Miksi en laihdu?
Olen 22v nainen ja saanut itselleni aikaiseksi pömppömahan. Tavoitteena on n. 5 kilon pudotus, mutta se ei onnistu millään! Olen lisännyt paljon hedelmiä ja herkuttelen niillä karkkien sijasta. Olen liikkunut enemmän ja vähentänyt tv:n tuijottelua ettei tulisi tarvetta napostella mitään.
Ennen päivän syömiseni oli tätä luokkaa: suklaamuroja, makaronimössöä, karkkia, suklaata, jogurttia jne.
Nykyään: kananmunia, lohta, ruisleipää, banaania, omenaa, mandariineja, mansikoita, päärynöitä. Karkkiin en ole koskenutkaan, ainoa herkku on ollut jäätelö, ja sekin vaan joskus kaverin kanssa jätskillä käydessä.
Mikä tässä mättää? Pitäisikö tässä syödä jotain 500 kaloria/päivä, että lähtisi kilot tippumaan?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 22v nainen ja saanut itselleni aikaiseksi pömppömahan. Tavoitteena on n. 5 kilon pudotus, mutta se ei onnistu millään! Olen lisännyt paljon hedelmiä ja herkuttelen niillä karkkien sijasta. Olen liikkunut enemmän ja vähentänyt tv:n tuijottelua ettei tulisi tarvetta napostella mitään.
Ennen päivän syömiseni oli tätä luokkaa: suklaamuroja, makaronimössöä, karkkia, suklaata, jogurttia jne.
Nykyään: kananmunia, lohta, ruisleipää, banaania, omenaa, mandariineja, mansikoita, päärynöitä. Karkkiin en ole koskenutkaan, ainoa herkku on ollut jäätelö, ja sekin vaan joskus kaverin kanssa jätskillä käydessä.
Mikä tässä mättää? Pitäisikö tässä syödä jotain 500 kaloria/päivä, että lähtisi kilot tippumaan?Banaani: sokeria
Omena: sokeria
mandariini: sokeria
mansikoita: sokeria
päärynät: sokeria
Ruisleipäkin muuttuu sokeriksi.
Ja noissa hedelmissä vielä se sokeri on fruktoosia joka aiheuttaa ei-alkoholiperäistä rasvamaksaa. Eli sä huijaat itseäsi. Lopeta se sokerihiirielämä.
Ei helkkari, taas tämä hedelmät aiheuttaa rasvamaksan - tyyppi.
Banaani: kaliumia, tryptofaania, vitamiineja, kuitua jne...
Mansikoita: folaattia mikä on yksi ravintoaineista mitä suomalaisilta saattaa usein ruokavaliosta puuttua, c-vitamiinia jne...
Jatkanko?
Ravinnon kuidut laskevat tehokkaasti LDL-kolesteroli- ja triglyseridipitoisuuksia sekä estävät 2-tyypin diabetesta ja ylipainoa. Liukoista kuitua ovat mm. pektiini ja beetaglukaani. Pektiiniä on banaanissa, porkkanassa, omenassa, aprikoosissa ja viikunassa, beetaglukaania puolestaan kaurassa ja ohrassa.
Toki hedelmien syönnissä kannattaa joku kohtuus pitää, ja leivän puputtamisessa, ihan jo sen takia että tulee muutakin syötyä monipuolisesti, mutta siis c´mon. Jonkun fruktoosisiirapin ja sokerin mieltäisin haitalliseksi suurena määränä koska se on tiivistetyssä muodossa sokeria jossa ei muita ravinteita ole, mutta hedelmissä on.
Makeaksi jalostetut hedelmät aiheuttavat verensokeripiikin. Ja todellakin ylenmääräinen hedelmien syöminen on pahaksi elimistölle juuri sokerin takia. Pektiinikin aiheuttaa toisille ongelmia, mutta siitä vaietaan siellä peräteippikoulutuksessa visusti. Kuidun takia ei tarvitse syödä lainkaan hedelmiä, kasviksista saa kuitua ihan tarpeeksi kunhan niitä nauttii riittävästi. Mitä vähemmän syö mitään makea, sen tasaisempi vs ja haima kiittää.
Edelleenkin, jos mietitään näin yleisesti, onko ihmisten terveysongelmien ja ylipaino-ongelmien syynä hedelmien syöminen vai muun scheissen syöminen ja onko ihmisten ylipainon ja terveysongelmien syynä hedelmien syönti, niin mitä olet mieltä? Nyt puhutaan hedelmistä, ei siis fruktoosisiirapista, hedelmämehuista, hedelmälimsoista tai valmisteista, joissa on hedelmää ja lisättyä sokeria.
Vältä kehosi strssitila!!! Nuku riittävästi, liiku riittävästi ja lepää!!!
Ja syö kasvis ja proteiinipainotteisesti. Syö riittävän usein esim 3-4 tunnin välein, mutta kohtuu annoksia. Unohda vaalean vehnän tuotteet. Unohda light juomat. Ylipäätään juo vain vettä tai rasvatonta
maitoa/piimää ei muuta.
Syö kun on nälkä. Älä kerrytä ns nälkä velkaa!!
Nuku.Lepää. Älä stressaa.
Liiku. Aineenvaihdunta lähtee liikkeelle etenkin sali harjoittelusta. Kannattaa siis urheilla!
Vierailija kirjoitti:
Ja syö kasvis ja proteiinipainotteisesti. Syö riittävän usein esim 3-4 tunnin välein, mutta kohtuu annoksia. Unohda vaalean vehnän tuotteet. Unohda light juomat. Ylipäätään juo vain vettä tai rasvatonta
maitoa/piimää ei muuta.Syö kun on nälkä. Älä kerrytä ns nälkä velkaa!!
Liiku. Aineenvaihdunta lähtee liikkeelle etenkin sali harjoittelusta. Kannattaa siis urheilla!
Rupesi ihan naurattamaan kun tällainen neuvo oli saanut samointein alapeukun.
Kuka vain voi tarkistaa neuvon paikkansapitävyyden ammattilaiselta ja saa vastaukseksi että se on 100 prosenttisesti asiaa. En yhtään ihmettele ettei tämä jengi laihdu jos käsitykset ovat tuota luokkaa.
Älä lannistu, äläkä stressaa. Sun ruokavalio on mun korviin oikein hyvä, jopa vähän liiankin terveellinen.
Oon laihduttamisen mestari,siis entinen syömishäiriöinen. Nykyisin olen terve, ja yllätyksekseni hoikka, vaikka syön ihan normaalisti. Tiukka dieetti ei ole hyvä, toimii hetken ja sitten oot pulassa. Eli syö hedelmiä jos tykkäät niistä.
Mun neuvo on:
1)hanki lihasmassaa. Se nostaa sun energiankulutusta ja laihduttaa itsestään. 2)Yritä olla syömättä viihteeksi.
3) Syö kun on nälkä. Nälkä voittaa aina jos sitä panttaa. Tämä on tärkeä.
3) mun paras pikakikka pudottaa pari kiloa on käyttää päivällä korsettia. Se "halaa" sua ja vie nälän tunnetta pois,eli tuut vähemmällä kylläiseksi.
4) hyväksy että laihtumiseen menee aikaa. Se ei ole rysäys, vaan elämäntapamuutos. Tulokseen voi mennä vuosi-pari, tai enemmän. Riippuen lähtötilanteesta. Mutta se on pysyvä ja helppo ylläpitää. Vrt.Rääkkiä ei kestä kukaan jojoilematta.
5) älä hauku itseäsi. Nauti elämästä ja kesästä.
6) nuku tarpeeksi
Vierailija kirjoitti:
Älä lannistu, äläkä stressaa. Sun ruokavalio on mun korviin oikein hyvä, jopa vähän liiankin terveellinen.
Oon laihduttamisen mestari,siis entinen syömishäiriöinen. Nykyisin olen terve, ja yllätyksekseni hoikka, vaikka syön ihan normaalisti. Tiukka dieetti ei ole hyvä, toimii hetken ja sitten oot pulassa. Eli syö hedelmiä jos tykkäät niistä.
Mun neuvo on:
1)hanki lihasmassaa. Se nostaa sun energiankulutusta ja laihduttaa itsestään. 2)Yritä olla syömättä viihteeksi.
3) Syö kun on nälkä. Nälkä voittaa aina jos sitä panttaa. Tämä on tärkeä.
3) mun paras pikakikka pudottaa pari kiloa on käyttää päivällä korsettia. Se "halaa" sua ja vie nälän tunnetta pois,eli tuut vähemmällä kylläiseksi.
4) hyväksy että laihtumiseen menee aikaa. Se ei ole rysäys, vaan elämäntapamuutos. Tulokseen voi mennä vuosi-pari, tai enemmän. Riippuen lähtötilanteesta. Mutta se on pysyvä ja helppo ylläpitää. Vrt.Rääkkiä ei kestä kukaan jojoilematta.
5) älä hauku itseäsi. Nauti elämästä ja kesästä.
6) nuku tarpeeksi
Sorry vielä kirjoitusvirheet. Kakkoskohta tarkoittaa siis sitä, että älä tapa tylsyyttä syömällä. Tee jotain kivoja juttuja sen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka vain voi tarkistaa neuvon paikkansapitävyyden ammattilaiselta ja saa vastaukseksi että se on 100 prosenttisesti asiaa. En yhtään ihmettele ettei tämä jengi laihdu jos käsitykset ovat tuota luokkaa.
Niinpä! Terkuin -65 kg laihduttanut. Tiedän mistä puhun siis. Mutta, jos ei kestä totuutta...
Vierailija kirjoitti:
Minäpä laihdun kilon viikossa normaalipainon sisällä. Haluatko kuulla miten?
Miksi alapeukut? Kerron kuitenkin, koska tämä toimii. Olin aiemmin laiska ruoanlaittaja, herkut maistui iltaisin, lounaat jäi väliin tai korvasin suklaapatukalla. Suklaata meni helposti levy kerrallaan. Joka päivä herkkuja, ei kasviksia juurikaan. Herkkuani vaalea leipä, pasta, sokerijugurtit. Havahduin kun olin normaalipainon ylärajalla, vaatteet kiristivät ja painoa oli huomaamatta tullut minulle lisää. Kun muutin omilleni kotona valmiina ollut ruoka ja terveelliset elämäntavat jäivät. Nykyisin olen jättänyt turhat hiilarit ja sokerin, syön noin 50g hh päivässä, laitan vähähiilihydraattista ruokaa mahdollisimman puhtaista raaka-aineista ja paljon kasviksia. Light tuotteet kannattaa korvata oikeilla täysrasvaisilla ruoka-aineilla. Pääsin sokerikoukusta eroon ja paino tippuu vauhdilla. Olen niin tyytyväinen ja olo on energinen. Ai niin, mä syön hedelmiä kohtuudella, max 2kpl päivässä, koska niissä on paljon sokeria. Olen koittanut ottaa niiden tilalle marjoja, ihanaa kun kohta saa tuoreitakin. Olen miettinyt putoaako paino liiankin nopeaa, mutta oloni on kuitenkin hyvä, eikä mulla ole nälkä. Ilmeisesti ero entiseen ruokavaliooni on niin iso. Aluksi oli päänsärkyä ja huono olo, mutta se meni ohi muutamassa päivässä. Suosittelen kokeilemaan.
Itse pysyn helposti normaalipainoisena (BMI 21) syömällä monipuolista sekaruokaa viisi ateriaa päivässä ja liikkumalla 30-60 min. 5-6 päivänä viikossa. Hiilareiden määrään en kiinnitä erityistä huomiota, mutta laatuun kyllä eli leipä ja muut viljatuotteet täysjyvää. Hedelmiä menee 2-3 päivässä ja lisäksi vihanneksia pääaterioilla eli kasviskiintiö täyttyy. Rasvatonta maitoa tai piimää useampi lasi päivässä sekä vähärasvaista juustoa pala, pari. Leivän päälle vähärasvaista leikkelettä ja margariinia. Yleensä vain toisella pääaterialla syön lihaa tai muuta "tukevampaa". Runsasta rasvan, lisätyn sokerin ja suolan käyttöä vältän arjessa, mutta viikoittain tulee kyllä pidettyä herkkupäivä, jolloin menee esim. 200 g karkkia tai jätskipaketti. Omega 3:sta otan purkista lisäksi. Tässä oli monelle niuholle jo monta kauhistusta, eikö vaan? Aion jatkaa hyväksi havaitsemallani linjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Terkuin -65 kg laihduttanut. Tiedän mistä puhun siis. Mutta, jos ei kestä totuutta...
Osa näistä lienee trollaamassa, mutta tuntuu ihmeelliseltä että asiakirjoitteluun tähtäävätkään eivät tunnu hallitsevan perusasioita.
Kannattaako siis ruisleivästä luopua kokonaan?
Ja mites muuten marjat? Saako mansikoita ja vadelmia syödä mahan täyteen?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako siis ruisleivästä luopua kokonaan?
Ruisleipä on hyvä kuitujen lähde. Ongelma on yleensä siinä mitä siihen laitetaan päälle...
Eikä mitään leipää pidä nälkäänsä ahmia suuria määriä. Kaikki viljatuotteet on hyvin energiapitoisia. Etenkin leipä ja pasta on sellaisia mitä on helppo syödä suuria määriä.
Vierailija kirjoitti:
Ja mites muuten marjat? Saako mansikoita ja vadelmia syödä mahan täyteen?
Nälkään kannattaa syödä proteiinia. Lihaa, rahkaa, kananmunia, linssejä.
Niillä pysyy nälkä poissa paljon pidempään kuin mansikoita ahmien. Jos syö kulhollisen mansikoita nälkäänsä niin parin tunnin päästä on taas mieli jotain purtavaa.
Jätä leipä ja hedelmät pois. Paitsi avokado, jota kannattaa syödä.
Tilalle kasviksia ja vihanneksia. Manteleita. Tomaattia. Porkkanaa Kaalia. Parsaa.
Juo paljon vettä.
T. Liki 20 kg pudottanut.