullut tehtyä. Nykyään pitää vaan laskee mitä kannattaa alkaa itse tekemään kun kankaat on niin kalliita! Niin ja sitten kysyit kestovaipoista. En ole ajatellut niitä käyttää,nyt ainakaan tämän ensimmäisen kanssa. Kaavavinkkejä: Kirjastosta löytyy yleensä aika hyviä kaavakirjoja joissa on kaavat mukana,kannattaa käydä lainaamassa. Samoin kaavakirjoja löytää antikvariaatteista aivan pilkkahinnalla.Kannattaa vaan tarkistaa,että kirjat sisältää kaikki kuuluvat kaavat,ettei sitten pety kotona. Ja uusimmassa suuri käsityölehdessähän oli perusvaatteiden kaavoja vauvalle. Eli se oli Suuri käsityölehti 4 huhtikuu 2006.
[color=black]Mariadee: kiva kun joku muukin on shoppaillut niin ei tule niin huono omatunto. Itse tänään törsäsin TAAS,mutta ihan itselleni. Eli ostin mekon,topin,vyön ja t-paidan. Tosin aika moni niistä oli alesta. Vauvalle en oikeen löytänyt mitään :(
[color=blue]Krisse toivoi,että joku pyytäis häntä myös shoppailemaan joskus. Tiedän tunteen yksin shoppailusta,eikä se ole läheskään sama asia kun jonkun kanssa shoppailu. Sinun täytyy nyt sitten vaan löytää vaikka mammapiiristä joku shoppailuintoilija,että saat seuraa. Mun mielestä se on ihme kun kaverit kaikkoo lapsen jälkeen. Munkin sillä ystävällä on lapsi eikä se meidän shoppailua,ole ikinä rajoittanut saatikaan sitten tapaamista.
[color=black] queen kyseli perhehuoneesta. Me oltiin miehen kanssa ensin ajateltu että perhe huone vois olla ihan kiva,mutta sitten kuultiin ettei meidän sairaalassa ole enää sellaista. Se on tilanpuutteen takia otettu äitien käyttöön. No toisaalta se voi olla ihan hyväkin,että mies nukkuu kotona kun ei kuitenkaan sairaalassa pysty nukkumaan. On sitten ainakin toinen meistä levännyt :)
[color=blue] Canderal kirjoitteli,että hänellä on todettu olevan vähän vettä. Oletko sitä vuotanut,vai onko se vaan johonkin kadonnut? Siksi kyselen,kun olen itse epäillyt,että onkohan mulla tarpeeksi vettä. Kun viimeksi äippäpolilla ne oli kirjoittanut korttiin että vesi normaalin rajassa. Miten se neuvolantäti sitten kokeilemalla sen veden pystyi määrittelemään?Huomasitko kysyä?
Nyt katkaisen kyllä välistä viestii että ei tuu kovin romaani
Lilli81 34+4
Sitten menen itseeni :)
Tuli tosiaan joo shoppailtua varmaan koko makuuajankin edestä. Oltiin kaverin kans kaupoissa 3,5 tuntia. Käytiin siinä välissä sitten kahvilla. Siis paremmin mä juon nykyään vaan teetä. Eli otin haudutetun teen. Olihan ihan taivaassa ja sitten siihen vielä porkkanleivoksen. Aivan taivaallista. Kapoista kertyi mukaan sellaisia ei mammavaatteita. Mutta kuitenkin joustaa niin,että nyt jo voi pitää ihan hyvin! Sitten kun kaveri lähti kotiin nukuttamaan lastaan niin tapasin vielä isäni ja kävin hänekin kanssa kahvilla. Sitten siinä puolisen tuntia istuttani lähdin ruokakauppaan. Pakko myöntää,että ruokakauppa reissu teki jo vähän tiukkaa! Mutta kyllä sitten sain itseni tsempattua kotiin asti. Huh huh.Oli vielä niin älyttömän lämminkin,että piti vähentää jo vähistä vaatteista takki pois. Oli kuulemma varjossa 14 lämmintä! Ihan kesä fiilis. [color=red] IHANAA!
[color=black] Kotiin tultuani huomasin,että postissa oli tullut nyt se kutsu sinne äippäpolille ja se aika on tän viikon perjantaina. Tulipas se äkkiä. Ne sitten oli saman tiedon saanut neuvolaan ja soittelivat,että muutetaan mun neuvola aika sitten ens viikolle keskiviikkoon. Olisivat muuten ollut neuvola ja äippäpoli peräkkäisinä päivinä. Se kuulemma se äippäpoli on sitten mahdollisesti mun viimeinen lääkärikäynti!
Just sain tossa almanakkaa selatessa ahaa elämyksen! Mun äippäloma alkaa huomenna.En ollut yhtään huomannut! Kiva ylläri. Sitä olen pitänyt tavoitteena,että kun vaan nyytti pysyis masussa edes sinne asti, Ja nyt se aika on käsillä,huomenna. Puukkaakohan vielä paniikki?
Nyytti on potkutellut jonkin,verran tossa kun olin kaupungilla,mutta ei mitenkään erityisen paljon. varmaan alkaa taas illalla tai yöllä maraton ;) Toivottavsti.
Nyt pitäis mennä laittamaan jotain suuhun kun ei ole sitten mitään kunnon ruokaa kerennyt tänään syödä vielä!
Lilli81 34+4
Kävin muuten päivittääs uuden masukuvan galleriaan! Olis kiva jos muutkin kävisivä,sais vertailla :)
Mulla oli aamulla opiekelija katsomassa lapsia. Hän vei ne puistoon ja olivat pari tuntia. Sitten vielä piti askartelutuokion. Tosi luksusta. Käväisin itse kaupassa, ihan ruokasellaisessa. Torstaina se opiskelija tulee taas, niin saatan käydä liiviostoksilla.
Kiitos Lilli kun kerroit ohjeet. Tosiaan nuo on näköjään ihan paikkakuntakohtaisiakin. Siskoni on terveydenhoitaja, mutta hän sanoo aina, että kysy omalta hoitajalta, miten siellä toimitaan. Siskoni on aikas tuore terkka, joten hänelle ei ole vielä kertynyt käytännön kokemusta äitiysneuvolasta paljon, mutta on lastenneuvolassa. Olen omalta terkalta kysellyt ohjeita supistelun suhteen, mutta hän sanoi, että kyllä sä jo tiedät, milloin on huolestuttavaa. Joopa joo. Aiemmin mulla ei ole ollut ennenaikaisia supistuksia, siis kipeitä. Sanoi kyllä, että jos supistus kestää ja kestää eikä levolla mene ohi, niin neuvolaan voi soittaa.
Mä ymmärrän niitä, joiden pinna tuppaa ratkeamaan lasten kanssa. Mullakin välillä keittää kun ei asiat mene perille ei sitten millään. eilen menin vähän liian pitkälle kun illala hermostuin. Toiseksi nuorin häiritsi siskon ja veljen nukahtamista. Varoitin monesti, ettei saa häiritä. Lopulta suurinpiirtein karjuin, että jos et nyt tottele, niin laitan takapihalle jäähylle. Arvaatte kai, että rajoja oli vielä testattava ja mä kannoin vauhdilla pihalle. N minuutin annoin olla ja sisälle tuli hyvin nöyrä poika. Mulla ei ollut yhtään voitonriemuinen olo. En meinannut saada unta kun mietin, että mitenkä sitä on tullut tällaiseksi huutajaksi. Pojan kanssa halipusittiin ja sovittiin asia. Luin kirjoja ja hän meni ihan hyvin sitten nukkumaan. Joskus on iltoja, ettei oikein mikään mene nappiin. ajattelen, että jaksa jaksa, huomenna on kenties helpompaa. Harvemmin on kahta fiaskopäivää peräkkäin. Mun mies on viikon työreissussa, että sekin vähän rasittaa kun itse saa pärjätä ilman kunnon huilitaukoja.
Uskallankohan katsoa kohdunryöstäjistä kertovaa dokkaria? Yksin lasten kanssa ja pimenevä ilta ja hormonimyrsky =). Täytyy ehkä tallettaa boxiin ja katsoa kun mies on kotiutunut.
Kellä tulee vaaleanpunaista limaa? Mulla on aina ollut kyse irtoavasta limatulpasta ja melko pian menin synnyttämään. Toivottavasti sulla on jokin muu kuin tulpasta johtuva vuoto.
Niin, vielä uusin, että onko jotain edellisessä raskaudessa ultratttu rv36 ja pystyykö silloin näkemäään sukupuolen kun vauva on tiiviissä paketissa monesti?
Minulla ei ole aiempaa kokemusta tuosta.
Nyt menen laittamaan ruokaa lapsile. Spaghettia ja jauhelihakastiketta. Kastike on muhinut jo pari tuntia, vielä pastan keitto.
Heipat.
M 33+6
Lilli81, kyselit siitä mun lapsiveden vähentymisestä, niin en mä ainakaan ole mitään huomannut, että sitä olis tihkunut tai mitään, että kyllä se on vaan itellään vähentynyt. Th perusteli veden vähyyttä sillä, kun se tunnusteli käsin mun mahaa ja sanoi, että vauva tuntuu niin selvästi. Yleensä siis kai tuntuu huonommin. Ja kyllä mä olen itsekin huomannut selvän eron edelliseen raskauteen, että tunnen vauvan asennon selvästi, pyllyn ja jalat ym.
Jos sulla oli se äp-polikäynti nyt viikolla niin kyllä ne ultralla näkee sen veden määrän. Kysy ihmeessä ultraajalta, jos sua huolettaa....
T: Canderel rv34+5
Magdalena:
Kellä tulee vaaleanpunaista limaa? Mulla on aina ollut kyse irtoavasta limatulpasta ja melko pian menin synnyttämään. Toivottavasti sulla on jokin muu kuin tulpasta johtuva vuoto.Niin, vielä uusin, että onko jotain edellisessä raskaudessa ultratttu rv36 ja pystyykö silloin näkemäään sukupuolen kun vauva on tiiviissä paketissa monesti?
Minulla ei ole aiempaa kokemusta tuosta.
[color=green]
1.Juu lytellä tuota limaa tullut kuulemma :(( ja outoa kun eihän nyt lytellä niin kovasti oo lupaillut ennen aikasta synnytystä...
ennemmin oisin uskonut jos vaikka lilli ois tullut tuollaista kertomaan :/ kun lillillä on ollut niin rankkaakin.
toivottavasti kaikki ois tosiaan ok siellä lytellä!
2.mulla ei kait oo ultrattu koskaan noin vikoilla viikoilla jotta en osaa auttaa...mut semmonen käsitys ois mulla että tosi hankalaa kait kun siellä on niin ahtaat oltavat
täytyy taas rientää
-k- rv32+3
voispa tuota kyllä kutsua ihan galleria nimellä
http://www.frappr.com/kesakertut2006kartta
Olen jo monesti manannut milloin kellekin, et hitto kun vauva pitää ponnistaa ulos. Siinä mielessä ihmettelen, mitä mä sekoilen kun mulla ponnistusvaiheet ovat olleet siedettäviä. Varmaan tämä mun synnytyspelkoni aiheuttaa tämän ylimääräisen ahdistuksen. KOlme ensimmäistä synnytystähän meni että rallatirallaa. Viimeinen oli raju ja nopea, että jäi kammo koko touhua kohtaan. Mutta silti haluan synnyttää alakautta kun sektiota kammoan vielä enemmän. Viime kerralla ponnistusvaihe kesti viisi minuuttia. Lapsi putkahti ulos silmät auki tapittaen ja mun eka sana oli, että perkele. Ei vauvalle tietenkään, olin vielä silmät kiinni. Äh, pitää vielä käydä läpi tätä.
Missä asennossa olette ponnistaneet ja onko toiveita tulevan synnytyksen suhteen jokin tietty asento? Itse olen kahdesti ponnistanut puoli-istuvassa asennossa, mikä oli ihan jees asento, mutta ei kuitenkaan kovin hyvä. Kerran kyljellään kun en päässyt muuhun asentoon kun sattui jo kivasti. Hyvin meni näinkin, mutta asento ei ollut hyvä. Vaikka mies tuki ylempää jalkaa, niin se kramppasi niin paljon, että ponnistamisen piti keskeyttää siksi ajaksi, että kramppi saatiin asettumaan jotenkuten. Viimeisessä olin nelinkontin ja tää oli oikein loistava asento. Tiesin itsekin, missä vaiheessa ponnistusta olen. Vauvan liikkumisen synnytyskanavassa tunsin tosi hyvin. Seuraavassa haluan kokeilla jakkaraa ja se on jo luvattu, jollei mitään lääketieteellistä estettä ilmaannu.
Tämmöisiä vielä turisin.
Magdalena
Käynpä nopeasti kommentoimassa Lillin ja Magdalenan keskustelua supistuksista yms. Kun minun saama ohje on nyt yksinkertaisuudessaan se, että jos alkaa " synnytyttämään" niin sitten lähdetään synnyttämään. Eli kun viikkoja kasassa 34 niin ei siinä sen kummoisempia. Toki jos voi vielä lepäilyllä yms. kotikonsteilla saada tilanteen rauhoittumaan niin parempi ois. Mutta mitään hätää ei enää pitäisi olla.
t äitimiia rv 34+3
Canderel:
Lilli81, kyselit siitä mun lapsiveden vähentymisestä, niin en mä ainakaan ole mitään huomannut, että sitä olis tihkunut tai mitään, että kyllä se on vaan itellään vähentynyt. Th perusteli veden vähyyttä sillä, kun se tunnusteli käsin mun mahaa ja sanoi, että vauva tuntuu niin selvästi. Yleensä siis kai tuntuu huonommin. Ja kyllä mä olen itsekin huomannut selvän eron edelliseen raskauteen, että tunnen vauvan asennon selvästi, pyllyn ja jalat ym.
Jos sulla oli se äp-polikäynti nyt viikolla niin kyllä ne ultralla näkee sen veden määrän. Kysy ihmeessä ultraajalta, jos sua huolettaa....
T: Canderel rv34+5
[color=red] Kiitos kun viitsit vastata! Taidampa kysäsitä tosiaan sitä aisaa perjantaina polilta. En ollut ajatellut,että voisin sitä sammalla kysyä!
Nyt menen makoilemaan sängylle ja katteleen telkkua. Jalat on ihan loppu shoppailusta.
Lilli81 34+3
magdalena: kysyit siitä ultrasta. mulla viime raskaudessa ultrattiin rv 34-35, lääkäri sanoi, että voi olla tyttö, kun ei erottanut pojan vehkeitä. poika kuitenkin tuli, joten taisi poitsu vaan peitellä :) itse en siis luottaisi arvioon, ellei tosi selvästi näy pippeli ja pallit.
sairaalakassista on ollut puhetta. itse olen pakannut kotiutumisvaatteet itselle ja vauvalle, pari kantoliinaa, imetysliivit ja suojia, ristikkolehden ja päiväkirjan, hygieniatarvikkeet ja vähän meikkiä varulta (todennäköisesti en jaksa meikata, mutta eihän sitä ikinä tiedä, jos vaikka kotiinlähtiessä haluaisikin vähän ehostaa itseään).
enpä nyt muista mitä muuta juttuja on ollut... mut lytelle ja candarellille hurjan paljon tsemppiä! toivottavasti vauvat pysyy masussa vielä jonkin aikaa!
[color=red] (.) eilen supisteli tosi kovaa. säikähdin melkein. tunnin ajan 1-3 minuutin välein, ja sen jälkeen vielä 5-10 minuutin välein jonkin aikaa. onneksi sitten rauhottuivat. yölläkin piti valvoa, kun vähän tuli taas suppareita. ja poju tuli 4.30 meidän väliin ja valvoi tunnin, en sit itsekään saanut nukuttua, joten väsyttää.
varmaan noi supparit johtui siitä, kun päivällä innostuin vähän liikaa... pesin ikkunoita ja pyykkiä pari koneellista (meillä pitää kellarista kantaa märät pyykit ylös kuivumaan, joten se kantaminen on välillä vähän raskasta). yritin muka ottaa rauhallisesti ja pesin vain 2 ikkunaa kymmenestä, mut ei näköjään auttanut. :( pitää varmaan pestä loput ikkunat sit lähempänä kesäkuuta.
tänään kävin sit shoppailemassa vauvalle ammeen ja sairaalakassiin shampoota yms. tuli sellainen olo, että nyt pitää laittaa valmiiksi se, jos vaikka tuleekin lähtö ennen kesää. huomenna ajattelin taas käydä uimista kokeilemassa, kun viimeksi se tuntui ihan hyvältä.
[color=black] nyt mukavaa illan jatkoa kertuille!
gabriela rv 32+4
Kerkesinpäs koneelle ennen iltaa... Neuvolasta palailin just. Kaikki ok, painoo oli tullu kahessa viikossa vaan 100g! Verenpaine 116/68, sitä oon pelänny millon alkaa kohota..esikoisen aikaan jouduin käymään mittauttamassa 2krt/vko. Hemoglobiini 126, sf 32... Vielä yks kerta kahen viikon väleillä ja sit alkaa kerran viikossa. Lääkäriajan sain vasta viikoille 37+6, oikeesti ois pitäny kahen viikon päästä olla...
Yö meni pehvalleen, aina sitä puolta mahaa vihlo millä nukku... Uumoilen ummetuksen alkavan, samalla tavalla oli pojan ootuksessa...
Saas nähä kuinka nettipimentoon joudun kesällä, siellä uudessa talossa ei oo laajakaistaa ja linjan vetäminen maksais reilut 1000¿, saa nähä saanko puhuttua miehen ympäri...
Toivottavasti Lytellä kaikki hyvin... Mä oon kans kuullu et viikkoja ennen voi limasta vuotoo olla, väristä ei kylläkään oo sillon ollu puhetta. Ja taas: esikoisen aikaan oli limaa irti mut nytpä en muistakaan millä viikoilla...
Väsyttää vaihteeks, nyt ei aurinkokaan auta :( .Taijan seurata poikaa tuonne sänkyyn...
Suhmura 33+5