Vertaillaan (omia) hääbudjetteja!
Täällä häät tulossa kesällä, ja rahaa pienimuotoisiin häihin on palanut uskomattoman paljon! Kiinnostaisi tietää, miten muilla kesän pareilla menee? Kertokaa vaikka, mikä teidän budjetti on, missä päin Suomea häät, kuinka monta vierasta, ja onko jotain erityistä budjettiin vaikuttavaa seikkaa.
Voin aloittaa: meillä budjetti 8500-9000€, Uusimaa, noin 50 vierasta, ja meillä ei ole edes mitään erityisen kallista yhtä asiaa, joka selittäisi ison budjetin. Esim. bändiä ei raaskittu hankkia, eikä limusiinia vuokrata, ja pitopalvelukin edukas, juomat ostetaan itse. Juhlapaikka on aika tyyris, yli tonnin, mutta ollaan vastapainoksi hankittu kaikki mahdollinen käytettynä (myös puvut) tai ainakin hintoja tarkkaan syynäten. Kai se kaikki yhdessä vain nostaa budjettia. Tosiaan löytyy tarkka Excel-taulukko kuluista, ja sieltä ei nouse mitään yksittäisiä budjetin nostattajia. Kakku oli tosin kallis, melkein 300 euroa. Mutta sen halusinkin viimeisen päälle.
Kommentit (38)
Meillä oli ensin hyvin pienet maistraattihäät ja sen jälkeen avioliiton siunaus, joiden jälkeen käytiin ystäväperheen ja muutaman muun hyvän ystävän kanssa syömässä. Rahaa meni ehkä 300e, mutta sormukset oli jo valmiina.
Matkustettiin sitten miehen perheen luokse Keski-Eurooppaan seuraavana kesänä jossa koko suku oli mennyt vähän raiteiltaan häiden takia. :D Valtava suku oli kutsuttu ja aivan massiiviset häät, jotka miehen perhe oli järjestänyt. Paikallinen pappi siunaamassa vielä uusiksi, ja sen jälkeen kunnon sukujuhlat. En osaa arvioida rahasummaa, toisaalta valtavat kekkerit mutta toisaalta paljon olivat tehneet itse.
Noin 17 000e, vieraita oli 100 ja juhlat Helsingissä. Panostettiin laatuun ja vieraiden viihtymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vihkiminen 0 euroa, hääjuhla 25 euroa, häämatka 3500 euroa, yhteiseen sijoitussalkkuun laitoimme 25 000 josta saamme passiivista kasvavaa tuloa joka vuosi niin kauan kun yhtiöt joiden osakkeita salkkuun ostimme, osinkoa maksavat.Kun sijoitamme tuotot takaisin, kasvaa passiivinen tulo joka vuosi hieman ja sijoitettu päääoma samoin joka vuosi. 25-vuotiahääpäivämatkamme maksamme osinkotuloilla kevyesti. koska tuottoa on siihen mennessä kertynyt 156 000 euroa jos sijoitamme salkkuun vaikka minimissään 1200 euroa vuodessa lisää.
Se nyt vaan on tyhmää tuhlata bileisiin kun tuottoisampikin vaihtoehto on olemassa.
Jokainen omalla tavallaan. Sijoittaminen on fiksua, mutta minulle häät ovat tärkeä tapahtuma perinteineen. Ei toisten valintoja voi tyhmiksi sentään kutsua, vaikka itse valitsisi toisin. Olen iloinen, että teillä on edessä vakavarainen tulevaisuus, ja toivotan aidosti kaikkea hyvää teille avioelämään :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ensin hyvin pienet maistraattihäät ja sen jälkeen avioliiton siunaus, joiden jälkeen käytiin ystäväperheen ja muutaman muun hyvän ystävän kanssa syömässä. Rahaa meni ehkä 300e, mutta sormukset oli jo valmiina.
Matkustettiin sitten miehen perheen luokse Keski-Eurooppaan seuraavana kesänä jossa koko suku oli mennyt vähän raiteiltaan häiden takia. :D Valtava suku oli kutsuttu ja aivan massiiviset häät, jotka miehen perhe oli järjestänyt. Paikallinen pappi siunaamassa vielä uusiksi, ja sen jälkeen kunnon sukujuhlat. En osaa arvioida rahasummaa, toisaalta valtavat kekkerit mutta toisaalta paljon olivat tehneet itse.
Voi kuinka kivan kuuloista, että saitte kokea kahdet aivan erilaiset häät! Hienoa!
Tuleva rouva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n. 25 000 markkaa meni. Vieraita oli n. 180, ei ollut mitään kallista, pitopalvelu-ruokaan tietty meni eniten. Alkoholia ei ollut kuin alkumaljat. Muusikkoina kirkossa toimi ystävät. Oli mukavat häät, niitä ei valmisteltu kuin nelisen kuukautta eikä kukaan hössöttänyt yhtään :)
Pitipä ihan ynnätä päässä, että mitä tuo summa saattaisi olla tänä päivänä :) Erittäin edullisesti onnistuitte järjestämään! Ja mitä lyhyempi valmisteluaika, sen vähemmän hössötystä, olen itse tullut siihen tulokseen. Meilläkin onneksi vain 6 kk valmisteluaikaa yhteensä.
Päästelinköhän nyt sammakoita suustani kun tuli alapeukkuja? Tarkoitin, että piti miettiä mitä tuo summa euroissa tekisi, vaikka hankala arvioida kun ei ole tietoa vuodesta. Mielestäni kuitenkin kuulostaa edulliselta vieraiden määrään nähden. Ja valmisteluaikaan lisäisin, että itsestä tuntuu mitä lyhyempi se on, niin sitä vähemmän ehtii hössöttämään, kun pitää olla alusta asti aika määrätietoinen kaikissa valinnoissa.
Meillä meni 3000€.
Sisälsi häämatkan ja kaikki häihin liittyvät kulut. Valokuvat, sormukset, meikit, ruuat, kuljetukset ymsyms
Alkoa ei tarjottu, ravintolassa syötiin.
Kaikki palvelut oli ulkoistettu, itse tehtiin vain sen verran että tulimme paikalle.
Tällä vältettiin se typerä vouhotus mikä häistä yleensä aiheutuu.
Vieraita hääparin lisäksi 5.
Paikkana merenranta Helsingin keskustan liki.
Häät on ens kesänä, tähän mennessä mennyt ehkä 20 000, kokonaisbudjettiin ollaan laskettu suunnilleen 300 000, vaikka saa toki mennä yli, jos on mennäkseen, kun meillä on rahaa. Häät järjestetään tuttavan kartanolla Turun saaristossa. Vieraita on kutsuttu n. 30.
Me varmaan pistämme pohjat. Olimme säästäneet 80 000 markkaa säästötilille. Oli tarkoitus pitää isot juhlat. Mutta sitten pihiys voitti. Kävimme maistraatissa ja tarjosimme vanhemmille kakkukahvit. Rahaa meni n. 1000 markkaa sormuksineen ja pukuineen.
Rahat käytimme talon ostoon pohjarahaksi.
Joskus kävi mielessä, että olisihan se ollut kiva juhlistaa häitään. Mutta realiteetti iski aina, kun alkoi miettiä, kuinka tiukkaa oli, kun pienistä tuloista säästettiin tuo 80 000mk ja kuinka kauan olisi mennyt säästää se uudelleen.
4XHkl:n kertalippu eli menopaluu 2 lle ,oisko ollut a' 1,50mk? +virkatodistukset.
Aiheen vierestä,koska vihkkminen ei häät.
300 000t€. Tasokkaat häät tulossa. Lukekaa kesällä lehdistä köyhät.
En tiedä tarkkaan. Häät oli 20 v sitten, vanhempani maksoivat
-minun hääpukuni (simppeli malli, jossain halvan ja keskihintaisen vaihteessa), kengät, laukku, hääkimppu
-ravintola 10 hlö kartanoravintolassa
-1 yön majoitus saman kartanon yhteydessä
Miehen vanhemmat kustansivat hänelle puvun. Olimme nuoria opiskelijoita, ei olisi ollut varaa tähän jos itse olisi jouduttu maksamaan. Mutta halusimme pienet häät, enkä esim. ollut kiinnostunut käymään kampaajalla tai meikattavana, ei ostettu uusia sormuksia jne.
Tuleva rouva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihkiminen 0 euroa, hääjuhla 25 euroa, häämatka 3500 euroa, yhteiseen sijoitussalkkuun laitoimme 25 000 josta saamme passiivista kasvavaa tuloa joka vuosi niin kauan kun yhtiöt joiden osakkeita salkkuun ostimme, osinkoa maksavat.Kun sijoitamme tuotot takaisin, kasvaa passiivinen tulo joka vuosi hieman ja sijoitettu päääoma samoin joka vuosi. 25-vuotiahääpäivämatkamme maksamme osinkotuloilla kevyesti. koska tuottoa on siihen mennessä kertynyt 156 000 euroa jos sijoitamme salkkuun vaikka minimissään 1200 euroa vuodessa lisää.
Se nyt vaan on tyhmää tuhlata bileisiin kun tuottoisampikin vaihtoehto on olemassa.
Jokainen omalla tavallaan. Sijoittaminen on fiksua, mutta minulle häät ovat tärkeä tapahtuma perinteineen. Ei toisten valintoja voi tyhmiksi sentään kutsua, vaikka itse valitsisi toisin. Olen iloinen, että teillä on edessä vakavarainen tulevaisuus, ja toivotan aidosti kaikkea hyvää teille avioelämään :)
Kiitos. Sen verran ollaan häissä oltu että sanonta "mitä ökymmät häät sitä lyhyempi liitto" näyttää pitävän paikkansa. Tämän vuoksi ajattelimme maksimoida oman onnemme miettimättä sukulaisten mielipahaa perinteiden noudattamatta jättämisestä.
En muista enää tarkemmin, aikaa 41v, mutta itse ompelin hääpukuni ja tein myös morsiuskimpun, kampauksen + meikin, miehen puku lainattiin. Häät olivat vanhempieni kotona, jonne kaikki tarjoilut tehtiin itse. Sormukset yksinkertaiset rinkulat. Valokuvat otti ammattilainen.
Vierailija kirjoitti:
En muista enää tarkemmin, aikaa 41v, mutta itse ompelin hääpukuni ja tein myös morsiuskimpun, kampauksen + meikin, miehen puku lainattiin. Häät olivat vanhempieni kotona, jonne kaikki tarjoilut tehtiin itse. Sormukset yksinkertaiset rinkulat. Valokuvat otti ammattilainen.
70-luvun kotihäät kuulostavat ihanan raikkailta, voin kuvitella ne hyvin idyllisiksi :)
No eipä ole kummoiset sormukset teillä.
Meillä meni pelkästään minun sormukseeni 78 000e😂😂😂