Sinä epämusikaalinen ihminen - onko "pääsi sisällä soiva" musiikki oikeassa nuotissa?
Vai muuttuuko se epävireiseksi vasta siinä vaiheessa, kun laulat? Vai erotatko sitä itse? Tiedostatko itse laulavasi nuotin vierestä vai laulatko mielestäsi oikein?
En ilkeile, vaan olen aina halunnut tietää, että miten epämusikaaliset ihmiset kokevat musiikin.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus huomaan selvästi, että laulan väärin. Ääni vain ei tullutkaan ulos niin kuin ajattelin. Joskus taas laulan, se kuulostaa mielestäni hyvältä, mutta en tiedä oikeasti, olenko lähelläkään totuutta.
Laulut pään sisällä soivat aina oikein. (Tai mistäs minä sen tiedän)Okei! Tämä on kyllä aidosti todella mielenkiintoista! Olen ollut aina siinä uskossa, että epämusikaaliset ihmiset eivät tiedosta laulavansa nuotin vierestä. :o
Tämä viesti ansaitsi 12 alapeukkua? :) AP
Vierailija kirjoitti:
Luulisin olevani epämusikaalinen, lähinnä sen takia etten ole koskaan mitenkään harrastanut musiikkia, olen onnistunut välttelemään laulamista, soittimiin koskemista ym.. En ole ikinä ollut mukana sellaisissa jutuissa. En myöskään tiedä musiikin teoriasta oikein mitään, en osaa analysoida musiikkia enkä tiedä milloin jokin on yleisen mittasuhteen perusteella hyvää (lahjakkaasti tehtyä, osaamista vaativaa) musiikkia. Kuuntelen sitä mikä minusta hyvältä kuulostaa.
Sanoisin kuitenkin, että kyllähän mä päässäni "kuulen" musiikin oikein, se ei vain tule oikein ulos.
Tätä voisi verrata piirtämiseen. Näet mielessäsi hienon piirroksen ja voit jopa kuvitella piirtäväsi sen, mutta kun oikeasti yrität, niin eipä onnistu.
Hyvä vertaus tuo piirtäminen. Itse olen onneton piirtämään, mutta sitten taas musikaalinen ja motorisesti melko lahjakas.
Olen aivan surkea laulaja. Tunnistan varsin hyvin, että vetelen nuotin vierestä. Mutta erotan myös, jos joku tekee niin.
Pidän musiikista ja mulla on kohtuullisen hyvä rytmitaju. Se laulu ei vain kurkusta lähde tai pysyn nuotissa pienen pätkän, kunnes mennään liian korkealle. Minkäs teet.
Olen epämusikaalinen. Korvamadot soi päässä mielestäni suht okein, ja osaan laulaa aikalailla nuotilleen. Olen aina tykännyt laulaa, ja olen opetellut pari laulua pianolla ihan pelkän korvakuulon perusteella ilman nuotteja. Vaatii työtä ja keskittymistä, mutta on hauskaa ja palkitsevaa, kun sille päälle sattuu.
Harmittaa, kun minua ei laitettu lapsena opettelemaan minkään instrumentin soittoa, olisin ollut varmaan ihan hyvä siinä. T. N24
Minä kuulen myös, että oma laulu menee päin peetä. En vain onnistu tuottamaan laulua oikeassa sävelessä. Kohdallani sanonta "kurkussa muuttuu hätähuudoksi" pitää todella paikkansa. Kuulen myös jos joku muu laulaa väärässä nuotissa. Tykkään kuunnella kaikenlaista musiikkia jazzista klassiseen ( ainoastaan joku suomihumppa iskelmä tai joku sokerinen eurohumppq ei mene), mutta en ole koskaan yrittänyt opetella mitään soittamaan.
Mistä sen tietää soiko päässä oikein, mutta sen tiedän etten edes yritä laulaa tai tanssia.
Olen siis rytmi ja säveltajuton.
Epämusikaalinen ihminen ei kai kuule itse laulavansa epävireisesti? Itsehän en osaa laulaa, mutta kuulen kyllä milloin laulan epävireisesti (suurin osa nuoteista) ja milloin osun nuotteihin (silloin tällöin).
Vierailija kirjoitti:
Olen epämusikaalinen. Korvamadot soi päässä mielestäni suht okein, ja osaan laulaa aikalailla nuotilleen. Olen aina tykännyt laulaa, ja olen opetellut pari laulua pianolla ihan pelkän korvakuulon perusteella ilman nuotteja. Vaatii työtä ja keskittymistä, mutta on hauskaa ja palkitsevaa, kun sille päälle sattuu.
Harmittaa, kun minua ei laitettu lapsena opettelemaan minkään instrumentin soittoa, olisin ollut varmaan ihan hyvä siinä. T. N24
Ihan mielenkiinnosta, millä perusteella pidät itseäsi epämusikaalisena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa, kun minua ei laitettu lapsena opettelemaan minkään instrumentin soittoa, olisin ollut varmaan ihan hyvä siinä. T. N24Ihan mielenkiinnosta, millä perusteella pidät itseäsi epämusikaalisena?
pässi idiootti
Ei laulutaidottomuus välttämättä kerro epämusikaalisuudesta. Lieneekö pitää paikkansa kuitenkaan väite että Sibelius oli surkeahko laulaja... :D
Se oli muuten minulle melkoinen tuubiyllätys että ns. absoluuttisen sävelkorvan omaava ihminen ei välttämättä kai kykene erottamaan kahdesta erikorkuisesta sävelestä, kumpi on matalampi ja kumpi korkeampi!?
en minä tiedä mikä on oikeassa nuotissa ja mikä ei :D