Miten jaksaa kun töissä yksi vanhempi nainen on ottanut silmätikukseen ja kyttää virheitä :( Lisäksi on todella töykeä
Ja epäystävällinen. Koko viikonloppu menee pilalle kun tuon naisen sanomiset ja tekemiset jää pyöriin mieleen. Melkein itku tulee kun yritän tosissani tehdä työni hyvin ja tämä nainen on kimpussa. Stressaa :(
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä työkaveri vai esimies?
ei ole esimies. Tavallaan työkaveri mutta minua alemmassa asemassa työpaikalla. Hänelle olen aina ollut ystävällinen ja yrittänyt ottaa huutamisenkin vastaan huumorilla En vain enää jaksa.
On parikin vaihtoehtoa, joko laitat kovaa kovaa vastaan, eli huudat takaisin ja pistät akan aisoihin, tai sitten viet asian esimiehelle. Pidä huoli että työsi on moitteetonta.
Yleensä tuollaiseen narsistiseen käytökseen mitä tämä kiusaaja harrastaa paras vastalääke on täydellinen välinpitämättömyys.
Tämä on hyvä neuvo. Minulla myös eräs työkaveri, joka ei nyt mikään narsisti, mutta hyvin niuho ja tekee kyllä numeron muiden virheistä ja huolimattomuudesta (omat virheensä luonnollisesti sivuuttaa ääntä pitämättä). Eräänä päivänä kuulin toiselta työkaverilta, että tämä niuhottaja oli arvostellut minua yhdestä asiasta selkäni takana. Yleensä olen hyvin herkkä arvostelulle ja pyrin tekemään työni täydellisesti, ettei kenelläkään vain olisi mitään pahaa sanomista, ja nytkin tuota työkaverin arvostelua pyörittelin päässäni kokonaisen viikonlopun.
Ja sitten totesin, että sillä ei ole mitään väliä. Hänen sanomisillaan ei ole mitään merkitystä minulle, koska hän ei merkitse minulle mitään. Hän ei ole minun esimieheni, eikä edes hyvä työkaveri, joten sanokoon minusta mitä haluaa. Ei minunkaan mielipiteeni hänestä ole turhan imartelevia, vaikka en niitä ääneen sanokaan.
Helppohan se on sanoa, että älä välitä. Mutta oikeasti on helppo myös olla välittämättä, kunhan vain päättää niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä työkaveri vai esimies?
ei ole esimies. Tavallaan työkaveri mutta minua alemmassa asemassa työpaikalla. Hänelle olen aina ollut ystävällinen ja yrittänyt ottaa huutamisenkin vastaan huumorilla En vain enää jaksa.
Missä ihmeen työpaikassa olet, jos siellä jo suorittavassa portaassa porukka on eri tasoilla? Ja kuka enää 2018 ajattelee, että vaikka en ole esimies, niin tuo porukka on minua alemassa asemassa? Luulin, että tuollainen ajattelu jäi jonnekin 1980-luvulle, mutta näköjään nuoret työntekijät keksivät, että heillä on työyhteisössä joku tietty asema, johon vedoten voi itse määrittää työnsä.
Olen ollut töissä erittäin vanhoillisissa yhteisöissä, mutta ei enää 2010-luvulla ole kertaakaan katseltu ylös- tai alaspäin työkavereita, joilla on erilainen nimike kuin itsellä. Eikö ap:lle ole kukaan opettanut tiimityötä ja muiden arvostamista?
Ainakin hoitoalalla tällaiset vaihdevuotiset, kaiken tietävät perushoitaja-pirjot saattavat olla aivan kammottavia nuorille tai vastavalmistuneille hoitajille. Olen itsekin vaihdevuotinen ja keski-ikää lähestyvä, mutten todellakaan käyttäydy kuten muutama työyhteisössä.
Jos tällaista olisi minun työpaikallani, toivoisin, että silmätikku puhuisi asiasta ensin meille muille työtovereille. Itselläni oli erään kanssa vaikeaa alussa ja pidin pahaa oloa sisälläni pitkään, kunnes lopulta purkauduin toiselle työtoverille, joka naurahti ja sanoi, että sama ihminen on sanonut hänellekin sitä ja tätä ja on samanlainen aivan kaikille uusille. Olo helpotti heti - vika ei siis ollutkaan minussa. :)
Mutta jos vaiva jatkuu, puhu suoraan ihmiselle itselleen ja/tai esimiehelle. Esimiehen tehtävä on huolehtia, ettei ketään kohdella työpaikalla epäasiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Esimiehen tehtävänä on katsoa, että työt tulevat kunnolla tehdyiksi. Harmi, että koet normaalin valvonnan ja laadunvarmistuksen kyttäämiseksi, koska valitettavasti sinun virheesi ja laiminlyöntisi tulkitaan huonoksi esimiestyöksi. Kun kymmenennen kerran joutuu huomauttamaan samasta asiasta, alkaa väkisinkin olla töykeä.
Huomauttelu on kehnoa esimistyötä. Huomion kiinnittäminen virheisiin lisää niitä virheitä ja opettaa tekemään virheitä. Kun huomio kiinnitetään enemmän onnistumisen tai siihen miten joku asia tehdään onnistuneesti saadaan aikaan enemmän onnistumisia.
Kerro nyt vielä, että olet parikymppinen, erittäin kaunis blondi, joka yleensä tulee paremmin toimeen miesten kanssa, kun ei ole draamaa ja kun ei millään jaksaisi mitään naisjuttuja kuunnella. Meniks oikein?
Taidat vaan olla kova loukkaantumaan. Työn takia ei ikinä pidä itkua tuhertaa vapaa-ajalla - saati työpaikalla. Kattelepa peiliin vaan. Onko tämän naisen "kiusaaminen" sitä, että hän katsoo sinua silmiin ja puhuu jämäkästi? Vai sanooko peräti "huomenta", kun mielestäsi pitäisi sanoa "Oikein hyvää huomenta"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimiehen tehtävänä on katsoa, että työt tulevat kunnolla tehdyiksi. Harmi, että koet normaalin valvonnan ja laadunvarmistuksen kyttäämiseksi, koska valitettavasti sinun virheesi ja laiminlyöntisi tulkitaan huonoksi esimiestyöksi. Kun kymmenennen kerran joutuu huomauttamaan samasta asiasta, alkaa väkisinkin olla töykeä.
Kuka tässä on esimiehestä puhunut? Tää nainen ei ole minun esimies.
Niin, mutta kun esimies ei tee laadunvalvontaa, niin pikkutyttöjen seuraaminen jää muille työntekijöille.
Ei varmaan ole työkaverin asia sinua kytätä koska ei ole esimies. Laittaisin itse meilin HR:lle ja pomon kopiokenttään jossa ilmaisisin huoleni tästä ihmisestä ja että jos mitään ei tapahdu, niin otat asian itse keskusteltavaksi tämän kanssa ja laitat nootin työsuojeluun.
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt vielä, että olet parikymppinen, erittäin kaunis blondi, joka yleensä tulee paremmin toimeen miesten kanssa, kun ei ole draamaa ja kun ei millään jaksaisi mitään naisjuttuja kuunnella. Meniks oikein?
Taidat vaan olla kova loukkaantumaan. Työn takia ei ikinä pidä itkua tuhertaa vapaa-ajalla - saati työpaikalla. Kattelepa peiliin vaan. Onko tämän naisen "kiusaaminen" sitä, että hän katsoo sinua silmiin ja puhuu jämäkästi? Vai sanooko peräti "huomenta", kun mielestäsi pitäisi sanoa "Oikein hyvää huomenta"?
En ihan ymmärtänyt tätä postausta. Tuskin mitään ongelmaa olisi jos toinen toivottelisi huomenta tai olisi jämerä, ensimmäisessä viestissä puhuttiin huutamisesta ym. Peiliin katsominen on siinä mielessä vaarallinen vinkki, koska siinä olettaa että vika olisi aina vain ja puhtaasti itsessä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin hoitoalalla tällaiset vaihdevuotiset, kaiken tietävät perushoitaja-pirjot saattavat olla aivan kammottavia nuorille tai vastavalmistuneille hoitajille. Olen itsekin vaihdevuotinen ja keski-ikää lähestyvä, mutten todellakaan käyttäydy kuten muutama työyhteisössä.
Olen itse nähnyt, että nuoret ovat olleet pahimpia ja erityisesti vanhemmille kollegoille. Ikä ei ole tässä se ratkaiseva asia. Jotkut ottavat silmätikuksern yhden, jotkut urputtavat kaikille. Esimiesten pitäisi saada tietää näistä ja puuttua asiaan.
Omassa työpaikassani on yksi melkein 20-vuotta talossa ollut henkilö, joka osaa korostaa omaa osaamistaan ja kaikki muut tekevät hänen mielestään ihan kuraa. Ja samainen henkilö on myös suureen ääneen ihmetellyt kun ei ollenkaan etene urallaan.
Todellisuudessa koko johtoporras tietää tuon toisten haukkumisen. Ja tästä syystä kyseinen henkilö ei ikinä tule saamaan ylennyksiä. Hän tekee kuitenkin todella hyvää työtä ja toisenlaisella asenteella tilanne olisi ihan erilainen. Ja oikeasti ne muut tekee ihan hyvää työtä.
Joten ap, jos esimiehesi ja hänen esimiehensä tietävät sinun tekevän hyvää työtä (kukaan ei ole virheetön), voit antaa tuon työkaverin puheiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Kerrot esimiehelle tuosta naisesta ja hänen käytöksestään. Kerrot pari esimerkkiä mitä on viimeksi tapahtunut.
Ala pitää päiväkirjaa. Kirjoitat mitä tapahtui, kellonajan, missä tapahtui, ketä oli todistajana ja vielä sen kuinka paljon ahdistuit asiasta.
Jos ei esimies toimi niin kysyt apua liiton lakimieheltä.
Joillain on vain v-mäinen luonne. Jotkut tulevat toimeen tuollaisen luonteen kanssa ja toiset eivät oikein tiedä miten pitäisi suhtautua. Parasta olisi antaa asian olla turhaan häiritsemättä ja vastata vain itse asiallisesti jos on jotain erimielisyyttä asioista. Itse ei kannat lähteä ns. ikävään käyttäytymiseen mukaan.
Pitää keskittyä vain työhön ja siihen että sen tekisi mahdollisimman hyvin, toki ei ole reilua jos esim. joku joutuu suurennuslasin alle asioista joista joku toinen ei, tai jos joltain odotetaan virheettömyyttä ja täydellisyyttä
Virheettömyyteen kannattaa pyrkiä mutta voi kyseenalaistaa myös aina sen kritisoijan oman virheettömyyden.
Hankalienkin työkavereiden kanssa pitää pystyä tekemään töitä, mutta turhaa urputusta ei täydy kenenkään kestää. Ja jos jollain on jotain sanottavaa, sen voi sanoa asiallisesti ja rakentavasti tai sitten v-mäisesti, jolloin siitä sanomisesta huokuu tahallinen ilkeys ja asiattomuus. Siinä se taito onkin, sanoa virheistä tai ikävistä asioista oikein ja puuttuminen oikeisiin asioihin tai virheisiin on myös taito sinänsä. Esimiehillä pitäisi olla tuo taito, mutta monilta tavis työntekijöiltä tuo voi puuttua.
Jos joudut olemaan ikävän työkaverin kanssa tiiviisti yhdessä on varmaan kaikkien etu yrittää selvittää tilanne vaikka pomon kanssa. Muut vaihtoehdot on sitten olla mahdollisimman vähän tekemisissä jos mahdollista tai olla kuulematta tai välittämättä ehkä niistä turhista mäkätyksistä tai oudosta käyttäytymisestä.