Eikö kenenkään mielestä Susanna Koski ole oikeassa? Toisenlainen tarina
Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.
No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.
Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?
Kommentit (616)
Vierailija kirjoitti:
Tällä työttömällä oli fibromyalgia mutta ei "allergioita ja astmaa" vaan diabetes ja keuhkoahtaumatauti. Ai niin, mutta kaikillahan meillä on rajoitteita...
Diabetes ei rajoita työelämään osallistumista käytännössä mitenkään. Fibro voi toki olla kivulias, mutta harvinaista että se täysin invalidisoisi eikä oireita pystyisi helpottamaan. Keuhkoahtaumataudista en tiedä mitään, joten sitä en kommentoi.
Noh. Työttömät ovat äänekkäin ryhmä sosiaalisessa mediassa ja puolustavat toki omiaan. Kuitenkin oikeassa elämässä netin ulkopuolella tilanne on ihan toinen. Susanna Koski sai puolelleen lisää ihmisiä. Hän on ääni kaikille niille työtätekeville jotka eivät uskalla agressiivisten elämäntapatyöttömien takia tuoda julki omaa kantaansa.
Tällä palstalla olen huomannut että pitkäaikaistyöttömät pitävät itseään todella älykkäinä, luomakunnan jalokivinä ja ne jotka tienaavat omat rahansa työtä tekemällä ovat rikkaita muiden nahasta rahansa tekeviä. Vaikka siis asia on kyllä niin että työttömät ovat niitä verenimijöitä jotka mitään kaihtamatta haluavat puristaa kaikki rahat mitä vaan voi saada toisten selkänahasta.
Tietenkin on sitten myös pieni määrä työttömiä jotka ovat työttömiä juuri sen ajan että löytyy töitä, vaikka omaa alaa huomattavasti matalapalkkaisempaa. Kaikkien moraaliin ei mahdu se, että voisi elää muiden selkänahasta, kustantaa oma ja lastensa elämä muiden tekemällä työllä.
Luin tämän työttömän kommentteja iltalehdestä ja kyllä suli sympatiat häntäkin kohtaan. On niin rasittavaa täyttää tukihakemus kerran kuussa, käy kyllä työstä... Oikeasti? Jos ei kerran kuussa jaksa rutiinipaperia täyttää ja toimittaa, on kyllä kamalaa. Muut tuet eivät saisi leikata tt-tukea. Mitä ihmettä, miksei muka? Lapsella on kallis harrastus, koska lapsi haluaa. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä työttömällä oli fibromyalgia mutta ei "allergioita ja astmaa" vaan diabetes ja keuhkoahtaumatauti. Ai niin, mutta kaikillahan meillä on rajoitteita...
Wau, että oikein diabetes ja keuhkoahtaumatauti! Hyvänen aika hänhän on täysi invalidi! Tajuatteko te itsekään miten typeriltä kuulostatte näiden kommenttienne kanssa? Aloittaja ja Koski ovat täysin oikeassa. 20 vuotta ja mitään ei saatu aikaan. Se kertoo aikamoisesta saamattomuudesta ja sitä ei kyllä mitenkään noilla sairauksilla voi selitellä.
Toivotaan syvästi että kohtaat muutaman haasteen elämässäsi. Muista joka ilta, että joka toiselle napsahtaa syöpä. Se näyttää olevan ihmislajille täysin oikein.
Tämä! Muutama syto ja leikkaus oheisineen taivuttelee häiriintyneintkin ja empatikakyhuttömintä sielua. Mutta sen me tarvitsemme ymmärtääksemme kärsimystä - sellainen ihmisluonto on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wau, että oikein diabetes ja keuhkoahtaumatauti! Hyvänen aika hänhän on täysi invalidi! Tajuatteko te itsekään miten typeriltä kuulostatte näiden kommenttienne kanssa? Aloittaja ja Koski ovat täysin oikeassa. 20 vuotta ja mitään ei saatu aikaan. Se kertoo aikamoisesta saamattomuudesta ja sitä ei kyllä mitenkään noilla sairauksilla voi selitellä.
Toivotaan syvästi että kohtaat muutaman haasteen elämässäsi. Muista joka ilta, että joka toiselle napsahtaa syöpä. Se näyttää olevan ihmislajille täysin oikein.
Sairauden toivominen toiselle onkin erittäin sivistynyttä ja empaattista. Et taida olla edes Kosken tasoinen empatiataidoiltasi.
Vierailija kirjoitti:
Luin tämän työttömän kommentteja iltalehdestä ja kyllä suli sympatiat häntäkin kohtaan. On niin rasittavaa täyttää tukihakemus kerran kuussa, käy kyllä työstä... Oikeasti? Jos ei kerran kuussa jaksa rutiinipaperia täyttää ja toimittaa, on kyllä kamalaa. Muut tuet eivät saisi leikata tt-tukea. Mitä ihmettä, miksei muka? Lapsella on kallis harrastus, koska lapsi haluaa. Huoh.
Heh.. valittiko se oikeasti jopa siitä "työtön" "työtön" "työtön" lapun täyttämisestä? Siinähän menee jopa 30s per kuukausi...
Vai että oikein syöpää toivot minulle, sepä hienoa. Minähän kerroin, että liuta kroonisia sairauksia löytyy jo entuudestaan, ikävää etteivät ne mielestäsi riitä. Mitäpä sinä tai kukaan muu voi tietää minun tuskistani tai elämäni vastoinkäymisistä? Hävetkää itse.
En ihan osta näitä älykkyyteen liittyviä kommentteja, enkä aio hävetä mitä kirjoitin. En näe myöskään syytä poistaa tätä ketjua ketään loukkaavana. Olen myös sitä mieltä, että Susanna Koski olisi voinut asetella sanansa paremmin, siinä lyhyessä klipissä hän vaikutti hyvin kylmäkiskoiselta. Tottakai pitää löytyä empatiaa kanssaihmisten tilanteille, mutta se ei silti muuta mielipidettäni itse asiaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuollaisen uskaltaisi palkata? Työnantaja näkee hänessä vain sairauslomariskin.
No aika moni, joka jotain osaa, voi tehdä itsekin jotain hyödyllistä edes osa-aikaisesti. Tiedän kymmeniä ihmisiä, jotka työllistävät itse itsensä.
On ihmisiä jotka tilanteen muuttuessa osaavat ajatella eteenpäin ja nähdä millä voi itsensä työllistää. On ihmisiä jotka lamaantuu ongelman edessä eivätkä näe eteenpäin.
On ihmisiä jotka ovat musikaalisia ja saavat juurikaan opettelematta soittimen soimaan kauniisti ja laulavat kuin enkelit. On ihmisiä jotka eivät opi soittamaan vaikka kuinka opettelisivat ja laulaminenkin kuulostaa harakan raakkumiselta.
On ihmisiä jotka ovat matemaattisesti lahjakkaita ja niitä joille kaavat ja lukemat eivät avaudu millään.
On myös paljon ihmisiä jotka ovat näiden välimaastossa. Pointti tässä se, että olemme kaikki erilaisia eikä kukaan koskaan voi toisen tilannetta tietää. Se että joku onnistuu jossain ei takaa sitä että toinenkin onnistuu samassa. Jos onnistuisi, tuskin olisi ollut lamaa ja suurta määrää konkursseja ja tuskin olisi köyhiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, ette edes tajua miten typeriltä kuulostatte näiden kommenttienne kanssa? Luuletko tosiaan, että maailma ja työelämä ei ole täynnä ihmisiä, joilla on samat sairaudet ja huomattavasti vaikeampia sairauksia kuin mainitut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauden toivominen toiselle onkin erittäin sivistynyttä ja empaattista. Et taida olla edes Kosken tasoinen empatiataidoiltasi.
Kukaan ei toivo tässä sairautta, tsekkaa tilastot: joka toiselle syöpä. Ja ymmärrykseen ihmisluonto sen kyllä tarvitsee!
Jos Koski olisikin vastannut, että tt-tuki ei tosiaan riittäisi edes pakollisiin menoihin, niin entä sen jälkeen? Kansan syvät rivit olisivat moittineet Kosken menoja, vaikka monet suomalaiset tienaavat saman verran tai enemmän kuin hän.
Vertaaminen todella on ihan typerää. Ja Yle meni taas niin riman alta. Miksi Koskea "vastassa" ei voinut olla sellaista työtöntä, joka olisi oikeasti aktiivinen ja terve? Tai Kosken kanssa saman ikäistä naista, joka saa vain pätkätöitä vuodesta toiseen?
Sellaisia tavallisia ihmisiä suurin osa työttömistäkin on, mutta ei, pakko raahata studioon tuollainen joka kuuluisi eläkkeelle eikä kortistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei toivo tässä sairautta, tsekkaa tilastot: joka toiselle syöpä. Ja ymmärrykseen ihmisluonto sen kyllä tarvitsee!
Kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh.. valittiko se oikeasti jopa siitä "työtön" "työtön" "työtön" lapun täyttämisestä? Siinähän menee jopa 30s per kuukausi...
Kyllä. Hakemuksen täyttäminen käy hänen mielestään työstä. Melko hyvä tuntipalkka sille läpyskälle, sanoisin.
Ap, olet toki hyvin ahkera ja sankarillinen. Ajattelussa on kuitenkin perustavanlaatuinen virhe: koska sinä olet pystynyt, muutkin pystyvät.
Kosken sanat siitä, että työttömyys=kyvyttömyys myydä omaa lisäarvoa on ihan hirveä. Kun työpaikkoja ei ole kaikille, joku onnistuu myymään lisäarvonsa ja muut eivät onnistu. Tämä ei tarkoita, että ne muut olisivat laiskoja tai huonoja. Rekrytoija päättää millä perusteella palkkaa. Perusteena voi olla vaikka iloinen luonne, jolloin työhistorialla ja -kokemuksella ei olekaan niin paljon painoa. Monta ahkeraa ja kokenutta moniosaajaa jää nuolemaan näppejään.
On ihan mahdotonta ennustaa mikä ala lopulta työllistää. Yhteiskunta ja maailma muuttuvat ja koulutuspolitiikka laahaa perässä. Voit opiskella "varman ammatin" ja valmistuessasi alan työpaikat ovat kadonneet.
Usein me, joilla elämä menee putkeen, oletamme, että se vaan johtuu meidän ahkeruudestamme. Seuraavassa hetkessä voikin olla työtön ja pitkäaikaissairas. Kuka vaan meistä. Ihminen saa olla myös heikko, sairas ja masentunut, mutta hänen arvonsa on täysin sama, kuin menestyneen ja terveen.
Susanna Kosken puheet loukkaavat ihmisarvoa. Hänen puheensa ovat olleet jatkuvasti tämän suuntaisia, joten ei yllätä.
Olen ihan samaa mieltä kuin ap mutta en ole pystynyt toteuttamaan ajatuksiani koska minulla on mielenterveysongelmia. Yrittänyt olen kyllä ja samalla tuhonnut terveytenikin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen.
Miten olet salannut tämän asian työnantajaltasi? Tarkoitan lähinnä työhaastattelu tilannetta. Pystyt siis ainakin esittämään "normaalia", eli vaivasi ei ole heti tavatessa ilmenevä?
Tai ehkä työntajasi on vaan niin joviaali, että antaa tämän massiivisen riskin olla.
Tai sitten olet vaan NIIN mahtava osaaja että sut palkataan, koska asenne vastaa vaikka puuttuvia jalkoja?
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.
No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.
Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?
Bää bää, sellanen turbolammas sieltä 😂😂
Aikamoista paskaa.
Miksi minun pitää käydä töissä, syntymästä saakka vaikea astma ja allergia, töissä pilattu selkä kroonisine kipuineen,hermovaurioineen päivineen ja työtapaturmassa runneltu käsi, työterveydessä lääkäri sanoi ettei alle 50v pääse mitenkään eläkkeelle.
Joka aamu on vaan pakko lähteä.
Ohjelma oli toimitettu asenteellisesti. Leikkaus oli tehty siten, että työtön lyllersi avuttomana julkisissa kulkuneuvoissa maski kasvojensa peittona. Koski sen sijaan kopsutteli eduskunnan käytävillä ja katseli ikkunasta kädet puuskassa valtaa kuvastaen.
Koski puhui asiaa. Ihminen pysty vaikuttamaan asioihinsa jos haluaa.
Työtön perusteli avuttomuuttaan koska hänellä ei ole varaa tietokoneeseen. Koski sanoi tähän varmasti löytyvän tarveharkintaista rahoitusta. Syy vaihtui heti sairauteen. Koski jätti asian kommentoimatta kuten kaikki sivistyneet tekevät.
Työtön valitti köyhyyttä ja että ei ole varaa ostaa ruokaa. Ravinnon puute ei näkynyt niissä ylipainokiloissa. Laihduttaminen vaikuttaisi myös diabeteksen hallintaan, liikkumiseen ja tuki- ja liikuntaelinsairauksiin (tuo lyllertäminen rollaattorin kanssa viimeistään aiheuttaa kulumia).
Keuhkoahtauma on tullut tupakoinnista. Tupakoinnin jatkaminen on ollut oma valinta. Miksi tuosta valinnasta pitäisi palkita?
Jos Koskea kommentoidaan kylmäksi ihmiseksi, vaihtakaa kommentointini kohde minuun. Minun mielestäni evoluutio saisi hoitaa tuollaiset laiskurit. Näin tapahtuu luonnossakin. Jos olet hidas, sinut syödään. Tässä tapauksessa "hitaus" on vielä oma valinta.
Ainoa asia mitä tässä säälin on tämä selloa soittava tytär. Millaisen mallin ja asenteen hän ammentaa kotoaan?