Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies haluaa kesämökin järven tai meren rannalta, en jaksa!

Vierailija
13.05.2018 |

Meillä on omakotitalo. Siinäkin on ollut 8 vuotta jatkuvasti jotain remontoitavaa. Kun on maalausprojekti, ohi, nurkan takana odottaa jo pihan laatoitus, pensaiden istutus, tapetointi jne. Pelkään, että mökki on vielä pahempi työleiri. Mies sanoo, että mökillå just otetaan rennosti. Saunotaan, veneillään, otetaan aurinkoa riippukeinussa. Uskallan epäillä. Kukahan ne laiturit huolehtii paikalleen ja talviteloille, hakkaa tai pinoaa polttopuut, siivoaa, maalaa, haravoi... Onko muilla kokemusta, miten sujuu sekä okt että mökin huolto?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mies nyyhkiä jo 6000 euron perään, niin mitä hän on valmis laittamaan mökkiin rahaa?

Olemme katsoneet pari vuotta mökkiä/tonttia ja alta 100 000e saa vain pelkkää shittiä, huonoa, vanhaa, rumaa, huonolla rannalla, pientä tonttia, naapurimörskiä vieressä ja huonoja ilmansuuntia. Hyvään valmiiseen mökkiin hyvällä tontilla ja rannalla pitää sijoittaa jo satanen lisää heti. Tontteja saa kyllä, mutta hyvä mökki kaikkine normaaline varustuksineen maksaa avaimet käteen toimitettuna rutkasti rahaa ja sitten on vielä ne muut työt, jotka teette te tai teetätätte rahalla. Siinä menee myös helposti pari vuotta ennen kuin mitään on valmiina.

Kuinka monta päivä mökillä vuodessa olisitte? Tulee aika hyvä päivähinta, jos vietätte siellä vaikka kolme viikkoa kesällä ja sen lisäksi vaikka 6-8 viikonloppua. Kannattaako oikeasti?

Yksi asia on myös se, että jos sinä et ole siihen valmis, niin varmaan sanot sen ääneen? Sanot, että et tule osallistumaan mökkiin niin rahallisesti kuin ajallisestikaan, että sinä et katso sitä hankintaa järkeväksi ja et halua sitoa itseäsi siihen. Jos mökki ei ole sinun unelma, niin sinun ei tarvitse mennä miehen unelmaan mukaan vain sen takia, että hän on miehesi. Sinä olet sinä ja miehesi on miehesi, sinulla on omia ajatuksia siitä miten aikasi vietät, sinä olet aikuinen ihminen.

Vierailija
22/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki on niin iso työleiri kuin siitä itse teette. Jos mökki on hyvin rakennettu niin ei siinä ole mitään rempattavaa vuosiin kun käyttöaste ei ole sama kuin OKTlla. Mökin talviteloille laittaminen kestää max pari päivää, keväällä käyttöönotto saman ajan. Jos et ala mitään puutarhaa pitämään niin perus ruohonleikkaus riittää, joissain paikoissa ei sitäkään. Polttopuutkin voi ostaa valmiina.

Vanhemmillani on kaksi mökkiä sekä OKT, ja kyllähän he menevät mökille lomailemaan. Suurimman osan päivästä tekevät mitä huvittaa, "pakolliset" jutut kestää max pari tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan laitto on vähän toista kuin kotona. Jos siellä on sähkö, vesi ja tiskikone, sekä mikro, uuni ja hella, paistinpannusta ja kattiloista lähtien kaikki, niin helppoa on.

Pyykinpesu..

Siivota joutuu koko ajan, onko imuri?

Itse asun kerrostalossa ja lapset on aikuisia, nyt voisin kyllä lähteä mökille ja laitella puita saunaan ja tiskailla laiturin nokassa. Silloin ruuhkavuosina en.

Vierailija
24/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras päätös oli omakotitalon vaihtaminen kerrostaloasuntoon. Nyt ollaan mökillä ilman huolia siitä, kuka ottaa postin tai kastelee kukat. Ennen oli pitkä ruoho odottamassa, kun mentiin maalta kotiin. Nyt kun vielä vaihdettiin lähiöstä kantakaupunkiin, niin kaikki on nurkan takana .

Vierailija
25/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä, jos tykkää nikkaroida ja siivota kahta asumusta. Lapsuus oli sitä jatkuvaa ramppaamista mökille ja takaisin - kiitos ei enää. Vanhempani myyköön mökkinsä kun eivät itse sinne enää pääse. Voisivat niillä rahoilla matkata jonnekkin täyshoitoon lomailemaan todennäköisesti loppuelämänsä ajan.

Nyt täytyy kyllä erittäin hulppea mökkiä, mikäli tuo on totta!

Vierailija
26/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mies mökiltä haluaa? Jos hän haluaa vain elvistellä mökillä ja sen omistamisella, niin se on hyvin huono lähtökohta. Jos hän haluaa omaa rauhaa, niin sitten vain rahaa pöytään, voitte samalla unohtaa ne Italian reissut ja muut menot ellei teillä ole jotakin löysää rahaa 150 000-250 000e. Joutuisitteko ottamaan velkaa mökkiin? Onko teillä nyt velkaa?

Vierailija
27/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoan laitto on vähän toista kuin kotona. Jos siellä on sähkö, vesi ja tiskikone, sekä mikro, uuni ja hella, paistinpannusta ja kattiloista lähtien kaikki, niin helppoa on.

Pyykinpesu..

Siivota joutuu koko ajan, onko imuri?

Itse asun kerrostalossa ja lapset on aikuisia, nyt voisin kyllä lähteä mökille ja laitella puita saunaan ja tiskailla laiturin nokassa. Silloin ruuhkavuosina en.

Minusta mökillä nk kotihommat ovat helpompia kuin kaupungissa. Ruoka laitetaan pääsääntöisesti ulkona. Savustetaan kalat, grillataan lihat ja kasvikset. Syödään kertalautasilta, jokainen huolehtii kahvimukistaan ja juomalasistaan. Aterimet jokainen laittaa ensin pesuainepurkkiin, sitten huuhteluvesipurkkiin ja kuivaa talouspaperilla. Siinä se!

Vierailija
28/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omakotitalo. Siinäkin on ollut 8 vuotta jatkuvasti jotain remontoitavaa. Kun on maalausprojekti, ohi, nurkan takana odottaa jo pihan laatoitus, pensaiden istutus, tapetointi jne. Pelkään, että mökki on vielä pahempi työleiri. Mies sanoo, että mökillå just otetaan rennosti. Saunotaan, veneillään, otetaan aurinkoa riippukeinussa. Uskallan epäillä. Kukahan ne laiturit huolehtii paikalleen ja talviteloille, hakkaa tai pinoaa polttopuut, siivoaa, maalaa, haravoi... Onko muilla kokemusta, miten sujuu sekä okt että mökin huolto?

Mikä  tässä on ongelma? Jos sinä et mökkiä halua, ilmoitat ettet osallistu rahallisesti tai  muutenkaan sen hankintaan,  ylläpitoon tai  siellä  oleskeluun jos mies sellaisen haluaa eikä  e.m. asiat saa vähentää miehen osuutta perheen arkeen osallistumisesta millään tavalla.

En minä ainakaan rahoita sentilläkään asiaa jota en halua. Mökki on ihan samanlainen työleiri kun ok-talokin ja yleensä vielä  se joka hoitaa kokkaamisen yms.joutuu tekemään sen alkeellisemmissa olosuhteissa kuin kotona. Mitä  lomaa se muka on? Juu ei kiitos.

Loma = makaan altaalla/rannalla tai kiertelen nähtävyyksiä eli  en kokkaa, pyykkää, leikkaa ruohikkoa tai hoida lapsia.

Itse en suostuisi mökin ostoon vaikka mies kuinka vinkuisi. Lisärahareikä (kiinteistöverot, tiemaksut, rempat) ja ihan samat vastuut kuin kotonakin - kallista ja tylsää.

Vierailija
29/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä, jos tykkää nikkaroida ja siivota kahta asumusta. Lapsuus oli sitä jatkuvaa ramppaamista mökille ja takaisin - kiitos ei enää. Vanhempani myyköön mökkinsä kun eivät itse sinne enää pääse. Voisivat niillä rahoilla matkata jonnekkin täyshoitoon lomailemaan todennäköisesti loppuelämänsä ajan.

Nyt täytyy kyllä erittäin hulppea mökkiä, mikäli tuo on totta!

Tai sitten niitä lomailuun käytettäviä elinvuosia on rajallisesti jäljellä.

Vierailija
30/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin mökkikuume aina keväisin. Jos pystyy pidättämään ostoa juhannukseen asti niin sitten on tämä vuosi taas voiton puolella.

Vierailija
31/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä omakotitalo+mökki -yhdistelmää. Meillä lapsena oli. Mökiltä oli kiire kotiin leikkaamaan nurmikkoa, kastelemaan puutarhaa ja tyhjentämään postilaatikkoa ym. Sitten sama toisinpäin, kummassakaan ei kesällä voi rentoutua kun aina pitäisi olla toiseen menossa.  Mökillä ei montaa yötä oltu peräkkäin. Talvella ei tee kummankaan pihalla yhtään mitään muuta kuin lumitöitä.

Jos ostaa mökin, pitäisi matkaa sinne olla maks. 100 km kotoa, niin että voi viikonloppunakin tai arki-iltana lähteä saunomaan. Sitten sieltä voisi käydä töissä tai tehdä etätöitä eli olla siellä useampia kuukausia vuodessa - eli vakituinen asunto kerrostalossa. Kerrostalosta on helppo lähteä, sen kun sulkee oven kiinni takanaan, voi olla vaikka kuinka pitkään poissa.

Vierailija
32/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin hyväkuntoista mökkiä ei ole olemassakaan, ettei sen ylläpitoon menisi aikaa ja vaivaa. Kyllä mökillä ehtii veneilemään ja riippukeinussakin makoilemaan, mutta kiinteistön ja tontin kunnosta on kuitenkin koko ajan huolehdittava ja puuhaa riittää. Siinähän se viehätys onkin mökkeilystä pitäville - pihaprojektit, nikkarointi ja käsillä tekeminen ovat sopivaa vaihtelua kaupunkioloille.

Omakotitalo + mökki -yhdistelmää en ole koskaan oikein tajunnut, en ymmärrä miten kukaan jaksaa molempien ylläpitoa.

Jos rahaa riittää, kaikki remontit voi toki ulkoistaa, hankkia mökkitalkkarin ja tilata puutkin valmiina. Kai sitä silloin voi rennosti ottaa itse koko kauden.

Jatkakaa vuokraamista. 6000 euroa menee äkkiä omaankin mökkiin. Kiinteistöverot, tiemaksut, vakuutukset, sähkö ja vuosittaiset pikkurempat ja kohennukset.

No kun on. Sulla ei taida olla kokemusta kuin niistä perintöriesa-mökeistä...

Kiinteistövero on kolmisen sataa, ylläpitolämpö jotakuinkin saman verran. Auraus ja jätemaksut satasen. Eli puhutaan noin kymmeneosasta tuosta summasta.

Kuvitteletko, että mökin vuokraajat vuokraavat mökkiään ulkopuoliselle samalla summalla, mitä heiltä kuluu mökin ylläpitoon? Mitä hemme..n järkeä siinä olisi?

Ei.

Uudehko mökki tarkoittaa todellakin uudehkoa mökkiä. Kuten sanoin, pihasta pitää ehkä ajaa nurmikkoa, jos ei ole luonnonmukainen piha ja vaikkapa kunttaa. Katolta pitää kerran vuodessa tyhjätä rännit lehdistä, jos on lehtipuita. That's about that.

Laitureitakin on moneen lähtöön, ei niitä välttämättä tarvitse nostella talveksi ylös. Jos nyt ylipäätään on rantamökki, ap sellaista taisi haikailla.

Kerran 15-20 vuodessa maalataan, jos on maalattu mökki. Katolle ei tarvtse tehdä mitään piiiiitkään aikaan, jos se on tehty kunnolla. Sisätilat eivät juurikaan rapistu, jos on ylläpitolämpö päällä talvisin.

Nuohooja pitää tilata kerran kolmessa vuodessa vapaa-ajanasuntoon. Jätevesisäiliö tyhjentää, kun se on täynnä (meidän mökillä joka toinen vuosi, sekin vaatii peräti puhelinsoiton, apua mikä työleiri...) Aurauksen tekee likellä asuva maajussi.

Oikeasti mökillä voi olla kuin ellun kana, kun ostaa uudehkon, jossa on kaikki mukavuudet ja joka on rakennettu kunnolla, eikä niin että päivä paistaa seinästä läpi. Jälkimmäisiäkin kun ON myynnissä, mutta kuka sellaisen pakottaa hankkimaan?

15

Vierailija
33/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki on kuin toinen omakotitalo, kyllä sitä pitää hoitaa.

Vierailija
34/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökki on kuin toinen omakotitalo, kyllä sitä pitää hoitaa.

Ei sitä omakotitaloakaan joka vuosi remontoida. Mökillä ollaan vähemmän, se kuluu vähemmän. Jos mökki on uusi tai uudehko, siinä on parikymmentä vuotta aika remontitonta kautta ja senkin jälkeen remontit voi vallan hyvin teettää. En minä ainakaan jotakin kattoremppaa edes yrittäisi itse tehdä, kyllä se on sitten ostohommia. Jonkun keskiverto 50-neliöisen mökin katon pellit vaihtaa noin viidellä tonnilla. Siis kerran parissakymmenessä vuodessa.

Huomaa, että täällä puhuu nyt liuta ihmisiä, joilla ei ole omaa mökkiä, korkeintaan suvun huonokuntoinen lautaräyskä keskelle metikköä.

Vierailija
35/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Vierailija
36/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökki, jossa mies ja lapset käy eninmäkseen. Meillä ei kumpikaan paikoista ole työleiri. Koti ja mökki on suunniteltu helppo hoitoiseksi ja remontit yms ollaa suurinmaksi osaksi teetetty ulkopuolisilla.

Anna miehen hankkia mökkinsä, ei sinun sinne tarvitse lähteä häntä pitämään kädestä kiinni. Iso poika pärjää jo itsenäisestikin.

Vierailija
37/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On OK-talo ja kesämökki.  Ei ole kumpikaan ns. työleirejä.  Mökki noin 10 vuotta vanha ja ok talo noin 70 vuotias.

Jos miehesi haluaa kesämökin ja teillä on varaa siihen, niin ostakaa pois.  Ei kai sinun tarvitse siellä töitä tehdä, jos et halua.  Samoin voit kai sinä jäädä kotiin ja mies voi mennä yksin tai lasten kanssa mökille.

Näin meillä toimitaan en pakota vaimoani kotona enkä mökillä mihinkään töihin.  Jos haluaa tehdä jotain, niin tekee se on hänen asiansa.  Ei hänkään vaadi minua mitään tekemään.  

Onhan sitä aviopareja jotka vaativat puolisonsa joka paikkaan mukaansa, mutta minusta se pitää perustua omaan haluunsa.  Yleensä kauppa-asiat minä hoidan yksinäni.  En halua häntä mukaan, koska minä hoidan ostokset tehokkaammin, ei tarvitse kaikkia tavaroita tutkia.  Saa hän mennä yksinkin, jostahtoo.

Vielä niistä työleireistä.  Yleensä jonkun homman tekeminen ei ole pakkotyötä, vaan pikemminkin harrastelua jota on mukava  tehdä.

Vierailija
38/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki sopii sellaiselle, jolla on rivitalossa tai kerrostalossa tylsää. Mulla on ajoittain, tykkään puutarhahommista, mutta talon rempat ei kiinnosta, mutta pakko niitä on tehdä.

Mies haaveilee omakotitalosta, olen kieltäytynyt.

Syy: mieheni on pihi ja  pikkuisen laiskanlainen tekemään remppoja ja välttelee kaikkea, mistä aiheutuu rahanmenoa, vaikka tosiasiallisesti niillä rempoilla voisi pitää huolta siitä, että arvo nousee. Mä olen pintarempannut koko kerrostalokämppämme, ja mies ostaa pitkin hampain remppatarvikkeita ja auttaa voimaa vaativissa töissä "onks just nyt pakko" Mielestäni kylppärikin pitäisi kevytrempata, amme pois ja suihkukaappi tilalle, miehelle sekin muutaman satasen kulu on vastenmielinen ajatus.

Mökillä mies tekee just sen mikä on pakko ja minä rähinällä komennan. Eli leikkaa nurmikon ja tarvittaessa maalaa jotain ränniä ja talonseinää. Mun kontolleni jää kaikki suunnittelu ja mm.puu- ikkunoiden kunnostus oli täysin minun ohjeistamiseni ja projektinteon varassa, yhden uudenkin ikkunan tein, kun saunalta lahosi-> mies oli vetänyt karmin selkäni takana peltikattomaalilla, ja sen alle pääsi vettä, lahosi. Vi.....ti. Lisäksi miestä pitää valvoa, että tekee oikein eikä mene siitä, missä aita on matalin. Jälki on aina melko rumaa, jos en itse tee. Mökki on mallia mummonmokki 1954, ja tekemistä totisesti riittää. Olen mm. puhunut siitä, että keittiö pitäisi rempata, kun säilytystilaa on todella minimaalisesti ja sähköliesi vuosimallia 1960, josta ei toimi kuin takalevy ja se on hidas, arvaappa tuleeko toteutumaan ja milloin, kun miestä ei kiinnosta.( Ei edes ilmalämpöpumpun asennus, vaikka se säästäisi talvista lämmityslaskua. Tärkeämpää on lämmittää saunaa ja siemailla samalla kaljaa.)

Älä vaan suostu, ap. Jää ne hommat vaan sun niskoillesi. Mökillä vielä menee, kun ei ole toista taloa hoidettavana, ja talvella ei käydä. Tänä kesänä on eka kesä, kun en tartu mihinkään työkaluun 14 vuoden aikana. MIes valittaa, että kun mökillä ei saa kunnon ruokaa, no mistähän se johtuu..? Vielä tässä pitäisi kokiksi keritä...

Vierailija
39/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki ei sovi laiskalle ihmiselle.

Vierailija
40/55 |
14.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo ja kesämökki on työläs yhdistelmä. Samanlaista pihansiivoomista kummassakin paikassa. Vaihteluahan ihminen lomallaan kaipaa. Entäs matkailuauto?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän