Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1v:lle ei mene muu kuin vauvanruoka!!

24.04.2006 |

Onko muilla samanlaisia ongelmia syömisjuttujen kanssa kuin meillä? Eli kaksospojat juuri täyttäneett 1 v. ja ei mitään toivoa vielä antaa samaa ruokaa kuin muut syö. Vauvanruoka (ja yleensä 5-6 kk purkkiruoka) on ainoo jota saa hyvin menemään. 8kk:n ja 1-3 v:n purkkiruoat menee joskus mutta nekin on ehdottomasti haarukalla muussattava ja niistäkin vaan ne pehmeemmät eli risotot yms. Perunanpalat, lihanpalat, leipapalat ja kaikki mahdolliset hyvinkin pienet palat sylkevät vaan pois, mutt eivät niele. TYkkäävät kyllä joskus leikkiä esim. leivän paloilla, kurkulla yms. mutta eivät lopulta niitä niele vaan kaikki tulee ulos. On yritetty harjoitella nyt jo mielestäni aika kauan ja joka päivä saavat käsiinsä kaikenlaista sormiruokaa yms. , että yrityksen puutteesta ei mielestäni ole kiinni. TUntuu vaan itestä niin surkealta kun pitkään aikaan ei oo yhtään edistytty ja tuntuu NIIIIIIIN kaukaselta yhteisen ruoan syöminen.

Hampaita pojilla on 6-8 eli ei järin paljon vielä, mut voiko se vaan olla syynä karkean ruona syömisongelmiin tai muuten vaan kypsymättömyys? Helpottaakohan ikinä?Kokemuksia?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tyttö 1v 1kk ja samanlaista ruljanssia on mellä syöminen. Pääsisäisen tiennoilla meni purkkiruoat hienontamatta haarukalla. meillä ongelmana on herkästi tuleva oksennuts. Eli jos perunanpala menee kin kokonaisena kurkkuun, on seurauksena kakominen ja pahimmassa tapauksessa oksentaminen.

Tyttö kyllä syö samaa ruokaakin mitä me miehen kanssa, mutta se pitää kans haarukalla tilsiä aika sössöksi. Eli ei toivoakaan lihapullapalasten tai makaronien sellaisenaan antamisesta. Kaikki pitää hienontaa haarukalla sekavaksi mössöksi.

Jotta enpä osaa valitettavasti auttaa. samaa ollaan harrastettu kuin teilläkin, eli annettu syödä sormis ties mitä, mutta yleensä esim. kurkkua vain imeskellään ja sitten sylkäistään pois tai jos mnee kurkkuun asti, niin kaotaan pois.

Vierailija
2/9 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ikää 1 v 2 kk ja hampaita jotain 13, ja aika vauvamaista ruokaa meilläkin syödään - kotiruokaa hienonnettuna ja vedellä ohennettuna tai sitten noita 12 kk purkkeja, joista isot lihapullat ym. on hienonnettu (ja esim. kokonaiset maissit eivät mene). Sormiruokaa syötäessä lapsi osaa syödä pehmeitä asioita ihan kokonaisina (karjalanpiirakka, banaani jne). Sen sijaan marjat ym. syljetään ulos.

Uskon tilanteen paranevan ihan iän myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaattomuus todellakin vaikuttaa, ja lapsi kehittyy. Meidän esikoinen oli 1-vuotiaana samanlainen, kotiruokakin tosin alkoi pikkuhiljaa 1v2kk kohdalta kelvata kun sen soseutti sileäksi. 2-vuotiaana vasta tuli poskihampaita ja sitten vasta alkoi mennä " klöntit" ... ja ne lihapullat ja muut kiinteämmät ja leivät vasta 2.5-vuotiaana, kun toisetkin poskihampaat puhkesivat.. Pikkuhiljaa hyvä tulee.

Toisilla ehkä tulee varhemmin nuo hampaatkin.

Vierailija
4/9 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata vielä todellakaan hätäillä. Meillä tuossa vaiheessa aivan samanlaista. Ei toivoakaan pienempienkään perunanpalasten tms. syömisestä. Jauheliha jäi aina pyörimään suuhun, mitään ei halunnut purra vaikka suussa olikin ihan hyvin hampaita. Tyttö oli muutenkin todella huono syömään ja usein ruokapöydässä olin itku kurkussa, kun mikään ei kelvannut.

MUTTA, nyt tyttö 1v8kk ja ruokailu sujuu ihan mallikkaasti. Lihat ja perunat menee kurkusta alas ja äidin tekemä ruoka on parasta =) Edelleenkään en hirveän suuria palasia anna syödä, koska olen vähän arka jos sattuu menemään sitten kurkkuun. Ainoastaan kasvikset menemät oikeastaan vain pääruoan seassa.

Poikasi ovat kuitenkin vielä niin pieniä, että aika varmasti korjaa asian. Monet syövät karkeaa kotiruokaa tuossa iässä, mutta niin monet myös eivät sitä vielä tee. Tsemppiä!

Vierailija
5/9 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä 1v iässä niitä 5-6kk soseita. Mutta meillä oli ongelmana se, että tyttö söi soseet oikeastaan imemällä. Tai niin mä tulkitsisin, koska ikinä en oikeastaan nähnyt, että olisi niellaissut. Sose oli vain kadonnut suusta jotenkin... Sitten kun syötti klönttisempää ruokaa, niin ne klöntit ei kadonneetkaan, vaan aiheutti oksetuksen nielussa.

Mä aloin antaa enemmän sormiruokaa, esim raejuustoa, riisiä... Jotenkin kun tyttö laittoi itse ruokaa suuhunsa, niin puremisen ja nielemisen opettelu alkoi tehostua.

Sitten vaan alettiin maistelemaan 8kk ruokia. Oli tärkeää, että tyttö sai itse ottaa niitä palasia ruuasta ja pikkuhiljaa alkoi sujua. Ensin annoin puol purkkia 8kk ruokaa ja sitten 6kk purkin päälle (oli tottunut tähän annoskokoon), ettei siinä syömisessä palanu hermot ja tuntikaupalla aikaa.

Nyt on ikää 1v4kk ja tyttö syö mitä vain. Tosi nopeasti se sitten alkoi sujumaan.

Vierailija
6/9 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ikää tytöllä 1v3kk ja 8kk soseita saa todellakin hienontaa että menevät. Kotiruokaa, muussattunakin, oksentaa kaaressa. Eipä paljon nappaa tuo sormiruoan antaminen. Siitä seuraa aina kakominen ja lopulta vauhdikas oksentaminen ja HUUTO.

2-3 poskihammasta on, ehkä se sit joskus alkaa sujua kun niitä hampaita on enemmän. Mä jo luulin et ollaan ainoita joilla tämmöinen tilanne tässä iässä.

Vierailija
7/9 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän helpotti et muillakin samanlaisia ongelmia on sentään! Jotenkin tuntuu et tää asia vaan välillä hallitsee mua kun en saa edistystä tapahtumaan ja huomaan muiden samanikäisten pistelevän jo ihan mitä vaan! Mut toivotaan tosiaan et aika tekee tehtävänsä ja 2 v. mennessä syöminenin jo sujuisi. helpottais niin paljon tätä arkea kun vois ees osan antaa samaa ruokaa kuin ite syö vaikka sit vähän muussattuna mut kuitenkin.

Mut eipäs tässä siinä mielessä paniikkia kun kuitenkin tässä kotona vielä ollaan niin ehtivät toivottavasti oppia vielä, mut sitä joskus mietin et jos pojat ois jo hoidossa esim. päiväkodissa, miten asiat siellä onnistuis. kannettaiskos me sinne omat purkkiruoat mukana sillä muuten näkisivät kyllä nälkää päivät siellä hoidossa!!

Kommentit vielä tervetulleita ja kiitos!!

Vierailija
8/9 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika oli TOSI nirso, kunnes meni 9 1/2 kk ikäisenä päiväkotiin. Ennen sitä hän ei suostunut syömään, juuri muuta kuin maitoa (tissiä), samettisen hienoja puuroja (riisi ja maissijauhoista valmistetut puurot), vauvan jugurtteja ja makeita, hienon hienoja soseita. Yhtään klimppiä ei saanut ruoassa olla jne. Ja tosi huonosti söi oikeastaan kaikkea muuta, paitsi tissiä, puuroa ja jugurttia. Ekana päiväkotipäivänä oli kuitenkin vedellyt ison annoksen broilerpihviä ja riisiä. Poika oppi siis syömään kiinteitä kunnolla vasta päiväkodissa. Siihen asti oli tissivauva.

Vierailija
9/9 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse stressasin ihan hirveesti aika ajoin samaa... vain 5kk soseet meni, ja muutenkin tosi nirso lapsi. Mutta, nyt 1v8kk iässä vihdoinkin ruennut syömään 8kk ja 1v pilttejä sekä ihan samaa kotiruokaa kuin äiti ja isi.

Vielä 1v5kk iässä ei mitkään palat mennyt alas. No, ehkä banaanin palat ja vaalea leipä, mutta ei mikään muu. Nyt on tullu vasta oikein kunnolla hampaita ja sitä myöten ruokakin menee peremmin. Myös nirsoilu vähentynyt huomattavasti.

Kyllä ehtii oppia! Usko pois! Ehdotan että annat lössöä vaan huoletta ja siinä ohessa sit aina jotain pureskeltavaa että tulee " harjoitusta" .