Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kun vanhemmat ei vahdi pentujaan.

Vierailija
11.05.2018 |

Eilen tuli käymään pariskunta kahden lapsen kanssa. Kahviteltiin kuistilla ja sillä aikaa lapset tylsistyttyään alkoivat juoksentelemaan talossamme ympäriinsä ja menivät yläkertaan. Siinä vaiheessa kun olivat menossa makuuhuoneeseemme sanoin lapsille että sinne ei ole mitään asiaa ja pyysin heitä menemään ulos leikkimään. Vanhemmilla ei sen vertaa lamppu syttynyt että olisivat hoitaneet tämän itse. Vähän toruivat tässä kohtaa lapsiaan, mutta eivät tuntuneet muuten hätkähtävän tilanteesta sen kummemmin.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu nuo ovat hämmentäviä hetkiä.

Mutta monet nuoret vanhemmat ovat avuttomia tuon asian kanssa. Ilmeisesti heidän tuttavansa asuvat jossain kestomuovitaloissa jossa kaikki sisustuskin on kestomuovia. Ja vanhempiensa luona ovat ehkä tottuneet siihen että vanhemmat laukkaavat lastenlasten perässä.

Pitää vaan paatuneesti ilmoittaa vanhemmilleen että en halua lastenne juoksentelevan meillä sisällä omin nokkineen, koska meillä on likaantuvia ja särkyviä esineitä, sytyttimiä ja lapsille vaarallisia aineita kuten pesuaineita, hyönteismyrkkyjä, alkoholia ja lääkkeitä näkyvillä ja esillä. Joten vahtikaa lapsianne.

Vierailija
2/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse oli lapsi, ei olisi tullut kysymykseenkään lähteä vaeltelemaan vieraan aikuisen kodissa omillaan. Piti vain istua kahvipöydässä ja pitkästyä kun aikuiset jutteli ja kahvitteli, tai jos tuuri kävi niin isäntäväellä saattoi olla jotain lapselle sopivaa lukemista, tai talon pihasta löytyi keinu tms.

Maailma muuttuu. Miksei ne lapsetkin muuttuisi. Ja vanhemmat. Joissakin asioissa, vaikkakin ne omalta osaltaan koki silloin epämukaviksi, sitä kuitenkin toivoisi ettei muutos olisi ihan niin huomattava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu nuo ovat hämmentäviä hetkiä.

Mutta monet nuoret vanhemmat ovat avuttomia tuon asian kanssa. Ilmeisesti heidän tuttavansa asuvat jossain kestomuovitaloissa jossa kaikki sisustuskin on kestomuovia. Ja vanhempiensa luona ovat ehkä tottuneet siihen että vanhemmat laukkaavat lastenlasten perässä.

Pitää vaan paatuneesti ilmoittaa vanhemmilleen että en halua lastenne juoksentelevan meillä sisällä omin nokkineen, koska meillä on likaantuvia ja särkyviä esineitä, sytyttimiä ja lapsille vaarallisia aineita kuten pesuaineita, hyönteismyrkkyjä, alkoholia ja lääkkeitä näkyvillä ja esillä. Joten vahtikaa lapsianne.

Juuri näin. Ap

Vierailija
4/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne ei vaan tienneet että teidän makkari on kiellettyä aluetta? Enkä mikään mitään sanktioita lapsille rupeis tosta jakelemaan.

Vierailija
5/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kutsut heidät kylään?

Mene heille niin sinun ei tarvitse pelätä?

Ootsä vähän yksinkertainen ;)

Vierailija
6/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siinä olisi sinusta sitten PITÄNYT reagoida? Kun torut eivät riittäneet? Minulle ne olisivat olleet ainakin ihan ok reaktio.

Oletan, että nyt ei ollut kyse taaperoista, vaan aika isoista lapsista, joten miten ap nyt olisi halunnut vanhempien toimivan?

Meillä ei ole mitään no go -alueita kotona, eikä ole tuttavillakaan. En osaisi erikseen vahtia jonkun makkarin pyhyyttä, jos ei siitä ole minulle sanottu ja lasten sisällä leikkiminen on muutoin ok. Niinhän nuo vieraat ovat varmaan päätelleet, jos et aiemmin sanonut mitään.

Jos taas olit alkaa päällekin eri mieltä, kannattaa heti sanoa, että "voisitteko pyytää lapset myös tänne sisälle, en oikein tykkää, että he jäävät sisälle retkeilemään..."

Suunsa kun aukaisee, välttyy mielipahalta.

Kun nääs ei ole mitään universaalia, kaikkialla ja kaikille samanlaista toimintatapaa tässä.

Vierailija
7/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.... sori siis pyytää lapset myös tänne ULOS

6

Vierailija
8/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei edes kutsuttu, pistäytyivät kylään muuten vaan. Mökkinsä on meidän naapurissa, joten ei olla niin läheisiä tuttuja edes että heidän luona kyläiltäisiin. Mukavia ihmisiä muuten, mutta mielestäni he olivat tässä kohtaa ne yksinkertaiset.

Ap

Vierailija
9/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useat kasvatetut ihmiset olettavat, että nuoret vanhemmat vahtivat ilman muuta lapsiaan kun menevät uuteen paikkaan. 

Että näin ei ole, voi tulla todellisena yllätyksenä.

Itse ryhdyin aikuisiällä suhteeseen miehen kanssa, jolla oli aikuisia lapsia ja lapsenlapsia. Aikamme seurusteltuamme mies muutti minun asuntooni, ja hänen lapsensa ja lapsenlapsensa ryhtyivät käymään meillä. Alkuun olin mutkilla ja stressaantunut yrittäen huvittaa ja viihdyttää pienokaisia ja juosta  heidän perässään pelastamassa omaa ja tyttärieni omaisuutta, kunnes ilmoitin miehelle että tämä ei vetele. Hänen aikuiset lapsensa, vävynsä ja miniänsä torkkuvat sohvilla kun alle kouluikäinen hunnilauma valtaa taloni. Jos ei meno muutu saa mies muuttaa takaisin vuokrakämppäänsä. Miehelle tämä oli järkytys, hänen mielestään minun kuuluu sanoa lapsille asiasta, jos se minua haittaa, mutta pidin pääni ja ilmoitin että nähdäkseni hänen omien aikuistenkin lastensa kasvattaminen kuuluu hänelle eikä minulle. Mies sitten (mahdollisesti ensimmäisen kerran elämässään, en tiedä) ryhtyi pitämään puhutteluja jälkikasvulleen siitä miten ihmisten kodeissa ollaan, ainakin meillä.

Vierailija
10/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös vähän nyt ihmetyttää, että miten siinä sinusta olisi pitänyt toimia, jos toruminen oli sinusta liian vähän. Antaa piiskaa, tarjota tonni mielipahakorvauksia, lähteä juosten pakoon?

Nää on niin näitä. Joko naristaan, kun vanhemmat on koko ajan lapsensa perässä, eikä ehdi seurustella ollenkaan tai sitten on liian  vähän lapsensa perässä eikä vahdi kunnolla. Oiskohan parempi, että sanoisitte suoraan, mikä on teidän luona sääntö.

Vierailija
11/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sielä oli, joku pervo kaapissa vai?

Laita eristysnauha niin ei ala vanhempiakaan kiinnostamaan ;)

Vierailija
12/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten siinä olisi sinusta sitten PITÄNYT reagoida? Kun torut eivät riittäneet? Minulle ne olisivat olleet ainakin ihan ok reaktio.

Oletan, että nyt ei ollut kyse taaperoista, vaan aika isoista lapsista, joten miten ap nyt olisi halunnut vanhempien toimivan?

Meillä ei ole mitään no go -alueita kotona, eikä ole tuttavillakaan. En osaisi erikseen vahtia jonkun makkarin pyhyyttä, jos ei siitä ole minulle sanottu ja lasten sisällä leikkiminen on muutoin ok. Niinhän nuo vieraat ovat varmaan päätelleet, jos et aiemmin sanonut mitään.

Jos taas olit alkaa päällekin eri mieltä, kannattaa heti sanoa, että "voisitteko pyytää lapset myös tänne sisälle, en oikein tykkää, että he jäävät sisälle retkeilemään..."

Suunsa kun aukaisee, välttyy mielipahalta.

Kun nääs ei ole mitään universaalia, kaikkialla ja kaikille samanlaista toimintatapaa tässä.

Olisivat voineet itse käydä hakemassa lapsensa pois sisältä. Kuulivat kyllä, niin kuin minäkin, että meno alkoi äitymään liian villiksi. Juoksivat, temppuilivat portaikossa ja nähtävästi roikkuivat ovenkahvassa (siltä ainakin kuulosti) yms. Odotin hetken, että hoitaisivat itse tilanteen, mutta eivät tajunneet joten menin itse hakemaan lapset pois. Mielestäni on aika universaalia että omia lapsia tulee komentaa jos alkavat kyläpaikassa remuamaan. Kaikille tosin näin ei taida olla.

Ap

Vierailija
13/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä niille tekstarina tämä aloituksesi, voivat sitten miettiä oletteko ihan samalla laineella ;)

Vierailija
14/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua myös vähän nyt ihmetyttää, että miten siinä sinusta olisi pitänyt toimia, jos toruminen oli sinusta liian vähän. Antaa piiskaa, tarjota tonni mielipahakorvauksia, lähteä juosten pakoon?

Nää on niin näitä. Joko naristaan, kun vanhemmat on koko ajan lapsensa perässä, eikä ehdi seurustella ollenkaan tai sitten on liian  vähän lapsensa perässä eikä vahdi kunnolla. Oiskohan parempi, että sanoisitte suoraan, mikä on teidän luona sääntö.

Toruminen oli luokkaa ”hei joo, menkääs nyt sinne ulos riehumaan”.

Ap

Vierailija
15/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin hän mielensä pahoitti. Nyyh.

Vierailija
16/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten vtuttaa ne, jotka antaa lapsen kiljuu jossain ja ite räplää vaan luuria. Sitten se katse ja korva havahtuu lapsen rääkymiselle, niin otetaan se pakollinen valokuva siitä pennusta ja tungetaan se facebookkiin ja sama alkaa alusta.

Vierailija
17/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kommentteja taas aikuisilta ihmisiltä, ilmeisesti vielä sellaisilta, joilla itselläänkin on lapsia. Lapsilta voi ja pitää musta odottaa (ja opettaa!) kylässä ihan samalla lailla käytöstapoja kuin aikuiseltakin. Tuskin itse menisit toisten sänkyyn leikkimään, miksi sitten antaisit lastesi juosta toisten makuuhuoneessa? Muutenkin on hyvä pienestä pitäen ymmärtää, että kotona on kodin säännöt, muualla muut säännöt. Vieraillessa on parempi noudattaa hienotunteisuutta ja periaatetta, ettei kysyvä tieltä eksy. On eri asia ryhtyä rakentamaan kylässä majaa ruokapöydän alle sohvavilteistä, kuin kysyä ensin, sopiiko niin tehdä. Lapsi ei voi tietää, mutta aikuisen tehtävä on opettaa häntä.

Vierailija
18/18 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enskerralla kun tulevat ovelle niin sano ettei sovi.

Ei tarvii sitten vinkua selän takana. Aika nynny olet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme