Onko muita, joita ei ole koskaan pistänyt ampiainen tai mehiläinen? :o
Kerroin tästä miehelleni ja hän hämmästeli kovasti. Olen 37.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla lensi hihaan joku pörriäinen kesken pyörälläajon, sehän hätääntyi ja olisiko pistänyt nelisen kertaa (eli ei ampiainen). Käsi ihan punainen ja turvoksissa pari viikkoa, onneksi en ole allerginen.
Eipä ne muuten hyökkää kimppuun ellei niitä härnää.
Kyllä ne pistävät härnäämättäkin. Ilmeisesti loppukesästä ovat jotenkin sekaisin, koska silloin juuri ovat vain lentäneet iholle ja pistäneet ilman sen suurempaa syytä sekä minua että poikaani. Siksi kärsinkin nykyään jonkinasteisesta fobiasta.
Ampiaiset ovat hyvin aggressiivisia varsinkin syksyllä, jos eivät ole kerenneet talviunille ajoissa ja saattavat jahdata pakenevia uhreja huvikseen jopa parin kilsan ajan. Ilmeisesti vatuttaa kylmyys, pesän huono sijainti (jos on ihmisiä lähinaapurissa, kokevat uhaksi) ja unenpuute. Kissat ja koirat saa kyytiä kanssa.
Ne aggressiiviset ampiaiset ovat kohta kuolemassa olevia työläisiä. Vain kuningatar talvehtii, ja keväällä ne ekat ampiaiset ovatkin kohtuu rauhallisia.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran yleisön joukossa ja ampiainen pisti niskaan. Pistosta tulee semmoinen terävä kipu ja sitten alkaa kivulias jomotus. Koska olin yleison joukossa juuri astumassa linja-autoon niin piti kivusta huolimatta olla naurussa suin. Halusin säilyttää kasvoni ja säilytin. Osoitin stoalaista tyyneyttä.
Joo, ei sitä tuskaa kyllä kehtaa näyttää, vaikka oikeasti itkettäisi.
Mä sain lapsena joka ikinen kesä useita mehiläisen tai ampiaisen pistoksia. Monesti astuin paljain jaloin vahingossa niitten päälle. Kolmevuotiaana rikoin niitten pesän ja sain melkein 20 pistosta kerralla. Viimeisin pistos tuli 23-vuotiaana ja siitä on nyt aikaa 35 vuotta. Mutta sen mitä pistoista muistan, niin eivät ne tosiaan enää juurikaan reaktioita aiheuttaneet, pientä kipua vain. Hyttysen pistoista ja varsinkin paarman puremasta tulee mulle pahemmat reaktiot.
Mehiläiset tappavat poikasensa kesän päätteeksi.
Kesymehiläisen piikki irtoaa, villimehiläisten ei. Eli villimehiläisetkin voivat pistää useamman kerran.