Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen luokan retki Fazerilaan :(

..
11.05.2018 |

Koulusta tuli viestiä, että lapsen (1-luokkalainen) luokka tekee retken Fazerilaan. Siellä saa kai syödä karkkia ihan mielinmäärin...? Meillä kotona pyritään noudattamaan terveellisiä elämäntapoja ja vältetään sokeria. Voiko koulu "pakottaa" tuonne retkelle? En haluaisi päästää lasta sinne.

Kommentit (288)

Vierailija
161/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään on vissiin kuu siinä asennossa jotta hulluus loistaa.

Mitä muuten ap nauttii äitienpäivänä?

Lasillisen raikasta vettä ja kurkun viipaleen?

Vierailija
162/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla on tietty ihan tietämättömyyttä. Terveellisiä herkkuja on PALJON. Mantelit, pähkinät, marjat...

ap

Siis mitä? Mitä nämä mainitut pähkinät ja marjat ovat ja mistä niitä saa? Onko joku valtiotasoinen huijaus käynnissä, ettei ole kerrottu näistä koskaan?

No olipa hauska juttu juu :(

Mutta pähkinöitä saa ihan mistä kaupasta vaan, marjoja on pihalla ja metsässä, manteleilla voi korvata höttökeksit helposti. Naurissipsit on kans terveellinen herkku :) Ja ihan puurot(ei manna), sokeriton mysli, minitomaatit...

Ap

Vierailija
164/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä (aikuinen nainen) olin tuolla Fazerilassa viime keväänä työpaikan virkistysretkellä. Kierroksen päätteeksi tosiaan sai syödä karkkeja niin paljon kuin jaksoi ja voi luoja että meillä oli hauskaa kun patukat huulessa kisailimme kuka jaksaa eniten. Ajattele ap kuinka kivaa, että lapsesi pääsee kokemaan jotain hauskaa ja ehkä saa jopa hetken sokerihumalassa kihertää kavereidensa kanssa kaikelle älyttömälle. Voin myös lohduttaa ettei minun napa ainakaan kovin montaa patukkaa vetänyt, vaikka kuinka yritin. Yritähän itse rajallisessa ajassa lounaruokailun jälkeen syödä vaikka yhteen menoon kolme suklaapatukkaa. Tuskin sen jälkeen hetkeen edes tekee karkkia mieli. :)

Minusta kohtuullinen (ja jonkun kerran vuodessa myös kohtuuton) herkuttelu perheen tai ystävien kanssa tuo elämään ihan kivaa iloa. Miksi se pitäisi lapselta kieltää? Aikuisen tehtävä on tietysti opettaa että pääsääntöisesti syödään monipuolista ja terveellistä ruokaa, mutta kyllä minulle ainakin vaikkapa synttäreillä paremmin maistuu täytekakku kuin rusinat ja hanavesi. Näistäkin mielihaluista huolimatta olen hoikka ja hyväkuntoinen. ;)

Tuo nyt oli täyttä suomalaisjunttiutta.

Se että on hoikka ei tarkoita että on terve. Voi olla hoikka ja mättää sokeria ja sisuskalut huonossa kunnossa. Ja diabeetikotkaan ei kuule aina ole lihavia!

Jos ihminen haluaa elää kurinalaisesti siihen on oikeus. Se että yrittää ylipuhua toisen mättämään sokeria on täyttä hulluutta. 20v kuluttua tätä keskustelua katsottaisiin epäuskoisena, kun ihmiset ovat viisaampia ruokavalion tärkeydestä.

Paitsi ehkä täällä sarvikuonomaassa.

T. Terveystietoinen äiti

Tiedät kai että myös marjat ja hedelmät sisältävät luonnostaan sokeria? Ja että kaikki hiilihydraattipitoinen ruoka (ja osin myös proteiinit) muuntuu elimistössä sokereiksi? Et varmaan käytä yhtään hiilareita, jos haluat pysyä ehdottomasti erossa kaikesta sokerista?

Vierailija
165/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TROLOLOL!!

Hei ihan oikeasti nyt :D ap on trolli, lakatkaa vastaamasta sille.

Vierailija
166/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No heh heh. Taitaa tosissaan olla aika arka paikka monelle...

Rakennetaan yhdessä perheen kanssa vesimelonitornikakku (löytyy netistä ohje ja on oikeesti herkkua), tehdään hedelmämarjasalaatti, juodaan oman maan aineksista tehtyä smoothieta. Plus kahvit ja teet aikuisille. Lounasta en vielä tiedä, voi olla että tehdään susheja itse.

Vierailija
167/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku, jolla on kokemusta, antaa neuvoja, miten näiden hankalien vanhempien kanssa pitäisi toimia?

Toimin ihan samalla tavalla kuin muidenkin vanhempien kanssa, mutta jos lapsi ei esim. syö karkkeja en niitä hänelle myöskään tarjoa. Synttäreillä tietenkin voi karkkeja olla tarjolla ja jos se lapselle/vanhemmalle ole ok. asia ei meille ole mikään pakko synttäreille tulla.

Lapset eivät olekaan ongelma vaan niiden vanhemmat. Jos lapsi ei halua karkkia synttäreillä, en työnnä kurkusta mutta jos lapsen äiti sekoaa ja haluaa estää koko luokan retken fazerille, niin se on.

En minä toimi mitenkään siinä tilanteessa jos joku haluaa torpata koulun suunnitteleman retken. Opettajan tehtävä on puuttua siihen ja arvioida voidaanko retki vastustuksesta huolimatta toteuttaa. Tähän saakka on voitu. Ei toki yhtään käy kateeksi opettajia jotka milloin mistäkin asiasta saavat vanhempien kanssa vääntää.

Vierailija
168/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä (aikuinen nainen) olin tuolla Fazerilassa viime keväänä työpaikan virkistysretkellä. Kierroksen päätteeksi tosiaan sai syödä karkkeja niin paljon kuin jaksoi ja voi luoja että meillä oli hauskaa kun patukat huulessa kisailimme kuka jaksaa eniten. Ajattele ap kuinka kivaa, että lapsesi pääsee kokemaan jotain hauskaa ja ehkä saa jopa hetken sokerihumalassa kihertää kavereidensa kanssa kaikelle älyttömälle. Voin myös lohduttaa ettei minun napa ainakaan kovin montaa patukkaa vetänyt, vaikka kuinka yritin. Yritähän itse rajallisessa ajassa lounaruokailun jälkeen syödä vaikka yhteen menoon kolme suklaapatukkaa. Tuskin sen jälkeen hetkeen edes tekee karkkia mieli. :)

Minusta kohtuullinen (ja jonkun kerran vuodessa myös kohtuuton) herkuttelu perheen tai ystävien kanssa tuo elämään ihan kivaa iloa. Miksi se pitäisi lapselta kieltää? Aikuisen tehtävä on tietysti opettaa että pääsääntöisesti syödään monipuolista ja terveellistä ruokaa, mutta kyllä minulle ainakin vaikkapa synttäreillä paremmin maistuu täytekakku kuin rusinat ja hanavesi. Näistäkin mielihaluista huolimatta olen hoikka ja hyväkuntoinen. ;)

Tuo nyt oli täyttä suomalaisjunttiutta.

Se että on hoikka ei tarkoita että on terve. Voi olla hoikka ja mättää sokeria ja sisuskalut huonossa kunnossa. Ja diabeetikotkaan ei kuule aina ole lihavia!

Jos ihminen haluaa elää kurinalaisesti siihen on oikeus. Se että yrittää ylipuhua toisen mättämään sokeria on täyttä hulluutta. 20v kuluttua tätä keskustelua katsottaisiin epäuskoisena, kun ihmiset ovat viisaampia ruokavalion tärkeydestä.

Paitsi ehkä täällä sarvikuonomaassa.

T. Terveystietoinen äiti

Tiedät kai että myös marjat ja hedelmät sisältävät luonnostaan sokeria? Ja että kaikki hiilihydraattipitoinen ruoka (ja osin myös proteiinit) muuntuu elimistössä sokereiksi? Et varmaan käytä yhtään hiilareita, jos haluat pysyä ehdottomasti erossa kaikesta sokerista?

Kyllä tiedän. Siksi emme ahmi makeita hedelmiä tolkuttomasti.

ap

Vierailija
169/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennetaan yhdessä perheen kanssa vesimelonitornikakku (löytyy netistä ohje ja on oikeesti herkkua), tehdään hedelmämarjasalaatti, juodaan oman maan aineksista tehtyä smoothieta. Plus kahvit ja teet aikuisille. Lounasta en vielä tiedä, voi olla että tehdään susheja itse.

On muuten helpompi syödä se vesimeloni kun ei nyhrää turhia ja vaan viipaloi sen kauniisti. Kakku se netin viritys ei ole, vaan keskeneräinen hedelmäsalaatti.

Vierailija
170/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas en syötä lapsille ulkomaalaisia hedelmiä ym vaan suosin suomalaisia luomutuotteita.

Torjunta-ainejäämät ym on suurempi paha kuin sokeri harkitusti käytettynä.

Vierailija
171/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi ap!!! Tiesit kai, että kahvi on sangen epäterveellistä!! Se kiihdyttää sydämen sykettäkin, aiheuttaa ahdistusta ja kellastuttaa hampaat. Voi myös tehdä närästystä. Hyi sinua, kun siedät kahvinporoja kodissasi :( ja useimmissa teelajeissa (etenkin vihreässä teessä) on myös paljon kofeiinia, joka aiheuttaa keholle epämieluisia oireita. Hyhhyh.

Vierailija
172/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkaretkestä ja eri kohdevaihtoehdoista on aivan takuulla tiedotettu vanhemmille etukäteen. Mikset ilmaissut eriävää mielipidettäsi tuossa vaiheessa? Vai kiskoiko opettaja ykskaks hatusta idean "hei, lähdetäänpäs koko luokka käymään Fazerilassa ensi viikolla". I don't think so. Retkiin valmistaudutaan hyvissä ajoin mm. varaamalla bussikuljetus ja tilaamalla eväät. Ne eivät ole mitään ex tempore -tapahtumia.

Vierailija
173/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokkaretkestä ja eri kohdevaihtoehdoista on aivan takuulla tiedotettu vanhemmille etukäteen. Mikset ilmaissut eriävää mielipidettäsi tuossa vaiheessa? Vai kiskoiko opettaja ykskaks hatusta idean "hei, lähdetäänpäs koko luokka käymään Fazerilassa ensi viikolla". I don't think so. Retkiin valmistaudutaan hyvissä ajoin mm. varaamalla bussikuljetus ja tilaamalla eväät. Ne eivät ole mitään ex tempore -tapahtumia.

Oli siitä tullut viesti, mennyt multa ohi. Minun moka.

ap

Vierailija
174/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riisissä on kadmiumia ja raskasmetalleja. Yleisimmät sushiin käytetyt kalalajit on jo useamman ympäristöjärjestön toimesta tuomittu epäeettisiksi ravinnonlähteiksi. Vihanneksista tulee ulosteperäisiä bakteereja, ja kotimaisessa kalassa on lapamato+elohopeaa. Et siis ollenkaan ajattele lapsesi hyvinvointia. Peto!

Vierailija
175/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen karkkihuone kyllä kuulostaa oudolta ja huonolta idealta. Kävimme itsekkin ala-asteella karkkitehtaalla ja sieltä sai mukaan sitten jonkun karkkipussin. En ymmärrä tuollaista ahmimiseen kannustamista... 

Joo, ihan kamalaa. Ajatelkaa niitä pieniä tahmaisia käsiä koskemassa kaikkiin karkkeihin ja tunkemassa niitä kaksin käsin suuhun. Suun ympärys on karmean värinen, sokeria, suklaata, elintarvikevärejä koko naama täynnä. Sitten vielä niitä nameja ängetään taskuihin, puseron hihoihin, kenkiin.... SAIRASTA! 

Kaikki esillä olevat karkit on yksittäispakkatuja eli ihan hygieenistä on. Kävin itse retkellä ryhmän mukana Fatzerilassa n. viikko sitten.

Olen menossa kaupungin retkellä kesäkuussa. En ole ikinä käynyt edes kouluaikana. Meidän lähellä oli Hellas, mutta eihän nyt meidän luokka.

Odotan innoissani.

Vierailija
176/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Menee sitten ihan oman "törttöilyn" piikkiin. Tässä vaiheessa koulu ei todellakaan lähde muuttelemaan retkijärjestelyitä yhden kielteisesti asiaan suhtautuvan vanhemman takia.

Vierailija
177/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Onneksi. Et ehtinyt sabotoida lasten iloa.

Ihan oikeasti, jos et ole trolli niin hakeudu terapiaan ja lopetta lastesi mankelointi. Kaverin äiti harrasti saman kaltaisia juttuja, vaikka osasikin olla ok ( ja joissakin asioissa erittäin nykyaikainen), niin siirsi omaa vanhaa menneisyyttään turhaan eteenpäin.

Nyt ystävä asuu Amerikassa eikä muuttaisi mistään hinnasta äitinsä kanssa isoon tyhjään taloon,mistä mieskin liukeni kun lapset kasvoivat. Pyydetty on.

Vierailija
178/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Menee sitten ihan oman "törttöilyn" piikkiin. Tässä vaiheessa koulu ei todellakaan lähde muuttelemaan retkijärjestelyitä yhden kielteisesti asiaan suhtautuvan vanhemman takia.

No, oman lapseni osallistumimen saa luvan olla mun päätös.

ap

Vierailija
179/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli alakoulussa tapana, että jokainen luokka menee 4.luokalla Fazerilaan tutustumaan. Valitettavasti juuri meidän luokanopettajaksemme sattui uusi opettaja, joka ei itse syönyt karkkia/sokeria (ei edes purkkaa)! Tämä tarkoitti sitä, että meidän luokkamme ei sitten sinne Fazerin tehtaalle lähtenyt. Ja tästä puhumme vieläkin luokkalaisten kesken kun tapaamme, ja olemme jo sentään yli parikymppisiä! Oltiin (ja ollaan) kaikki tosi katkeria, sillä sitä retkeä varten oltiin aiemmin kerätty luokkaretkikassaa ahkerasti, esim myyjäisillä. Mitään korvaavaa retkeä meille ei järjestetty, rinnakkaisluokat siis tosiaan lähtivät tälle retkelle. Mitäköhän niille luokkaretkirahoille kävi?

Vierailija
180/288 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapsi voi toki jäädä kotiin. Asia on hoidettu sillä. Itse kävin työporukan kanssa Fazerilassa eikä todellakaan ollut mitään ahmimista. 

Nuoruudessa kotona ei ollut koskaan herkkuja ja sitten vanhempana sairastuin ahmimishäiriöön. Että tälleen. Tervesuhtautuminen makeaan ja kohtuullinen herkuttelu on hyvä opettaa jo nuorena. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme