Minulla on ehdotus siitä, miten syntyvyys saadaan kasvuun
Ja ihan oikeasti ihmettelen itseäni, sillä minä olen vela. Olen elänyt velapariskunnan osapuolena kohta puoli vuosisataa. Mutta se ehdotukseni on tämä; lopetetaan äitienpäivän tienoilla suurperheiden ylistys. Lopetetaan se vuosikymmeniä jatkunut ylistyslaulu siitä, kuinka jollain on x monta lasta ja xx monta lastenlasta. Sen sijaan nostetaan julkisuuteen ne äidit, jotka hoitavat sitä yhtä, ovat yksinhuoltajia, ovat sairaita, ovat vammaisen lapsen hoitajia. Nostetaan ne pienet, vähäiset mutta vahvat ihmiset esille ja kehutaan heitä. He ovat ansainneet taputukset ja ylistykset.
Kommentit (10)
Sinulla on otsikko ja aloitus ihan eri aiheesta. Kerrotko vielä, miten tuolla tavalla syntyvyys nousisi?
Ja voidaan lopettaa sen arvosteleminen, minkä ikäisenä tehdään lapsia.
Eli taas pitäisi yhteiskunnan ylistää naisia? Eikö niitä ole jo ihan tarpeeksi jalustalle nostettu?
Mulle ei ole vieläkään selvinnyt miksi se syntyvyys pitää saada nousuun? Onko yhtään järjellistä perustetta sille olemassa??
Vierailija kirjoitti:
Eli taas pitäisi yhteiskunnan ylistää naisia? Eikö niitä ole jo ihan tarpeeksi jalustalle nostettu?
Lapsen kasvattaminen aikuiseksi on iso työ. Ihan samalla tavalla isejä voidaan ylistää heidän tekemästään kasvatustyöstä. Ei ne lapset kasva noin vain itsekseen, se vaatii vanhemmalta paljon.
Ehkä kannattaisi ennemmin ymmärtää, että suurimmalle osalle ihmisiä perheellistyminen ei ole mikään kiimainen intohimo, vaan elämänvaihe joka syntyy arjen tasaantumisesta, ennakoitavuudesta ja tulojen turvasta. Työelämä ei ole yksinään kamalan pitkään hirveän jännää, perheellistyminen on uusi mukava elämänvaihe haasteineen.
Sellaisesta me 30v emme oikein tiedä mitään. Pätkää, työttömyyttä, kurssia, yrittäjyyttä, freelancea... kohta pitääkin jo muuttaa töihin eri paikkakunnalle, kun missä miehellä on oma pätkänsä.
Meidän elämä on tehty tälläiseksi tarkoituksella. Suosittelen että yhteiskunta osaisi edes lopettaa valittamisen sen seurauksista, koska jos tätä halutaan niin tätä myös saatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kasvattaminen aikuiseksi on iso työ. Ihan samalla tavalla isejä voidaan ylistää heidän tekemästään kasvatustyöstä. Ei ne lapset kasva noin vain itsekseen, se vaatii vanhemmalta paljon.
No ainakaan aloituksessa ei mainittu sanallakaan isejä.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on otsikko ja aloitus ihan eri aiheesta. Kerrotko vielä, miten tuolla tavalla syntyvyys nousisi?
Ajattelen tätä kulttuurin muuttumisena. Sen sijaan, että puhutaan vain suurperheiden äideistä ja kuinka heitä palkitaan ja kahvitetaan presidentin toimesta, otettaisiinkin aivan uusi näkökulma. Alettaisiin puhua todellisuudesta. Siitä miten yh:t jaksavat, miten isät hoitavat osuutensa ja miten tavalliset ihmiset pienissä perheissään toimivat. Tosiasia on, että suurin osa perheistä on 1-3 lapsisia eikä mitään jättiperheitä, ja monella on ihan huoli miten miten tuollainen jättiperhe toimii nykymaailmassa ilman että osa kärsii. Aina äitienpäivän tiimoilla nostetaaan esille näitä suurperheäitejä ja muita ja se tuntuu to-del-la vanhanaikaiselta..
Ei yhtään kommenttia? Ehkä jotain nykysuomesta kertoo sekin, että pääministeri edustaa erästä vanhoillislestadiolaisten suuntausta.