Sijoitusasunnon remontista, sen vuokralla olosta ja verovähennyksestä!
Onko joku törmännyt siihen, että jos remontoitte sijoitusasuntoa vuokralaisten välissä, siis yhden muutettua pois ja ennen kuin toinen alkaa asua, tämä ei olisi muka verovähennyskelpoista?! Enpä ole tyhmempää kuullut! Käsittääkseni vastikkeenkin saa vähentää kuukausilta, joilta vuokralaista etsitään??!
Kommentit (30)
Pintaremontti menee vähennyksiin mutta esim putkiremppa onkin jo eri juttu
Verohallinnon ohje on todella puutteellinen, ja sanoo vain näin: "Jos haluat vähentää remonttikuluja, remontti pitää tehdä sinä aikana, kun huoneisto on vuokralla.
Remonttikuluja ei voi vähentää vuokratulosta, jos remontti on tehty heti kun olet hankkinut osakehuoneiston tai kiinteistön, mutta ennen kuin olet antanut sen vuokralle."
Entäs jos olen omistanut asunnon vuosia, ja teetän remontin asunto tyhjillään, koska en halunnut kiusata vuokralaista remontilla?!!
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, kuinka kauan se vaihe vukralaistn välillä kestää ja onko jotain tositteita siitä, että vuokralaista etsitään. Lisäksi se riippuu remontin suuruudesta. Pienemmät rempat saa vähentää vuokratulosta. Perusparannustyöt sen sijaan lisätään hankintahintaan ja vähennetään vähän kerrallaan poistoina.
Eikö tämä ole ristiriitaista? Remontista ehkä pieni osa menee perusparannuksena.
ap
Vierailija kirjoitti:
Pintaremontti menee vähennyksiin mutta esim putkiremppa onkin jo eri juttu
Kyse on osakkaan itse teettämästä huoneistoremontista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Verohallinnon ohje on todella puutteellinen, ja sanoo vain näin: "Jos haluat vähentää remonttikuluja, remontti pitää tehdä sinä aikana, kun huoneisto on vuokralla.
Remonttikuluja ei voi vähentää vuokratulosta, jos remontti on tehty heti kun olet hankkinut osakehuoneiston tai kiinteistön, mutta ennen kuin olet antanut sen vuokralle."Entäs jos olen omistanut asunnon vuosia, ja teetän remontin asunto tyhjillään, koska en halunnut kiusata vuokralaista remontilla?!!
Tämä on ihan ok, mutta asunto pitää sit vuokrata myös heti remontin jälkeen, muuten se katsotaan tehdyksi omaa käyttöä varten, eikä tietyeti silloin ole verovähennyskelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Remonttikuluja ei voi vähentää vuokratulosta, jos remontti on tehty heti kun olet hankkinut osakehuoneiston tai kiinteistön, mutta ennen kuin olet antanut sen vuokralle."Entäs jos olen omistanut asunnon vuosia, ja teetän remontin asunto tyhjillään, koska en halunnut kiusata vuokralaista remontilla?!!
Tämä on ihan ok, mutta asunto pitää sit vuokrata myös heti remontin jälkeen, muuten se katsotaan tehdyksi omaa käyttöä varten, eikä tietyeti silloin ole verovähennyskelpoinen.
No ei sitä tuosta noin kyllä ymmärrä. Saati, jos nyt en ole ostanut asuntoa herran aikoihin. Ihan seko ohje.
ap
Kahden vuokralaisen välissä oleva remontti menee vähennyksiin. Ennen ekaa vuokrausta, ei mene vähennyksiin.
Sattumoisin minulla jatkaa sama vuokralainen. Pitääkö minun nyt sitten väittää, että hän olikin vuokralla koko ajan?? Aivan älytöntä. Entä jos vuokralainen vain lähtee saadessaan tietää remontista? Sekö määräisi verokohtelun? :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Kahden vuokralaisen välissä oleva remontti menee vähennyksiin. Ennen ekaa vuokrausta, ei mene vähennyksiin.
Näin nyt sanoisi kenen tahansa järki. Miten se ei lue tuolla.... verohallinnon sivuilla siis.
ap
Olen tehnyt isohkon remontin vuokralaisten välillä ja se on ollut verottajalle ok, kulut meni poistoihin. Eihän sitä voi olettaa, että asunto on vuokralla, kun siellä kaadetaan seiniä ja kämppä ei ole asuttavassa kunnossa. Tuo verottajan termi on harjaanjohtava, kyse on ajasta, jota ennen ja jonka jälkeen asunto on vuokralla. Tai jos mahdollista, vuokrauksen aikana, mutta kuka vuokralainen haluaa asua ilman kylpyhuonetta kuukauden?
Vierailija kirjoitti:
Sattumoisin minulla jatkaa sama vuokralainen. Pitääkö minun nyt sitten väittää, että hän olikin vuokralla koko ajan?? Aivan älytöntä. Entä jos vuokralainen vain lähtee saadessaan tietää remontista? Sekö määräisi verokohtelun? :D
ap
Sulla on vuokraustoimintaa koko ajan, jos sun on tarkoitus myös remontin jälkeen välittömästi antaa asunto vuokralle, eikä ottaa omaan käyttöön. Voithan sä hakea vuokralaistakin sinä aikana, kun asunto on remontin alla.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt isohkon remontin vuokralaisten välillä ja se on ollut verottajalle ok, kulut meni poistoihin. Eihän sitä voi olettaa, että asunto on vuokralla, kun siellä kaadetaan seiniä ja kämppä ei ole asuttavassa kunnossa. Tuo verottajan termi on harjaanjohtava, kyse on ajasta, jota ennen ja jonka jälkeen asunto on vuokralla. Tai jos mahdollista, vuokrauksen aikana, mutta kuka vuokralainen haluaa asua ilman kylpyhuonetta kuukauden?
Vierailija kirjoitti:
No nimenomaan! En minä ala olettaa, että vuokralaiset kiltisti siirtyilevät edes takaisin, kun minä remppaan kämppää, vaan sanoin sopimuksen irti, jotta on selkeää. Vuokralaiseni itse ehdotti, että tulee takaisin, ja teimme niin. Olisin irtisanonut joka tapauksessa remontin takia, koska siitä myös tuli vuokrankorotusperuste, mutta en tiennyt vuokralaisen pystyvän maksamaan selvästi korkeampaa vuokraa. Enkä halunnut joutua vääntämään summasta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apSulla on vuokraustoimintaa koko ajan, jos sun on tarkoitus myös remontin jälkeen välittömästi antaa asunto vuokralle, eikä ottaa omaan käyttöön. Voithan sä hakea vuokralaistakin sinä aikana, kun asunto on remontin alla.
Niin no huh, niin onkin. Ihan ajattelin ilmoittaa ajat, jolloin huoneisto oli vuokralla. Jos tuo pätee, niin ei tarvitse alkaa valehtelemaan. Vuokralainen majaili jokatapauksessa kaverin nurkissa, eli kiinnijäämisen riski olisi käytännössä olematon.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apSulla on vuokraustoimintaa koko ajan, jos sun on tarkoitus myös remontin jälkeen välittömästi antaa asunto vuokralle, eikä ottaa omaan käyttöön. Voithan sä hakea vuokralaistakin sinä aikana, kun asunto on remontin alla.
Niin no huh, niin onkin. Ihan ajattelin ilmoittaa ajat, jolloin huoneisto oli vuokralla. Jos tuo pätee, niin ei tarvitse alkaa valehtelemaan. Vuokralainen majaili jokatapauksessa kaverin nurkissa, eli kiinnijäämisen riski olisi käytännössä olematon.
ap
Jos sama vuokralainen muuttaa takaisin, niin eikös teillä sit ole jo vuokrasopimuskin olemassa?
Mistä verottaja edes tietää että onko asunto juuri remontin hetkellä vuokrattu vai ei? Verotuksessa ilmoitetaan vain tulot ja menot, ei tarvi todistella vuokrausaikoja.
https://vuokranantajat.fi/2017/03/remontoiva-vuokranantaja-hyodynna-vah…
Vuokranantajalla on oikeus vähentää remonttikuluja verotuksessa. Olennaista on ajoittaa remontti oikein, ymmärtää vuosikorjauksen ja perusparannuksen ero sekä tehdä vähennykset.
Ajoita remontti oikein
Remontti pitää ajoittaa oikein. Remonttikuluja ei voi vähentää vuokratulosta, jos vuokranantaja on ostanut asunnon ja tekee tai teettää sinne remontin ennen vuokrasuhteen alkamista. Syntyneet kulut lisätään osaksi asunnon hankintahintaa, joten kulut voi hyödyntää vasta myytäessä.
-Ostotilanteessa remontista aiheutuneet kulut ovat vähennyskelpoisia vuokratuloista vasta vuokrasuhteen alkamisen jälkeen. Kun vuokraus on käynnistynyt, menot voi vähentää, vaikka asunto olisi välillä tyhjillään. Oman työn osuutta ei voi koskaan vähentää verotuksessa, erittelee Suomen Vuokranantajien lakimies Jonna Puolanto.
Vuosikorjaus ja perusparannus tulkitaan eri tavalla verotuksessa
-Vähennysoikeus riippuu siitä, tehdäänkö asuntoon vuosikorjausta vai perusparannusta. Vuosikorjauksella asunto saatetaan alkuperäistä vastaavaan kuntoon, korjataan olemassa olevia pintoja ja uusitaan vanhoja kodinkoneita. Vuosikorjausta ovat siis esimerkiksi seinien maalaaminen ja tapetointi tai keittiön kaappien uusiminen, sanoo Puolanto.
-Jos laatutasoa nostetaan olennaisesti, on kyse perusparannuksesta. Perusparannukseksi luokitellaan asunnon laajennus-, muutos-, uudistus- ja muut vastaavat toimenpiteet, Puolanto jatkaa.
Milloin remonttikulut voi vähentää?
-Vuosikorjausmenot vähennetään vuokratuloista samana vuonna, kun ne on maksettu. Perusparannusmenot sen sijaan lisätään asunnon hankintahintaan, kun asunto myydään. Vuokranantajan vaatimuksesta ne voidaan vähentää myös tasapoistoina 10 vuoden aikana tai vaikutusaikanaan, jos perusparannuksen vaikutusaika on tätä lyhyempi. Remontin kustannukset jaetaan siten kymmeneen yhtä suureen osaan ja yksi osa vähennetään vuokratulosta vuosittain, sanoo lakimies Puolanto.
-Jos asunto myydään ja vuokraustoiminta sen vuoksi päättyy, lisätään poistamatta jäänyt euromäärä hankintahintaan. Jos esimerkiksi 5000 euron menosta on ehditty vähentää 500 euroa vuodessa 5 vuoden ajan, lisätään poistamatta jäänyt 2500 euroa asunnon hankintahintaan ja huomioidaan se asunnon myynnin luovutusvoittoa laskettaessa, Puolanto jatkaa.
Isommissa remonteissa on usein kysymys sekä vuosikorjauksesta että perusparannuksesta. Tällöin vuokranantajan on jaettava kulut oman selvityksen mukaan vuosikorjaus- ja perusparannusmenoihin remontin laadun ja laajuuden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku törmännyt siihen, että jos remontoitte sijoitusasuntoa vuokralaisten välissä, siis yhden muutettua pois ja ennen kuin toinen alkaa asua, tämä ei olisi muka verovähennyskelpoista?! Enpä ole tyhmempää kuullut! Käsittääkseni vastikkeenkin saa vähentää kuukausilta, joilta vuokralaista etsitään??!
Noin se verottajan ohjeen mukaan menee. Kannattaa tehdä remontti vuokralaisen siellä asuessa. 20 vuoden kokemuksella ja sekä Verotoimistosta, että Veronmaksajien Keskusliitosta kysyttäessä.
Asunnon vuosikorjauskulut saat vähentää verovuoden kuluina, perusparannuksen kulut poistetaan tasapoistoina. KTS. Verohallinto ja muut lähteet. Ts. Vuokra-ajalla ei ole väliä vaan todistelulla vuokraamistarkoituksella.
Riippuu siitä, kuinka kauan se vaihe vukralaistn välillä kestää ja onko jotain tositteita siitä, että vuokralaista etsitään. Lisäksi se riippuu remontin suuruudesta. Pienemmät rempat saa vähentää vuokratulosta. Perusparannustyöt sen sijaan lisätään hankintahintaan ja vähennetään vähän kerrallaan poistoina.