Miksi näette vuokratyöt ja epätyypilliset työsuhteet mörkänä?
Yrittäkää jo ymmärtää ettei kaikille ole välttämättä koskaan tulossa sitä vakituista työsuhdetta. Työvoiman tarve on vaihtuvaa, ja realiteetit vaatii myös työntekijäpuolelta joustoa.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Jo vuosia kilpailuttaminen on ollut avainsana niin työelämässä kuin kansalaisten yksityiselämässäkin. Vaihdamme teleoperaattoria, sähköyhtiötä, pankkia, vakuutusyhtiötä aina sen mukaan, mistä saa parhaimmat (= edullisimmat) tarjoukset.
Tai joku vaihtaa puolestamme. Ei moni vanhus ole voinut itse valita, keneltä kunta ostaa hoivapalvelut. Pysyvät asiakassuhteet katkaistaan vaikka itse sitä ei haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuntea luottamusta tulevaisuuteen yhteiskunnassa, jossa ammatti eikä edes työ takaa turvaa ja toimeentuloa?
Eiköhän tässä vähitellen palata alkeelliseen yhteiskuntaan, jossa omat sosiaaliset verkostot ovat ainoa asia, johon voi luottaa. Ennen muuta sukulaiset. Heimo- ja klaaniyhteiskunta siis. Otetaan mallia Somaliasta.
Vierailija kirjoitti:
ttttttttttt kirjoitti:
En minä näe.
Jos teen vuokratyötä, vaadin isomman palkan korvaukseksi menetetyistä vakkarien eduista. Työt sovitaan molemmin puolin joustavasti eikä siten että työnantaja sanelee, ja sopparissa lukee minimi minkä saan per kk siltä varalta että töitä on vähemmän.
50-50 kumpi on parempi, joustava vuokratyö vai turvallisempi vakityö.
Vaan kuinka moni vuokratyöntekijä on tässä asemassa? Ellei ole, se on 99% tapauksista duunia huonommilla ehdoilla.:D
Teet työtä niillä ehdoilla kun sinulle sanellaan tai jatkat ilmeisesti työttömänä. Miksi pitäisi joustaa kun viimeisen kahdeksan viikon aikana on tullut satakunta avointa hakemusta?
Tällä hetkellä tilanne on itse asiassa niin päin että minä voin pitkälti sanella (järjellisissä rajoissa toki) sekä palkkani että ehtoni ja valita mihin alani eturivin yritykseen menen töihin. Mutta onnea hakemusten pläräämiseen, asenteesi kuulostaa siltä että sitä firmasi tulee tarvitsemaan :)
Pätkätyöt tulee usein työnantajallekin kalliimmiksi kuin vakituinen henkilöstö, vaikka vuokrafirmat mielellään muuta väittääkin.
Joustavuus ja rekryprosessin ulkoistaminen ovat toki rahanarvoisia etuja, mutta siitä maksetaan hintaa paitsi suoraan välitysfirmalle niin myös välillisesti mm. siksi että vuokrotyöntekijät ovat keskimäärin tehottomampia kuin omat työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan vuokratyöt ja epätyypilliset työsuhteet aika mörkö... Jatkuva epävarmuudessa eläminen. Ellei sitten sote-ala, josta saa kyllä töitä.
Pakko kysyä. Mitä pahaa näet siinä että yrittäjä voi ottaa jonkun sopivamman tekemään työt? Kilpailukyky on säilytettävä eikä henkilöstö voi olla yhtiössä rasitteena.
En näe itseäni toriorjana hyyrytyössä tai jossain muussa 1h-7,5h satunaisesti jossain hanttihommassa, ei kiitos.
Yrittäjä saa yrittää ihan itse yksin.
Koska myös nykynuoret saattaa haluta ostaa asunnon, jolloin tarvitsee lainaa, ja lainan saamiseen (vakituista) työtä.
Minähän rakastan pätkätöitä ja epätyypillisiä työsuhteita! Työnantajapuolella on paljon ”vilunkimiehiä” ja naisia joten pitää olla tosi tarkkana kenelle tekee töitä. Mitä tahansa työpaikkaa ei kannata hakea tai ottaa vastaan. Eikä näillä keleillä edes huvita toimistossa istua.