Mikä on lääkärin määritelmä hyväkuntoiselle potilaalle?
Isäni kuoli syöpäosastolla leikkusjonoon. Hoitavan henkilökunnan mielestä potilas oli hyväkuntoinen.
Onko hyvän kunnon määritelmänä kävely- vai puhekyky vaiko sisäsiisteys? Kertokaa toki maallikolle.
Kommentit (9)
Potilasta nimitetään aina hyväkuntoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Potilasta nimitetään aina hyväkuntoiseksi.
Kun menin lanssilla tajuttomana sairaalaan, kalium 2.jotain ja verensokerit tapissa, silloin vointini oli vissiin "heikko/kohtalainen".
hyväkuntoinen potilas kävelee itse ongelmitta vastaanottohuoneeseen (vrt. Vuodepotilas tai rollaattorilla liikkuva), hengittää vaivatta, on hyvin hapettuneen näköinen jne. Lääkärikielellä aloittajan isä on varmaan ollut hyväkuntoinen. Syöpää sairastava ei tietenkään ole terve, mutta toivon mukaan on enimmän aikaa hyväkuntoinen.
Riippuu potilaan aikaisemmasta kunnosta, sairaudesta ja osin iästäkin. Esim. syöpäsairaan kohdalla hyväkuntoisen sitä määritellään yleensä potilas on keskimääräistä hyväkuntoisempi suhteutettuna siihen miten pitkälle syöpä on edennyt. Leikkaus jonoon laitetta edes taas hyväkuntoisena viitataan siihen että lääkärin mielestä potilas on sellaisessa kunnossa että kestää leikkauksen.
Vierailija kirjoitti:
hyväkuntoinen potilas kävelee itse ongelmitta vastaanottohuoneeseen (vrt. Vuodepotilas tai rollaattorilla liikkuva), hengittää vaivatta, on hyvin hapettuneen näköinen jne. Lääkärikielellä aloittajan isä on varmaan ollut hyväkuntoinen. Syöpää sairastava ei tietenkään ole terve, mutta toivon mukaan on enimmän aikaa hyväkuntoinen.
Miks mun kunto oli laitettu hyväksi, vaikka valitin pahoja hengitysvaikeuksia, ja parissa vaiheessa iho muistutti harmaata/sinertävää, en todellakaan ollut "hvyin hapettuneen näköinen", vaan ruumiin näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks mun kunto oli laitettu hyväksi, vaikka valitin pahoja hengitysvaikeuksia, ja parissa vaiheessa iho muistutti harmaata/sinertävää, en todellakaan ollut "hvyin hapettuneen näköinen", vaan ruumiin näköinen.
Koska lääkärin mielestä yleisvointisi oli hyvä. Lääkärissä valitetaan usein hengitysvaikeuksia, ne tavallaan kuuluvat asiaan vaikkapa astmakohtauksessa ja saattavat kuulua asiaan vaikkapa keuhkoinfektiossa. Suurin osa on heistä silti lääkärikielellä hyvävointisia, ja sillä kommentilla otetaan juuri kantaa potilaan vointiin.
Silloin tällöin huonokuntoinen vanhus katoaa tai esim eksyy metsään, mutta löytyy myöhemmin hyväkuntoisena.
Vierailija kirjoitti:
Jotain tällaista uumoilinkin. Kiitos vastauksista!
T: -ap-
Minuakin kiinnostaisi. Lääkäreiden mukaan olin hyväkuntoinen kasvojen alaosa tunnottomana, naama turvonneena, osittain kävelykyky menneenä, kuumeessa ja ysköksiä yskivänä ja hengenahdistusta valittavana, atrofinen nuha ja silmänpohjavaurio. Pelkäsin kokoajan kuolevani.