Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintasyövän pelkp/ahdistuneisuus

Vierailija
14.05.2018 |

Olen koko aikuisikäni pelännyt rintasyöpää. Olen nyt 43 vuotias.
Taustalla on se etten ole koskaan pystynyt tarkkailemaan itse rintojani niiden kyhmysyyden vuoksi. Tälläkin hetkellä oikeassa rinnassa on 20 kystaa.

Rinnoista on löytynyt 4 hyvälaatuista kasvainta jotka on leikattu pois.

Suvussa on paljon syöpää ja tätini on sairastunut nuorena rintasyöpään.

Nyt viimeisemn kyhmyn tutkimisen jälkeen (joka osoittautui kapseloituneeksi) rasvapatiksi tajusin kuinka monta mammografiaa minulle on tehty ja ahdistuin.

Aloin pelkäämään sädesltistusta niin paljon että menetin ruokahalun, saan paniikkikohtauksia, tärisem ja itken. Ensin pelkäsin pattiani joka on kova kuin kivi vuoden ja nyt kun se selvisi, pelkään mammografian vaikutusta.

Minulla on tänään lääkäri jonka varasin ahdistukseni vuoksi. En tiedä mitä lääkäri auttaa mutta ahdistus on niin kova että tuntuu että kuolen tähän tuskaan.

Onko muita saman kohtalon omaavia. Ja pääseekö ahdistuksesta eroon.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon sairaudenpelkoisia. Ahdistuksesta pääsee eroon, mutta se vaatii työtä. Ja psykiatriaa. Toivottavasti olet varannut ajan oikeansorttiseltä lääkäriltä. Se ei nimittäin auta sinua pätkääkäön, että joku vakuuttaa sulle, ettei sulla ole syöpää tai että mammografioidesi säteilyannokset eivät sellaista aiheuta. Keksit kyllä jonkun keinon, miksi sulle silti huomenna voi tulla syöpä. Ja jos vaikka leikkauttaisit rintasi kokonaan pois Angelina Jolie -malliin, keksisit sitä seuraavalla viikolla jonkun toisen taudin pelättäväksesi.

Ellet siis unohda sitä syöpäjuttua ja hoida mieltäsi kuntoon. Mä olen ollut sun tilanteessa, ja selvinnyt siitä. Ratkaisevaa olis se, kun tajusin, että pelkoni todiaan ihan oikeasti pilaavat paitsi minun elämäni, myös läheisteni elämän vielä tehokkaammin kuin ne taudit, joita pelkäsin.

Huom. Jos teillä sattuisi olemaan BRCA, sen voisi testata ja saat säännölliset lääkärikäynnit arviimaan syöpävaaraa. Ja aina ei tarvita mammografiaa, koska ultralla näkee tietyissä tilanteissa enemmän.

Vierailija
2/4 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin pystyt syöpää välttämään kun sitä on niin paljon suvussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenitesti.

Vierailija
4/4 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko brca:han koska lähisuvussa vain tädillä rintasyöpää. Muita syöpiä siis löytyy.

Tänään menen aluksi työterveyslääkärille. Katsotaan mitä hän sanoo ja minne minua suosittelee.

Ap