Äitienpäivälounas huoltoasemalla
Oisko vähän helmee - sais mennä pieruverkkareissa ja kumpparit jalassa. Samalla saisi nauraa kaltaisilleen.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abc:n äitienpäivälounas ei ole ikinä pettänyt. Aivan loistavan maukas, joka kerta!
Tämän kirjoittajalta - ja muiltakin abc:n lounaiden ylistäjiltä puuttuu jotain makuaistista. Tai sitten ei ole ikinä syöty ’oikeasti hyvää, maukasta ruokaa’. Mikä on surullista. Että taatusti löytyy pienemmiltäkin paikkakunnilta - edes läheltä - oikea ravintola, josta saat muuta kuin ns. kouluruokaa, jota tuo abc tarjoaa.
Mun mielestä lähes kaikki ruuat niin abcllä kuin buffassakin maistuu omituiselta. Eikä niin hyvällä tavalla. En ole gourmet aterioita syönyt kuin ehkä kerran vuodessa, mutta hyvää kotiruokaa tuoreista raaka-aineita päivittäin. Varsinkin ne salaatti viritykset on suoraan sanottuna pahoja, pitsat rasvaisia ja niiden pohjat jotenkin happamia/ummehtuneita. Joka kerta pettyy, että tämmöstäkö tämä taas on. Hinta ja helppo saavutettavuus tekee sen, että lasten kanssa reissatessa tulee poikettua. Helmisimpukka jos on se toinen vaihtoehto, niin se on vielä kamalampi.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavamme Italiassa juhlivat äitiä ja yleensäkin perhejuhlia näin:
Kutsutaan paljon sukulaisia ja ystäviä paikalle. Varataan pitkä pöytä jostakin pienestä ravintolasta. Jutellaan paljon ja pitkään. Kohotetaan maljoja juhlittavalle. Syödään monen ruokalajin herkullinen ateria, joka on valmistettu tilauksesta ja paikallisista aineksista. Ollaan yhdessä ja nautitaan elämästä.
Samaan aikaan Suomessa:
Viedään äiti mahantankkauslaitokseen pikaiselle lounaalle ahmimaan lämpöaltaaseen kumottuja lämmitettyjä pakasteita ja koetaan vielä palstoilla kollektiivista ylpeyttä yhteisestä moukkamaisuudesta.
Säälittävää.
Sanoisin, että Suomessa on tosi harvassa mitään hyviä pikkuauto koita. Puhumattakaan, että käyttäisivät tuoreita lähiraaka-aineita. Kaikkihan täällä alkaa olla ketjuissa ja se sama pakastemössö pienin variaatioita tulee eteen. Täkäläisissä ravintoloissa tulee helposti se ruokalan tasoinen annos eteen ja siitä sitten maksat paristakympistä ylöspäin. Ehkä suuremmissa kaupungeissa on toisin, mutta täällä aina silloin tällöin on joku vähän kunnianhimoisempi ravintolayritys ja kyllä ne kaatuu noin vuodessa mahdottomuuteensa. Raaka-aineet hinnat, työvoiman palkat ja vähän maksukykyisiä ja haluisia asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsutaan paljon sukulaisia ja ystäviä paikalle. Varataan pitkä pöytä jostakin pienestä ravintolasta. Jutellaan paljon ja pitkään. Kohotetaan maljoja juhlittavalle. Syödään monen ruokalajin herkullinen ateria, joka on valmistettu tilauksesta ja paikallisista aineksista. Ollaan yhdessä ja nautitaan elämästä.
Samaan aikaan Suomessa:
Viedään äiti mahantankkauslaitokseen pikaiselle lounaalle ahmimaan lämpöaltaaseen kumottuja lämmitettyjä pakasteita ja koetaan vielä palstoilla kollektiivista ylpeyttä yhteisestä moukkamaisuudesta.
Säälittävää.
Sanoisin, että Suomessa on tosi harvassa mitään hyviä pikkuauto koita. Puhumattakaan, että käyttäisivät tuoreita lähiraaka-aineita. Kaikkihan täällä alkaa olla ketjuissa ja se sama pakastemössö pienin variaatioita tulee eteen. Täkäläisissä ravintoloissa tulee helposti se ruokalan tasoinen annos eteen ja siitä sitten maksat paristakympistä ylöspäin. Ehkä suuremmissa kaupungeissa on toisin, mutta täällä aina silloin tällöin on joku vähän kunnianhimoisempi ravintolayritys ja kyllä ne kaatuu noin vuodessa mahdottomuuteensa. Raaka-aineet hinnat, työvoiman palkat ja vähän maksukykyisiä ja haluisia asiakkaita.
Pikkuauto koita = pikku ravintoloita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abc:n äitienpäivälounas ei ole ikinä pettänyt. Aivan loistavan maukas, joka kerta!
Tämän kirjoittajalta - ja muiltakin abc:n lounaiden ylistäjiltä puuttuu jotain makuaistista. Tai sitten ei ole ikinä syöty ’oikeasti hyvää, maukasta ruokaa’. Mikä on surullista. Että taatusti löytyy pienemmiltäkin paikkakunnilta - edes läheltä - oikea ravintola, josta saat muuta kuin ns. kouluruokaa, jota tuo abc tarjoaa.
Älä jaksa. Ei ole mitään mieltä viedä meidän porukkaa (8 aikuista + 6 lasta) syömään jotain äitienpäivälounasta, joka maksaa 42 € per nuppi + juomat päälle. Mieluummin ABC tai Rax. Olen äiti, joka syö joka päivä ravintolassa lounaan. Ilman lapsia ja lapsenlapsia. Joskus paremmissa paikoissa, joskus jopa hampurilaispaikassa. En arvosta ylihintaisia lounaskattauksia. Mieluummin kaikille sopiva rento paikka, jossa lapsetkin saavat syödäkseen kohtuuhintaan vatsansa täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis juuri tätä olin tulossa kirjoittamaan, että millainen makuaisti näillä abc:n ruokaa ylistävillä oikein on? Siellähän ei ensinnäkään kokata mitään, vaan lämmitetään valmiita pakasteita ja avataan soosijauhopusseja, joihin lisätään vettä. Jopa porsaanleikkeet tapaa olla valmiiksi leikattu, hakattu ja paneroitu (ja pakastettu!) ja niitä sitten paistellaan "metsästäjänleikkeinä" ym. Ihan hirveetä kuraa ja kyllä, olen antanut ketjulle muutaman mahdollisuuden aikoinaan. Olin itse eräällä huoltoasemalla joskus vuosia sitten töissä (ei abc) ja pihvit leikattiin itse kokonaisista ulkofileistä, soosit tehtiin kermasta ja maustettiin itse jne. Toki puolivalmisteitakin käytettiin jossain määrin, mutta abc:n koko toiminta perustuu siihen että kaikissa toimipisteissä on ruoka valmista,hajutonta ja mautonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa. Ei ole mitään mieltä viedä meidän porukkaa (8 aikuista + 6 lasta) syömään jotain äitienpäivälounasta, joka maksaa 42 € per nuppi + juomat päälle. Mieluummin ABC tai Rax. Olen äiti, joka syö joka päivä ravintolassa lounaan. Ilman lapsia ja lapsenlapsia. Joskus paremmissa paikoissa, joskus jopa hampurilaispaikassa. En arvosta ylihintaisia lounaskattauksia. Mieluummin kaikille sopiva rento paikka, jossa lapsetkin saavat syödäkseen kohtuuhintaan vatsansa täyteen.
Hinnasta ei kai tuossa ylempänä puhuttukaan mitään. Sehän on sitten sinun valintasi, jos maksat sen 20€ per nuppi täysin ihmisravinnoksi kelpaamattomasta mössöstä, koska säästö, mutta abc ruuan makua se ei silti paranna, että sinua ei kiinnosta missä syöt juhlalounaasi.
Meillä ei raaskita tuhlata edes siihen ABC:n ruokaan. Ite täytyy ruoka laittaa, jos aikoo sunnuntaina, niin kuin muinakin päivinä, syödä. Meillä ei kukaan muu tee ruokaa, kuin minä. Ja jos joskus jotakin ulkona syödään/juodaan, minä maksan aina. Kakun mies oli sentään jääkaappiin ostanut. No tällä mennään.
Surullista, miten jollakin elämä on niin tyhjää, että täytyy arvostella muiden syömisiä...
Minua ei ainakaan kiinnosta pätkääkään, käykö joku huoltoasemalla vai ei. Miksi sen pitäisi minua hetkauttaa? Voisin kyllä itsekin käydä siellä, mutta tänä vuonna grillaamme kotona perusmakkaraa ja syömme salaattia. Ihmeellistä (ja apn kaltaisten itsekkäiden ihmisten melestä rahvaanomaista).
Ei ne hienojen ravintoloiden sapuskat läheskään aina ole hyviä. Me syödää äitienpäivänä kotona, koska ei mennä mihinkään ruuhkaan ja ravintoloissa käydään hiljaisina aikoina, aika useinkin. On ollut hyviä ja halpoja, hyviä ja kalliitta, huonoja ja halpoja, huonoja ja kalliita. Sekä joskus samassa ravintolassa toisena päivänä ruoka on hyvää, toisena ei ole. Riippunee kokista, kokin fiiliksistä tai siitä, mitä sattuu tilaamaan. Joskus käydään ABC:lla muuten vain, koska siellä meidän allerginen lapsi saa aina ruokavalioonsa sopivan annoksen. Paremmissa ravintoloissa nyrpistellään, vaikka yleensä kyse on vain jonkun ainesosan, kuten kastikkeen , pois jättämisestä. Miksi se kastike on niin tärkeää? Eihän ne annokset ole eineksiä ja kastike on vain lisuke, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Surullista, miten jollakin elämä on niin tyhjää, että täytyy arvostella muiden syömisiä...
Minua ei ainakaan kiinnosta pätkääkään, käykö joku huoltoasemalla vai ei. Miksi sen pitäisi minua hetkauttaa? Voisin kyllä itsekin käydä siellä, mutta tänä vuonna grillaamme kotona perusmakkaraa ja syömme salaattia. Ihmeellistä (ja apn kaltaisten itsekkäiden ihmisten melestä rahvaanomaista).
En ymmärrä minäkään. Toisaalta on huvittavaa, että nämä "Vain huippuravintolat kelpaa" ihmiset valittaa halvemmista ruokapaikoista. Eikö heidän pitäisi olla tyytyväisiä, että "rahvaanomaiset tuppisuut" (kuten minä :D) ei tule sinne?
ABC kelpaisi ihan hyvin, sillä eipä meillä koskaan äitienpäivää ole mitenkään erityisesti vietetty. Tuntuu sekin olevan nykyään aika kaupallinen, jos on pakko mennä luksusravintolaan.
Olisikin perinteistä hioltoasemameininkiä: kokkareista - osittain kylmää muussia, leivitetty - paikoin palanut porsaanleike, nahistuneita tomaattilohkoja hunnutettuna vesitetyllä sinapilla ja lasi kotikaljaa. Koko komeus nautittaisiin avoimen huoltohallin oven ääressä, flipperin kolinan ja levyautomaatin suoltaman Suomi-iskelmän siivittämänä tupakansavussa, ulon ja vessaraikastimen aromissa - sinne minä veisin Äitini!
Olis tosi ihanaa jos pääsis edes ABC:lle, ollaan köyhiä, mulla on 58 senttiä tilillä, miehellä pari euroa. Tärkeintä on että lapsella on ruokaa ja kaikki tarvittava, muita päiviä tulee ja menee.
Mielelläni menisin ABClle lounaalle, jos olis perhettä, jonka kanssa mennä. Kokkaan tänäkin sunnuntaina itselleni jotain, jälkkäriksi ostin Aino jäätelöpaketin.
Tulin vain kysymymään, että eikö tästäkin aiheesta ole sanottu jo kaikki? Vieläkö on joku, jonka pitää päästä pätemään tällä aiheella? Pätekää nyt kerralla oikein urakalla ja unohdetaan sitten tämä ABC-hömppä.
Miten te jaksatte vääntää näistä niin toivottoman turhista aiheista?
Tämän palstan taso laskee huimaa kyytiä, pelkkää jankkausta samoista typeristä jutuista. Hyi! 🤢
Vierailija kirjoitti:
Tulin vain kysymymään, että eikö tästäkin aiheesta ole sanottu jo kaikki? Vieläkö on joku, jonka pitää päästä pätemään tällä aiheella? Pätekää nyt kerralla oikein urakalla ja unohdetaan sitten tämä ABC-hömppä.
Miten te jaksatte vääntää näistä niin toivottoman turhista aiheista?
Tämän palstan taso laskee huimaa kyytiä, pelkkää jankkausta samoista typeristä jutuista. Hyi! 🤢
Etkö pääse huomennä äitisi kanssa ulos syömään, vai mistäkö kiikastaa..??
Asun yli 50000 asukkaan kaupungissa. Ravintoloita on kymmeniä. Vuosituhannen alussa sai tältä huoltoasemalta kaupungin parhaat pihvit. Kävimme tuohon aikaan siellä ehkä kerran kuukaudessa. Myöhemmin taso laski, ettei ole tullut käytyä kuin satunnaisesti ja aina pettyen. Taisi kuitenkin olla isänpäivä, joka tapauksessa siellä oli syömässä myös eräs kaupunkimme silmäätekevistä kolmen sukupolven voimin. Turha halveksia huoltoasemasapuskoja vain siksi, että ne ovat huoltoasemaruokia.
Tuskin ongelma on se, että paikka on tienvarsiruokala. Vaan se, että sellaiseen mennään juuri äitienpäivänä, kun pitäisi osoittaa äidille arvostusta.
Mennään arkisimpaan mahdolliseen paikkaan tankkaamaan mahaa. Laitosmainen halli jossa kaiuttimista tuuttaa Nova. Ruoka sitä mitä suurelle joukolle voi halvoista lämmitetyistä pakasteista tehdä.
Siinäkö äitien arvo?
Asun paikkakunnalla jossa on yksi hyvin vaatimaton ravintola ja ABC. Menen poikani luo syömään. Hän laittaa miniälleni ja minulle loistavan lounaan.
Samaan aikaan Suomessa:
Säälittävää.