Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Espanjassa asuvat/asuneet! Kertokaa plussia ja miinuksia

Vierailija
13.05.2018 |

Harkitsen mieheni kanssa vakavasti muuttoa Espanjaan. Meillä ei ole lapsia, mutta olen raskaana (lapsi syntyy syksyllä). Jos muuttaisimme, muuttaisimme Fuengirolaan, mutta siellä opiskelisimme ahkerasti espanjaa (osaamme molemmat alkeet valmiiksi). Lapsen koulusta emme ole varmoja, että haluammeko hänet suomen- vai espanjankieliseen kouluun. Olemme tosiaan aikaisemmin käyneet lomalla Andalusiassa, ja rakastuimme paikkaan, mutta olisi ikävää, jos arki olisikin meidän perheelle ikävää ja vaikeaa. Kertokaa hyviä ja huonoja puolia Espanjassa ja erityisesti Fuengirolassa asumisesta!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on komeita miehiä.

Vierailija
2/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä asunut vain Madridissa ja sinkkuna, mutta ei minusta käytännössä oikein mitenkään eronnut Suomessa asumisesta paitsi että ilmasto on mukavampi. IT-alan duunitkin oli ihan yhtä kiireisiä ja paineisia siellä kuin Suomessakin. Oikeastaan pahempia, koska siellä ei tullut kuuloonkaan että joku lähtisi klo 17 töistä pois, siellä istui porukka klo 19-20 asti vaikka tuli yhdeksäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä seassa, kun kaikkialla, mutta mulle oli vähän pettymys että aika suuri osa spanskimiehistä on aika lyhyitä ja 30 v iän jälkeen myös taipuvaisia pullukoitumaan.

- 3

Vierailija
4/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne naisetkin ovat siellä paljon hotimpia kuin suomalaiset akat. Tai siis ovat hotteja kun taas suomalaiset ei. Eikä se lyhyys haitta. Päinvastoin, hyvä vaan etteivät ole hongankolisijoita.

Ei varmaan kovin hyvä idea muuttaa sinne avo/aviomiehen kanssa..

Vierailija
5/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska siellä ei tullut kuuloonkaan että joku lähtisi klo 17 töistä pois, siellä istui porukka klo 19-20 asti vaikka tuli yhdeksäksi.

Johtuiskohan tämä siitä parin tunnin siestasta keskellä päivää...   

Vierailija
6/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä seassa, kun kaikkialla, mutta mulle oli vähän pettymys että aika suuri osa spanskimiehistä on aika lyhyitä ja 30 v iän jälkeen myös taipuvaisia pullukoitumaan.

- 3

Kannattaa varmaan perehtyä eri roduille tyypillisiin piirteisiin. Latinoilla on tyypillistä lyhyys/keskipituus ja pieni luuston rakenne. Roomalaisten keskipituus oli 165cm ja puoli maailmaa oli heidän alla ei pituuden vaan aivojen vuoksi murmeliseni. Mä pystyn päättelemään ihmisten etnistä alkuperää kallon muodosta. Esim slaaveilla ja latinoilla on tyypillistä pieni luiska otsa kun taas germaaneilla on isot airhead otsat. Jos sä haluut pitkiä miehiä niin mene hollantiin.

Vierailija
7/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmasto on ihana. Ihmiset ystävällisiä. Byrokratiaan kannattaa varata aika ja hermoja. Se mikä Suomessa tapahtuu heti, onkin Espanjassa manana, manana.

Ruoka on edullista, sähkö kallista. Koulu maksaa kaikkialla ainakin vähän ( vähintään materiaalit , puvut)monesti myöa paljon.Monet parhaista kouluista ovat katolisia ja hyvin ankaria.Lapset eivät saa mennä yksin kouluun ( kaappauksia sattuu varsinkim tuolla Marokon lähistöllä paljon)

Jos Fuengirolassa haluaa, niin suomalaisten seurassa niin se onnistuu helposti. Tämä myös helpottaa asunnon hankkimisra, mikä Espanjassa monesti on taiteenlaji.

Vierailija
8/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmasto on ihana. Ihmiset ystävällisiä. Byrokratiaan kannattaa varata aika ja hermoja. Se mikä Suomessa tapahtuu heti, onkin Espanjassa manana, manana.

Ruoka on edullista, sähkö kallista. Koulu maksaa kaikkialla ainakin vähän ( vähintään materiaalit , puvut)monesti myöa paljon.Monet parhaista kouluista ovat katolisia ja hyvin ankaria.Lapset eivät saa mennä yksin kouluun ( kaappauksia sattuu varsinkim tuolla Marokon lähistöllä paljon)

Jos Fuengirolassa haluaa, niin suomalaisten seurassa niin se onnistuu helposti. Tämä myös helpottaa asunnon hankkimisra, mikä Espanjassa monesti on taiteenlaji.

Asuntoa hankkiessa kannattaa myös tarkasti selvittää se miten ja millä hinnalla asunto lämpiää talvisin. Vaikka Espanjassa ollaankin, monet talot ovat talvisin kylmiä, kosteita ja vetoisia. Ihmiset ihmettelee "miten sä palelet, kum oot Suomesta?". No niin, Suomessa talot rakennetaan lämpimiksi.

Vierailija
9/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 3

Kannattaa varmaan perehtyä eri roduille tyypillisiin piirteisiin. Latinoilla on tyypillistä lyhyys/keskipituus ja pieni luuston rakenne. Roomalaisten keskipituus oli 165cm ja puoli maailmaa oli heidän alla ei pituuden vaan aivojen vuoksi murmeliseni. Mä pystyn päättelemään ihmisten etnistä alkuperää kallon muodosta. Esim slaaveilla ja latinoilla on tyypillistä pieni luiska otsa kun taas germaaneilla on isot airhead otsat. Jos sä haluut pitkiä miehiä niin mene hollantiin.

Kannattaa ehkä perehtyä termiin rotu.Ei ole ollut käyttämässäsi merkityksessä enää aikoihin.

Vierailija
10/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koska siellä ei tullut kuuloonkaan että joku lähtisi klo 17 töistä pois, siellä istui porukka klo 19-20 asti vaikka tuli yhdeksäksi.

Johtuiskohan tämä siitä parin tunnin siestasta keskellä päivää...   

Varmaan se on peräisin sieltä, mutta tosi harva käytännössä piti sellaista. Pienemmillä paikkakunnilla tiedän että monet jopa menivät ihan kotiin syömään, mutta Madridissa usein ihmiset asui vähän kauempana ja ruuhkissa olisi mennyt turhan paljon aikaa. Joten useimmat kävi vaan äkkiä nappaamassa lähiravintolassa jotain ruokaa, tai jopa söivät eväitä koneillaan. Ja silti istuttiin pitkälle iltaan.

Mietin usein, että ei ihme ettei siellä ollut muita naisia kuin minä (joka olin sinkku ja lapseton) töissä, koska ei perheellinen nainen yleensä pystyisi semmoisiin työpäiviin. Mutta näillä oli yleensä naiset kotona joten mies sai rauhassa tehdä pitkää päivää vaikka olisi perhettä.

Sukupuoliroolit muutenkin olivat vähän vanhanaikaisemmat kuin Suomessa usein, ja alkuun minua ahdisti flirtti töissä, mutta koska olen hyvä tylyttämään niin kyllä ne äkkiä oppi, että tuota skandinaavinaista on ihan turha vongata vaan parempi keskittyä työasioihin.

Vierailija
11/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 3

Kannattaa ehkä perehtyä termiin rotu.Ei ole ollut käyttämässäsi merkityksessä enää aikoihin.

Ei se tarkoita, että jos näitä oppeja ei käytetä, että niitä ei ole. Suomalaisten isännät ruotsalaiset olivat kovia rotutohtoreita. Minun tohtorointi ei tosin keskity rankkaamaan ihmisiä paremmuus järjestykseen kuten ruotsalaiset tekivät, minä tutkin rotujen ominaispiirteitä vain.

Vierailija
12/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonommilla alueilla pitää olla kalterit ikkunassa eikä ovea avata tuntemattomalle koska ryöstön mahdollisuus on suuri.

Lapset ei saa kulkea yksin ettei kidnapata.

Vierailija
13/16 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan se on peräisin sieltä, mutta tosi harva käytännössä piti sellaista. Pienemmillä paikkakunnilla tiedän että monet jopa menivät ihan kotiin syömään, mutta Madridissa usein ihmiset asui vähän kauempana ja ruuhkissa olisi mennyt turhan paljon aikaa. Joten useimmat kävi vaan äkkiä nappaamassa lähiravintolassa jotain ruokaa, tai jopa söivät eväitä koneillaan. Ja silti istuttiin pitkälle iltaan.

Ei ole työantajan vika, jos työajaksi on sovittu esim. 09-12 ja 14-19. Jos soppareissa lukee että klo 12-14 on palkaton siesta, niin eipä se työnantajan murhe ole jos ihmiset haluaa viettää sen silti työpaikalla.

Vierailija
14/16 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat tapahtuu todella hitaasti, manana-kulttuuri on vahva. Jos tilaat putkimiehen, hän tulee manana, mikä voi olla huomenna, ensi viikon keskiviikkona tai kuukauden päästä. Sama virastoissa, hermoja vaaditaan. 

Kalterit ja portit on arkipäivää. Koteihin murtaudutaan jopa yöllä asukkaiden nukkuessa. 

Ruoka on halpaa, ilmasto kiva. 

Vierailija
15/16 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kaikkea tulisia señoritoja.

Vierailija
16/16 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat paljon sivistymättömämpiä. Jos täällä joskus ajattelee, että kansa on tyhmää, niin kerro se kymmenellä espanjalaisen keskivertotallaajan kohdalla. 

Ovat taikauskoisia, täysin tietämättömiä maailmanmenosta ja katteettomien juorujen levittämisessä mestareita. 

Hällä väliä -meininki kaikessa. Luvataan ja luvataan, mitään ei kuitenkaan tapahdu. Suurin osa lähtökohtaisesti huijareita. Pinnallisesti ystävällisiä ja hyvin vieraanvaraisia, mutta pohjimmiltaan epäluotettavia. 

Lapsilla on kummallinen näyttelyarvo, ovat prinssejä ja prinsessoita näkyvillä. Kotona hakataan kuitenkin usein kuin vierasta sikaa. 

Totta kai yksilöissä on eroja, mutta tämä kokonaisvaikutelmana. Köyhää, rikollista ja kurjaa verrattuna Suomeen. Toki, jos on rikas, niin missä tahansa voi elää leveästi. Täytyy vain sietää lieveilmiöt ja suojata itsensä ja lapsensa kalterein ja body guardein. 

Harkitkaa uudesti, kun lapsikin on tulossa. Ei saa muuten palvelua englanniksi ollenkaan sillä tavoin kuin täällä, joten tuo kielitaidonkin puute hankaloittaa kovasti siellä.